Reklama
  • Wiadomości

Najnowszy wariant Abramsa w służbie

US Army przyjmuje pierwsze czołgi M1A2 Abrams w najnowszym wariancie Enhancement Package Version 3 (SEPv3). W pierwszej kolejności na tę wersję będą przebudowywane M1A1 ze składów armii, co ma na celu zwiększenie liczby dostępnych wozów w standardzie A2.

  • M1A2 SEPv3. Fot. US Army
    M1A2 SEPv3. Fot. US Army
  • M1A2 SEPv3. Fot US Army
    M1A2 SEPv3. Fot US Army

Produkcja M1A2 SEPv3 jest prowadzona w Joint Systems Manufacturing Center (JSMC) w Limie oraz Anniston Army Depot.

Jak podają przedstawiciele US Army, M1A2 SEPv3 to najnowszy wariant modernizacji Abramsa znacznie zwiększający poziom ochrony załogi, przeżywalności na współczesnym polu walki i możliwości zwalczania różnych systemów broni przeciwnika.

Sam wariant M1A2 SEPv3 staje się podstawą pełnej modernizacji obecnie eksploatowanych czołgów różnych konfiguracji. US Army podkreśla, że nowe możliwości, jakie zmodernizowany czołg da pancernym brygadowym grupom bojowym (ang. Armored Brigade Combat Team, ABCT), są również efektem ekonomicznego kompromisu powiązanego ze skutecznością zaproponowanych zmian.

Nowy wariant SEPv3 ma zastąpić dotychczasowy SEPv2 (w produkcji od 2005roku). Jest efektem końcowym programu Executive Office for Ground Combat Systems uruchomionego w 2011 roku i mającego na celu przywrócenie tym maszynom utraconych zdolności oraz dostosowanie ich do wprowadzenia najnowszych technologii i rozwiązań (m.in. nowych lżejszych, bardziej kompaktowych i wydajniejszych systemów elektroniki). W ramach wariantu SEPv3 dokonano:

  • integracji Government Furnished Equipment (GFE) Joint Tactical Radio System (JTRS), która ma zapewnić pełną integrację i interoperacyjność przesyłania danych z pozostałymi wozami działającymi w ramach przyszłych Brigade Combat Teams.

  • całkowitej wymiany SKO i przyrządów obserwacyjno-celowniczych dowódcy i działonowego;

  • zapewnienia odpowiedniego bilansu mocy – wytwarzania i dystrybucji energii poprzez wprowadzenie udoskonalonego alternatora, pierścienia poślizgowego, modułów Hull Power Distribution Unit (eHPDU)/Common Remote Switching Modules (CRSM) oraz system monitorowania akumulatorów (BMS);

  • zamontowania modułów Line Replaceable Unit/Line Replaceable Modules Redesign;

  • wprowadzenia systemu przeciwdziałania odpalanym zdalnie ładunkom wybuchowym – Counter Remote Control Improvised Explosive Device (RCIED) Electronic Warfare (CREW)/Duke;

  • wprowadzenia zmodernizowanej armaty z programatorem i łączem danych do programowania amunicji – Ammunition Data Link (ADL) dla najnowszej, programowalnej amunicji M829A4 Advanced Kinetic Energy (AKE) i Advanced Multi-Purpose (AMP);

  • zamontowania pomocniczego agregatu zasilającego (APU);

  • zainstalowania nowego system przeciwpożarowego (AFES);

  • zamontowania na wieży nowego  ZSMU CROWS-LP;

  • wzmocnienia systemu opancerzenia – tzw. Next Generation Armor Package (NGAP) lub Next Evolutionary Armor (NEA), będący rozwinięciem pancerzy typu HAP – zainstalowany zostanie nowy pancerz kompozytowy, który podniesie masę wozu z obecnych około 63,5 tony do ponad 72 ton. Do tego dochodzi ASOP typu soft kill (czujniki opromieniowania laserowego, nowe wyrzutnie granatów dymnych, nowy wewnętrzny generator zasłony dymnej).

Wiadomo już, że  US Army testuje aktywne systemy obrony pojazdów (ASOP) na czołgu M1. Przeprowadzane są próby z Trophy HV (znany także jako Meil Ruach, czyli Wiatrówka). Pojawiły się też zdjęcia z rozwiązaniami instalacji ASOP Iron Fist i właśnie Trophy HV na bojowym wozie piechoty M2 i czołgu podstawowym M1 a w przyszłym roku US Army ma podjąć ostateczną decyzję o zakupie tych ASOP dla pierwszego batalionu czołgów.

To jednak nie wszystko, bo obecnie trwają prace nad ECP1B/M1A2SEPv4, który ma zaimplementować więcej ulepszeń elektroniki i kilka nowych komponentów. Otwarta jest też kwestia nowego silnika, trwają prace nad nową rodziną modułowych, dwusuwowych silników diesla z przeciwbieżnymi tłokami. Cala rodzina  tych nowych rozwiązań miałaby zastąpić wszystkie obecnie stosowane silniki oraz stanowić napęd przyszłych pojazdów.

W 2018 roku US Army planuje odebrać 56 zmodernizowanych M1A2SEPv3, 287 ZSMU CROWS-LP i 90 zestawów ADL.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama