Reklama
  • Wiadomości

MON o wymaganiach offsetowych na Wisłę

Wiceminister obrony Bartosz Kownacki w odpowiedzi na poselską interpelację przedstawił obszary, w których wypracowano wymagania offsetowe w programie Wisła. Stwierdził również: „Jednocześnie należy zaznaczyć, że decyzje w zakresie wyboru i zakupu systemów PATRIOT zostały podjęte w poprzedniej kadencji Sejmu RP, przez Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka i zyskały akceptację całej Rady Ministrów”.

Fot. U.S. Army
Fot. U.S. Army

Bartosz Kownacki odpowiedział w imieniu ministra Antoniego Macierewicza na interpelację Pawła Kobylińskiego (Kukiz'15) oraz Pawła Pudłowskiego (Nowoczesna), dotyczącą zakupu systemów obrony przeciwrakietowej Patriot. Posłowie, w skierowanym do szefa MON dokumencie, pytali m.in. czy strona polska negocjuje zakup najnowszych wersji wspomnianego uzbrojenia. Odpowiadając twierdząco, Kownacki podkreślił również, że chodzi o zestawy "PATRIOT Configuration 3+ z elementami, które stanowić będą najnowsze rozwiązania". 

PATRIOT Configuration 3+ z elementami, które stanowić będą najnowsze rozwiązania, w tym: system dowodzenia i kierowania walką – Integrated Air and Missile Defence Battle Command System (IBCS), dookólne (360°) radary wielofunkcyjne kierowania ogniem oraz rakiety, m.in. PAC-3 MSE.

Bartosz Kownacki, Sekretarz Stanu MON

Kownacki skomentował również zdefiniowane w ramach programu Wisła założenia offsetowe. Na udostępnionej przez wiceministra liście znajdziemy zdolności przemysłowe przewidziane do pozyskania w takich obszarach, jak: administracja i zarządzanie produkcją, rozwojem oraz serwisowanie systemu; podsystem dowodzenia, kierowania i sensorów; podsystem łączności, podsystem wyrzutni wraz z modułami przeładowania amunicji; podsystem amunicji oraz zdolność dla systemów OPL krótkiego zasięgu, systemów artyleryjskich, samolotów F-16 i C-130.

Czytaj więcej: Patrioty dla Polski w dwóch fazach. MON podpisał porozumienie [KOMENTARZ]

(...) kooperację między Skarbem Państwa i offsetobiorcą a zagranicznym dostawcą konieczną do utrzymania lub ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie zdolności produkcyjnych, serwisowych i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z punktu widzenia ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, polegającą w szczególności na przekazaniu technologii, know-how wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych lub korzystania z utworu na podstawie udzielonej licencji w celu zapewnienia wymaganej przez Skarb Państwa niezależności od zagranicznego dostawcy.

Ustawowa definicja offsetu

Co więcej, posłowie zainteresowani byli również, czy offset będzie dotyczył tylko firm zbrojeniowych czy też innych gałęzi gospodarki Polski? W odpowiedzi Bartosz Kownacki posłużył się treścią przepisów dot. niektórych umów zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa pańtwa, czyli tzw. ustawy offsetowej, definiującymi "offset" oraz "offsetobiorcę".  

(...) podmiot wykonujący działalność gospodarczą w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1017 oraz z 2013 r. poz. 1650) z miejscem zamieszkania albo siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub jednostka sektora finansów publicznych oraz jednostka naukowa.

Ustawowa definicja offsetobiorcy

Czytaj więcej: Trump i rakietowe przyśpieszenie polskiej armii [7 PUNKTÓW]

Sekretarz stanu zaznaczył także, że w prowadzonych przez resort obrony analizach pod uwagę brane były inne dostępne na rynku rozwiązania "znajdujące się w różnych fazach gotowości technologicznej i posiadające określone zdolności, potencjalnie spełniające wymagania Sił Zbrojnych RP". Kownacki podkreślił również, że decyzje dot. zakupu systemu Patriot zapadły jeszcze w trakcie poprzedniej kadencji Sejmu i "zyskały akceptację całej Rady Ministrów" 21 kwietnia 2015 roku. 

Ówczesny minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak miał również udzielić rekomendacji jako szef resortu "w sprawie udzielenia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej Rządowi Stanów Zjednoczonych Ameryki zamówienia na dostawę zestawów PATRIOT w ramach realizacji Wymagania Operacyjnego pn. Przeciwlotniczy i przeciwrakietowy zestaw rakietowy średniego zasięgu – WISŁA".  

Czytaj więcej: Kownacki: cały system Patriot za 10 lat w Polsce

Zgodnie w deklaracją ministra Macierewicza z początku lipca br. w podpisanym memorandum porozumienia stwierdzono, że Stany Zjednoczone zgadzają się na sprzedaż baterii Patriot w dokładnie takiej konfiguracji, jak będą używać wojska USA, z systemem IBCS i radarem opartym na azotku galu. Program ma być realizowany w dwóch fazach.

Oferta w trybie międzyrządowym (LOA) dotycząca pierwszego etapu ma być przekazana jeszcze w tym roku Pierwsze baterie miałyby trafić do Polski do 2022 roku, a gotowość operacyjną osiągnąć w 2023 roku. Zostałyby one wyposażone w system IBCS i pociski PAC-3MSE. 

Amerykanie zadeklarowali też, że będą dążyć do integracji radaru dookólnego, polskich sensorów i pocisków SkyCeptor (te ostatnie są wstępnie przewidziane do produkcji licencyjnej w Polsce). Stany Zjednoczone zaplanowały przekazanie LOA na drugi etap i docelową konfigurację baterii Wisła do końca 2018 roku. Memorandum nie jest wiążące dla żadnej ze stron, a jego realizacja warunkowana jest m.in. przebiegiem modernizacji obrony powietrznej przez Stany Zjednoczone. Wyznacza jednak ścieżkę realizacji programu Wisła wstępnie uzgodnioną przez władze Polski i USA, stanowiąc ważną podstawę do dalszych prac w programie.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama