- Wiadomości
Zakup samolotów VIP opóźniony
Do końca listopada nie zostanie podpisana umowa na pozyskanie dwóch małych samolotów VIP. Jak poinformował rzecznik prasowy MON Jacek Sońta, postępowanie zostało wstrzymane na prośbę Kancelarii Prezydenta RP. Zakup ma też być skonsultowany z pozostałymi dysponentami tych maszyn: Sejmem, Senatem i KPRM.

Dotychczasowy plan, który MON potwierdzał jeszcze we wrześniu, zakładał złożenie ostatecznych ofert przez pięciu wybranych oferentów w październiku i podpisanie umowy do końca listopada. Na czerwiec 2016 roku planowano dostawę maszyn. Obecnie jednak mówi się o sformułowaniu szczegółowych warunków zamówienia do końca listopada. Nie wiadomo kiedy umowa zostanie podpisana, ale dziś pewne jest, że stanie się to już pod rządami nowego ministra obrony. Brak jest w obecnej chwili informacji na temat przyczyn, dla których Kancelaria Prezydenta RP wnioskowała o wstrzymanie trwających prac mających doprowadzić do podpisania umowy.
Czytaj też: Oferty na samoloty VIP dla Polski. Dostawy w 2016 roku?
W ramach procedury pozyskania małych samolotów Inspektorat Uzbrojenia wyłonił pięciu oferentów, spośród dziewięciu którzy złożyli oferty w lipcu 2015 roku:
1. Bombardier (Kanada)
2. Dassault Aviation (Francja)
3. Gulfstream Aerospace Corporation (USA)
4. Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. (Polska)
5. The Jet Business International Corporation (Wielka Brytania)
Trzy pierwsze korporacje są producentami samolotów o odpowiednich parametrach, natomiast dwie pozostałe firmy to dostawcy usług i maszyn. MON bierze pod uwagę zarówno pozyskanie samolotów fabrycznie nowych jak i używanych, o ile zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 roku. Samoloty VIP jakie mają zostać pozyskane zostały określone jako „małe” – zdolne do przewozu do 14 pasażerów. Ich zasięg kontynentalny ma wynosić nie mniej, niż 5000 km z maksymalną ilością ludzi na pokładzie. Przy maksymalnie ośmioosobowej delegacji mają być natomiast zdolne do lotów transatlantyckich. Umowa ma objąć także pakiet logistyczny, wsparcie eksploatacji oraz szkolenie członków załóg i personelu technicznego.W odróżnieniu od obecnie eksploatowanych samolotów Embraer 175 wyczarterowanych od PLL LOT, małe samoloty VIP mają posiadać system kodowanej łączności, zdolny do funkcjonowania w każdej fazie lotu i podczas postoju oraz zgodny ze standardami NATO system identyfikacji „swój-obcy” (IFF).
Pozyskanie tych samolotów jest jednym z kluczowych elementów przyjętego w 2014 roku planu na rzecz bezpieczeństwa państwa. Obecnie obowiązuje umowa na czarter samolotów Embraer 175, zawarta z PLL LOT S.A. w 2013 roku, na okres 2014-2017. Inspektorat Uzbrojenia zaznacza, iż zakup dwóch samolotów „małych” ma stanowić „uzupełnienie istniejącego systemu transportu VIP.”
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]