Siły zbrojne
Nowe łopaty wirnika zwiększą udźwig Chinooka o 900kg
Boeing rozpoczął produkcję prototypowych łopat wirników w ramach programu Advanced Chinook Rotor Blade (ACRB). Mają one znacząco poprawić osiągi śmigłowca CH-47 Chinook, pozwalając m.in. zwiększyć udźwig maszyny o około 907 kg. Jest to część kompleksowego planu modernizacji, mającego wydłużyć służbę tych śmigłowców w US Army poza rok 2060.
Program noszący oznaczenie H-47 Block II, ma na celu rozwinięcie możliwości operacyjnych i osiągów całej rodziny śmigłowców Chinook, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacji. Ze względu na rosnącą masę wyposażenia, systemów samoobrony, opancerzenia osobistego załogi czy ochrony przeciwbalistycznej kabiny, masa śmigłowca rośnie w tempie około 45 kg rocznie. Dlatego niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających co najmniej obniżanie ładunku użytecznego. Pożądane jest zwiększenie zasięgu jak i przenoszonego ładunku.
Dlatego w ramach programu rozwojowego śmigłowca Chinnok koncern Boeing opracował nowe, kompozytowe łopaty wirników głównych, które przy niezmienionej przekładni i głowicy mają zapewniać maszynie znacznie lepsze osiągi. W wyniku użycia Advanced Chinook Rotor Blade (ACRB) udźwig ma wzrosnąć o nawet o 2 tys. funtów, czyli ponad 900 kg. Przy niezmienionej długości, łopaty ACRB mają nowy, asymetryczny profil, większą sztywność i zmodyfikowane końcówki. Wykorzystano tu doświadczenia z prac nad słynnym śmigłowcem RAH-66 Comanche.
Jak poinformował Steve Parker, szef programu Cargo Helicopters H-47, pierwsza prototypowa łopata została już wyprodukowana, a kolejna jest w budowie. Trwają testy integralności i wytrzymałości, a pierwszy lot śmigłowca Chinook z zestawem łopat ACRB planowany jest na rok 2017. Zaznaczył też, że ich rozwój został sfinansowany przez US Army, która przeznaczyła na ten cel 17,9 mln dolarów. Zachętą dla tych działań mogły być efekty zastosowania kompozytowych łopat na innym słynnym śmigłowcu Boeinga, AH-64 Apache. Dzięki temu nie tylko znacznie wzrosła żywotność łopat, a więc spadły koszty ich eksploatacji, ale też o ponad 40 km/h zwiększyła się prędkość Apache.
Advanced Chinook Rotor Blade będą mogły być instalowane we wszystkich śmigłowcach rodziny CH-47F/MH-47G, ale są również elementem programu „przyszłościowego” znanego jako „H-47 Block II”. Jego celem jest dostosowanie maszyn do wymagań przyszłego pola walki i umożliwienie ich eksploatacji nie tylko po roku 2040 ale nawet do 2060 i później.
skiud
Ciekawe o ile wzrósł by udźwig Sokoła, jeżeli by się zastosowało nowe zmodyfikowane podobnie łopaty.?
anglik
radio erewań ; odpowiedz rosji do samogonu nie wrzucamy tylko sznurowadła , wrzucamy całe buty / inna sprawa w czym chodzić pracuje nad tym komitet limitet putina / oraz zwiększamy wytrzymałość pokkrywki..
Twój psychiatra
Znowu nie wziąłeś leków?
marek!
a nam czajniki niepotrzebne......bedziemy miec do wszystkiego Karakany......jako jedyni na swiecie !!!!!!!! do tego dojda "okrety obrony wybrzeza" , korwety do celow wycieczkowych, samoniszczace sie haubice samobiezne, lekkie czolgi, samoloty transportowe, nie mogace zabrac zadnego pojazdu, BWP na kolach - hit eksportowy..... Ciekawe czy ktos juz sie podjal adaptacji fajerwerkow do celow przeciwpancernych..... dopisujcie sobie reszte Iryd, Goryli, Skorpionow, produkcji w Polsce OP z rakietami dalekiego zasiegu...... a na koncu obrazamy sie na polish jockes w USA, czy rosyjska "kurice"......
madej
wszytko soe zgadza oprocz karalucha
kris
Czyli 10 letni śmigłowiec jaki zamierzamy kupić to prawie nowa konstrukcja.
MrAnderson
Ciekawe... Zmiana łopatek i prawie tona dodatkowego udźwigu, niezłe.