Reklama

Wojna na Ukrainie

Zmodernizowany przez Czechy T-72 na Ukrainie

T-72 modernizowany w Czechach, przeznaczony dla Ukrainy
T-72 modernizowany w Czechach, przeznaczony dla Ukrainy
Autor. Ministerstwo obrony Czech/Twitter

Czeskie zakłady Excalibur Army od paru miesięcy pracują nad remontami i modernizacją posiadanych lub otrzymanych czołgów T-72, które ulepszane są do standardu określanego mianem T-72EA. Na Ukrainę trafiło już najpewniej ponad 20 tego typu zmodernizowanych czołgów, a jeden z nich pojawił się na materiale filmowym zamieszczonym w serwisie Twitter.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Excalibur Army aktualnie jest w trakcie napraw i modernizacji najpewniej 90 czołgów T-72M/M1 pochodzących ze składnic sprzętowych m.in. Czech. W przekazie medialnym oraz rządowym określa się je czasem mianem T-72B  jednak każde zdjęcie, jakie miało je przedstawiać, ukazuje wersję M/M1. Elementem wskazującym jednak na pochodzenie części maszyn z terenów pustynnych było ich bazowe malowanie w kolorze pisakowych, zatem możliwe, że część z nich to T-72M/M1, które Maroko odkupiło od nieokreślonego dostawcy i wysłało do Czech. Pojazdy te otrzymują nowe opancerzenie dodatkowe Kontakt-1, w układzie zbliżonym jak w czołgach T-64BW/T-80BW zapewniającym większą odporność wieży jak w zwykłym T-72B. Wymianie ulega wiele podzespołów pojazdy, w tym systemy łączności, przyrządy optyczne i celownicze załogi. Ulepszony został także silnik, co rekompensuje z nawiązką dodatkową masę czołgu poprzez dodanie do niego kostek ERA. Cały proces opłacany jest ze środków pochodzących do USA i Holandii, które na ten moment opłaciły remont połączony z modernizacją 90 czołgów T-72, kolejne 30 znajdować ma się w prawie opcji.

Czytaj też

T-72EA to modernizacja czołgu T-72M/M1  opracowana przez czeskie zakłady Excalibur Army. Wozy otrzymały dodatkowe opancerzenie w postaci kostek ERA Kontakt-1. Uzbrojenie główne pozostało bez zmian i dalej stanowi je armata gładkolufowa  2A46M kal. 125 mm, sprzężony z nią jest karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm, zaś na stropie wieży umieszczono wielkokalibrowy karabin maszynowy NSW kal. 12,7 mm. Modernizacji poddano także jednostkę napędową pojazdu, przez co jej moc wzrosła z 780 do 840 KM, rekompensując wzrost masy czołgu poprzez dodanie pancerza reaktywnego. Wymienione zostały systemy komunikacyjne, na te oferowane przez czeskie przedsiębiorstwo MESIT oraz przyrządy obserwacyjne i celownicze co znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną załogi, oraz celność i możliwości prowadzenia ognia.

Reklama

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Gremlin

    4 dni na remont generalny wraz z pakietem modernizacyjnym. Słabo im to idzie . Bumar powinien ich nauczyć roboty, Stachanowcy się znaleźli , gdzie związki zawodowe się pytam?

    1. szczebelek

      Zrób remont generalny auta w cztery dni, a potem patrz na mistrzostwo marketingu xd

  2. HataKumba

    Dlaczego pepiki mogą a Bumar nie?

    1. Jerzy

      Obawiam się, że z tego samego powodu dla którego kiedy my budowaliśmy Syreny, to oni Tatry z chłodzonym powietrzem V-8, a bardziej współcześnie Skody Superb i Octavie, kiedy my wyburzamy hale po FSO, długo by opowiadać...

  3. Jerzy

    Prace modernizacyjne i remont generalny w 4 dni??? - to jakaś literówka?

    1. Bren2

      To chyba nieporozumienie, oryginalny raport w języku czeskim mówi, że jeden zmodernizowany czołg schodzi z linii montażowej co 4 dni, a nie że remont i modernizacja trwa 4 dni. Poza tym większość tych maszyn pochodzi z zasobów czeskiej firmy Excalibur Army, która przed wojną posiadała największy niepaństwowy magazyn T 72 w Europie.