Reklama
  • Wiadomości

DSEI 2017: Raytheon zmodernizuje brytyjskie samoloty ISTAR Shadow R1

Królewskie Siły Powietrzne i Raytheon UK podpisały umowę, na mocy której zmodernizowana zostanie flota brytyjskich samolotów rozpoznawczo-wywiadowczych Shadow R1.

Fot. Jerry Gunner/wikipedia.com/CC BY 2.0
Fot. Jerry Gunner/wikipedia.com/CC BY 2.0

14 września podpisano umowę, na mocy której samoloty Shadow R1 RAF przejdą poważną modernizację. Koncern Raytheon, będący wykonawcą zlecenia, przekazał, że na mocy umowy maszyny Shadow R1 zostaną "stopniowo zmodernizowane, a następnie doprowadzone do wersji Mk 2". Całość modernizacji jest jeszcze opracowywana, wiadomo jednak, że będzie ona wymagać modyfikacji konstrukcji i płatowca zarówno już istniejących, jak i dopiero zamówionych i montowanych samolotów.

Przedstawiciele RAF skomentowali, że w rezultacie modernizacji spodziewają się, iż Shadow R2 będą "najlepszymi maszynami tego rodzaju, wyposażonymi w najnowsze i najlepsze zestawy czujników". Wiadomo w tej chwili, że zmodernizowane maszyny będą dysponować nowymi radarami, nowym systemem zarządzania misją i nowym sprzętem do łączności satelitarnej.

Maszyny Shadow R1, głęboko zmodyfikowane samoloty Beechcraft King Air 350CER, znajdują się na wyposażeniu 14. dywizjonu RAF, stacjonującego w bazie Waddington w Lincolnshire. Są to maszyny do zadań ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance), czyli szeroko rozumianego rozpoznania i wsparcia wywiadowczo- informacyjnego. Obecnie Brytyjczycy dysponują pięcioma tymi maszynami, przeznaczonymi do prowadzenia rozpoznania i działań wywiadowczych. Zgodnie z planem rozwoju sił zbrojnych Wielkiej Brytanii, opublikowanym w 2015 r., zakupione zostały jeszcze trzy maszyny tego rodzaju.

Czytaj też: Szósty samolot ISTAR typu Shadow R1 dla RAF

Obecnie wykorzystywane samoloty mają od sześciu do dziesięciu lat, mają one jednak zostać wycofane z użytkowania - zgodnie z najnowszymi planami - do 2021 r. Ich następcą będzie Shadow R2.

Czytaj też: Strategiczne samoloty rozpoznawcze dla wojska

Utrzymywanie floty samolotów Shadow R1 do niedawna wiązało się jeszcze z częstymi przestojami maszyn. Przykładowo, gruntowny przegląd wykonywany co 10 lat, związany z całkowitym rozmontowaniem samolotu, wyeliminował pierwszą poddaną mu maszynę ze służby na okres całego roku. Jednak przy trzecim samolocie przerwę tę udało się skrócić o połowę. Obecnie trwają rozmowy z firmą Raytheon, których celem jest opracowanie nowej umowy związanej z utrzymaniem i serwisowaniem maszyn tego rodzaju. Ma ona obowiązywać od 2019 r., jednak już obecnie zleceniobiorca skierował do prac serwisowych przy samolotach Shadow R1 kilkunastu dodatkowych pracowników, rozbudował również zaplecze serwisowe w bazie RAF, miejscu stacjonowania tych samolotów.

Przypomnijmy, że w kwietniu bieżącego roku Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął badania rynku związane z programem zakupu samolotów rozpoznawczych dla Polskich Sił Zbrojnych "Płomykówka". W jego ramach ma zostać zrealizowany zakup trzech maszyn do roku 2023. Mają one być zdolne do zapewniania rozpoznania obrazowego (IMINT), elektronicznego (SIGINT) i radiolokacyjnego (RADINT).

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama