- Wiadomości
Francja i Rumunia zacieśniają współpracę śmigłowcową
Jak informuje Airbus Helicopters, koncern podpisał umowę z IAR zacieśniającą strategiczne partnerstwo dotyczące śmigłowca H215M. Dokumenty sygnowane zostały w obecności prezydenta Francji Emmanuela Macrona i prezydenta Rumunii Klausa Iohannisa.

Airbus Helicopters i IAR, rumuńska firma działająca w przemyśle lotniczym, zdecydowały się rozszerzyć swoją wyłączną współpracę dotyczącą śmigłowców wielozadaniowych H215M. Zgodnie z tym porozumieniem IAR ma stać się głównym dostawcą H215M w ramach wszystkich przyszłych zamówień złożonych przez rumuńskie Ministerstwo Obrony w celu zastąpienia floty starszych śmigłowców. Umowa, zawarta najpierw na 5 lat, została przedłużona do lat 15, co - jak informuje koncern - podkreśla zobowiązanie Airbus Helicopters i IAR do wspólnego udziału w modernizacji floty śmigłowców wielozadaniowych rumuńskich sił zbrojnych.
Ogłoszenie porozumienia miało miejsce podczas oficjalnej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Bukareszcie i w obecności prezydenta Rumunii Klausa Iohannisa.
IAR zbudowało w ciągu ostatnich dziesięcioleci ponad 360 śmigłowców na licencji Airbus Helicopters, co pozwala nam wierzyć w przyszły sukces H215M.
Zgodnie z umową, IAR będzie odgrywać rolę głównego wykonawcy wszystkich przyszłych zamówień na H215M, które mogą zostać złożone przez rumuńskie Ministerstwo Obrony. Obejmuje to również współpracę między Airbus Helicopters i IAR w zakresie produkcji, montażu, wyposażania zgodnie z wymaganiami nabywcy, wsparcia i obsługi śmigłowców H215M przeznaczonych dla sił zbrojnych w Rumunii i ich eksportu, jeśli pojawią się takie możliwości.
Ta 15-letnia umowa stawia IAR i Airbus Helicopters w najlepszej sytuacji, aby sprostać przyszłym potrzebom rumuńskich sił zbrojnych, które zamierzają odnowić swoją flotę średnich i ciężkich śmigłowców wielozadaniowych.
Airbus Helicopters jest obecny w Rumunii od ponad piętnastu lat dzięki centrum obsługi klienta, Airbus Helicopters Romania. W 2016 r. w Rumunii otwarto zakłady Airbus Helicopters Industries z siedzibą w Braszowie, o powierzchni 10 000 m2, w których będą produkowane H215, czyli najnowszej wersji maszyn AS332 C1e/L1e Super Puma. Linia montażowa będzie zdolna do wytwarzania 15 wiropłatów rocznie.
Śmigłowce H215 będą produkowane na linii montażu końcowego w konfiguracji o różnorodnych możliwościach, co umożliwi wybranie przez użytkowników wielu opcji wyposażenia. Ma to być ekonomiczne rozwiązanie, które umożliwi wykonywanie różnych zadań przez te wiropłaty: od operacji pokojowych pod egidą ONZ po wsparcie logistyczne.
Czytaj więcej: Rumunia stawia na AH-1Z Viper
Airbus Helicopters H215 jest dwusilnikowym, wielozadaniowym śmigłowcem, który powstał z myślą o rynku cywilnym. Jest on wersją ewolucyjną helikopterów AS332 C1e/L1e. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę typu glass cockpit i czteroosiowego automatycznego pilota z maszyny H225. Śmigłowiec może przenieść ładunek o maksymalnej wadze do 4115 kg w ładowni lub do 4500 kg w przypadku wykorzystania zewnętrznego zaczepu pod kadłubem. Zasięg w przypadku wykorzystania maksymalnej masy startowej 8600 kg wynosi 840 km. Prędkość przelotowa śmigłowca H215 to 252 km/h, a maksymalny pułap 6100 metrów.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]