Leopardy przyjechały do Wesołej

12 lipca 2021, 08:32
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane (2)
Fot. PGZ.
Reklama

Do 1 Brygady Pancernej w Wesołej dostarczono dwa kolejne czołgi Leopard 2PL. Planowane są dostawy kolejnych wozów – poinformował Defence24.pl rzecznik 18 Dywizji Zmechanizowanej mjr Przemysław Lipczyński.

Jak powiedział Defence24.pl mjr Lipczyński, do Wesołej dostarczono kolejne dwa Leopardy 2PL, a łącznie w jednostce jest dziesięć czołgów tego typu. Odbiory tych wozów zostały zakończone jeszcze w czerwcu, a teraz zostały one przetransportowane do jednostki. W najbliższym czasie przewidziane są dostawy kolejnych czołgów.

Łącznie Wojsko Polskie otrzymało 16 czołgów Leopard 2PL, bo sześć kolejnych jeszcze w 2020 roku przekazano do Ośrodka Szkolenia Leopard przy 10. Brygadzie Kawalerii Pancernej.

Łącznie kontrakt zawarty w 2015 roku, wraz z aneksem z grudnia 2019 roku obejmuje modernizację do 31 lipca 2023 roku 142 czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL. Oznacza to objęcie programem wszystkich pojazdów w wersji 2A4, a takie znajdują się na wyposażeniu 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa i 1. Brygady Pancernej z Wesołej. Wartość umowy wynosi 3,29 mld zł.

Realizacja tego programu jest jednak opóźniona, bo w momencie podpisywania kontraktu w 2015 roku zakładano, że 142 czołgi zostaną dostarczone armii do końca bieżącego roku. Jest też prawdopodobne, że termin wymieniony w aneksie z 2019 roku (lipiec 2023 roku) nie zostanie dotrzymany, biorąc pod uwagę, że w marcu br. PGZ deklarowała dostarczenie w roku bieżącym łącznie 18 czołgów. W takim wypadku od początku 2022 do lipca 2023 roku musiałoby zostać przekazanych więcej niż 100 czołgów.

Zmiany wprowadzone ramach programu Leopard 2PL, obejmują m.in. dodatkowe, modułowe opancerzenie wieży oraz nowe przyrządy celownicze. Działonowy i dowódca otrzymali polskie kamery termowizyjne III generacji KLW-1 Asteria produkcji PCO. Dodatkowo zabudowana w czołgach Leopard 2A4 głowica PERI R17A1 została zmodyfikowana do wersji z dalmierzem laserowym, stosowanej w najnowszych wozach Leopard 2A7. Kierowca również otrzymał nowy dzienno-nocny system obserwacji, wyposażony m.in. w kamerę cofania KDN-1 Nyks produkcji PCO.

Armatę i system kierowania ogniem dostosowano do nowocześniejsze amunicji przeciwpancernej DM63A1 oraz programowanej, odłamkowo-burzącej DM11. Zastosowano również elektryczny mechanizm obrotu wieży i ruchu armaty w miejsce starszego systemu hydraulicznego, co wymusiło zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (APU) i zmiany w instalacji elektrycznej.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 117
Reklama
Adam
środa, 14 lipca 2021, 16:46

W Bumarze się w końcu ta ich słynna 'przerwa kawowa' skończyła?

Leon
środa, 14 lipca 2021, 13:22

No i zaraz brygada z Wesołej po raz trzeci w przeciągu chyba 3-5 lat będzie musiała przestawiać się na nowy wariant czołgu. Najpierw T72 potem Leopard 2A5 (plus teraz L2PL), no i zaraz Abrams. Komedia, widać że w MON panuje chaos i na szybko kupili cos od Amerykanów. Może to "łapówka" za ustępstwa w kwesti TVN ?

wert
środa, 14 lipca 2021, 17:52

wg Marka Budzisz mamy wszystko POZA czasem. Stąd zakupy TB-2, teraz Abramsa. I to nie koniec a pierwsze dostawy dekli w PRZYSZŁYM ROKU dużo mówią bo GDLS będzie przestawiał linie pod produkcję naszych SEPV3. Chyba że zablokują własne dostawy zakontraktowane przez US Army

łowca
środa, 14 lipca 2021, 12:37

takie tam pudrowanie trupa. Przecież te modyfikacje to fikcja, w najsłabszym miejscu - z boku kadłub wciąż nie chroniony. Czekamy na najwyższą półkę - Abramsy.

dropik
wtorek, 13 lipca 2021, 07:24

2 sztuki już raz przyjechaly , a teraz widzę przyjechały drugi raz :P

tu JASIO
wtorek, 13 lipca 2021, 11:13

Cicho bądź ...to dla zmylenia wroga przecież zmieniono numery ,ale szybko nadrobi się braki w zapotrzebowaniu .Świętoszów musi oddać swoje cztery sztuki ..w końcu defilada musi być wzorcowa w pełnym komplecie

To nie jest kraj dla ludzi.
poniedziałek, 12 lipca 2021, 21:37

Z tego co pamiętam, było kiedyś podane do informacji naszych decydentów - nie chce mi się dziś szukać- Niemcy zwracali uwagę przy podpisywaniu kontraktu na owe czołgi, na spore zużycie wielu elementów, co mogłoby i finalnie ma wpływ na tempo modernizacji. Po prostu wzięliśmy czołgi do remontu generalnego "na Janusza" - tanio, to bierem, niech somsiad zazdrości.

abra kadabra
poniedziałek, 12 lipca 2021, 20:45

Przez 2 dekady można było opracować własne czołgi, rakiety...

SAS
wtorek, 13 lipca 2021, 10:13

Do tego trzeba przegrać przynajmniej dwie wojny.

Danisz
poniedziałek, 12 lipca 2021, 23:42

a także własne samoloty i gwiazdę śmierci

wtorek, 13 lipca 2021, 08:13

Gwiazdy śmierci raczej nie, ale czołg można było opracować spokojnie.

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 11:35

przypominam, że Korea Południowa która ma znaczenie bardziej nowoczesny i rozbudowany przemysł obronny nie jest w stanie od ponad 20 lat samodzielnie zbudować choćby w prototypie czołgu K2. przypominam że Turcja od kilkunastu lat bezskutecznie próbuje zbudować demonstrator technologii swojego Altaya mimo iż wydali nań miliardy, a kluczowe elementy czołgu będą z importu. przypominam, że również Rosja od kilkunastu lat próbuje zbudować swoją Armatę i na kilku paradnych prototypach się póki co skończyło. przypominam że Niemcy i Francja mające ponad stuletnie doświadczenia w konstruowaniu swoich czołgów łączą siły by zbudować Leo3, a zajmie im to w sumie więcej niż dwie dekady. ale spoko, spec z netu twierdzi, że przemysł który przez 15 lat nie był w stanie zintegrować Spike z wieżą do Rośka mógłby "spokojnie" opracować nowy czołg - niech inni mówią co chcą, ja ci wierzę

OPTY(k)
wtorek, 13 lipca 2021, 20:07

Histeryzujesz. Integracji Spika nie chce MON, podobnie jak dronów polskiej konstrukcji i produkcji, potwierdzając, co i rusz, tezę o głębokiej infiltracji swoich struktur przez obcą agenturę. Z czołgami obecnie byłby "mały" problem bo poprzednia ekipa, w ramach własnej koncepcji wspierania obronności, zlikwidowała jedyną fabrykę silników czołgowych- PZL Wola. A potem niektórzy kpią, że nic nam nie wychodzi. Zabawne, nie?

Danisz
środa, 14 lipca 2021, 22:55

a wiesz od kiedy nie chce tej integracji i ile lat chciał? zabawne to jest wspominanie silników, których nikt nie chciał, bo i po co? Równie dobrze moglibyśmy popłakać nad fabrykami parowozów, klisz fotograficznych i kineskopów

AXM
wtorek, 13 lipca 2021, 18:16

A ten przemysł to Koreańczykom kosmici dali ???? 30-ści lat wolnej Polski i co ??? mamy kolejny rząd który nie dba o pozyskiwanie technologii dla Polski tylko wszystko z półki w USA :)

Armia Krajowa
czwartek, 15 lipca 2021, 05:30

Nie kosmici, poczatki były amerykańskie. Amerykanie, z powodów geopolitycznych, dali finansowanie i technologię na poczatku. Tak samo było z Japonia.

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 18:59

K2 pokazuje, że nie dali go im kosmici, tylko kupowanie technologii za granicą i mozolne ich wdrażanie - nie mam nic przeciwko takim działaniom. mam za to wiele przeciwko dyletantom, którzy sądzą, że w 20 lat można "spokojnie" zbudować własny czołg mając tak zacofaną zbrojeniówkę jak my obecnie. i nie kolejny rząd drogi kolego, bo o ile mnie pamięć nie myli zarówno Kraby, Caracale jak i Patrioty to były wielkie plany modernizacji polskiego przemysłu, transferów technologii i know-how, a to że po 6 latach niewiele z tego zostało to już nie jest zasługa tamtych...

jankowski
wtorek, 13 lipca 2021, 23:24

to Krab nie powstał ??????

Danisz
środa, 14 lipca 2021, 11:08

1/3 to kiepski wynik, nie uważasz?

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 16:33

ten nowoczesny i rozbudowany przemysł skądś się wziął!! Tam agenturę zwyczajnie pognali, my "akurat" odwrotnie. Koreańczykom do zrobienia została przekładnia. Na wymagane 300 godzin doszli do 270 a pierwsza wersja przepracowała godzin SIEDEM. Tak więc finiszują, mają czołg dla siebie i klientów. Pełno tu uczonych minimalistów, jasnowidzów, do tego z wielkim pokładami kompleksów. Nie dać sobie szansy a potem używać ile wlezie

Mersoner
wtorek, 13 lipca 2021, 13:30

Dokładnie!Ale tu jest pełno ekspertów i malkontentów mądrych inaczej

Piotr
wtorek, 13 lipca 2021, 23:26

To prawda ... szczególnie jak są dobre decyzje obecnego rządu to leczą swoje kompleksy tym że wszystko krytykują ...

Wiem co piszę
poniedziałek, 12 lipca 2021, 20:41

Nie widzę czujników opromieniowania na wieży, KM jest nie nasz, nie są malowane specjalna farbą uniemożliwiającą wykrycie optyką i radarami, posiadają starego typu granaty dymne....

Marek66
poniedziałek, 12 lipca 2021, 19:26

Zakłady zbrojeniowe ,to nie prywatne firmy.Działają ociężale,podatne na zmiany i układy polityczne.Razem z Koreą ruszyła by produkcja Polskiego czołgu.Dobry pomysł,dobra technologia V generacji ,tylko brak woli!!!

Cv
wtorek, 13 lipca 2021, 00:26

Dokladnie,była mowa o około 800 sztukach a tak to będą Abramsy mało palące…tylko 1500 litra na 100

bc
wtorek, 13 lipca 2021, 11:39

*500l

bc
wtorek, 13 lipca 2021, 11:30

Ale wiesz że T72 spala 800 litrów o resursie nie wspominając. Jeden Abrams ma większy potencjał bojowy niż ze 3 T72.

Jorguś
wtorek, 13 lipca 2021, 13:33

Zużycie paliwa w T-72 to 420l/100km./norma podstawowa/ z dodatkami pali max.460-80.l.Całkowity resurs do RG to 14000km.Abrams skonstruowany w pod koniec lata 70-tych,wszedł na uzbrojenie w latach 80-tych.a siedem dwójka w połowie lat 60-tych.

Danisz
poniedziałek, 12 lipca 2021, 23:43

czołgi V generacji? zabawne

Aco
poniedziałek, 12 lipca 2021, 18:51

A dlaczego nie zostały wyposażone w czujniki oświetlenia promieniem lasera? Czyli można namierzać te Leopardy laserem i strzelać PPK a załoga nie ma o tym zielonego pojęcia?

Janka
poniedziałek, 12 lipca 2021, 17:04

Tytuł powinien brzmieć " 2 leopardy przyjechały do Wesołej"

Kazik :)
poniedziałek, 12 lipca 2021, 19:15

Właśnie to jest zakłamywanie rzeczywistości i PR - półprawda w kontekście sukcesu!!!! A co powinno być normalne!!!! (tak jest w innych cywilizowanych państwach zachodu).

Antor
poniedziałek, 12 lipca 2021, 16:22

Ale fajnie leopardy a ludzie Też

Hanys
poniedziałek, 12 lipca 2021, 16:03

Ja tylko uświadomię, że ZSRR w 1988 r. dysponował amunicją która przebijała Leoparda 2A4 we front wieży. Pomimo to nadal sie trafiają mitomani, którzy twierdzą że Leo 2A4 jest jakiś niezniszczaly. Proponuję sobie pooglądać np. wraki tureckich 2A4 w Syrii ze zgubionymi wieżami :)

ruski krawiec
wtorek, 13 lipca 2021, 08:19

Ja tylko uświadomię, że nikt nie jest mitomanem. Dlatego właśnie pojawiły się Leo 5, 6, 7 i inne modernizacje tych czołgów. Faktem jest jednak, że kiedy wprowadzono A4 mogliście im co najwyżej zarysować farbę i przez czas dłuższy guzik mogliście im zrobić.

AXM
wtorek, 13 lipca 2021, 10:36

Są Leopardy a6 i a7 ale w armiach które myślą o swoim wojsku poważnie a w Polsce modernizuje się Leo do wersji a5 z lat 90-dziesiątych

Poważne państwa nie modernizują leoszrotu, tylko zamawiają nowe czołgi.
wtorek, 13 lipca 2021, 11:15

Policz ile my chcemy zmodernizować, porównaj z ilością, którą modernizują te "poważne" państwa i na koniec policz koszty.

AXM
wtorek, 13 lipca 2021, 18:20

Poważne państwa modernizują uzbrojenie do najnowszej wersji jaka istnieje a nie do wersji z lat 90-siątych jak to jest w Polsce.Leo 2a5 to lata 90-siąte a Leo 2PL tak samo. bo to jest Leo 2a5+ szumnie nazwany 2PL

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:02

To jest prawda

Adam
poniedziałek, 12 lipca 2021, 16:01

Czym on się chwali.Major...10czolgow i wojna wygrana.Nastepny transport to Rudy 105nowa wersja.

Vic
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:44

Nasze Leopardy 2a4 nadal posiadają wkłady pancerza technologii B o parametrach 350mm RHA vs KE i 700mm RHA vs CE także słabo, a dodatkowe opancerzenie AMAP na wieży zwiększa głównie parametry przeciwko broni kumulacyjnej i trochę przeciwko kinetycznej. W porównaniu z Leopardem 2a5, który posiada wkłady pancerza technologii D o parametrach 600mm RHA vs KE i 1200mm RHA vs CE wypada ewidentnie lepiej.

Lido
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:00

Wiem że potrzebny jest nam sprzęt na już, ale pieniędzy brak (przynajmniej na wojsko), jedną decyzję podejmujemy 5 lat kilka decyzji to będą dwie dekady zanim ktoś zdecyduje się zrobić czołg z Koreańczykami. To był dobry pomysł produkcja naszego czołgu i nawet jeśli nie będzie on najlepszy to jest nasz, u nas produkowany, możemy go sobie zawsze unowocześnić wraz z produkcją kolejnych sztuk. Zakłady miały by co robić a i wojsko miało by zawsze nowy sprzęt. Widać że kraby nam wyszły dobrze więc dlaczego nie iść dalej tą drogą? Nie ma decyzji, przyjdzie nowa władza i znów będziemy z ręką w nocniku.

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:04

To prawda ale chociaż mogliby trochę na jakość pójść

Lord Godar
poniedziałek, 12 lipca 2021, 17:35

Trudno powiedzieć , kto to tej pory bardziej moczył rękę w nocniku , ale robili to wszyscy od końca lat 90-tych ubiegłego wieku . Obawiam się jednak , że jesteś w błędzie oczekując , że to przyszła władza umoczy ponownie w kwestii broni pancernej , bo co raz mocniej szumi i szeleści , że to obecny minister ON może wprowadzić na uzbrojenie naszej armii Abramsy , co ewidentnie i już ostatecznie położy nasz przemysł pancerny .

Udo
poniedziałek, 12 lipca 2021, 19:58

Nasz przemysł pancerny? Czyli.miderka t72m1

Danisz
poniedziałek, 12 lipca 2021, 23:49

nie, zakłady modernizujące Leo2 o których jest ten artykuł

Rhotax
poniedziałek, 12 lipca 2021, 14:25

23 mln. Za sztuke ....tragedia . To nowy T90 M Proryw . Albo 1/ 3 Abramsa SepV2 . Wszystko w RP jest robione by Armia nie miała czy SKUTECZNIE bronic kraju !

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:06

2pl w porównaniu do t90a albo nawet t80u jest beznadziejny

wert
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:19

odpowiednikiem Prorywa miał być PT-97. Po drodze z Twardego mieli zrobić PT-94. Nie rozumiem dzisiejszych jęków, Trzeba było nie wybierać targowiczan którzy naszą czołgówkę wykończyli Leoszrotem

Danisz
poniedziałek, 12 lipca 2021, 23:58

a ty dalej pleciesz mrzonki o moderkach T-72 i nie przyjmujesz do wiadomości, że to od początku był kiepski czołg i nawet Ruscy mimo że poprawiają go od 40 lat osiągnęli mniej więcej poziom Leo2A5, a nasze nie byłyby lepsze. równie dobrze moglibyśmy modernizować Nyski dla Policji i Tarpany dla SG... każdy kto gdziekolwiek służył dziękuje "targowiczanom" że postawili na sprzęt, a nie na bajki o postsowieckim cudzie techniki

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 16:40

PT-97 to nie była moderka jak Twardy tylko NOWY czołg. NOWA spawana wieża, NOWA armata, NOWE SKO, zmodyfikowany kadłub. Jeżeli tak zawzięcie równasz do sowietów to co tu robisz? Czysty żywy przykład co można było robić masz w KOREI PŁD. NIE widać??? Z odpowiedników Nysek i Tarpanów zrobili przyzwoite wózki. Alle targowiczan tam nie było

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 19:44

"PT-97 – polski projekt czołgu podstawowego, mający być końcowym etapem modernizacji czołgu PT-91" - i wyszło, że kolejny raz piszesz bzdury

wert
środa, 14 lipca 2021, 16:25

przeczytaj jeszcze raz to co powyżej. A cytaty zostaw bezmyślnym semantykom

Poważne państwo nie modernizuje leoszrotów, tylko kupuje nowe czołgi.
wtorek, 13 lipca 2021, 11:49

Nie pleć. Docelowo miał być Goryl. Nie było go, bo pojawił się leoszrot bez prawa do serwisu.

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 12:20

tyle że "Goryl" to koncepcja z 1992 r. czyli o ponad dekadę poprzedzająca Leo2A4 w polskiej armii. Poza tym projekt nie wszedł w życie, bo miał być kosmicznie drogi, a nie przez Leo. Po trzecie Leo2 są serwisowane i modernizowane w Polsce - dużo piszesz, szkoda tylko że same kłamstwa.

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 16:37

ciekawe dlaczego wobec tego wysyłają przekładnie do Renka i płacą nawet 8 mln/szt. Bynajmniej nie Bumarowi który musi tylko grzecznie czekać

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 19:41

może dlatego, że to jeden z najbardziej skomplikowanych elementów w czołgu i nawet Koreańczycy go nie opanowali - oni też muszą liczyć na pomoc Niemców. to pierwsza moderka dla naszego przemysłu, a ty płaczesz że nie wszystko robimy sami?

wert
środa, 14 lipca 2021, 00:03

nie muszą liczyć. Zamówili przekładnie dla jednego batalionu kolejnej serii w Renku i tyle. Do tego czasu dopracują swoją i będą się śmiali z frajerów. Dlaczego sami? Bo opcja współpracy została uwalona aresztowaniem Szeremietiewa i sprowadzeniem NAS do roli zbieraczy szparagów i podcieraczy zadów. Nie rusza Cię takie potraktowanie? Jesteś z tych co się tylko nadstawiają? Ci "nasi" byli tylko narzędziem przez NAS wybranym. Niestety

Danisz
środa, 14 lipca 2021, 11:13

znowu piszesz o chciejstwie i agentach, a nie o faktach: wszystkie K2 mają obecnie niemieckie skrzynie, a Korea nie ma zdolności do ich serwisowania, bo od 20 lat próbuje stworzyć własną. jak im się to kiedyś uda, to porozmawiamy, póki co są tak samo zależni w tej materii od Niemców jak my i każdy inny użytkownik Leo2

wert
środa, 14 lipca 2021, 16:36

jakie chciejstwo, jacy niby agenci? Na DF miałeś artykuły https://www.defence24.pl/szeremietiew-czolg--od-slowa-czolgac-sie-opinia. Publicznie pod nazwiskiem Szeremietiew coś powiedział a jedyną reakcją zainteresowanych był ZAMILCZENIE. Zarzucasz DF że szerzy sputnikową propagandę?? Nie od razu Kraków zbudowano. To znaczy że go nie ma?

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:06

Zgadzam się że leopardy to fówno

Lord Godar
poniedziałek, 12 lipca 2021, 17:42

Wzięcie leoszrotu wcale nie przeszkadzało w tym aby modernizować skutecznie T-72 robiąc kolejno PT-94 i PT-97 . Zapoznanie się z Leopardami , mimo że w wersji A4 uzmysłowiło naszym wojskowym i przemysłowi jaka przepaść dzieli nas od broni pancernej zachodu i od tej rosyjskiej w sumie też , bo klepaliśmy bieda wersje . Co z tego kiedy nie było kasy na inwestycje w przemysł zbrojeniowy , politycy urzeczeni wyli wejściem do NATO , a związki zawodowe blokowały wszelkie zmiany , które by wywoływały trzęsienia ziemi w ich zakładach .

OPTY(k)
wtorek, 13 lipca 2021, 20:28

Bredzisz koncertowo i to w dwóch obszarach naraz. No to duża sztuka! Pomijam kwestię rozwoju własnych czołgów, choć w kraju wolnym od obcej agentury, zakup takich Leo posłużył by jako transfer technologii, bez oglądania się na zdanie producenta! Ale ad rem. Kasy nie było na nic, bo tak działa każdy bantustan(chyba nie muszę tłumaczyć?), a związki zawodowe nie miały nic do powiedzenia, z przyczyn j.w. Mądrej głowie dość dwie słowie! No chyba, żeś troll.

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:08

Właściwie największy przeskok jest przy t14 lub t90m

K.
poniedziałek, 12 lipca 2021, 20:27

W sumie cała prawda . Zadeklarowaliśmy zakup wyposażenia dla jednej brygady . Jak wojsko zobaczyło różnicę między tymi maszynami to nikt w wojsku już nie chciał klonów T-72 a związki zawodowe wymusiły rezygnację z pozyskania kolejnej transzy A4 przez rząd PiS-u . Maszyny były już wybrane , ostatecznie trafiły do Chile .

K.
poniedziałek, 12 lipca 2021, 17:08

Wiesz Ty chociaż dlaczego pozyskano Leo2 ? Wiesz jaki był efekt strzelań niezmodernizowanych A4 i Malaja ?

Bobo
poniedziałek, 12 lipca 2021, 16:09

Leoszrot na pewno lepszy niż pochodne t72m1

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:09

Chodź ciężko w to uwierzyć ale nie leopardy 2a4 mają gówniane działo połączone z naprawdę słabym pancerzem i z debilnym ustawieniem składu amunicji

wtorek, 13 lipca 2021, 11:50

Teciaki mają z amunicją jeszcze gorzej.

wert
poniedziałek, 12 lipca 2021, 17:59

tego się już nie dowiemy. Faktem jest że PT-97 miał mieć nową wieżę, armatę, SKO przekonstruowany kadłub. Całkiem nowy dekiel. A Leoszrot to taka sama latająca wieża jak każdy teciak. 27 szt amo w kadłubie obok kierowcy który pierwszy odparuje

K.
poniedziałek, 12 lipca 2021, 20:20

My już to sprawdziliśmy . Malaj dostał baty od A4 podczas strzelań . Czego jeszcze nie wiesz ?

wert
poniedziałek, 12 lipca 2021, 23:49

możesz porównać i do T-34. Równie bez sensu. Dzisiaj Wasz Leoszrot to taki Malaj

K.
wtorek, 13 lipca 2021, 20:08

Porównanie było jednoznaczne . Malaj nie miał szans z A4 przed modernizacją . Takie są fakty . Dzisiaj Leo2PL to naprawdę przyzwoity czołg . Moim zdaniem trzeba było dać sobie spokój z Bumarem i zlecić modernizację KMW , taka smutna prawda .

wert
środa, 14 lipca 2021, 16:38

Leo to taka sama latająca wieża jak teciek. Dlaczego moder tego zdania nie puści? Syndrom Onetu?

K.
środa, 14 lipca 2021, 20:15

Chyba śnisz :) Taktyka zmodernizowanego T-72 przez Rosjan polega na ładowaniu do niego mniejszej ilości amunicji , jakoś nie słyszałem o podobnych praktykach z Leo . Jeżeli są to podaj przykłady .

Ira
poniedziałek, 12 lipca 2021, 20:00

Miał mieć, ciekawe jakie koszty , Leo nawet a4 lepszy od tego co byśmy zrobili,koszt-efekt raczej przy modetnizacji t72m1 slabiutki

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 00:12

duży, wygodny, "wszyscy" go chcą a ile jest wart pokazało Al Bab. A jakie dziś koszty tylko reanimacji? Wróciliśmy do punktu wyjścia ale już bez żadnych kompetencji WŁASNYCH. Tym sposobem wywalimy kolejną ciężką kasę na Abramsy. Kolejne 3-4 mld dol

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 13 lipca 2021, 12:03

Na to, co stało się w Al Bab wpływ miało dużo więcej rzeczy.

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 19:41

nie mówimy o taktyce czy wyszkoleniu załóg pod Al Bab. Mówimy o czystym trafieniu w magazyn amo i latającej wieży Leoszrota. I mówimy o śmierci załogi w mgnieniu oka, w ogniu. Nasze mogą mieć tak samo. Chyba że do boju pojadą z 15 szt amo w magazynie wieżowym

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 11:50

nie kłam, kompetencje są konsekwentnie budowane od 2006 r. a modernizacji odbywa się przy współpracy z Niemcami, a nie u nich. a koszt ich modernizacji jest porównywalny z kosztem usprawnienia T-72M1 co pokazuje ile miliardów kosztowałyby twoje bajania i jaki byłby ich efekt

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 19:45

takie kompetencje że nie mogliśmy nawet wymienić starych analogowych radiostacji Kto tu kłamie? Koszty:::Leo PL-3,3 mld; T-72 1.8 mld; KTO TU KŁĄMIE??? 1 Loeoszrot do 2 teciaków!!! Ilościowo

K.
środa, 14 lipca 2021, 20:18

Koszt Leo to także budowa centralnego magazynu z częściami , napraw zajechanego sprzętu i licencji na amunicję . Radia możesz wymienić , spytaj się tylko po co robią pewne rzeczy na raty i rozpisali kolejny dialog ? Po co tak kłamać ?

gość
poniedziałek, 12 lipca 2021, 16:04

Przypomnę, że pierwsza transza Leo została pozyskana przez SLD, zaś następne za jaśnie panującej PO. Gdyby PiS, który de facto, również jest szkodnikiem ekonomicznym nie utracił władzy w 2007r. mielibyśmy zapewne Abramsy i inny sprzęt z USA.

alkaprim
poniedziałek, 12 lipca 2021, 18:34

gość-taaa-mielibysmy sprzęt z usa...abramsy i inne ..w zamian za likwidacje przemysłu obronnego Polski oraz braku technologii.Już nam bokiem wychodzi ten twój amerykański sprzęt,mimo,że jeszcze nie mamy.To może jeszcze chleb i wodę butelkowaną kupimy od usa.Po co nam własne....

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:10

Amerykanie robią jeszcze gorsze szroty

wert
wtorek, 13 lipca 2021, 23:08

Abrams NIE MA latającej wieży bo obydwa magazyny są zabezpieczone! To podstawa żeby utrzymać przy życiu dobrze wyszkolone załogi i największa zaleta Abramsa. Jest zdecydowanie lepszy od Leoszrota i DZISIAJ JEGO potrzebujemy. Historia tak przyśpieszyła że zwyczajnie nie mamy czasu na nic innego, no chyba ze koreańczycy wzniosą się na wyżyny a my z nimi. GDLS ma jedną linię abramsową zajętą bieżączką ale dwie pozostałe do przestawienia i aktualnie wolne więc 2023/24 to całkiem możliwy rok pierwszych dostaw. Okaże się jak ogłoszą FMS. Twarde i teciaki dla rezerwy a w to miejsce Abramsy. Będzie drogo rzecz jasna

Rhotax
poniedziałek, 12 lipca 2021, 14:23

Te blachy na wieży to ściema pod publikę żeby z wierzchu było widać że cos sie zmieniło . Opancerzenie polowa lat 80 . Ruscy rozwalą je byle czym .

Vic
poniedziałek, 12 lipca 2021, 20:00

Nie opowiadaj bzdur, te ,,blachy" to dodatkowe opancerzenie AMAP(NxRA) Dzięki temu przód wieży Leoparda 2PL potrafi wytrzymać większość rosyjskich granatników, PPK( wraz z standardowym kornetem) oraz uniemożliwia przebice przez starsze pociski APFSDS takie jak stare mango, vant i stary swieniec. Te osłony to najlepsze co mogliśmy dostać bez wymieniania głównych wkładów pancerza.

Seweryn
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:13

A skąd wiesz że to jest to? Przecież te leopardy sie rozpadają a jaki jest problem wstrzelić trochę niżej w kadłub ? To jest przecież jeden strzał i po sprawie a nawet na wieży ma swoje słabe punkty

Vic
wtorek, 13 lipca 2021, 00:28

,,A skąd wiesz że to jest to?'' Wiem to bo zagłębiam się w szczegóły, masz to dosłownie napisane w większości artykułów o Leopardzie 2PL czy polskich czy zagranicznych. Nasze leopardy się nie rozpadają to bzdura teraz wersje a4 są modernizowane do standardu PL, a a5 są sprawne i za niedługo też doczekają się modernizacji czy modyfikacji. Problem z tym łatwym strzelaniem w kadłub jest taki, że da się go schować dlatego wieża przy opancerzaniu jest priorytetem, tak zwana taktyka ,,hull-down''. Tak Leopard posiada wycięcie na celownik i jest to słaby punkt, ale zakładając, że walka może toczyć się na 1-2km + i z wypowiedzi czołgistów, że nie celują w słabe punkty bo po prostu na polu walki nie ma na to czasu lub przybliżenie celownika na to nie pozwala, to trafienie w to miejsce jest bardzo trudne.

kukurydza
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:51

Dobrze, dobrze, Wania. Tak sobie tłumaczcie :) Wasze ruskie lęki są normalne, w końcu po dodaniu 40cm układu przestrzennego z kompozytów i ceramiki front L2PL ma ponad 1000mm przeliczeniowego RHA, więcej aniżeli bazowy L2A7. To dlatego "magicznie" podskoczyły osiągi głowicy Korneta na ostatniej wystawie, prawda?

Vic
poniedziałek, 12 lipca 2021, 22:34

Trochę przesadziłeś z tą ochroną, nie zapominaj, że nasze Leopardy 2a4 nadal mają wkłady pancerza technologii B o parametrach 350mm RHA vs KE i 700mm RHA vs CE, rzeczywiście dodatkowa ochrona AMAP wzmacnia wieżę, ale nie do takiego poziomu, aby dorównywała wieży Leoparda 2a7 oraz nie zapominajmy, że nasza modernizacja w ogóle nie obejmowała wzmocnienia kadłuba. Leopard 2a7 to maszyna, która ma wkłady pancerza kompletnie nowej generacji, oprócz tego ma dodatkowe modularne wzmocnienie kadłuba i wieży( w postaci klinów jak w Leopardzie 2a5). Co najwyżej Leopard 2PL dorównuje wersji a5.

AXM
poniedziałek, 12 lipca 2021, 19:59

Modernizacja Leopardów 2A4 do standardu 2PL obejmuje wzmocnienie odporności balistycznej wieży do poziomu przewyższającego maszyny w wersji Leopard 2A5. Dookoła wieży pojazdu zamontowane są dodatkowe, zewnętrzne moduły pancerza[14]. Nie zdecydowano się na dopancerzenie kadłuba i podwozia pojazdu z powodu znaczącego wzrostu masy oraz redukcji kosztów.Kto ci dziecko powiedział że ma odporność 2a7 skoro on 2a6 nie dorównuje.Ile płacą za pisanie takich bredni ???? :)

Rhotax
poniedziałek, 12 lipca 2021, 14:08

23 mln za remont sztuki !!! A nawet wkładów pancerza specjalnego nie wymienili. Przecież tam jest sparciała guma po kilkudziesieciu latach !!! Warstwy napedowe nie dzialaja !!! A jak byly nowe to Leo mial ok. 400 RHA pancerza !! Masakra !!! Pieniądze marnotrawione na maxa !!!

wtorek, 13 lipca 2021, 08:37

te remonty służą tylko utrzymaniu zatrudnienia, w niereformowalnych zakładach.

Ryszard 56
poniedziałek, 12 lipca 2021, 13:40

prawda jest taka ,że na dzis nie mamy nowoczesnego czołgu z obrona aktywna ,może jak dojdzie do realizacji zamówienia na 250 czolgów Abrams w najnowszej wersji i z obrona aktywna ,to to beda dopiero czolgi ,a resztę to ruchome cele i podpisanie umowy z Koreą na budowę nowego czołgu tylko w wersji lepszej niż dla Norwegii

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 13 lipca 2021, 08:27

Jeśli liczysz na Abramsy w najnowszej wersji, to znaczy, że jesteś niepoprawnym optymistą.

Wojciech
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:48

Nie wiem jak tam współpraca z Niemcami ale Bumarowi się nie opłaca zrobić tego w 2-3 lata a później czekać następne 20 lat na kolejne zlecenie. Żeby to wykonać szybko musieliby zatrudnić i wyszkolić nowych pracowników. To są koszty. A po robocie zwolnić, to też są koszty. A tak maja robotę dla tych co są na 8 lat i jest OK. Winni są politycy, którzy niszczą przemysł jak poprzednia ekipa i nie dają regularnie zleceń jak obecna ekipa. Utrzymanie przemysłu zbrojeniowego wymaga nakładów a nie oczekiwania cudów. Na wirusa którego nikt nie widział szybko znaleźli 400 mld które poszły w błoto a na obronność skąpią jak Tusk.

Ale cymbał
poniedziałek, 12 lipca 2021, 13:34

Jeśli nie widziałeś wirusa to przejdź się na najbliższy cmentarz i zobacz ile w ciągu roku grobów przybyło! Przyjdzie jeszcze i na ciebie czas, jak stracisz przez covida kogoś bliskiego to może wreszcie zrozumiesz!

poniedziałek, 12 lipca 2021, 13:24

To prawda

Daruniu01
poniedziałek, 12 lipca 2021, 11:12

Widziałem kiedyś prześmiewcze komentarze na temat modernizacji czołgów na Ukrainie. Kilka sztuk rocznie (chyba 6 lub 8). Ale oni modernizują przy pomocy własnych środków i własnego przemysłu, bez wsparcia z zagranicy. A u nas, wsparcie Niemców, budżet znacznie większy, czołgi nowsze i pewnie w lepszym stanie od tych ukraińskich, a wynik modernizacji mizerny, ilości śladowe i nie ma winnych, tylko sukcesy.

Darek
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:04

Może właśnie w tym problem, że to niemcy modernizację ,,wspierają" i idzie ona jak idzie.

Ira
poniedziałek, 12 lipca 2021, 16:10

Znowu wina Niemca,litosci

Gg
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:01

To jak to nazwiesz skoro Leo2pl jest to modernizacja niżej niż Leo2a6 który jest moderką z lat 2000 czyli ponad 20 lat temu!!! A patrząc na to że prawdopodobne zakończy się za jakieś 5 lat to już wogole jakieś nie porozumnienie

Jj
poniedziałek, 12 lipca 2021, 14:52

Uwierzylbym gdyby nie to że to Bumar który już nie raz udowodnił ile jest wart każdy prezes co rusz to ucieka z tamtąd to po pierwsze a po drugie Niemcy współpracują z innymi państwami i jakoś tam nikt nie ma problemu a u nas zawsze zwalanie na złego Niemca... ponad jedną trzecia środków na modernizację Leo poszła na kroplowke i wyciszenie związkowych nierobów. Było zrobić modernizacje tylko z Niemcami to za te pieniądze mielibyśmy moderke do standardu a7 i to dużo szybciej. Żeby było jasne jestem za wspieraniem polskiego przemysłu bardzo kibicuje takim firmom jak HSW czy WB ale Bumar tyle miał już szans i wiemy jak się to kończy a zawsze tylko traci podatnik i wojsko

AXM
poniedziałek, 12 lipca 2021, 11:10

Turecka modernizacja Leoparda 2a4 - https://www.defence24.pl/tureckie-leopardy-z-lokalnym-pancerzem-dodatkowym.A w Polsce jak to w Polsce zrobili bieda modernizację i się chwalą.....

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 00:14

ale czym konkretnie się zachwycasz? przecież Turcy po prostu dołożą pancerz, czyli podobnie jak my w PL, a dodatkowo nie modernizują działa, napędu wieży czy optyki

AXM
wtorek, 13 lipca 2021, 10:50

Turcy dołożą wszędzie pancerz a nie jak w Polsce napompują tylko wieżę do standardu a5+ a wanna to a4 z lat 80-dziesiątych... Jak coś robić to konkretnie a nie tworzyć bieda modernizację.Wiem napiszesz że niema pieniędzy ale na propagandę tvpis idzie co roku 2 miliardy.Może zamiast propagandy zadbać o bezpieczeństwo?? Nie uważasz że tak byłoby rozsądniej ??

Danisz
wtorek, 13 lipca 2021, 12:07

Moim zdaniem ważniejsza od moderki podwozia byłaby wymiana łączności i dodanie BMS. Chciałem jednak zwrócić uwagę, że Turcy wcale nie robią jakiejś lepszej moderki niż my, oni po prostu dostosowują A4 do działań na wrogim terenie syryjsko-kurdyjskim, gdzie zagrożenie improwizowanymi ładunkami i minami, a takze ostrzałem z boku prymitywnymi pociskami kumulacyjnymi jest duże. ochrona przed ppk podobnie jak w wersji PL jest u nich tylko z przodu wieży. my nie zamierzamy operować czołgami w głębi terytoriów przeciwnika, a okopywanie czołgów to standardowa taktyka obronna - moderka PL wynika z potrzeb, a nie braku kasy

Darek
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:04

Bieda to masz modernizację swojego 15 letniego passata.

AXM
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:44

Leopard 2a4 zmodernizowany do wersji Leo 2a5+ podczas gdy Niemcy swoje Leo modernizują do wersji 2a7V :) I z czym do ludzi ??? :) Bieda modernizacja jak w kraju 3-ciego świata

Rhotax
poniedziałek, 12 lipca 2021, 14:09

Wkłady pancerza nie wymieniane.

Darek
poniedziałek, 12 lipca 2021, 13:48

W krajach trzeciego świata to czołgów nie ma lub są t-55 itp., t-72 to dla nich technologiczny kosmos, Niemcy mogą modernizować bo nawet w porównaniu do PL mają tych czołgów garstkę to raz a dwa byli ich producentem. A co do biedy... to swoje kompleksy lecz gdzie indziej, jest nawet od tego specjalista, lub nie kompromituj się powielaniem głupot lemingów.

AXM
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:15

Dziecko kompromitujesz to się ty,każdy mówi że jest to bieda modernizacja do wersji 2a5+ a wiesz kiedy u Niemca była ta wersja w latach 90-siątych :) I wystarczy spojrzeć jak swoje Leo2a4 zmodernizowali Turcy..... Ta polska modernizacja to jest śmiech na sali.A teraz idź swojego 3-kołowego rowerka pilnuj :)

Marcin
poniedziałek, 12 lipca 2021, 11:04

Brak słów. Tempo jest konkretne.

rozczochrany
poniedziałek, 12 lipca 2021, 11:02

Czyżby Niemcy utrudniali i blokowali?

Lol
poniedziałek, 12 lipca 2021, 15:03

Co wy macie z tymi Niemcami? Bumar to jeden wielki burdel do tego IU i ich niekompetencja i masz sedno problemu to nie mogło się udać...

Lord Godar
poniedziałek, 12 lipca 2021, 17:51

No niestety , z Bumaru pozostała już tylko wydmuszka .

Tweets Defence24