Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Z PGZ do PGE. Autosan już niedługo zmieni właściciela?

Fot. Jerzy Reszczyński
Fot. Jerzy Reszczyński

Prezes PiS Jarosław Kaczyński powiedział w sobotę w Sanoku, że sprawa przejęcia działającej w tym mieście fabryki Autosan przez Polską Grupę Energetyczną „jest w tej chwili już zaawansowana”. Od 2016 roku Autosan należy do konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola, będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. 

Według lidera PiS, przejecie jest "po to, by rozpocząć tam supernowoczesną produkcję autobusów elektrycznych, a także pojazdów, które służą energetyce".

Prezes PiS przypomniał, że "Autosan prawie upadł, ale dzięki wsparciu rządu i byłej premier Beaty Szydło został uratowany i w tej w chwili ma przede sobą wielkie perspektywy". 

"Chcę powiedzieć, że jest w tej chwili już zaawansowana sprawa - chociaż oczywiście to będzie trochę trwało - przejęcia tego zakładu przez PGE, czyli wielką firmę energetyczną, po to, by rozpocząć tam supernowoczesną produkcję autobusów elektrycznych, a także pojazdów, które służą energetyce, bo przecież energetyka, linie energetyczne wymagają specjalnego rodzaju pojazdów i jest tego niemało" - zaznaczył Kaczyński.

"I to też będzie specjalność tej fabryki, ona ma wielką przyszłość. Autosan ma wielką przyszłość, a to jest niemała część przyszłości Sanoka" - podkreślił Kaczyński.

W 2016 roku Autosan kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola. Obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Za będącą od 2013 r. w upadłości fabrykę kupujący zapłacili 17,3 mln zł.

Spółka była pięć razy wystawiana na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do m.in. do tramwajów oraz kabiny do pociągów.

Jak powiedział w styczniu w wywiadzie dla PAP prezes Autosanu Michał Stachura, ubiegły rok pod względem zamówień był dla firmy sukcesem. Spółka planowała podpisać kontrakty na kolejne autobusy elektryczne, a także na hybrydowe i wyposażone w ogniwa wodorowe.

Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce. Jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nowego Sącza i z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Do do ujawnionej przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego informacji odniósł się też we wczorajszej rozmowie w TVP Info szef MON, Mariusz Błaszczak. "PGE to firma dostarczająca energię, propozycja dotyczy budowy elektrycznych autobusów. Na polskim ale i europejskim rynku jest bardzo duże zapotrzebowanie" - ocenił minister obrony. Pytany o przyszłość PGZ, Błaszczak powiedział, że będzie ona istnieć "jako polska firma, formuła tu jest otwarta". "Wzmacniamy, odbudowujemy polski przemysł zbrojeniowy. Autobusy to nie jest produkt wojskowy (...) polski przemysł zbrojeniowy koncentruje się na produkcji broni dla wojska polskiego" - podkreślił.

Źródło:PAP
Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (23)

  1. ewp

    Przykład firmy Orange (państwowa firma Francuska) pokazuje, że firmy państwowe mogą istnieć i być dobrze zarządzanym. Czy w imię prywatyzacji wszystkiego mamy teraz sprzedać rosyjskim firmom "prywatnym" np. KGHM, ORlen czy Azoty ?? Z artykułu wynika że firma Autosan po tym jak stała się firmą państwową znacznie zwiększyła ilość zamówień a więc jest jakiś rozwój. Więc problemem nie jest to, że firma jest własnością państwową tylko jak rozporządzają wspólną własnością rządzący.

    1. Boczek

      Orange to firma prywatna! Państwowej telekomunikacji we Francji nie ma od prawie 20 lat!

  2. ZZZ

    Gdy PGZ przejmowała Autosan to mówiono o wielkiej produkcji na potrzeby wojska. Wojsko jednak zbyt wielu autobusów nie potrzebuje więc teraz Autosan zostanie przejęty przez PGE co by produkować autobusy elektryczne oraz pojazdy do obsługi sieci energetycznych. Zobaczymy co tego będzie. W każdym razie PGE produkuje prąd a nie silniki elektryczne więc ja wielkiego sensu dla tej transakcji nie widzę.

  3. skipper

    nasuwa się wniosek -zdrożeje prąd (dla firm już jest droższy) ,Ciekawe ile będzie takich propozycji do wyborów parlamentarnych .szczególnie jeśli na ten temat wypowiada się Kaczyński człowiek nie wiarygodny. Sam fakt sprzedaży syndyka zakładu z wolnej ręki świadczy ile kasy trzeba będzie wpompować w tego trupa 'Polityka .polityka itd.......

  4. Łańcuszek św. Antoniego

    Teraz, zgodnie z tą logiką, Autosan zakupi upadającą kopalnię Brzeszcze.

  5. Cezar

    @dk. Oczywiście, że część pieniędzy z 500+ trafia do budżetu. W postaci podatku VAT, co częściowo wyjaśnia mityczne uszczelnienie systemu podatkowego. Poza tym, głównymi beneficjentami tego programu są Lidl oraz Biedronka, bo tam głównie Polacy robią zakupy. Czyli kapitał niemiecki i portugalski. A ponieważ słynnego podatku od marketów do dzisiaj nie ma to nie muszę dalej tłumaczyć co się dzieje z tymi pieniędzmi.

  6. ewrwet

    >ewp >>....Więc problemem nie jest to, że firma jest własnością państwową tylko jak rozporządzają wspólną >>własnością rządzący. Wypowiadasz się, na temat już dawno wielokrotnie omówiony. Prywatny zawsze będzie lepiej zarządzał, poniewarz jeśli straci pieniądze nikt mu ich nie odda, co więcej rzucą mu się do gardła wierzyciele, i nie będzie miał nawet za co jeść. Więc ma ciśnienie na lepsze zarządzanie. Jesli chodzi o Państwowe to zarządzający niczym nie ryzykuje, wszelkie straty pokryje podatnik. Pozatm prywatny w swoim interesie obsadza firmy fachowcami. Państwowy przyjaciółmi partyjnymi i rodziną. To jest mechaniz tak powtarzalny, że niema sensu o tym dyskutować. Państwowe mogą być tylko spółki strategiczne, gdyż tutaj wchodzą w grę kryteria inne niż ekonomiczne, np.: niepodległość energetyczna, za którą podatnik może płacić. Produkcja autobusów nie jest jednak produkcją strategiczną, a więc w grę powinny tu wchodzić tylko racje ekonomiczne. Jeśli Pan Kaczyński chce robić biznes, niech zajmie się biznesem i ponosi odpowiedzialność za ewentualne straty, a nie kryje się za pieniędzmi podatników.

  7. wdw

    Autosan poszedł do PGZ miały być super autokary dla wojska.....kicha.....teraz Orlen....super elektryczne autobusy.....potem pewnie przejmie Autosan jakaś stocznia, będą produkować okrety podwodne....potem samoloty....gwiazdy śmierci......ehhhh

  8. Danisz

    @dk. - oczywiście że 500+ nie wraca w całości na rynek i do budżetu państwa! Słyszałeś o ile wzrósł np. import samochodów w wieku 10+? Poczytaj sobie jak przez ostatnie 3 lata siadły inwestycje w Polsce, a jak wzrósł import towarów (który prawdopodobnie w tym roku pierwszy raz od lat przewyższy eksport - pełnych danych jeszcze nie ma, bo rok trwa, ale dane za pierwsze półrocze mówią o deficycie na poziomie 2 mld). @ewp - tyle że w Polsce zaraz po zmianie rządów następuje wymiana wszystkich prezesów na Misiewiczów - miernych, biernych ale wiernych nieudaczników. Póki nic się nie dzieje na rynku, to biorą swoje pensje i premie i jakoś się kręci, gorzej gdy nastąpi jakieś tąpnięcie takie jak kryzys na rynku lotniczym 8 lat temu gdy nominaci w LOT nie sprostali zadaniu, a firma otarła się o bankructwo. Ten mechanizm działa od lat i dlatego dobrzy menadżerowie z doświadczeniem omijają państwowe firmy z daleka i dlatego takich przypadków jak Orange w Polsce nie ma i nie będzie. Druga strona medalu o której piszesz również jest nieprawdziwa: zwróć uwagę, że większość spółek strategicznych i zbrojeniowych na zachodzie (poza Francją) to firmy prywatne i jakoś nie wykupują ich Rosjanie ani Chińczycy. Przykłady prywatnych firm, które powstały już po upadku komuny w Polsce również pokazują, że nawet za strategiczne dziedziny życia takie jak telekomunikacja mogą odpowiadać prywatne spółki - na szczęście nikt jeszcze nie wpadł na pomysł by 'zrepolonizować' operatorów sieci komórkowych, choć są znacznie ważniejszym elementem gospodarki niż kopalnie.

  9. lech

    co jeszcze wymyślą?

  10. Ralf_S

    Jakież piękne słowa Prezesa! Ileż nadziei wlewają w nasze serca! Normalnie jak na wiecu Pierwszego Sekretarza Edwarda.... Deja Vu? Oby nie...

  11. As

    Tylko czy ten sukces zniosą podatnicy? A po Autosanie jeszcze tylko stocznia morska w Radomiu wcielona do Łucznika.

  12. dk.

    @Polish blues... - pieniądz sam w sobie jest niczym. Wartość ma praca ludzka, której wykonanie stymuluje. Zatem uważasz, że 500+ nie wraca w całości na rynek i do budżetu państwa ? Więc twoim zdaniem gdzie idzie ? - W Grecji, stosując te przymusowe "niemieckie metody ozdrowieńcze gospodarki", okazało się i to wielokrotnie, że np. każdy 1 mld euro odjęty ludziom z emerytur, wywoływał spadek wpływów podatkowych o 2 mld Euro i spadek wytworzonego PKB o 4 mld Euro. - to oczywiście w uproszczeniu.

  13. Poznaniak

    Panie Morawieckie, czy nie lepiej było kupić Solarisa z już produkowanymi autobusami a w Autosan otworzyć dodatkowa linie Solarisa? Z tego co wiem to Solaris już produkuje elektryczne autobusy i ma już jest dobrze rozwinięty, tylko kasy im brakowało na dalszy i szybszy rozwój. Dlaczego Państwo tego nie zrobiło?

  14. Bizon

    Ten żółty w tle to pierwszy z super nowoczesnych electro??

  15. nick

    mip nie masz racji szykują się duże zmiany - elektronie atomowe wkopane w ziemię, bezobsługowe zaopatrujące małe miasta , takie elektrownie ma Toshiba i Westinghouse do 5 lat będą miały odbiór i bedą na rynku . Medium XXI wieku będzie prąd elektryczny przyszłość mają wszystkie pojazdy na prąd

  16. Cudownie

    Za reanimację tego trupa zapłacimy w wyższych rachunkach za prąd.

  17. Stefan

    Lekkość tej władzy w wydawaniu naszych pieniędzy nadal jest porażająca. Naszych ponieważ państwo nie ma swoich pieniędzy, tylko ma te które zabierze nam w podatkach. A wydają je na kupowanie głosów w kolejnych wyborach, niekoniecznie z pożytkiem dla obywateli. Pieniądze powinny iść na szkoły, na nowe technologie, na służbę zdrowia na służby a firmy powinny być prywatne a nie państwowe. Bo to jest ciągłe topienie pieniędzy innych obywateli. Ktoś tu nieustanie tęskni za PRL-em. Za zarządzaniem odgórnym. No bo my wiemy lepiej co obywatel powinien robić i co mu jest potrzebne.

  18. Polish blues

    Tylko kto te trolejbusy po polexicie będzie kupował, kiedy z powodu ceł, utraty rynku europejskiego i zamkniętej granicy przestaniemy być konkurencyjni? Nasz rynek już jest prawie nasycony a poza tym wyczyszczony z pieniędzy na 500+ i inne kiełbasy wyborcze. USA? Wolne żarty.

  19. jerzy

    no to po Autosanie

  20. autorwidmo

    Ludzie chcą pieniędzy a nie pracy jak mawiał klasyk. Ważne, że są dotacje z budżetu.

  21. PP

    A nie można zacząć projektować autobusu pancernego.....

  22. rmarcin555

    Kabaret, ale taki nieśmieszny. Zupełnie. To już deal z PESĄ miał więcej sensu, chociaż i tak katastrofa jest pewna.

  23. MiP

    Kupili trupa i teraz nie wiedzą co z tym trupem zrobić,pierwszy przetarg na autobusy dla wojska Autosan olał a drugi rozpisany specjalnie pod tą firmę też oleli.Więc o co tu chodzi skoro im nie zależy na kontraktach....

Reklama