Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
10 tys. godzin "europejskiego" F-16
USAF poinformowało, że amerykański myśliwiec wielozadaniowy F-16C Block 50 o numerze 91-0343 przekroczył barierę 10 tys. godzin nalotu. Samolot operuje z bazy lotniczej Spangdahlem w Niemczech.
Myśliwiec wielozadaniowy F-16C Block 50 nr 91-0343, należący do 480th Fighter Squadron 52nd Fighter Wing, jako pierwszy w Europie i drugi na świecie przekroczył granicę 10 tys. godzin nalotu. Rekordowy lot z 23 kwietnia 2020 roku wykonał płk Jason Hokaj pełniący obowiązki zastępcy dowódcy 480th Fighter Squadron.
Samolot ten został wyprodukowany w 1993 roku. Następnie rozpoczął swoją ponad 26-letnią służbę w Europie stacjonując w bazie lotniczej Spangdahlem w Niemczech, w ramach 22. i 480. Dywizjonu Myśliwskiego z 52. Skrzydła Myśliwskiego USAF.
Czytaj też: Nowe możliwości amerykańskich F-16
Przekroczenie granicy 10 tys. godzin nalotu pokazuje intensywność użytkowania amerykańskich myśliwców w tym rejonie operacyjnym. Samolot brał udział w niezliczonych ćwiczeniach, współpracując m.in. z myśliwcami państw sojuszniczych, a także w misjach bojowych. Rekordowy F-16C uczestniczył w latach 90. XX wieku w operacjach Northern i Southern Watch polegających na patrolowaniu stref zamkniętej przestrzeni powietrznej Iraku po zakończeniu Pustynnej Burzy. Natomiast w XXI wieku wziął udział w najważniejszych operacjach prowadzonych przez USA w Afryce i Bliskim Wschodzie operując m.in. w czasie Iraqi Freedom, Odyssey Dawn (w Libii) oraz Inherent Resolve.
Czytaj też: F-16 nadal popularny [ANALIZA]
Wieloletnia służba F-16C Block 50 możliwa była dzięki wielu przeprowadzonym modyfikacjom. Do najważniejszych programów USAF w tym zakresie należy Service Life Extension Program (SLEP), który rozpoczął się w 2017 roku i ma obejmować około 350 myśliwców F-16 Block 40/42/50/52. Zadaniem programu jest podnoszenie maszyn do standardu zbieżnego z F-16V. Prace obejmą nie tylko radary, ale również inne systemy i samą strukturę płatowców i badania jej zużycia, co w części przypadków oznacza wymianę np. skrzydeł. Celem modernizacji jest wydłużenie cyklu życia F-16 do ponad 12 tys. godzin nalotu, co zapewni ich eksploatację co najmniej do 2048 roku.
Czytaj też: Bułgarskie F-16V Block 70 zamówione
"Europejski" F-16C o numerze 91-0343 jest drugim samolotem tego typu na świecie, który przekroczył granicę 10 tys. godzin nalotu. Pierwszym był myśliwiec o numerze 90-0808 należący do 14. Fighter Squadron 35th Fighter Wing z bazy lotniczej Misawa AB w Japonii. Rekordowy limit przekroczono 10 czerwca 2019 roku.
Matnet
artykuł z dedykacja dla tych, co piszą, że amerykanie sam latający złom produkują
Gnom
Na pewno chodziło Ci o to by zwrotem "amerykanie sam latający złom produkują" podkreślić że choć był w stanie przelatać 10 tys. godzin to jednak złom?
Davien
Gnom daruj sobie kiepskie manipulacje bo ci zdecydowanie nie wychodza:)
Gnom
Jak zwykle nie rozumiesz po polsku ani nie łapiesz intencji. Norma.
mobilny
....I to jest koń roboczy armii NATO i własnie to F-16 zamiast F-35 powinniśmy zakupić by zastąpić SU&MIG.... i żeby nie było że mam rozdwojenie jaźni NA GRIPENA i Saab niestety już za późno a przynajmniej tak mi się wydaje bo jak czytam że kupujemy F-35 to ręce opadają....
bender
Kupno F-35 to dobra decyzja. Żeby nie powiedzieć bardzo dobra.
Bosman
Potrzebujemy oba, F35 i F16, a pieniążków nie ma.
Patriota
Dobra decyzja tylko symboliczna bo ta garstka F-35 które kupiliśmy to będzie dobra na paradę
antyDavien
Migi i Su latają tyle w jeden rok!
Fiacik
Kolega mowi o latach 90tych Bo tersz to KICHA
Wez kalkulator do ręki wychodzi ponad 27 godz na dzień? Chyba że masz na myśli ich wszystkie Migi i Su?
12345
Rosyjskie samoloty się sypią po 5.000 godzin nalotu. Amerykańskie latają po 10-15 tys. godzin i dopiero są na przysłowiowy złom. Więc Rosjanie są jakieś 20 lat za zachodem, przynajmniej w lotnictwie.
zyg
W lotnictwie i na morzu, zawsze byli i zawsze będą, w historii jedno wielkie pasmo klęsk. Prosta przyczyna, te środowiska wymagają precyzyjnej logistyki i wsparcia operacyjnego a nie tolerują byle jakości. Samo nadrabianie ilością się nie sprawdza. A dziś nawet nie mają ilości aby próbować nadrobić.
Leon zawodowiec
10letni polski odpowiednik zdołał naleciec 3'500 godzin
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
dlatego sprawne aż do 70%
bender
Intensywnie używany amerykański 384 godziny rocznie, a polski 350 godzin rocznie, to chyba jest całkiem nieźle. Różnica w rocznym nalocie 9%, ale Amerykanie pewnie latają więcej dłuższych misji bo mają własne tankowce powietrzne, które też muszą ćwiczyć, więc w efekcie nasz może robić porównywalnie lub więcej startów i lądowań, ergo misji łącznie.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Chyba w snach. przy 350 godzinach i powiedzmy 16 w Łasku to by latali co dziennie i to po kilka maszyn jak nie wszystkimi a latają z raz na tydzień, te 350 godzin na rok to chyba wszystkich 48 F-16 ?
ja
czyli zostalo mu jeszcze 2000 godzin. Czyli z rok..
bender
Mówisz, że 10000 godzin przez 26 lat to daje 2000 godzin na rok? Brawo! :-D
Davien
Przy 384 godz nalotu rocznie to trochę więcej, czyli kolejna wpadka:)
Jacek
4 lata
fuks_ag
nieograniczony dostęp do serwisu , to i wylatał...