Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

DSEI 2017: Raytheon zmodernizuje brytyjskie samoloty ISTAR Shadow R1

Fot. Jerry Gunner/wikipedia.com/CC BY 2.0
Fot. Jerry Gunner/wikipedia.com/CC BY 2.0

Królewskie Siły Powietrzne i Raytheon UK podpisały umowę, na mocy której zmodernizowana zostanie flota brytyjskich samolotów rozpoznawczo-wywiadowczych Shadow R1.

14 września podpisano umowę, na mocy której samoloty Shadow R1 RAF przejdą poważną modernizację. Koncern Raytheon, będący wykonawcą zlecenia, przekazał, że na mocy umowy maszyny Shadow R1 zostaną "stopniowo zmodernizowane, a następnie doprowadzone do wersji Mk 2". Całość modernizacji jest jeszcze opracowywana, wiadomo jednak, że będzie ona wymagać modyfikacji konstrukcji i płatowca zarówno już istniejących, jak i dopiero zamówionych i montowanych samolotów.

Przedstawiciele RAF skomentowali, że w rezultacie modernizacji spodziewają się, iż Shadow R2 będą "najlepszymi maszynami tego rodzaju, wyposażonymi w najnowsze i najlepsze zestawy czujników". Wiadomo w tej chwili, że zmodernizowane maszyny będą dysponować nowymi radarami, nowym systemem zarządzania misją i nowym sprzętem do łączności satelitarnej.

Maszyny Shadow R1, głęboko zmodyfikowane samoloty Beechcraft King Air 350CER, znajdują się na wyposażeniu 14. dywizjonu RAF, stacjonującego w bazie Waddington w Lincolnshire. Są to maszyny do zadań ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance), czyli szeroko rozumianego rozpoznania i wsparcia wywiadowczo- informacyjnego. Obecnie Brytyjczycy dysponują pięcioma tymi maszynami, przeznaczonymi do prowadzenia rozpoznania i działań wywiadowczych. Zgodnie z planem rozwoju sił zbrojnych Wielkiej Brytanii, opublikowanym w 2015 r., zakupione zostały jeszcze trzy maszyny tego rodzaju.

Czytaj też: Szósty samolot ISTAR typu Shadow R1 dla RAF

Obecnie wykorzystywane samoloty mają od sześciu do dziesięciu lat, mają one jednak zostać wycofane z użytkowania - zgodnie z najnowszymi planami - do 2021 r. Ich następcą będzie Shadow R2.

Czytaj też: Strategiczne samoloty rozpoznawcze dla wojska

Utrzymywanie floty samolotów Shadow R1 do niedawna wiązało się jeszcze z częstymi przestojami maszyn. Przykładowo, gruntowny przegląd wykonywany co 10 lat, związany z całkowitym rozmontowaniem samolotu, wyeliminował pierwszą poddaną mu maszynę ze służby na okres całego roku. Jednak przy trzecim samolocie przerwę tę udało się skrócić o połowę. Obecnie trwają rozmowy z firmą Raytheon, których celem jest opracowanie nowej umowy związanej z utrzymaniem i serwisowaniem maszyn tego rodzaju. Ma ona obowiązywać od 2019 r., jednak już obecnie zleceniobiorca skierował do prac serwisowych przy samolotach Shadow R1 kilkunastu dodatkowych pracowników, rozbudował również zaplecze serwisowe w bazie RAF, miejscu stacjonowania tych samolotów.

Przypomnijmy, że w kwietniu bieżącego roku Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął badania rynku związane z programem zakupu samolotów rozpoznawczych dla Polskich Sił Zbrojnych "Płomykówka". W jego ramach ma zostać zrealizowany zakup trzech maszyn do roku 2023. Mają one być zdolne do zapewniania rozpoznania obrazowego (IMINT), elektronicznego (SIGINT) i radiolokacyjnego (RADINT).

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Szczepko

    Przecież mamy coś podobnego. To Bryza/Skytrack. Naszpikować ko elektroniką i wysłać w kosmos niech obserwuje wszystko i wszystkich dookoła. Poza tym mógłby wskazywać cele dla NSM, Homara i innej artylerii dalekiego zasięgu.