Reklama
  • Wiadomości

Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 „Solo” rozpoczyna loty próbne we Włoszech

SW-4 „Solo” – wyprodukowany w PZL Świdnik śmigłowiec opcjonalnie pilotowany rozpoczął we Włoszech cykl wielomiesięcznych testów w locie. Celem jest m.in. ustalenie jednolitych procedur i regulacji prawnych związanych z użyciem maszyn bezpilotowych i alternatywnie sterowanych. Badania rozpoczęto po powrocie maszyny z Wielkiej Brytanii, gdzie brała udział m.in. w manewrach Royal Navy. 

  • SW-4 Solo, fot. Leonardo
    SW-4 Solo, fot. Leonardo
  • SW-4 Solo, fot. Leonardo
    SW-4 Solo, fot. Leonardo
  • SW-4 Solo RAUS, fot. Leonardo
    SW-4 Solo RAUS, fot. Leonardo

SW-4 „Solo” RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter) jest wariantem lekkiego śmigłowca SW-4 Puszczyk opracowanego i produkowanego przez PZL Świdnik posiadającym możliwość lotu z pilotem na pokładzie lub w wersji bezzałogowej. Maszyna została opracowana we współpracy polskich, włoskich oraz brytyjskich specjalistów i wzbudziła zainteresowanie m.in. sił zbrojnych Wielkiej Brytanii i Włoch.

Czytaj też: Bezzałogowy śmigłowiec ze Świdnika na brytyjskich manewrach

„Solo” zakończył niedawno promocyjne tournée po Wielkiej Brytanii, gdzie brał udział m.in. w manewrach Royal Navy o kryptonimie „Unmanned Warrior” mających na celu sprawdzenie możliwości operacyjnych bezzałogowców różnego typu. Brytyjska marynarka wojenna prowadzi obecnie intensywne prace nad znalezieniem optymalnych sposobów wykorzystania systemów bezzałogowych w działaniach w środowisku morskim. Dotyczy to zarówno systemów powietrznych, jak i nawodnych oraz podwodnych.

SW-4 Solo RAUS
SW-4 Solo RAUS, fot. Leonardo

Po powrocie z Wysp Brytyjskich SW-4 „Solo” trafił na kolejne intensywne testy, tym razem realizowane przez macierzystą firmę Leonardo-Finmecchanica, Ente Nazionale Aviazione Civile (ENAC – Włoski Urząd Lotnictwa Cywilnego) i Distretto Tecnologico Aerospaziale Pugliese (DTA – Strefa Technologii Lotniczych Pugliese), do której należy lotnisko Taranto-Grottaglie będące miejscem prowadzenia badań. Jest to ośrodek wybrany przez Włochy na miejsce badań technicznych i testowanie systemów bezzałogowych na potrzeby całej Unii Europejskiej. 

W przypadku tego szczególnego śmigłowca testy mają na celu sprawdzenie możliwości operacyjnych zarówno w standardowych warunkach eksploatacji, jaki i w sytuacjach awaryjnych. Jest to nie tylko część badań związanych z ewentualnym wprowadzeniem maszyny do eksploatacji, ale także z szerszym programem prac nad zasadami i regulacjami prawnymi użycia bezzałogowców w lotnictwie cywilnym, komercyjnym i wojskowym. Cykl testów ma być kontynuowany w pierwszych miesiącach 2017 roku. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama