Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Wtorek z Defence24.pl: MON zapowiada rychłe uruchomienie programu Kruk; Gen. Polko o śmigłowcach dla polskiej armii

Fot. 56.BLot
Fot. 56.BLot

Wtorkowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa i obronności.

Zbigniew Lentowicz, Rzeczpospolita, „Minister Błaszczak obiecuje szturmowce”: Po korekcie PMT, ministerstwo chce szybko uruchomić program Kruk. Nowe śmigłowce szturmowe powinny jak najszybciej zastąpić radzieckie Mi-24 – twierdzą eksperci wojskowi. „MON chce przyspieszyć program Kruk, który zakłada zakup nowoczesnych helikopterów uderzeniowych za ok. 10 mld zł. O zamówienie zawalczą m.in. Amerykanie z Boeinga i Bella”.


Łukasz Lubański, Rzeczpospolita, „Śmigłowce: niewykorzystany potencjał”: Wywiad z byłym dowódcą GROM, gen. Romanem Polko. „To przerażające, że kolejne rządy nie są w stanie zakupić śmigłowców. Powinniśmy to zrobić co najmniej kilkanaście lat temu. Nasza armia potrzebuje ich w działaniach morskich i lądowych. Musimy mieć kilkaset takich maszyn”.


Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (16)

  1. GTranslator

    @dla Rumunii ... AGM -122 Rakieta rakietowa przeciwpromieniowa ... dzwon heicopters Romania zapłacić Rumunii za śmigłowce szturmowe ... No nie ma to jak translator. Złoty \"dzwon\" dla kolegi.

  2. Arzesz

    Kilkaset ? Ale że wszystkich śmigłowców łącznie czy samych bojowych ? Bo jeśli samych bojowych to Pan Polko chyba trochę odleciał.

  3. realista

    i tu jest problem ... to nie są nasi politycy ...

  4. weda

    tak, tak...wspólny zakup z krajami grupy wyszehradzkiej i bałtyckimi....bo? bo Polska tak chce? większych bredni mitomanów dawno nie czytałem,

  5. zrobto

    wszystko wzkazuje ze kupimy mala ilosc nowego apache, teraz ktos powinien jechac do japoni i bukowac zakup uzywanych ah1 cobra. ponad 50 sztuk. ktore japonia bedzie zastepowala viperem.

  6. kołalsky

    Aż wierzyć się nie chce że szkodzimy Armii rękami \"własnych\" polityków ...

  7. tytko

    na 99% kupimy apacza juz wiadomo. najbardziej boli prawdopodobny zakup orki u niemcow. orka bez manewrujacych to nieporozumienie.

  8. dla Rumunii

    Pełen koszt AH-1Z Viper George GMT 12 lutego 2018 r. - 6:29 Siły powietrzne , rumuńskie siły zbrojne , rumuńska armia , rumuńskie siły zbrojne , broń szturmowa, broń wojenna , rumuńskie siły zbrojne , broń przyszłości , śmigłowce , wyprodukowane w Rumunii , siły powietrzne , rumuńskie siły lądowe , przemysł wojskowy , Intelligent Munition , NATO wyposażenie w samoloty , rakiety , pociski powietrze-ziemia , radar i wojna elektroniczna , Rumunia Możemy zacząć od przypadku obywateli Korei Południowej, którzy we wrześniu 2012 r. Zaoferowali 36-cylindrowy śmigłowiec AH-1Z Viper w FMS (ForeignMilitary Sale) o łącznej wartości 2,6 miliarda dolarów, podczas gdy oferta dla podobnej liczby AH-64D Apache Block III wzrasta do 3,6 miliarda USD. Pakiet Viper zawierał: - 36 śmigłowcówAH-1Z Viper, - 84 motory T-700 GE 401C (72 instalatorów i 12 rezerw), - 288 rakiet AGM-114K3 Hellfire, - 72 pociski AIM-9M-8 Sidewinder, - zintegrowane wyrzutnie rakiet, - Systemy celownicze (TSS) AN / AAQ-30 i Jammery częstotliwości radiolatarni / ALQ-136. Pakiet Apache , bardziej szczegółowy, zawiera: - 36 helikopter typu Apache Longbow Block III - 84 motory T-700-GE-701D (72 instalatorów i 12 zapasowych) - 42 Zmodernizowany widok docelowy i wzorzec celowniczy / zmodernizowane czujniki pilota nocnego - 36 radaru przeciwpożarowego AN / APG-78 (FCR) z elektroniką radarową (składnik długiego łuku) - 36 interferometrów radarowych AN / APR-48A - 42 radaru AN / APR-39 Zestawy wykrywania radaru - 45 zestawów ostrzeżeń laserowych AN / AVR-2B - 43 AAR-57 (V) 3/5 Wspólne systemy ostrzegania o pociskach rakietowych (CMWS) z 5. czujnikiem i udoskonalonymi dozownikami przeciwwskazań - 42 transpondery AN / APX-123 - 120 ulepszonych systemów widzenia z widocznością na hełmie (IHDSS-21) - 81 wbudowanych globalnych systemów pozycjonowania z nawigacją inercyjną - 38 automatycznych pistoletów łańcuchowych 30 mm (komponent samolotu) - 90 AN / ARC-201E Jednokanałowe radiomodierze naziemne i pokładowe radia (SINCGARS) - 90 radia AN / ARC-231 - 42 radia AN / ARC-220 - 80 wyrzutni rakiet Hellfire M299 - 400 pocisków AGM-114R1 Półaktywne lasery Hellfire (SAL) - 438 rakieta Stinger blok I 92H - 744,144 30 mm naboje HEDP High Explosive Dual Purpose M789s - 11.020rachetes 2,75 cala HYDRA (niekierowane) - 108 zintegrowanych kasków Apache Aviator (AAIH). Oba oferują również odpowiednie równoważne pakiety komunikacji, logistyki, części zamiennych, narzędzi, sprzętu testowego, dokumentacji, treningu osobistego, symulatorów, usług, podwykonawstwa itp. Oznaczało to cenę 77 milionów dolarów za helikopter AH-1Z i jeden za 24 helikoptery w wysokości 1 733 miliarda dolarów, podczas gdy Apache zażądał 100 milionów dolarów za samoloty. Jeśli więc zaokrąglamy cenę do równania za 48 (a nie 45) samolotu, ponieważ cena UH-1Y nie jest daleko w cenie, prawdopodobnie mamy 3,5 miliarda dolarów za pośrednictwem FMS bez uwzględnienia dodatkowych kosztów z lokalną produkcją lub integracją określonych systemów - pociski Spike LR / ER, pociski powietrze-powietrze VSHORAD (Stinger / Mistral), STAR-80L, czujniki lub elektronika różniące się od wersji standardowej. Ponieważ chcemy 24 Viper i 21 Venom, a Bell nadal nalega na wdrożenie linii produkcyjnej w Brasov , cena dla nas może być nieco bardziej wyrafinowana niż zwykła akwizycja FMS, a nie tylko indeks dolara, ile koszt transferu technologii dla lokalnej produkcji. Rysując linię, koszty Viper / Venom w objętościach reklamowanych przez MApN mogą prawdopodobnie kosztować nas w pobliżu, jeśli nie więcej niż w programie Patriot. Jad do trawy ... A żeby omówić kilka i kilka pożądanych systemów na Viperze - wymagające zintegrowania osobno (inne koszty), specjalną kwestią byłaby odporność na systemy przeciwlotnicze Vshorad / Shorad, gdzie helikopter nie jest ukradkiem Comanchego RAH-66 a nawet ciężki opancerzony jak MI-28, ważna jest zdolność hakera i zdalne uderzanie w tego typu zagrożenia. Największe zagrożenia to Verba, Pantsir S2 / M i Sosna . Zauważalne jest to, że te dwa ostatnie mają albo koordynację radarową kierowania ogniem lub naprowadzaniem rakiet radiowych. Pantsir S-1 Poza klasycznymi możliwościami termicznymi / radarowymi (AN / ALE-47), IR AN / ALQ-144 (lub nowym IRCM, ale nie objętym standardem Viper) IR / ALQ-144 system zagłuszania i AN / APR-39B (V) 2, który działa w połączeniu z systemem ostrzegania rakietowym AN / AAR-47, Viper musi również mieć aktywne systemy: zarówno system blokowania radaru - jak w przypadku AN / ALQ-136 \"Radar Frequency Jammer\" po uruchomieniu, nadajnik zakłócający może być używany jako odniesienie dla pasywnych radarów rakietowych), a także uderzenie dalekiego zasięgu, zanim radar zamontuje śmigłowiec startowy. Tryb ataku Apache z jammerem AN / ALQ-136 W tej kategorii, zachodnim mistrzem jest rakieta antyradarowa AGM-88 HARM , zintegrowana do startu na F-16 zaczynająca się od MLU Tape2 (zawiera również \"Automatyczny system docelowy ATHS\"), aw bardziej nowoczesnej wersji jest zawarta w M4 .2 taśma (system kierowania HARM / oprogramowanie HTS i R7) równoważne BL50. Oto kilka problemów: Nasze F-16 nie otrzymały jeszcze komendy HARM i są jednak zbyt nieliczne, aby poradzić sobie z ochroną helikoptera; System RWR F-16 nie wie, jak geolokalizować radar (ograniczając użycie HARM do samoobrony i krótszego dystansu użytkowania ). Aby w pełni wykorzystać możliwości HARM, wymagane jest specyficzne BL50 ASQ-213 HTS (system kierowania HARM): HTS na F16 Ponadto, Pantsir jest chwalony, że może wylądować z HARM (który kosztuje około 1 miliona USD w E , 670000 USD konwersji z B na E i osiąga maksimum 1,86 Macha), wykrywając go z 13-15 km, ale nie jest jasne, jaką odległość może pokonać i jaki jest wskaźnik sukcesu z pociskami i armatą. Oto co mówią Rosjanie : \"Rodzaje celów. Samoloty, UAV, helikoptery, pociski przeciwradarowe (zasięg wykrywania pocisku AGM-88 HARM 13-15 km (8,1-9,3 mil)), wystrzeliwane z powietrza pociski samosterujące. W dniu 19 października 2012 r. Dwie rakiety wystrzelone z Pantsir zestrzeliły pocisk na żywo w teście w Rosji. W 2014 roku testy, cele poruszające się tak szybko, jak 1000 metrów na sekundę (3300 ft / s, Mach 2.9) zostały zestrzelone z Pantsir. \" The Pantsir wydaje się nieco zbyt bogaty w reklamę, jego pociski 57E6 latają nad Mach3 i 18 km (30 km), z głowicą bojową 20 kg i wszystkim przy stole AIM-9X (74-90 kg masy łącznie, z czego tylko 10 kg to głowa bojowa AIM-9). Jest to w zasadzie połączenie domostwa NGAG z firmą SPAAG Cheetah z niektórymi funkcjami C-RAM. Strefa czujników radarowych według RCS Tak więc HARM, nawet w najnowszych wersjach, pomimo tego, że może być wystrzelony z 150 km, daleko poza zasięgiem Pantsir, i mając poważną głowę bojową 66 kg (całkowita waga 355 kg), jest teoretycznie wystarczająco duży i powolny Pantsir do czynienia z nim, jak w reklamie. A w przypadku Viper AH-1Z nie można nawet powiedzieć, że taka rakieta. Rozwiązaniem może być system, który został użyty przez AH-1T Improved Sea Cobra , AGM -122 Sidearm , pochodna Sidewinder AIM-9C, zastępując głowicę do wyszukiwania IR wąskopasmowym pasywnym radarem. został uruchomiony w 1984 roku i do 1990 roku, kiedy został zatrzymany, wyprodukowany przez modernizację około 700 pocisków. W porównaniu z HARM, AGM 122 miał średnicę połowy (127 mm), 2,8 m (4,1 m) długości, 4x mniejszą (88,5 kg, z czego 11,3 kg), promień działa tylko 16,5 km, ale wyższa prędkość - Mach 2.3. AGM-122 SideArmpe AH-1T w 1983 roku w China Lake AIM-9X BL.II zbliża się do 700 000 USD / szt (Rumunia kupuje 60 pocisków AIM-9M i dwa tuziny AIM-9X ), a AIM-9L / M jest znacznie tańsze, brak w magazynie prawdopodobnie około 200 000 dolarów za sztukę . Dodatkowo, aby uzyskać zaktualizowaną wersję AGM-122, można ponownie wykorzystać istniejące pociski z modernizacją, co oznacza, że ​​cena / pocisk z zastąpieniem głowy IR radarem pasywnym (prostsze i tańsze), a może silnik przekroczyłby 350 000 $. Sidewinder w pobliżu HARM, na F-16 Różnica między AIM-9L / M i AIM-9X wykracza poza głowę IIR (Improved Infra Red), w nowej kompaktowej obudowie i mniejszych płetwach, a zwrotność jest zwiększona przez śmigło odrzutowe z regulowaną dyszą. Tylko w przypadku pocisku powietrze-ziemia, te cechy są niepotrzebne, Pantsir lub inne systemy radarowe i AA nie są w stanie obsługiwać + 9G, a odpowiednio skonfigurowana 11 kg głowica bojowa może spowodować uszkodzenie takiego słabo opancerzonego pojazdu. A więc AIM-9L / M, z zasięgiem powietrznym prawie 18 km (prawdopodobnie + 20 km-powietrze-ziemia) i prędkością Mach 2.5 byłby bardziej interesujący. Możemy więc ponownie wykorzystać nasze zapasy, jak również amerykańskie, do modernizacji. Jeśli konieczne jest zastąpienie silnika pociskami w magazynie, obecny AIM-9X Bl.II jest już w stanie osiągnąć 35 km powietrze-powietrze, podczas gdy przyszły BL.III może wydłużyć zasięg do + 50 km, w ataku powietrzno-ziemnym może oznaczać odpowiednio 40 km lub 60 km. Aby uczynić ją \"bezstronną\" przez Panthera, w zasadzie prędkość w końcowej fazie powinna zostać zwiększona ( skrócenie czasu reakcji od wykrycia do mniej niż 10 km bez zakleszczenia), a ostatecznie wybór trajektorii trudniejszej do przechwycenia nawet z armatami (martwe kąty w zwłaszcza w osi pionowej). Prędkość Mach3 oznaczałaby, że pocisk ma prędkość 1 km / s, więc od momentu wykrycia, Pantsir miałby idealne warunki poniżej 10 sekund, aby uderzyć w rakietę. Drugim rozwiązaniem byłoby zastosowanie przystawki rakietowej Spike NLOS, której wadą jest znacznie mniejsza prędkość, rozmiar i masa (70 kg) podobna do AIM-9, ale z większym RCS (ze względu na grubość). Spike NLOS jest łatwiejszy do wykrycia i powalenia niż Panther AGM-122, który jest również \"strzelaj i zapomnij\". Zaletą Spike NLOS jest to, że rozwiązanie istnieje i jest stosunkowo łatwe do zintegrowania na śmigłowcach (już zintegrowanych z AW-159, Cougar, hiszpańskim tygrysem, BlackHawk), jak również z możliwością zbadania obwodu przed uderzeniem do 25-30 km , idealny, jeśli system AA zatrzymuje swój radar (co spowodowałoby pewne problemy z pociskiem antyradarowym). Ah-1Z Viper z AIM-9X2 Sidewinder Na koniec zobaczmy najpierw, że zamiar nabycia Vipera, wraz z lokalnym montażem / częściową produkcją w Rumunii, materializuje się! Nie oznacza to, że nie mamy do czynienia z kosztami z góry lub z konieczną i konkretną integracją systemu. Marius Zgureanu Źródło: Agencja Współpracy w zakresie Bezpieczeństwa Obronnego - 25 września 2012 r http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/138784/us-offers-36-cobra-or-apache-helos-to-korea.html AGM-114K3 Hellfire Romania , ah 1z Viper Romania , AH-1T Improved Sea Cobra , AN / AAR-47 System ostrzegania rakietowego , AN / ALQ-136 \"Radar Frequency Jammer\" , dzwon heicopters Romania zapłacić Rumunii za śmigłowce szturmowe, helikoptery szturmowe w Rumunii , wyposażenie śmigłowca szturmowego , AGM -122 Rakieta rakietowa przeciwpromieniowa , pocisk anty-radarowy AGM-88 HARM , IR AN / ALQ-144 system odrzutowy jad w Rumunii . Zakładka

  9. qqq

    Amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż w ramach procedury Foreign Military Sale (FMS) 12 śmigłowców bojowych AH-1Z Viper do Bahrajnu za kwotę 911.4 mln dolarów. Aby kontrakt wart 911.4 milionów dolarów mógł zostać zrealizowany, potrzeba jeszcze notyfikacji Kongresu Stanów Zjednoczonych, który otrzymał w poniedziałek stosowne dokumenty od agencji amerykańskiego Departamentu Obrony ds. współpracy wojskowej DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Rząd w Bahrajnie wystosował prośbę dotyczącą zakupu 12 śmigłowców bojowych AH-1Z, 26 silników T-700 GE 401C ,14 kierowanych pocisków rakietowych powietrze-ziemia AGM-114 Hellfire oraz 56 systemów APKWS II WGU-59Bs (Advanced Precision Kill Weapon System II), 12 działek M197 kal. 20 mm. W ramach procedury FMS Bahrajn nabędzie również 15 systemów AN/AAR-47 ostrzegających załogę o wystrzelonych w ich kierunku rakietach, 14 głowic optoelektronicznych AN/AAQ-30, 30 komputerów misji, 15 systemów identyfikacji swój-obcy APX-117. Umowa obejmuje ponadto zapewnienie części zamiennych, wsparcia logistycznego i technicznego, pakietu szkoleniowego. Głównymi podmiotami realizującymi kontrakt mają być Bell Helicopter oraz General Electric. Zakup Viperów realizowany jest w ramach modernizacji Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu. Nowe maszyny mają zastąpić lekkie śmigłowce wielozadaniowe Bölkow Bo 105 oraz częściowo zastąpić helikoptery bojowe Bell AH-1 Cobra z których część została poddana procesowi modernizacji.

  10. dziennik zbrojny

    Według danych budżetowych amerykańskiego Departamentu Obrony, koszty (fly away) zakupu pojedynczego AH-1Z przeznaczonego dla USMC mają w latach budżetowych 2015-2018 oscylować między 28 a 32,8 mln USD.

  11. dim

    @Amadeus . . . - wiesz, nie muszą być zaraz commando. Mamy i liczne orkiestry.

  12. dim

    \"Musimy mieć kilkaset takich maszyn\" - ależ OCZYWIŚCIE ! Toteż prosty rachunek wskazuje, że nie osiągniemy tego stanu, kupując zawsze maszyny nowe. Grecy osiągnęli go na używanych, z amerykańskich zapasów mobilizacyjnych, czy z zapasu gwardii prezycenckiej (US) - te ostatnie w świetnym stanie. Za śmieszne grosze, w stosunku do cen nowych. Ale Polska nawet nie stara się o to, więc jak ma dostać ?

  13. Spokojny

    Tjaaa... biorąc pod uwagę jak ostanio dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych opowiadał, jak to w każdej chwili są gotowi do uruchomienia programu modernizacji Hinda, gdzie będzie \"tanio\", a do tego \"wszystko naszymi siłami\" i uzyskamy \"70-80% możliwości współczesnych śmigłowców szturmowych\" to jestem dziwnie spokojny, że nawet jeśli rozpiszą przetarg to będzie nierozsztrzygnięty

  14. Jestem za

    Bell AH-1Z Viper 64 szt, w tym 32 szt. do 2020 r., a 32 szt. do 2025 r. dla Polski. Żeby było taniej, to zakup wspólny z grupą wyszehradzką i krajami nadbałtyckimi.

  15. zły

    Zero zaskoczenia. W zeszłym tygodniu priorytetem była Orka, dwa tygodnie temu w pierwszej kolejności do zakupu były śmigłowce pokładowe dla OHP. Za tydzień okaże się, że najpilniejszy jest Homar a Kruk może zaczekać a następnie pilniejszym od Homara okaże się inny program. Byle udawać, że coś się robi.

  16. Amadeus

    Ależ oczywiście , powinniśmy mieć także kilka tysięcy komandosów żeby było kogo wozić. Żeby kupić kilkaset śmigłowców to trzeba by wydać wszystkie pieniądze na modernizację wojska. Często tak bywa że zakochani w lotnictwie to marzyciele i mitomani.

Reklama