Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
10. Noc w Instytucie Lotnictwa
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zaprasza na nocną imprezę edukacyjną – 10. Noc w Instytucie Lotnictwa. Motywem przewodnim tegorocznej imprezy będą tajemnice kosmosu. Wydarzenie odbędzie się 11 października 2019 r. w Sieci Badawczej Łukasiewicz — Instytucie Lotnictwa w Warszawie, przy al. Krakowskiej 110/114 w godzinach 17:00 – 23:00.
Gościem specjalnym imprezy będzie Artur Chmielewski – polski inżynier, menedżer misji kosmicznych, pracujący w kalifornijskim ośrodku Jet Propulsion Laboratory – NASA, który podzieli się szczegółami swojej pracy w ramach słynnego projektu Rosetta oraz przy misjach Galileo, Ulysses i Cassini-Huygens, a także obecnych misjach organizowanych przez amerykańską agencję kosmiczną.
O kosmicznej rewolucji w wykonaniu SpaceX opowie natomiast znany popularyzator nauki, Karol Wójcicki. Goście wykładu dowiedzą się, w jaki sposób zmienia się nasze myślenie o lotach kosmicznych oraz jak przełożą się one na naszą rzeczywistość w najbliższym czasie. Na najmłodszych czekać będzie m.in. wystawa pojazdów kosmicznych zbudowanych z klocków, nocne obserwacje nieba przez teleskop, warsztaty z kodowania przy pomocy edurobotów oraz liczne warsztaty i gry.
Specjalne atrakcje dla fanów nowych technologii przygotowało Polskie Towarzystwo Astronomiczne. Dzięki komputerom będzie można odbyć bezpieczną (bo wirtualną) podróż na orbitę czarnej dziury. Używając sensora ruchu KINECT i specjalnego oprogramowania każdy chętny będzie mógł zobaczyć na żywo, jak działa słynne uginanie czasoprzestrzeni przez masywne ciała. Liczne pokazy będą wspierane przez aplikacje na tabletach i smartfonach oraz osobno za pomocą technologii VR. Z okazji tegorocznej rocznicy lądowania na Księżycu, wspólnie z animatorami Centrum Nauki Kopernik, będzie można odszukać na zdjęciach satelitarnych powierzchni Księżyca miejsce lądowania misji Apollo 11 oraz obejrzeć transmisję telewizyjną sprzed 50 lat dokumentującą to epokowe wydarzenie.
Podczas wydarzenia nie zabraknie też samolotów oraz śmigłowców. Na wystawie statycznej zaprezentują się m.in.: najbardziej znany samolot bojowy Polskich Sił Powietrznych – F-16, który zademonstruje zespół F-16 Tiger Demo Team Poland związany z 31. Bazą Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny, samolot transportowy CASA C-295M, samolot transportowo-pasażerski An-28TD, samolot transportowy M-28B/PT, PZL-130 Orlik, CCAF/NAA T-6 Harvard i Chipmunk, AT-3, Cessna Caravan, An-2, a także liczne śmigłowce wojskowe i cywilne: W-3WA Sokół SAR, Mi-17, Mi-8, Robinson R-44 i wiele innych maszyn (wiatrakowce, szybowce, motoszybowce, motoparalotnie).
Odwiedzający będą mieli okazję porozmawiać z pilotami grup akrobacyjnych oraz spotkać wyjątkowych gości panelu dyskusyjnego „EXTREME AIR: precyzja, szybkość, odwaga, czyli niepowtarzalny spektakl powietrzny”: płk. mgr. inż. pil. Piotra Iwaszko – zastępcę dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, kapitana Jacka Stolarka – pilota 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego, Wojciecha Bógdała – indywidualnego motoparalotniowego mistrza świata, Marię Muś – pilota zawodowego i instruktora śmigłowcowego oraz Jana Makulę – reprezentanta Kadry Narodowej w akrobacji szybowcowej. Dyskusję będzie moderować pil. Witold Sokół. Uczestnicy panelu opowiedzą o „lataniu na krawędzi” oraz swojej drodze do sukcesu.
Imprezę wzbogacą także liczne pokazy dynamiczne – w tym roku ryk silników będzie można usłyszeć kilkakrotnie w trakcie całego wydarzenia. Harmonogram pokazów obejmuje trzykrotne odpalenie silnika odrzutowego samolotu TS-11 Iskra, należącego do Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła oraz dwukrotne uruchomienie historycznego silnika z okresu II wojny światowej P&W 1340 zabytkowego samolotu T-6 Harvard znajdującego się pod opieką Jacka Mainki z Fundacji Latające Muzeum Polskich Sił Powietrznych. Pokazy urozmaicą występy muzyczne z musztrą paradną przygotowane przez Orkiestrę Wojskową w Radomiu.
Fanów lotnictwa zainteresuje także bogata oferta symulatorów lotu oraz wirtualnej rzeczywistości, dzięki którym będzie można zasiąść m.in. za sterami samolotu pasażerskiego A320 (największy w Polsce symulator, JetZone24), najnowocześniejszego myśliwca F-35 (Pratt&Whitney) oraz zajrzeć do wnętrza samolotu Dreamliner (LS Airport Services). Zaprezentowane zostaną także wystawy oraz ekspozycje dotyczące polskiego i zagranicznego lotnictwa i wyposażenie lotniska Chopina. Okazją do rozmów o historii polskiego lotnictwa będzie także spotkanie autorskie ze Stanisławem Śmistem, autorem wznowionej ostatnio przez Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa książki pt. „Moje lotnictwo. Prawdy i mity o lotnictwie oraz inne opowiadania”, poruszającej tematykę polskiego samolotu Iryda. Zwiedzający będą mieli również okazję do obejrzenia niedostępnych na co dzień laboratoriów Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Inżynierowie instytutu będą także koordynować wydarzenie towarzyszące imprezie pn. EDC Hackathon 2019 Drones.
Goście imprezy będą mogli dotrzeć na wydarzenie specjalnie oznakowanym, historycznym tramwajem, który będzie kursował od placu Starynkiewicza do przystanku P+R Al. Krakowska w godzinach 16:30 – 23:00. Konkretny rozkład jazdy będzie podany na stronie organizatora Nocy. Przejazd dla uczestników imprezy będzie bezpłatny.
Defence24.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.
say69mat
To znaczy pojawia się pytanie, czy Instytut Lotnictwa jest obecnie partnerem jakiegokolwiek z międzynarodowych projektów związanych z budową jakichkolwiek maszyn latających 4/5/6 generacji??? Czy też mamy do czynienia ze zjawiskiem permanentnej zapaści w sferze projektowania v/s implementowania nowoczesnych technologii lotniczych??? Gdzie tytuł imprezy 'Noc w Instytucie' oddaje skalę zjawiska i ogrom problemów nękających instytuty naukowo badawcze związane z realizacją polityki obronnej w naszym kraju.
Eng
Czy zna Pan jakiś Instytut co samodzielnie buduje takie samoloty? Nie ma takiego na świecie - oto odpowiedź! Powstają w konsorcjach, ktore łączą wysiłki wielu instytutów, instytucji badawczych i biura konstrukcyjnego u finalnego producenta.
say69mat
W branży lotniczej istnieje pojęcie advanced development project facilities. Z reguły działają na zapotrzebowanie i z inicjatywy agencji rządowych. Bądź, w oparciu o analizę tendencji w sferze zaawansowanych technologii inicjując programy badawcze wyprzedzające potrzeby redagowane w obszarze sił zbrojnych. Od fazy projektu do fazy prototypu. W warunkach naszego kraju, trudno jest nie zauważyć, że naczelnym zadaniem wszelkiej maści instytutów techniki lotniczej jest realizacja tzw. szeregu beznakładowych projektów badawczych. Zdecydowanie umożliwiających przetrwanie kolejnego roku budżetowego. Ponieważ brak komunikacji pomiędzy instytucjami Ministerstwa ON, WZL-ami i Instytutami Techniki Lotniczej bierze się z braku istnienia przemysłu lotniczego, zdolnego do inicjowania projektów badawczych na rzecz obronności. Oraz inicjowania kultury dialogu pomiędzy strefą szeroko rozumianej nauki i obronnością. Kolejna kwestia, jaka jest rola pomocnicza rzeczonych Instytutów Techniki Lotniczej, w negocjacjach prowadzonych przez Ministerstwo ON w temacie wyboru samolotu kolejnej generacji na rzecz SPRP??? Dalej jaka jest rola rzeczonych Instytutów w projektowaniu offsetu związanego z implementacją pozyskiwanych samolotów w obszarze przemysłu lotniczego oraz na rzecz rzeczonych Instytutów Techniki Lotniczej w naszym pięknym kraju???