Reklama

Wojna na Ukrainie

Zdobyczny Basurmanin testowany przez Ukraińców

Fot. Uralvagonzavod

Zmodernizowane bojowe wozy piechoty BMP-1AM Basurmanin pojawiają się na ukraińskim froncie od kilku miesięcy, kilka z nich udało się Ukraińcom przechwycić i odesłać do warsztatów na naprawę i wymianę podzespołów. Jeden z nich już jest poddawany testom, co pokazuje film zamieszczony w serwisie Twitter.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zdobyczny bojowy wóz piechoty trafił na uzbrojenie 1. batalionu szturmowego 95. Brygady Szturmowej. obecnie trwają jego testy, po których on sam i zapewne wiele innych zdobycznych pojazdów trafi na stan Ukraińskich Sił Zbrojnych. Łatwość we wdrożeniu BMP-1AM, T-90A, czy BMP-3 ukazuje, jak skutecznie Ukraińcy radzą sobie z przyswajaniem zdobycznego sprzętu, który nierzadko był pozyskiwany w ilościach odpowiadających stratom poniesionym w walkach na danym obszarze. Było to widoczne zwłaszcza podczas kontruderzenia Ukraińców na wschodzie kraju.

Czytaj też

BMP-1AM Basurmanin to modernizacja bojowego wozu piechoty BMP-1, obejmująca przede wszystkim zastąpienie starej wieży z armatą 2A28 Grom kalibru 73 mm bezzałogowym modułem bojowym BPPU-1, stosowanym na standardowych obecnie w rosyjskiej armii kołowych transporterach BTR-82A. Jest on wyposażony w dzienno-nocny przyrząd celowniczy TKN-4GA-01 (z noktowizorem i dalmierzem laserowym) i uzbrojony w stabilizowaną 30 mm armatę automatyczną 2A72 i sprzężony z nią 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Oprócz noewego uzbrojenia zastosowano nową radiostację, system nawigacji oraz produkowany w Rosji silnik UTD-20S1 produkowany przez zakłady Barnaultransmasz z Barnauł, którym zastąpiono dostarczane wcześniej z Ukrainy UTD-20.

Reklama

Czytaj też

Nowe uzbrojenie i dzienno-nocny celownik pozwalają na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km a nie jak w przypadku armaty 2A28, na dystansie kilkuset metrów. Instalacja wieży z BTR-82A na BMP-1 stanowi tanią modyfikację istotnie podnoszącą możliwości pojazdu. Masa wieży BPPU-1 wynosi około 1700 kg, co powoduje, że zachowana jest zarówno zdolność do pływania jak i inne osiągi pojazdu. Problemem nadal pozostaje jednak słabe opancerzenie wozu, które nie zostało poprawione.

Moduł wieżowy BPPU-1 zastosowany na zmodernizowanym BMP-1AM.
Autor. Nickel nitride/ Wikipedia
Reklama

Komentarze (1)

  1. Orthodoks

    Oby u naszych monowców nikomu już nie przyszła do głowy modernizacja tego czegoś.

Reklama