Rosja buduje bombowiec stealth. Gotowość bojowa w 2027 roku?

14 stycznia 2021, 13:29
PAK-DA chmury
Rys. mil.ru

Rosyjskie ministerstwo obrony zatwierdziło dokumentację i wymagania taktyczno-techniczne potrzebne do uruchomienia produkcji nowego bombowca strategicznego PAK-DA (ros. ПАК ДА - Перспективный Авиационный Комплекс Дальней Aвиации – Perspektywiczny Kompleks Lotniczy Dalekiego Zasięgu). Rozpoczęto już montaż prototypu a pierwszy z nowych silników mających napędzać płatowiec PAK-DA jest gotów do testów. Samolot ma zostać oblatany w 2025 roku i wejść do służby przed końcem 2027 roku.

Zobacz także
Reklama

Jak informuje państwowy serwis informacyjny RIA Novosti, w maju 2020 roku rozpoczęto budowę prototypu bombowca PAK-DA, natomiast w grudniu ukończono montaż pierwszego silnika, który jest już gotów do testów. Kolejne jednostki napędowe są obecnie w różnych fazach montażu.

Na opracowanie odpowiednich silników dla samolotu bombowego stealth w oparciu o jednostki napędowe NK-32-T2 stosowane w bombowcach Tu-160M przeznaczono 8 mld rubli (ok. 110 mln dolarów). Pierwszy prototyp miał jeszcze w ubiegłym roku rozpocząć testy na specjalnym stanowisku badawczym zabudowanym na samolocie Ił-76, jednak padł ofiarą opóźnień, nie tylko związanych z pandemią. Testy mają być realizowane w tym roku. Obejmą one również kolejne egzemplarze w miarę ich budowy. Będą odbywać się na stanowiskach naziemnych i w powietrzu.

Całkiem odrębna kwestią jest budowa samego płatowca, która objęta jest dość ścisłą tajemnicą. Oficjalnie mówi się o zastosowaniu „nowoczesnych materiałów kompozytowych i stopów” które mają nie tylko obniżyć sygnaturę radiolokacyjną i termiczną, ale też zapewnić niską masę własną i wysoką wytrzymałość. Jest to niezbędne do osiągnięcia planowanych, dość wyśrubowanych parametrów.

Według planów maksymalna masa startowa PAK-DA ma oscylować wokół 125 ton przy 30 tonach uzbrojenia przenoszonego w czterech wewnętrznych komorach. Będą to pociski manewrujące różnego typu, w tym rakiety hipersoniczne. Nowy bombowiec ma więc mieć masę ponad dwukrotnie mniejszą niż Tu-160 przenosząc 2/3 jego ładunku. Dla porównania mający już swoje lata B-2 Spirit przy masie startowej 150 ton zabiera jedynie 22 tony ładunku bojowego. Porównanie jest tym bardziej uzasadnione, że PAK-DA również powstaje w układzie latającego skrzydła, ale napędzanego dwoma zamiast czterema silnikami.

Co ciekawe, rosyjski bombowiec ma również osiągać większą prędkość niż B-2, ocierając się o prędkości okołodźwiekowe, przy przelotowej oscylującej wokół tysiąca kilometrów na godzinę. Rosyjski bombowiec, mimo problemów ze stabilnością jakie charakteryzują samoloty w układzie latającego skrzydła, ma dzięki cyfrowemu systemowi sterowania być zdolny nie tylko do stabilnego lotu na różnych wysokościach. Koncepcja jego użycia zakłada zarówno możliwość działania w stratosferze jak również lot na minimalnej wysokości zgodnie z rzeźbą terenu.

Trudno powiedzieć, na ile uda się rosyjskim inżynierom połączyć tak wiele sprzecznych wymagań, jednak oczekiwania są bardzo duże a terminy gonią. Prototyp ma być gotowy do lotu przed końcem 2023 roku, a na 2027 rok planowane jest wprowadzenie PAK-DA do służby w rosyjskim lotnictwie strategicznym. Jednak nawet rosyjscy eksperci uważają, że o ile uda się uniknąć problemów technicznych to realny jest najwcześniej rok 2030. Otwartą kwestią pozostaje to, jak osiągi PAK-DA i jego możliwości bojowe będą wypadać nie wobec B-2, ale najnowszego projektowanego obecnie amerykańskiego bombowca przyszłości B-21 Raider.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 233
Reklama
Ulllaaaa
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:05

Szybciej zrobią nowy bombowiec niż my nowy czołg czy Narew.

Obserw
piątek, 15 stycznia 2021, 16:42

Prawdopodobnie jest to informacja niejawna ale wiadomo już ile węgla będzie spalał na 100 km lotu?

niedziela, 17 stycznia 2021, 12:57

Podobno tyle samo co nielot F-35 z jakiego jak się właśnie okazało rezygnuje USA.

reht
piątek, 15 stycznia 2021, 13:31

Słyszałem też, że budują naddźwiękowy szybowiec, ale na razie im szyb zabrakło...

Lolo
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:06

Słyszałem żw Polska to potęga militarna ok 700-800 czołgów.

Jesion
piątek, 15 stycznia 2021, 13:30

oceany będą rządzić rosyjskimi okrętami podwodnymi z pociskami hipersonicznymi, lotniskowce to ostatni wiek dla Rosji

Pan
piątek, 15 stycznia 2021, 13:27

tworzenie rosyjskich pocisków hipersonicznych średniego zasięgu dla rosyjskich wrogów jest bardziej niebezpieczne niż bombowiec Stealth, wkrótce Rosja pokaże próbkę

Wojmił
piątek, 15 stycznia 2021, 13:21

Rosja jest jak jedna partia polityczna w Polsce: dużo planów, zapowiedzi i chwalenia się, efekty mierne i opóźnione z problemami...

R
piątek, 15 stycznia 2021, 13:21

Optymisci.

Ralf_S
piątek, 15 stycznia 2021, 09:49

W roku oblotu zamiast 1 przez przypadek wpisali zero... A co do kompozytów, to Rosjanie mają bogatą historię i doświadczenie - wszak stosują je zamiast metali od 2. WŚ :]

GB
piątek, 15 stycznia 2021, 12:39

Oczywiście...A do prostego MS-21 musieli kupować te kompozyty w USA i Japonii.

sobota, 16 stycznia 2021, 13:15

Chyba we Francji.

piątek, 15 stycznia 2021, 11:48

No niestety ale mają problem z kompozytami, jednoznacznie świadczy o tym fakt ze MS-21 nie jest produkowany seryjnie.

Dex
piątek, 15 stycznia 2021, 09:40

Czy oni są w stanie zbudować coś co nie wygląda już coś co zbudowali amerykanie.

andrzejto
piątek, 15 stycznia 2021, 16:40

Fizyki nie da się oszukać. Aerodynamika i fale elektromagnetyczne są takie same dla wszystkich.

piątek, 15 stycznia 2021, 11:58

Oj oj a amerykanie zerżneli wygląd z naszego szybowca SZD-6 Nietoperz. Nie mówiąc o Hortenie HO-229

author
piątek, 15 stycznia 2021, 11:32

wiesz, generalnie samolot musi być opływowy, mieć skrzydła no i silniki. Wszystkie są podobne ale ryby też są do siebie podobne , nie znaczy że ściągają. Rozumiesz? Chyba nie.

Herr Wolf
piątek, 15 stycznia 2021, 11:06

A skąd wygląd amerykańskich maszyn?

Fanklub Daviena
piątek, 15 stycznia 2021, 10:24

Lepiej milczeć niż się zbłaźnić... Wystarczy poszukać w encyklopediach lotnictwa, to się dowiesz, że pierwsze latające skrzydło zbudowali Sowieci. I jak poszukasz dalej, to wyczytasz, że samolotem poddźwiękowym mającym najmniejsze oporu ruchu przy największej sile nośnej (czyli zasięg), więc latające skrzydło jest dość oczywistym wyborem na bombowiec dalekiego zasięgu (i na samolot pasażerski też, ale latające skrzydło ma niekorzystne charakterystyki załadunku/wyładunku na ziemi, np. nie pasuje do obecnych terminali lotniskowych, problem z awaryjnym opuszczeniem maszyny przez pasażerów itp.). I jak już, to F-14,15,16,18,22 wyglądają jak MiG-25... :D

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 18:08

No popatrz, pierwszym latającym skrzydłem był samolot Northropa N-1M a pierwszyn szybowcem Horten H II:)) MiG-25 wygląda jak karykatura F-15 i tym sie okazał: nieudanym samolocikiem powstałym dla jednego celu: ścigania XB-70 Valkyrie:)

sobota, 16 stycznia 2021, 13:19

Ja proponuje poszukać lepiej, tak jak kiedyś nie wiedziałeś że pierwszy na świecie latający samolot (prototyp) z FBW to zbudowali Rosjanie i to już przed 2 wojna. A F-15 to nie powstał przypadkiem aby stawić czoła Migowi 25?

Davien
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:20

No teraz padłęm ze smeichu:)) Pierwszym samolotem z FBW był Kanadyjski Arrow. F-15 powstawał równolegle z MiG-25 i jak MiG okazał sie bublem to F-15 wyniku tego że Amerykanie uwierzyli w to co Rosjanie wygadywali o MIgu został najlepszym mysliwcem gen 4+:)

Wawiak
piątek, 15 stycznia 2021, 17:15

Tak tak, Rosjanie wynaleźli latające skrzydło... ...na jednym ze zdobytych niemieckich lotnisk wynaleźli latające skrzydło braci Lippisch :-) A tak na poważnie: Czeranowski zaczął w 1924, ale J. W. Dunne zaprezentował koncepcję w 1910... Prawie ci się udało... prawie... 8-]

K.
piątek, 15 stycznia 2021, 16:37

Jeżeli firma Junkers była Sowiecka to masz rację . Amerykanom pewnie pomogły plany i naukowcy wywiezieni z Niemiec po wojnie ale tak samo postępowali Twoi ulubieńcy . Tyle , że jedni proponowali pieniądze i pracę a drudzy straszyli bronią .

Legacy z rusów
piątek, 15 stycznia 2021, 15:32

Badania nad konstrukcjami „latających skrzydeł” rozpoczęły się już w 1919 roku w firmie Junkers. Zaprojektowany przez tę firmę samolot „Giant” JG1 został jednak zniszczony w roku 1921 przez komisję ententy ds. awiacji, gdyż jego rozmiary przekraczały maksymalne dozwolone rozmiary samolotów, jakie według ustaleń wolno było budować w Niemczech po zakończeniu I wojny światowej. The BICh-3 (БИЧ-3) was a tailless research aircraft designed and built in 1926.

niedziela, 17 stycznia 2021, 13:11

J.W. Dune prace zaczął w 1901 stworzył modele około 1906 a latający aparat w 1907 więc na pewno to nie niemcy byli pierwsi tak jak i na pewno nie amerykanie. Poza tym projekt junkersa nie był tak naprawdę latającym skrzydłem . Tak więc pierwszy był Dune potem Czeranowski.

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 18:11

Giant JG-1 to wygląda jak gigantyczna maszyna w układzie kaczka a nie latające skzydło

piątek, 15 stycznia 2021, 14:34

Encyklopedia lotnictwa podaje że pierwsze latające skrzydło zbudowali Niemcy. Sowieci wcale nie zbudowali latającego skrzydła. I jak już to popatrz jak wygląda F-15 a jak jego podróbka w postaci Mig-25... P.S: Dlaczego nie milczysz?

Yaro
piątek, 15 stycznia 2021, 14:17

"Lepiej milczeć niż się zbłaźnić..." - to czemu sam się nie stosujesz do własnej rady? Akurat pierwsze skrzydło to dzieło Junkersa, a to chyba nie była Sowiecka firma prawda? "I jak już, to F-14,15,16,18,22 wyglądają jak MiG-25" - najwyższy czas wybrać się do okulisty!

Fanklub Daviena
sobota, 16 stycznia 2021, 15:15

Bardziej przypominają MiG-25, ślepcu unikający okulisty, niż Tu-160 jest kopią B-1 czy Su-57 jest kopią F-22 czy J-20 jest kopią F-22 czy J-31 jest kopią F-35 jak bredzą fanboje kałbojów... MiG-21 zapoczątkował powszechnie dziś stosowany układ aerodynamiczny delty z tylnym usterzeniem (F-22 i F-35 też się do tego układu zaliczają!) a MiG-25 zapoczątkował układ aerodynamiczny z tzw. kadłubem nośnym ze zdwojonym usterzeniem - powszechnie teraz małpowanym przez USA.

Pieciagoras
piątek, 15 stycznia 2021, 13:11

Myślałem, że pierwszy LATAJĄCY samolot tego typu wykonali Niemcy. Mało tego, Amerykanie zwędzili Szwabom to skrzydło ze sklejki, niewykrywalne radarem. Do tej pory leży u nich w hangarze, czasem je pokazują gawiedzi. A z Ruskimi tak jakoś dziwnie jest, że B29 to se jakoś wzięli i pożyczyli na chwilkę (żeby skopiować). Tu 144 też był tylko przypadkiem podobny do Concorde, a Buran do Columbii. Wot... przypadek, żadne szpiony!

Fanklub Daviena
sobota, 16 stycznia 2021, 15:27

To źle myślałeś. Pierwszym latającym skrzydłem naprawdę (a nie w wyobraźni konstruktorów) był BICh-3 z 1926 roku a wcześniej ten sam konstruktor tworzył latające szybowce w układzie latającego skrzydła - te szybowce też były pierwsze. Tu-144 nieuku lotniczy nie mógł być kopią Concorde, bo był od niego wcześniejszy. Jakbyś miał jakiekolwiek pojęcie o lotnictwie, to byś wiedział, że samoloty pasażerskie są optymalizowane dla 2 prędkości: startu/lądowania oraz przelotowej. Dla przelotowej ok. 2 Mach i sensownej długości pasów startowych daje to kształt skrzydeł jak Tu-144, Concorde a nawet w wahadłowcach. Rosja nie musiała nic kraść, bo CAGI powstało przed NASA i pełnowymiarowe tunele aerodynamiczne, w tym naddźwiękowe, były zanim na Zachodzie się o tym komuś śniło, a zdrajca Jelcyn prezentował i pozwalał NASA i ESA robić testy (coś ok. 638 badań przeprowadzonych przez NASA i ESA) na rosyjskim hipersonicznym tunelu aerodynamicznym, który jak zobaczyli zachodni naukowcy, to szczeny im ze zdziwienia i zazdrości poopadały. B-29 został skopiowany WBREW oporom rosyjskich konstruktorów, przekonujących, że to jest bez sensu - zrobili to na żądanie kremlowskich tow. komisarzy bez wykształcenia (tak jak ty uważających, że co amerykańskie to musi być lepsze), takich samych jak J. Fisher czy M. Schulz, który rządzą teraz w UE czy USA (Xi natomiast ma dyplom z inżynierii chemicznej)...

Davien
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:41

Funku BiCh-3 nie ejst latającym skrzydłem, tu pierwszy jest N-1m Northropa, podobnie szybowiec to Horten H II a nie rosyjskie. Tu-144 był zerżniety z Cocorde'a na podstawie niekompletnych planów ukradzionych przez KGB a był pierwszy bo Rosjanie dla propagandy olali jego dokończenie czego efetem były błyskawicznie dwie katastrofy:) CAGI powstało sporo po NACA które potem przemianowano na NASA> Jak widać w niczym poza katastrofami nie ejstescie pierwsi:)

Davien
sobota, 16 stycznia 2021, 13:46

No popatrz, Northrop N-1M powstał w 1940r czyli ile lat p[rzed Ho 229???

GB
piątek, 15 stycznia 2021, 12:41

Oczywiście... Jakoś jak budowali swoje bombowce strategiczne takie jak Tu-95 i Tu-160 to nie wpadli na pomysł zbudowania ich w układzie latającego skrzydła. Najwyraźniej tez nigdy nie widziałeś nawet na zdjęciach F-14, F-15, F-16, F-18, F-22 i MiG-25.

MAZU
piątek, 15 stycznia 2021, 09:04

W obszarach podbiegunowych zimą stratosfera obniża się do 7 km.

Dalej patrzący
piątek, 15 stycznia 2021, 08:45

W 2027 będzie gotowy demonstrator/prototyp - idealny do pokazania na defiladzie 9 maja. W 2030 - prototyp w testach - z czymś na kształt beta-gotowości systemów. A pierwsza eskadra - w pełni operacyjna - dużo później - albo nigdy... W sumie - dla nas bardzo dobrze - bo w warunkach krótkiej kołdry finansowej Kremla, ten program [i inne programy wizerunkowe - typu reanimacja Kuzniecowa do linii czy krążowników rakietowych] ogranicza nakłady na zagrażającą nam modernizację Armii Czerwonej.

Omg
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:10

To jak polska Narew i wiele innych. Nasza armia jest tylko od parad. Nie jest w stanie sie sama obronić. Artyleria 40km HAHAHA

Herr Wolf
piątek, 15 stycznia 2021, 11:08

A kiedy nasi zbudują coś na defiladę np.rower ?

ruski stek bzdur...
sobota, 16 stycznia 2021, 08:49

Nie wiemy kiedy twoi, samochód na mirę Fiata 500 też za wysokie progi, to zostanie wam rower :P

Polak
piątek, 15 stycznia 2021, 17:08

Pozostaniemy w pieczarkach .To najlepiej wychodzi

Wkurzony
piątek, 15 stycznia 2021, 10:23

Dalej patrzący. A niby dlaczego Rosja miałaby Polskę atakować? Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów by je zająć. Po 3 rozbiorach tylko Rosja nie zajęła ziem rdzennie polskich... Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy praktycznie i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych. Poza tym na ch. Rosji Polska? Ten wrzód na dupie?... Skąd Rosja wzięłaby ludzi kontrolujących tak duży obszar? Rosja zaatakuje tylko wtedy gdy będzie zagrożone jej istnienie. Tylko wtedy... Tym bardziej, że Rosja wydaje na zbrojenia mniej niż Francja i jest zbyt słaba by zaatakować nawet Ukrainę. Natomiast Polska jest dodatkowo w grupie uzbrojonych po zęby 29 bogatych bandziorów wydających na zbrojenia 30x więcej niż Rosja. W tym 3 z bronią jądrową. Ludzie, myślcie samodzielnie.

Tomasz
piątek, 15 stycznia 2021, 23:24

Tak, tak frustracie... Warszawa, Siedlce, Białystok, Zamość, Lublin, Ostrołęka, Łódź, Łęczyca, Częstochowa, Kielce, Płock- rdzenne ziemie rosyjskie "odzyskane" po 3 rozbiorze. Kto robi takie kreatury jak ty... Pisarzu za 10 kopiejek od wpisu

Extern
piątek, 15 stycznia 2021, 20:08

Odpowiedź na twoje pytanie jest bardzo prosta i w sumie wprost wynika z twojego wpisu. Bo Rosja ciągle czuje się zagrożona, ciągle myśli że za granicą ma samych wrogów,a jak ktoś się czuje zagrożony to jest agresywny wobec otoczenia. Co oczywiście powoduje że i otoczenie nawet jeśli było przyjazne to rzeczywiście może stać się wrogie. Było to wyraźnie widać jeszcze 20 lat temu gdy wszyscy traktowali Rosję po przyjacielsku jak normalny kraj. Zachód wyciągał do niej gospodarczą rękę. A co w tym czasie robiła Rosja? Po cichu się zbroiła. No bo wszędzie są wrogowie przecież. A potem zaczęły się próby poszerzania strefy wpływów i groźby i prowokację wobec otoczenia. No więc oczywiste że otoczenie Rosji też zareagowało niechęcią, strachem i próbą oporu. Właśnie teraz obserwujemy ten etap. A Rosja oczywiście nie rozumie co robi źle, bo według niej to ci wszyscy inni jej zagrażają. Ten Rosyjski syndrom wiecznie oblężonej twierdzy to największy wróg samej Rosji.

mick8791
piątek, 15 stycznia 2021, 14:30

"Po 3 rozbiorach tylko Rosja nie zajęła ziem rdzennie polskich" - a niby jakie zajęli skoro już za czasów Mieszka I granice państwa obejmowały Mazowsze i sięgały na wschód od Sandomierza i Lublina? "Rosja nawet z Polską nie graniczy praktycznie" - to graniczy czy nie? Zdecyduj się na jedną wersję! "Poza tym na ch. Rosji Polska? " - jakoś okupowali nas po IIWŚ przez prawie 60 lat więc chyba po coś im jednak była... Nie atakuje? A ruskie trolle, cyberataki? Kolego współczesna wojna to nie tylko bieganie z karabinem!

Robal
piątek, 15 stycznia 2021, 11:55

Proponuję wyjazd do tej gloryfikowanej Rosji i prośbę o azyl..

Eee tam
piątek, 15 stycznia 2021, 07:49

Zbudują go w kooperacji z Iranem oni już makietę 1:1 robią a są w tym na prawdę mocni!

Popp
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:13

Z Polską. Jestesmy najlepsi a analizach i koncepcjach. Nie ma takich ekspertów na całym świecie.

Herr Wolf
piątek, 15 stycznia 2021, 11:08

Od makiet to byli nasi inżynierowie w 90- tych latach..

piątek, 15 stycznia 2021, 10:27

Iran jeszcze większe mocarstwo technologiczne :)

Pol
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:13

Od Polski z pewnością.

As
piątek, 15 stycznia 2021, 07:46

Od kiedy można grzebać we wszystkich komputerach na świecie dzięki internetowi Rosja i Chiny przyśpieszają technologicznie

Andrettoni
czwartek, 14 stycznia 2021, 23:10

Polska nie produkuje żadnych samolotów bojowych, a ludzie się nabijają z rosyjskich. Jesteśmy daleko w tyle za Rosją w technice wojskowej. Możemy jedynie chować się za plecami USA i NATO. I pajacować.

pragmatyk
piątek, 15 stycznia 2021, 18:27

To samo powiedziała Turcja ,mówisz i masz.

Kot
piątek, 15 stycznia 2021, 11:23

Ale to nie Polska ma ambicje do niebios jak Rosja, nie my też każemy nazywać się spadkobiercami bizancjum. W Rosji na pytanie która flota świata jest największa odpowiadają że rosyjska, który kraj ma największy wpływ w historii na losy świata-też mówią że Rosja. Rosjanie to najbardziej zadufany i narcystyczny naród świata.

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 11:07

Ale wiesz ze porównywanie Polski do Rosji to żałosna manipulacja panie Andrettoni? Porówna może Rosje z USA czy Chinami.

pragmatyk
piątek, 15 stycznia 2021, 18:37

Takie porównania były i będą ,ale szkoda ,że nie wyciagamy stąd żadnych wniosków ,a nasze wspaniałe elity polityczne myliły misje wojskowe z misjonarzami głoszącymi wiarę katolicką.

Fanklub Daviena
piątek, 15 stycznia 2021, 16:15

Dlaczego manipulacja, komiku? Polsce bliżej do Rosji (4x różnica ludności) niż Rosji do Chin (9,3x różnica ludności)! Mamy 1/4 rosyjskich możliwości bojowych i sprzętu? :D

tyu
piątek, 15 stycznia 2021, 21:23

Tysiąc razy już było mówione. To Rosja uważa się za równego USA nie my. My się tylko śmiejemy z jej wybornych żartów.

Fanklub Daviena
sobota, 16 stycznia 2021, 15:34

No właśnie fanboju kałbojów: " już było mówione. To Rosja uważa się za równego USA nie my." - przez was było mówione. Pokaż gdzie tak mówi Rosja? :D

tyu
sobota, 16 stycznia 2021, 19:01

W każdym jednym komunikacie rosyjskiego MSZ w stylu "nasz system uzbrojenia X nie ma analogów na świecie (taaa...)", albo "do roku 20XX zbudujemy to i tamto, oczywiście nie mające analogów na świecie (mówiliście tak już 40 razy w większości poszło w niepamięć)", albo "technologia X jest passe ("dziwnym trafem" akurat ta technologia której nie macie)". Na serio sensownie to komunikaty z Kremla wyglądają w pojedynke. Ale jak się to zsumuje to wychodzi kabaret. I to zacny kabaret milordzie w sam do lampki wina.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 15 stycznia 2021, 12:48

Oczywiście że masz rację, co jednak nie zmienia faktu że przedmówca też ma rację nawet większą.

ekonom
piątek, 15 stycznia 2021, 11:32

Z Chinami - najludniejsze państwo świata powinno odstawić wszystkie pozostałe na 2-3 długości a jest - starsi ludzie bez emerytur, utrzymywani przez dzieci, ochrona zdrowia poza dużymi miastami na poziomie PRL-u, fabryki pracy po 7 dni w tygodniu po 24 godziny - jak łagry, i wszystko zdobyte dzięki kradzieży technologii - ot imperium. O zanieczyszczeniu środowiska, czy budowaniu miast widm czy kolei do nikąd aby dać pracę ludziom nie wspomnę. Z ludnością Rosji i jej dokonaniami technicznymi to Rosja jest 2 długości do przodu. Chiny z uwagi na rynek wewnętrzny mają po prostu duużo pieniędzy ale to pozory - bo za chwilę z uwagi na zatrucie środowiska , największa liczbę palaczy i starzejące się społeczeństwo będą mieli gigantyczny problem społeczny i na ochronę zdrowia i system emerytalny będą musieli wydać gigantyczne pieniądze - jak nie to się zadłużać - tylko u kogo? USA nie miało od 100 lat wojny ani rewolucji na swoim terytorium a na wojnach robili interesy. Spuść zniszczenia na USA takie jak na Polskę czy Rosję w ciągu ostatnich 100 lat to zobaczysz jak by wyglądały.

piątek, 15 stycznia 2021, 11:21

To bardzo odważne jak na warunki polskie przyznanie zarówno podrzędnej roli Polski w świecie, jak i przynależności Rosji do grupy państw wiodących.

tyu
sobota, 16 stycznia 2021, 10:36

Po prostu nie jesteśmy zakompleksieni, twardo stąpamy po ziemi i umiemy logicznie myśleć. To wszystko pozwala nam trzeźwo oceniać jak duży i silny nasz kraj jest względem innych krajów EU czy świata. Hańba żadną nie jest mieć gospodarkę mniejszą od Niemiec czy Francji. Ani nie czujemy pogardy do Czechów czy Słowaków za to, że są mniejsi od nas. To Rosja ma problem, bo nie może się pogodzić z tym że nie jest już supermocarstwem, a "tylko" regionalnym mocarstwem i stąd te dobre żarty o "sprzęcie który nie ma analogów na świecie", podczas gdy w rzeczywistości analogów to nie ma pensja prezesa Roskosmosu. Tak, skubaniec ma więcej niż prezes NASA mimo iż średnia pensja kraju w którym żyje jak i osiągnięcia jego organizacji względem konkurencji są kilkukrotnie mniejsze. Ale co tam tu się przypudruje tam ukradnie i jakoś człowiek pociągnie.

Zdegustowany
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:18

Hańbą jest olewać modernizację polskiej armii. Wydawać pieniądze, które często nie powodują zwiększania siły militarnej. Hańbą jest wysyłanie ludzi w zmodyfikowanych T72M1 i BWP1 by byli mordowani. Bo to będzie czysty mord na Polaksch. To jest hańba.

piątek, 15 stycznia 2021, 10:28

Co z tego że nie produkuje?

Andrzej
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:48

A my mamy nowe buławy Marszałkowskie....

Lee
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:41

Mocarstwo z wychodkami w szkołach podstawowych

Herr Wolf
piątek, 15 stycznia 2021, 11:10

Podobnie jak te ż drugiej strony oceanu gdzie śpi się w kartonach..

ruski stek bzdur...
piątek, 15 stycznia 2021, 14:48

Rosja nie jest po drugiej stronie oceanu :P

piątek, 15 stycznia 2021, 14:37

W Rosji podobnie jak w ZSRR nie ma przecież biednych ludzi. Ani trawy się nie maluje na zielono kiedy przejeżdża Wódz....

Hmmm
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:19

Niezbędnikami armia chyba też nie plewi chodników jak w kraju który jest silny w sojuszach.

Marek
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:19

Kiedyś na tym portalu był artykuł o tym, że Rosja chce zbudować lotniskowiec. Projekt był piękny: dwie wyspy jak na Prince of Wales, cztery katapulty, dwie parowe i dwie elektromagnetyczne, wyporność ponad 100 tys ton, grupa lotnicza składająca się z 90 samolotów i śmigłowców, w tym pokładowe wersje Su57. Nie wiecie co się z tym projektem stało?

inż
piątek, 15 stycznia 2021, 08:21

Stocznia "Gwiazda" w budowie. Suchy dok na 400 metrów budują na razie. W krótszym istniejącym "W Stoczni Zwiezda (Zvezda Shipbuilding Complex) na rosyjskim Dalekim Wschodzie zwodowano 12 maja statek Vladimir Monomah (Władimir Monomach) określany jako pierwszy rosyjski zbiornikowiec klasy aframax. "

GB
piątek, 15 stycznia 2021, 12:42

Wiesz że 80% tego statku zostało zbudowane w Korei? Doczytaj.

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 11:09

I jak widać ani sladu o budowie Sztormów( rosyjski kryptonimich lotniskowca):)) Kuzniecow też dalej rdzewieje w porcie.

piątek, 15 stycznia 2021, 11:23

A po co Rosji Sztorm?

piątek, 15 stycznia 2021, 10:29

W Rosji wszystko "w budowie". Jak Angara :)

Haha
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:20

WPolsce wieczna modyfikacja i prowizorka.

Fanklub Daviena
piątek, 15 stycznia 2021, 16:16

A w USA wszystko "gotowe" jak Zumwalt, LCS, F-35, USS Gerald Ford, KC-46 itp. itd! :D

ruski stek bzdur...
sobota, 16 stycznia 2021, 08:51

I pkb kilkanaście razy wysze od ruskiego :P

Fanklub Daviena
sobota, 16 stycznia 2021, 15:38

USA tak "ma kilkanaście razy wyższe PKB od ruskiego" jak F-35 "ma" supercruise i naddźwiękowy zakręt ustalony 9g a F-22 IRST i HMCS... :D

Jan z Krakowa
niedziela, 17 stycznia 2021, 16:57

USA mają rzeczywiście PKB kilkanaście razy wyższy od rosyjskiego a także mają większy PKB/głowę. Dane z końca roku 2020: 63 000 dolarów (było 55 809), co daje wzrost o ok. 13%. Rosja ok. dolarów10 000 (było 12 012), co daje spadek o ok. 17%. Uwaga: Polska w roku 2019 miała 34 484, a więc rok wczweśniej, ale można znależć dane z roku 2020. Widać więc. kto tu ma podstawy, aby być mocarstwem. Widać, że Polska ma większy GDP per capita na przykład od Rosji. Dane dot. tego parametru są publikowane przez kilka organizacji (MWF, Bank Światowy) i różnią się nieznacznie. Chiny (tj. ChRL) w 2019 roku miały GDP per capita ok. 16 700 dolarów. Najlepsze na koniec jaki jest PKB w USA a jaki w Rosji: 63 000 razy 330 milionów w USA jest kilkanaście razy większe od 10 000 razy 140 milionów w Rosji.

niedziela, 17 stycznia 2021, 16:35

Produkt k Dane z końca roku 2020: GDP per capita Gross Domestic Product per capita 63 000 (było 55 809), co daje wzrost o ok. 13%. Taka potęga jak RFN: tym samym okresie: 45 000 (było ok.47 628), co daje spadek o ok. 4%. Rosja ok. 10 000 (było 12 012), co daje spadek o ok. 17%. Uwaga: Polska w roku 2019 miała 34 484, a więc rok wcześniej, ale można znależć dane z roku 2020. Widać więc. kto tu ma podstawy, aby być mocarstwem oraz widać kto był dobrym prezydentem. Specjalnie używam tutaj nazw angielskich. Widać także co warte są opinie różnych trolli w temacie, a także widać, że Polska ma większy GDP per capita na przykład od Rosji. Dane dot. tego parametru są publikowane przez kilka organizacji (MWF, Bank Światowy) i różnią się nieznacznie. Chiny (tj. ChRL) w 2019 roku miały GDP per capita ok. 16 700.*rajowy brutto, a jeszcze lepiej PKB/głowę (

Jozin z Bazin
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:17

Juz drugi na desce koncza. Pierwszy na papierze.

Davien
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:11

Ano na etapie ładnego modelu się skończyło:)

GB
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:00

Wiemy... To były marzenia.

ruski stek bzdur...
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:41

Jak z wszystkimi marzeniami - ulotniły się :)

Maras2
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:34

Projektów rosyjskiego lotniskowca jest co najmniej kilka. Tymczasem ostatecznie jezeli taki zbuduja to bedzie o wyp. max 50-60 tys ton podejrzewam. Taki średniaczek. Po kiego grzyba im większy? I tak nie dogonią USA ani Chin. To bedzie sprzęt na zawieruchy w Afryce Pln, , Syrii i okolicach tudzień Ameryka Płd. i strefa zimna. Jak wrzuca nie niego ok 40 Su-57 z nowymi silnikami to siła ognia bedzie bardzo duza. No i jeszcze reszta grupy uderzeniowej.... zleci jakies 10-15 lat. Do tego czasu na morzach i oceanach bedzie rządził Kuzniecow :)

piątek, 15 stycznia 2021, 13:29

oceany będą rządzić rosyjskimi okrętami podwodnymi z pociskami hipersonicznymi, lotniskowce to ostatni wiek dla Rosji

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 11:11

Maras, z maleństwa mającego 50-60 tys ton czyli takiego nowego Kuzniecowa to Su-57 będzie operował gorzej niż Su-33 z Kuzniecowa:) A Kuzniecow tak rządzi ze rdzewieje w porcie bez szans na to ze kiedykolwiek go opusci o własnych siłach.

Maras2
sobota, 16 stycznia 2021, 21:27

Chyba Davien nie do końca zdajesz sobie sprawę z tego co piszesz. Juz chociażby max masa startowa Su-57 jest niewiele wieksza od Su-33 a w przypadku operowania z lotniskowca Su-57 praktycznie nie musi tankować na maksa i tak bedzie miał wiekszy zasięg. I to wszystko na silnikach AL-41 o wiekszym ciągu od Al-31 z Su-33. A jak wejdzie izd. 30 to juz Rosjanie postarają się aby Su-57 startował z max obciążeniem nawet z rampy.

Davien
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:49

Maras po pierwsze żeby Su-57 mógł operować z lotniskowca to musi być przebudowany, miec zmieniona konstrukcje co oznacza dalszy wzrost masy wiec daruj juz sobie bajki z mchu i paproci:) Wystarczy porównać jak wzrosła masa i spadły osiagi Su-33 w stosunku do Su-27 by widziec że zwyczajnie zmyslasz:)

maniek
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:02

Powiększą ochotnika i będzie,może nie stell ale zawsze coś .w końcu tu -95 odejdzie na zasłużoną emeryturę .Nie ma się czym podniecać jak poleci może ok 2030 roku to 40 lat po B-2 a i tak nie będzie go przewyższał technologicznie.

piątek, 15 stycznia 2021, 10:30

Będzie nie "stell", tylko stall :)

cała prawda
czwartek, 14 stycznia 2021, 20:36

Bajki z mchu i paproci

Grzyb
czwartek, 14 stycznia 2021, 19:04

Propaganda sukcesu jak to zwykle u ruskich. Po jaką cholerę to robią? Przecież to czym dysponują w zupełności wystarczy by straszyć kraje Europy wschodniej i trzymać Białoruś za pysk. Zdaje się, że po prostu Rosja cały czas chce być postrzegana jako imperium i ważny gracz. To ewidentny efekt strachu i to nie przed USA tylko przed Chinami i Turcją, która pcha im się na Ukrainę. Potrząsnie szabelką, nic więcej.

Wkurzony
piątek, 15 stycznia 2021, 20:35

Grzyb. Rosja wydaje na zbrojenia mniej niż Francja a jest otoczona przez 29 krwiożerczych bandziorów uzbrojonych poz żeby, więc tylko idiota może się dziwić zbrojeniom Rosji a nie Polski.

Ralf_S
piątek, 15 stycznia 2021, 09:55

Co Ty - to na potrzeby "rynku wewnętrznego". Dla suwerena, który w większości przypadków mentalnie tkwi w połowie lat 70-tych ub. wieku. Uprawiać propagandę byle przy władzy zostać - dokładnie jak rząd u nas...

czytelnik D24
piątek, 15 stycznia 2021, 09:05

Bo to ku pokrzepieniu rosyjskich serc. W Rosji władza stosuje ten sam mechanizm straszenia wrogiem zewnętrznym i podtrzymywania syndromu oblężonej twierdzy co w Korei Północnej tyle tylko że w Kimowi łatwiej nad tym zapanować bo odciął Koreę od dostępu do jakichkolwiek informacji z zewnątrz.

Wkurzony
piątek, 15 stycznia 2021, 10:33

D24. To ty straszysz ciągle Rosją by podtrzymać w Polakach syndrom wiecznie gwałconej za niewinność dziewicy znad Wisły, więc nie odwracaj kota ogonem i nie przypisuj swoich najpodlejszych cech i zamiarów słowiańskiej Rosji, dworska gnido zachodnich Panów.

Extern
piątek, 15 stycznia 2021, 20:15

Tak tak, wmawiajcie sobie że wszyscy chcą was zaatakować, a szczególnie rozbrajający się od 30 lat zachód. Z taką narastającą paranoją to rzeczywiście niedługo doprowadzicie do jakiejś tragedii.

Wkurzony
sobota, 16 stycznia 2021, 22:02

Extern. Choćby nad tym się zastanów w bucu którego wszyscy gwałcą od tyłu za niewinność... Przez 250 lat (1223 - 1480) Ruś wszystkie swoje siły i zdolności poświęciła jednej tylko idei - przetrwaniu. Udało się jej to zrealizować doskonale, lecz cenę musiała zapłacić za to wysoką. Była nią izolacja od świata... Przez następne 100 lat trwały ciągłe walki z Tatarami... Tylko od 1507 do 1565 r. doszło do 43 najazdów tatarskich na ziemie carstwa. Najcięższe z nich miały miejsce w latach 1517, 1521, 1536 oraz 1552... W 1555, 1562, 1564 i 1565 tatarzy doszli do Moskwy... W 1571 r. tatarzy spalili całkowicie Moskwę. Zginęło 70-80 tysięcy ludzi... Z kolei 40 lat później całkowicie spalili Moskwę Polacy mordując 60 tys. jej mieszkańców (podczas wojny polsko-bolszewickiej zginęło 60 tys. Polaków)... Gdy doda się do tego ciągłe wojny z Litwą, Polską, Szwecją, itd, to zobaczymy prawdziwy obraz pierwszej rosyjskiej GOLGOTY.

Max
piątek, 15 stycznia 2021, 11:40

Musisz poprosić w centrali o nowe broszury, bo te z lat 50-tych się już lekko zdezaktualizowały i takie hasła trącą lekko myszką.

Kapitan Bomba
piątek, 15 stycznia 2021, 01:21

Ponieważ tak jak USA i Chiny eksportują broń i chcą mieć jak największą jej ofertę, mam nadzieję że pomogłem

mick8791
piątek, 15 stycznia 2021, 15:16

A widziałeś jakieś państwo, które eksportuje bombowce strategiczne? Nikt tego nie robi!

Sssssssss
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:27

Bombowce strategiczne co prawda są długowieczne lecz nie wieczne i w końcu będą wymagać wymiany. Do tego dla Rosji opracowanie i wprowadzenie nowego jest kosztowne i długotrwałe. Program Pak da trwa już długo i jeszcze długo potrwa lecz nie przerywają go tylko w miarę aktualnych możliwości finansowych pchają do przodu. W ten sposób nie obudzą się z ręką w nocniku gdy już wykruszą się 95 i potem nieliczne 160 tupolewa. Nie będą mieli lotnictwa strategicznego jak USA ale będzie ono i tak silne w stosunku do reszty krajów oraz odpowiednie do ich potrzeb. Chinom jeszcze długo zejdzie zanim będą miały porównywalne do rosyjskiego a potem Rosja jeszcze długo utrzyma je na poziomie wystarczającym do odstraszania Chin choć słabszym.

grundy
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:04

To nie są informacje przeznaczone dla nas, tylko na propagandowy użytek wewnętrzny. Podobnie jak 90% tego co publikuje rosyjski MON odnośnie innych rosyjskich wunderwaffe. Wszystkomający bombowiec stealtch w układzie latającego skrzydła (nie mający odpowiedników rzecz jasna) w 7 lat. Tylko w Rosji.

Piotr
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:43

Tylko efekt jest odwrotny, robią z siebie pośmiewisko na świecie tymi fantazjami :)

Zdzichu Dyrman
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:56

Świetnie! Kolejny absurdalny projekt, w który będą topić środki i zasoby, których nie mają i którym przewagi nad Zachodem i tak nie osiągną.

mlas
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:52

te ich projekty to chyba są po to żeby generałowie i inni tacy wydoili ile się da z ruskiego budżetu

Fak sejk
piątek, 15 stycznia 2021, 18:18

Z ostatniego artykułu tutaj nt. śrub okrętowych wynika, że generalicja zarabia na złomowaniu;) w sumie będzie co złomować, tylko kiedy? Nawet złomiarze w takie cuda nie wierzą, że za 7 lat...

peel
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:34

a gdzie przeszklony nos ? no i brak działka z tyłu... do niczego ten samolot

Autorex
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:13

Ciekawe czy będzie potrafił nurkować i do jakiej głębokości?

piątek, 15 stycznia 2021, 10:31

Na samo dno.

dr
piątek, 15 stycznia 2021, 06:53

Oczywiście. Do samego dna. Choć tylko raz.

Anty
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:07

I co na to MON? Zmodernizuje kolejny radziecki sprzęt?

Darek
piątek, 15 stycznia 2021, 08:57

Fakt, MON moze się ,,bać” bo nawet u nas taki wizualizacji nie robią....

Michnik
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:44

Patrząc na problemy z Su-57 to można im życzyć powodzenia. Nawet modernizacje Tu-160 idą opornie. A patrząc na te cykliczne okresy pojawiających się "poufnych" news-ów o tym samym to widać, że to propagandowa wydmuszka. Tak samo jak ten ich MiG-41. U nas też była moda na takie demonstratory technologii typu czołg PL-01. Już prędzej uwierzą w tego ich S-70 "Ochotnika" z którego będą chcieli zrobić jak sami zapowiadają bombowiec strategiczny.

Rain Harper
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:39

Zasilanie cztery silniki na miał kokosowy. Łącznke 1917 KN ciągu, dla uczczenia Rewolucji. Moc!!

odlo
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:33

Hehe, ciebie nawet na miał nie stac, wiec wiecej pokory.

piątek, 15 stycznia 2021, 10:32

Miał to hyba u was. W Polsce coraz więcej pomp ciepła. Więc nie ucz innych pokory.

Max
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:21

Mają rozmach i wizję. Jak tak dalej pójdzie, to już za 30 lat przeciętny obywatel będzie mógł sobie pozowlić na drugą parę butów raz na trzy lata.

Xam
piątek, 15 stycznia 2021, 00:20

to coś jak 60% społeczeństwa w obecnym USA ....

Herr Wolf
czwartek, 14 stycznia 2021, 19:38

No a u was w Ameryce na nowy karton!

czytelnik D24
piątek, 15 stycznia 2021, 09:06

Amerykę to ty widziałeś co najwyżej na mapie.

:D
piątek, 15 stycznia 2021, 12:31

Po bredniach jakie tu wypisujesz to widacm, ze zarowna jak i Ameryka, tak i Rosje to ty tylko na filmach widziales. Za duzo prozy Daviena czytasz, zdecydowanie za duzo.

ruski stek bzdur...
sobota, 16 stycznia 2021, 08:55

Dokładnie wystarczy na YT jest pełno ruskich co porównują swoje miasta do miast świata, powiem jedno rosja to 4 świat, nie 3, takiego syfu, brudu to nigdzie nie ma.

Herr Wolf
piątek, 15 stycznia 2021, 11:11

Podobnie ty Polskę..

inż.
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:47

Ja daję na trzech etatach i stać mnie na wymianę obuwia co trzy lata a samolotu takiego nasze wojo nie ma i nie będzie miało:(

ciekawy
piątek, 15 stycznia 2021, 09:07

To co z ciebie za inżynier skoro na trzech etatach pracujesz? Chyba że po wyższej szkole gotowania na gazie to rozumiem.

piątek, 15 stycznia 2021, 08:27

No pogatulować. W Polsce inżyniera stać na to samo na jednym etacie ;)

Głos rozsądku
piątek, 15 stycznia 2021, 08:21

Jak dasz Polsce tyle gazu, ropy, złota, diamentów, tytanu co ma Rosja, to wtedy będziemy mieć o wiele więcej niż oni.

viper
piątek, 15 stycznia 2021, 00:01

I po co piszesz te bzdury?

Davien
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:12

No to w tej Rosji macie naprawdę przerąbane że tak zasuwacie:)) I jaka trafnma uwaga na koniec:)

ruski stek bzdur...
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:48

No oczywiście, niszczyciela imperium też nie :P

ukrainski stek bzdur
niedziela, 17 stycznia 2021, 07:04

A czytales na Defence 24 ze amerykanie nie kupia byc moze tylu F-35 o ilu tutaj wypisywaliscie, bo za droga eksploatacja nielota? I co ty na to?

Davien
niedziela, 17 stycznia 2021, 18:51

Ale USA nie kupuje jedynego nielota czyli Su-57 ale sprawdzone i niezawodne F-35:)

abc
czwartek, 14 stycznia 2021, 17:42

Tak z ciekawości zapytam czy te miliony Rosjan wypoczywających przed pandemią w Turcji, Grecji na Cyprze czy Tajlandii to są oligarchowie? Bo jak dla mnie jest to klasa średnia o wiele liczniejsza niż klasa średnia w Polsce. PKB na głowę też nie wykazuje jakieś drastycznej przewagi Polski nad Rosją. Więc te przywołana druga para butów pachnie lekkim buractwem, szczególnie że znaczna część naszego "bogactwa" jest kupiona za dług, sprzedane zakłady i banki i dotacje z UE. A jeśli chodzi o opisywany tu przemysł lotniczy to możemy tylko pomarzyć o czymś co robią Rosjanie. Nie myślę oczywiście o bombowcach ale Polska straciła już możliwości projektowania i produkcji jakiegokolwiek samolotu, twoja pogarda jest tu nie na miejscu.

Max
piątek, 15 stycznia 2021, 09:23

Miliony, zapewne masz rację, ale radzę zajrzeć do danych Rostatu. Dwa lata temu byłem w hotelu na Krecie i faktycznie w 80% zajęty był przez Rosjan. Starych komunistycznych dziadków, za to każdy z śliczną "wnuczką". Dziadkowie byli nieobecni przez cały dzień, poza porą obiadu, gdzie nakładali sobie przy bufecie 3 razy tyle, ile byli w stanie zjeść. Wnuczki opalały się w tym czasie na plaży, żeby wieczorem sprostać viagrze. Współczesne niewolnictwo i pokłosie chorego systemu.

Grzyb
piątek, 15 stycznia 2021, 08:55

Przyjacielu drogi, masz rację. Ci co balują pod palmami i za wszystko płacą wyłącznie gotówką to oligarchowie albo ich pomniejsza odmiana. Przeciętny Rosjanin żyje w takich warunkach, że po przyjeździe do Polski (A co roku just ich coraz więcej) nie ma ochoty wracać do ojczyzny. A Polska, tak dla twojej wiadomości, rok temu została jako pierwsze państwo post socjalistyczne z Europy wschodniej, przyjęta do grona państw ROZWINIĘTYCH. Mówi Ci to coś?

Eter
piątek, 15 stycznia 2021, 08:40

Przecież miejsca które wymieniłeś są absurdalnie tanie. Komu imponują wakacje w Turcji za 3 tys zł? To przecież jedna pensja Polaka.

Kot
piątek, 15 stycznia 2021, 08:24

Biorąc pod uwagę że jest ich 150 mln i że podobno to mocarstwo to było by dziwne gdyby było tam mniej przedstawicieli klasy średniej... Naprawdę dziwne.

Patcolo
piątek, 15 stycznia 2021, 08:14

Tatatata porównuj Polskę z Rosja ta sama powierzchnia i liczba ludności więc proporcje zasadne. Pomyśl zanim coś napiszesz

Piotr
piątek, 15 stycznia 2021, 02:36

PKB na głowę w Rosji to 2/3 polskiego, ale mediana zarobków to już mniej niż połowa polskich. Klasa bogaczy w Rosji jest dużo większa niż w Polsce, klasa średnia też nieco większa niż w Polsce, bo to 4 razy większy kraj, ale bieda z będą to większość tego narodu.

pok
piątek, 15 stycznia 2021, 09:56

Rosyjska średnia emerytura to 750 zł (przy optymistycznym kursie spadającego rubla), polska - to trzy razy tyle, amerykańska - osiem razy tyle.

MiśBieluch
piątek, 15 stycznia 2021, 11:52

Średnia długość członka... W EU. Pogłupieliście już jedni i drudzy od tego ciśnienia propagandy? Gdzie Babcie i Dziadziuśie otrzymują średnio 2100?2100 czego, substancji jakiej?

Piotr
piątek, 15 stycznia 2021, 02:36

PKB na głowę w Rosji to 2/3 polskiego, ale mediana zarobków to już mniej niż połowa polskich. Klasa bogaczy w Rosji jest dużo większa niż w Polsce, klasa średnia też nieco większa niż w Polsce, bo to 4 razy większy kraj, ale bieda z będą to większość tego narodu.

Polanski
piątek, 15 stycznia 2021, 01:51

3 razy większa populacja i rozwarstwienie takie jak w Ameryce Południowej. Do Polski mimo wszystko niemożna porównywać.

o9ubed
piątek, 15 stycznia 2021, 00:01

pensja minimalna w PL jest cztery razy większa niż u was

ciekawy
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:26

Wasza klasa średnia zarabia tyle ile bezrobotni w Polsce mają zasiłku. Taką to macie klasę średnią. Poza tym wasze PKB jest fałszowane przez majątki licznej oligarchii. Po za tym wakacje w Turcji, Grecji czy na Cyprze (zapomniałeś jeszcze o Egipcie) nie są wyznacznikiem statusu finansowego bo to najtańsze wakacje na jakie można pojechać i nierzadko ich ceny są konkurencyjne z cenami wczasów w kraju. Tajlandia też nie jest jakoś specjalnie droga bo się spopularyzowała.

Baczny
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:19

Tak z ciekawości odpowiadam, że gdyby ta rosyjska klasa średnia miała być liczniejsza niż polska, to w tych wymienionych przez Pana kurortach powinno być dziesiątki milionów Rosjan rocznie a nie miliony. A i wówczas nadal kwestia drugiej pary butów rocznie nie byłaby buractwem- otóż, Pana kraj, pomimo nie wyprzedawania zakładów, nie kupowania niczego za długi i bez dotacji z EU jest dramatycznym hipersyfem po wyjeździe z kilku metropolii. Niech Pan kiedy do nas przyjedzie- nie do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Krakowa tylko do Wąbrzeźna, Słupcy, Płońska, Wrześni, Opola Torunia Itd. Zobaczy Pan cywilizacyjną różnicę między polską prowincją, a Waszą "głubinką". A żeby to nadrobić, potrzebne są nie tylko petroruble (których co raz mniej THX God!) ale i gigantyczna zmiana mentalności- na co się nie zapowiada jakoś tak od czasu gdy przestaliście Państwo płacić jarłyk. Co, do samolotów - radzę poczytać jak wygląda udział PL w światowym łańcuchu dostaw przemysłu lotniczego, udział lokalnych biur projektowych w tymże, projektów nowych maszyn też nieco jest. No ale, to nie jest "perspektywnaja awiacja" wobec której "nietu analogów w mirje"- i tu faktycznie "cóż nam marzyć o tem" (cytat z pewnego subiekta ze starej polskiej powieści- Pan poszuka w goooooglu, całkiem ciekawa książka, a i języka Pan nieco podłapie).

abc
piątek, 15 stycznia 2021, 14:21

Nie chodzi i udział polskich firmach w "światowym łańcuchu dostaw" be te firmy tylk są zlokalizowane na terenie Polski a są własnością zagranicznych koncernów. Chodzi o firmę POLSKĄ. I takiej w przemyśle lotniczym potrafiącej zaprojektować i budować samoloty nie ma. A jak mówią w bajce: „Lepszy w wolności kąsek ladajaki, „Niźli w niewoli przysmaki“. W Wąbrzeźnie, Słupcy czy Płońsku itd są fajne ryneczki wybrukowane za pieniądze UE. Szkoda tylko że oprócz nich nich są zdewastowane ślady po fabrykach które kiedyś tam istniały. A z Wąbrzeźnem apropo to mi ni podskakuj bo znam ludzi z tego miasta, jeśli też ich znasz tp powinieneś sam wiedziedzieć ilu z nich z tego "raju" wyemigrowało zagranicę.

LMed
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:21

Kilka niezłych bombowców w przeszłości popełnili, ale taki niestabilny z natury to jednak wyzwanie.

taka prawda
czwartek, 14 stycznia 2021, 20:39

ochotnik lata dobrze, więc powinni sobie poradzić ...

Piotr
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:48

No jasne, jak ze wszystkim :P

Sailor
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:14

Im gorzej w Rosji w realu tym lepiej w propagandzie. Siąść z popcornem i czekać kiedy ogłoszą, że robią krążownik kosmiczny albo raczej gwiazdę śmierci.

zorro
piątek, 15 stycznia 2021, 01:47

Chłoptasiu opowiedz mi jak to nasz piękny kraj projektuje i buduje samoloty, jakiekolwiek, które są kupowane na całym świecie. Szczyt techniki. U nas propaganda ma się równie dobrze. Pięknie wpisujesz się w hejt. Myślisz że zagadasz brak jakichkolwiek naszych zdalności produkcyjnych? To, że oplujesz ich dążenia do nowoczesności, to nas wzmocni?

Bat
piątek, 15 stycznia 2021, 11:45

Człowieku. Polska to kraj 50 razy mniejszy i 4x mniej liczny już Rosja. Rosja ma największe złoża gazu na świecie, diamenty, węgiel, tytan, złoto, ropę. Nie byli przez nas i innych rozebrani terytorialnie, ani to nie my ich okradalismy w ramach bloku wschodniego a oni nas. Chcesz ich porównać to porównuj do USA, Niemiec, Francji, GB, Chin. Jak tam wypadają? Kiepsko... Gdyby ich bogactwo opierało się jedynie na tym co zrobią swoimi rękami jak wielu krajów zachodu to byli by bardzo biedni. Ale zawsze ich rozwój i export podpierają choćby węglowodory.

Veritas
piątek, 15 stycznia 2021, 10:35

Co to wnosi do tematu? Poczułeś się urażony, że ktoś "pluje na Rosję"? Przy hejtach na zachodni sprzęt też tak pajacujesz? PS: Jakie masz pojęcie o polskich zdolnościach produkcynych?

jof
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:35

Takie konstrukcje to juz dawno mieli stacja kosmiczna MIr, a teraz tez maja swój udział w nastepnej.

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 18:20

Mówisz o tym Mirze co go sobie Progressem rozjechali?? Czy o ISS gdzie waszym wkładem sa magazyny i wężły cumownicze? I który bez Amerykanów i UE by nie powstał.

piątek, 15 stycznia 2021, 10:37

Jakie "konstrukcje"? nie rozróżniasz stacji orbitalnej latającej (a właściwie spadającej) na (z) wysokości kilkuset km, od gwiazdy śmierci jako samotnej planety?

Sailor
czwartek, 14 stycznia 2021, 15:53

Czy Rosjanie na głowę upadli? Chyba nie konsultowali swojej decyzji z Fanklubem Daviena, który już dawno ogłosił, że stealth to ślepa uliczka.

ruski stek bzdur...
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:49

Hahahah 100/100

trzeźwomyślący
czwartek, 14 stycznia 2021, 15:46

Prototyp w 2025, oblot na zastępczych silnikach 2027, wejscie do sluzby 2030 jako pół-stealth bombowiec z problemami z awioniką

Kosi
czwartek, 14 stycznia 2021, 17:26

i "tymczasowymi" silnikami z TU-160.

Davien
piątek, 15 stycznia 2021, 18:21

Nie tymczasowymi, to ma byc docelowy silnik dla PAK DA .

tomi
czwartek, 14 stycznia 2021, 15:34

kiedy ma wejść do służby? 2027? czyli 2047r i nie ze specyfikacją jaką zakładano, tylko połowę gorszą

ciekawy
czwartek, 14 stycznia 2021, 15:13

A kiedy Pak-Ta? i Mig-41?

Marek
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:58

Ciekawe co na to nasi mędrkowie, którzy piszą o Serbach zestrzeliwujących takie samoloty?

czwartek, 14 stycznia 2021, 16:20

A nie zestrzelili?

czwartek, 14 stycznia 2021, 21:50

SZT 1 :)

piątek, 15 stycznia 2021, 14:47

Latające skrzydło?

sobota, 16 stycznia 2021, 08:58

Nie, f 117

piątek, 15 stycznia 2021, 12:01

To zestrzelili czy nie zestrzelili?

Kowalskiadam154
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:56

Dobrze niech budują niech topią miliardy w nierealnych pomysłach

Fanklub Daviena
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:52

"Co ciekawe, rosyjski bombowiec ma również osiągać większą prędkość niż B-2" - a co w tym dziwnego? 2 silniki NK-32 bez dopalania (dopalacz zwiększa straty ciągu gdy nie jest używany) mają większy ciąg niż 4 silniki B-2 a rosyjski bombowiec ma być lżejszy. Co więcej, rezygnacja z lotów naddźwiękowych, pozwala potencjalnie w tych silnikach zastosować większy wentylator i zwiększyć dwuprzepływowość i różnica ciągu będzie jeszcze większa na korzyść rosyjskich silników i jeszcze spadnie zużycie paliwa i poprawią się charakterystyki startu i lądowania oraz manewrowość na mniejszych prędkościach oraz spadnie sygnatura IR. :D

Piotr
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:53

Jeszcze rubina do kabiny wstaw :) będzie działać na panele słoneczne :)

ruski stek bzdur...
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:51

Buahahahaha! No bo pęknę ze śmiechu... a niszczyciel imperium kiedy będzie ? :P

Davien
czwartek, 14 stycznia 2021, 17:41

A to ciekawe funku bo 2 F118 maja ciag 154 kN a pojedyńczy NK-32 137kN czyli coś ci nie wyszło:) A juz z ta mniejszą sygnaturą IR czy małym zuzyciem paliwa to niezle sie usmiałęm:)

davidkowy stek bzdur
sobota, 16 stycznia 2021, 06:54

A widzialem tez Devi, ze wypisywales na Defence 24 po artykulem o ochotniku, ze Putin w swojej wypowiedzi stwierdzil, ze F-35 ,a, system chlodzenia spalin. Skad ty bierzesz te newsy?

czwartek, 14 stycznia 2021, 22:48

Strasznie wesoły z ciebie gość, cokolwiek napiszesz to wszyscy się z tego śmieją.

Wnuk Błochina
piątek, 15 stycznia 2021, 11:48

Nie zauważyłem. Ale zauważyłem że ludzie z bredni ludzi jak fanclub czy innych już się nawet nie śmieją. Są przerażeni że tacy ludzie są w Polsce i do czego to doprowadza nasz kraj.

davidkowy stek bzdur
sobota, 16 stycznia 2021, 06:54

Brednie? A czytales, jak Davien wypisywal, ze Putin w oficjalnym wystapieniu oswiadczyl, ze silnik F-356 ma chlodzenie spalin.

Sailor
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:12

Halo ale przecież stealth jest passe. Czy może coś się zmieniło? :)))

czwartek, 14 stycznia 2021, 18:10

Zmienił się przekaz centali:)

Marek
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:00

Póki co jego sygnatura wynosi ZERO i nie wzrośnie.

Bor.... i wiadomo :-)
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:54

E tam ona jest wręcz ujemna

Towarzysz Polak
czwartek, 14 stycznia 2021, 15:52

Ty fanku zawsze będziesz potwierdzał nawet najbardziej absurdalne założenia FR jako realne i najbardziej realne założenia USA jako nierealne. Przypominam ci że jeszcze niedawno twierdziłeś że realne będzie wprowadzenie do 2020 roku 3 dywizjonów su57. I ile zostało wprowadzonych? Kierujesz się w swoich "analizach" nienawiścią do USA i miłością do Rosji co powoduje że jest tak wiarygodny jak wróżka z Eter TV.

Mirek
czwartek, 14 stycznia 2021, 18:44

No cóż . Większość piszących w tym miejscu ma odwrotnie . Ale to już nie jest zjadliwe dla Ciebie ?

tyu
piątek, 15 stycznia 2021, 09:15

Nie panie Mirek. Fakty to fakty. Amerykanie mieli rakiety manewrujące już w 1991. Samoloty stealth też. Tymczasem Rosja to wszystko 15 jak nie 20 lat później. "Rewolucja komputerowa"? Mówi ci to coś? Kiedy Amerykanie wymyślali kolejne Commodorce i Amigi, Związek Radziecki zastanawiał się nad nową metodą sadzenia kartofli. Wszystkie nazwiska związane z komputerami są "dziwnym trafem" angielsko-brzmiące ("Gates", "Turing", "Jobs" itp.). Nie ma "Iwana Raboty" jest Steve Jobs. Wracając jeszcze do wojny w Iraku. Amerykanie zniszczyli 5000 czołgów przeciwnika sami tracąc 30. Jeden z generałów, trochę arogancko ale adekwatnie, powiedział wtedy że z Ameryką walczy się albo asymetrycznie albo głupio. Teraz wskaż mi jedną wojne w której Rosja tak wymiatała. Jedną! Grozny? Panie... Co może Ukraina? Afganistan? A może Wojna Zimowa gdzie 20-krotnie słabszego na totalnej zadyszce już się położyło mało nie zaliczając zgona. Fakty. Wy Ruskie Fanboje myślicie, że my to nie umiemy myśleć logicznie i my to lubimy tych wy tamtych i po równo. Nie. Można lubić, można nie lubić, ale są też fakty, liczby i zależności. Przekonajcie nas do swoich poglądów czymś co da się na jednej skali ułożyc to pogadamy. My naprawdę chcemy się dogadać.

Veritas
piątek, 15 stycznia 2021, 10:39

Warto zaznaczyć, że właścicielem Commodore był niejaki Jack Tramiel - emigrant z Polski :)

Wppr
piątek, 15 stycznia 2021, 10:39

100% racji

Whiro
piątek, 15 stycznia 2021, 08:33

Poczytaj wyraźnie w sieci i tutaj. Nikt nie pisze : jesteśmy z wami bracia Amerykanie, brawo prezydencie Trump, nie wypisują co to właśnie wynaleźli w USA byle tylko udowodnić jacy są świetni. Wbrew pozorom to internet jest obrzydliwie antyamerykański i jakoś zbytnio kocha Rosję. Już nie mówiąc że na przykład na Interii w komentarzach po czasie zostają usunięte wszystkie wpisy niewygodne dla Rosji. Później patrzysz a tam zostają same pochwały Putina i Rosji.

Matołusz
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:51

jak tak dalej pójdzie to Rosja zacznie produkować pralki i lodówki!

Maras2
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:37

A po co? Inni przecież produkują. W chunach i Turcji sobie kupią

Herr Wolf
czwartek, 14 stycznia 2021, 19:43

Widzisz a Polsk a nie produkuje

ruski stek bzdur...
sobota, 16 stycznia 2021, 09:02

No to jedziemy : Amica, Eldom, Mastercook, MPM, Polar, Zelmer , teraz błazenku wymień ruskie... :)

Trol
piątek, 15 stycznia 2021, 08:36

Ja rozumiem że jako Rosjanin możesz nie znać polskich firm jak choćby amica, ale na pewno wymienisz mi rosyjska firmę co robi sprzęt agd, ja jako Polak mogę jej nie znać...

piątek, 15 stycznia 2021, 12:37

To AMmica jest jeszcze polska? To dopiero.

ciekawy
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:27

Skąd ty wiesz co Polska produkuje ja nie mieszkasz tutaj?

Ja
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:48

Mieszkam w pobliżu dużej fabryki w której robią pralki i lodówki dla całej Europy. Dużo znajomych tam robi. Łódzkie.

piątek, 15 stycznia 2021, 12:03

Montują, nie produkują. To trochę co innego.

Victor
czwartek, 14 stycznia 2021, 17:34

Lepiej by na tym wyszli. Radzieckie lodówki były nieśmiertelne i wiele ich do tej pory działa w polskich domach.

Lol
piątek, 15 stycznia 2021, 08:39

Właśnie, radzieckie było dobre. Ale po tym jak brakło im jakieś 200 mln ludzi z republik i byłego bloku wschodniego, których kroili z myśli i kasy, to już tak dobrze im nie idzie. Widać to nawet po armii.

piątek, 15 stycznia 2021, 08:30

Posiadałem i nie potwierdzam. Były jak najbardziej śmiertelne, do tego hałaśliwe i nieekonomiczne.

piątek, 15 stycznia 2021, 00:55

Kto ma jeszcze lodówkę made in ussr? Żartujesz?

piątek, 15 stycznia 2021, 12:03

Zdziwiłbyś się.

x95
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:59

Już dawno produkuje pralki, lodówki i inny sprzęt AGD.

zajac
piątek, 15 stycznia 2021, 09:00

Telewizory i lodówki były z Białorusi ...

czwartek, 14 stycznia 2021, 16:54

Może i zacznie? Polska już od dawna nic nie produkuje. Montownie szybko się stawia ale i szybko likwiduje.

Yaro
piątek, 15 stycznia 2021, 16:11

To dość ciekawe, bo chociażby Amica jest polską firmą. I wiesz co? Nie dość, że przejmuje zagraniczne firmy to jeszcze ma tam montownie.

wed
piątek, 15 stycznia 2021, 10:06

Ciekawa teza. Wczoraj właśnie ogłoszono dane statystyczne o imporcie do Niemiec i Polska jest na trzecim miejscu po Chinach i Holandii. A jako, że nie eksportujemy surowców naturalnych jak kraje trzeciego świata, to znaczy że eksportujemy do Niemiec wyprodukowane towary i jesteśmy ich trzecim dostawcą.

Bat
piątek, 15 stycznia 2021, 08:40

To tak jak w Rosji. Nawet głupia lada nie jest ich i korzysta z zachodnich technologii.

Wania
piątek, 15 stycznia 2021, 06:48

Obraz Polski znasz z oficjalnego rosyjskiego przekazu widzę. Może w nagrodę zafundują tobie kiedyś wycieczkę po slamsach polskich miast, żeby wyobrażenia nie runęły.

kolin
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:43

Widać tam myślą i próbują, a nie zastanawiają sie czy z jakiejś "czapli" zrobic coś na kształt patrolowca.

Wania
czwartek, 14 stycznia 2021, 16:29

Jasne zobacz jak przebiega proces budowy dużego samolotu transportowego ił-112 w Rosji począwszy od pierwszego projektu w formie latającego skrzydła. I dalsze prace. Mały samolot transportowy ił-106 też jest ciekawym studium przypadku normalnym w Rosji. Założenia i rzeczywistość to dwa odległe światy w Rosji.

zorro
piątek, 15 stycznia 2021, 01:51

opowiedz mi o naszych samolotach, równie rzetelnie.

Trol
piątek, 15 stycznia 2021, 11:55

Dlaczego ulubionym tekstem jest żeby porównać Rosję do Polski? To tak ku pokrzepieniu serc? Porównajmy najlepiej Rosję do Estonii lub San Marino. Jes, cze lepiej się poczujesz. Bo Rosja to takie właśnie mocarstwo w towarzystwie małych. Koło dużych juz nie koniecznie.

piątek, 15 stycznia 2021, 10:41

O tych przedwojennych co fabryki je produkującej zostały zniszczone w wyniku wojny z Niemcami i Rosją?

Coś się nie zgadza
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:42

Kasa topnieje a plany coraz ambitniejsze :) typowo propagandowa informacja

Maras2
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:39

Gdzie toopnieje? Rezerwy finansowe nawet lekko rosną. W tej chwili to 600 mld baksów...

Kot
piątek, 15 stycznia 2021, 11:59

600 mld? To mniej niż USA rocznie daje na armię. Mają rezerwy mniejsze niż wiele mniejszych krajów. W stosunku do ludności to mają rezerwy walutowe niewiele większe niż Polska... Mamy ok 150 mld dolarów a jest nas prawie 4x mniej i mamy kraj mniejszy 50x.

Maras2
sobota, 16 stycznia 2021, 21:32

No moze i napisałes prawdę ale co to ma wspólnego z tym ze Rosji kasa topnieje?

Herr Wolf
czwartek, 14 stycznia 2021, 19:44

Kasa to nie problem jak widać w EU i usa

ruski stek bzdur...
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:58

Ale drugie buty dla obywateli czy asfalt na przedmieściach to już mega problem :P

;P
sobota, 16 stycznia 2021, 06:57

Tak w stanach jest wspaniale, tam jest tak wspaniale, ze jak donosi dzisiaj Defence 24 w artykule pod tytulem "Strach w Waszyngtonie, Więcej wojska niż w Iraku i Afganistanie ", to "W Waszyngtonie jest już ponad 10 tysięcy żołnierzy Gwardii Narodowej - to więcej niż Amerykanie mają łącznie oddziałów w Iraku i Afganistanie. Centrum miasta przypomina strefę wojny, a mieszkańcy są pełni obaw. Docelowo amerykańskiej stolicy chronić ma w środę, dzień zaprzysiężenia Bidena, aż 26 tysięcy żołnierzy Gwardii Narodowej z kilkudziesięciu stanów. Oznacza to, że jeden gwardzista przypadać będzie na około 25 mieszkańców Dystryktu Kolumbii. A do tego dochodzą jeszcze innego rodzaju siły bezpieczeństwa, w tym policja z kilku stanów oraz jednostki federalne". I co powiesz?

zażenowany
czwartek, 14 stycznia 2021, 14:39

Niech ładują jak najwięcej kasy w niego..i jak najdłużej...Świetnie!

omnig
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:38

Jakiej kasy, Polska drukuje, ameryka drukuje, unia drukuje i Rosja tez drukuje i co najwazniejsze to buduje.

mick8791
piątek, 15 stycznia 2021, 16:15

A tak konkretnie to co ta Rosja buduje? Ale tak rzeczywiście, a nie na papierze...

piątek, 15 stycznia 2021, 14:49

Tylko, że tych drukowanych w Rosji nikt nie chce...

Lol
piątek, 15 stycznia 2021, 12:00

Każdy coś buduje. Jedni broń inni kible.

Tweets Defence24