Reklama
  • Wiadomości

Zachodnie wozy bojowe zgrupowane pod Chersoniem

W serwisie społecznościowym Twitter pojawiły się nagrania ukazujące zgrupowanie ukraińskich żołnierzy w okolicy Chersonia. Co warte podkreślenia, większość sprzętu, jaki tam się znajduje, stanowią pojazdy przekazane przez państwa sojusznicze, w tym transportery opancerzone VAB, czy pojazdy klasy MRAP Husky.

Autor. Andrew Linnett
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Ukraińskie wojska od dłuższego czasu próbują przebić się do okupowanego Chersonia, jednak odbijanie kolejnych wiosek i miasteczek okupione jest ciężkimi walkami. Konieczne jest w nich wsparcie pojazdów opancerzonych, pozwalających na ochronę żołnierzy choćby przed odłamkami pocisków czy amunicją strzelecką.Niedawno zauważono w tych okolicach chwilowe zgrupowanie wojsk ukraińskich przemieszczających się różnego rodzaju pojazdami. Wśród nich większość stanowiły przekazane przez państwa zachodnie MRAP-y i transportery opancerzone. Mowa tutaj o pojazdach minoodpornych Husky 4x4 i Wolfhound 6x6 oraz wielozadaniowych VAB-ach 4x4. Oprócz nich zauważone zostały samochody opancerzone Kozak-2M ukraińskiej produkcji.

Kozak-2M to rodzina wielozadaniowych pojazdów opancerzonych o masie 12 ton w układzie 4x4 z nadwoziem samonośnym dysponującyc h  opancerzeniem klasy STANAG 4569 poziomu III, zapewniającym ochronę przed pociskami przeciwpancernymi 7,62x51 NATO, natomiast wzmocniony kadłub chroni przed wybuchem ekwiwalentu 8 kilogramów trotylu. Napęd stanowi silnik o mocy 279 KM. Wozy tego typu zostały oficjalnie przyjęte na uzbrojenie wojsk lądowych w 2019 roku, a wcześniej trafiły do Gwardii Narodowej i służb mundurowych Ukrainy.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Kozak-2. Fot. VoidWanderer/CC BY-SA 4.0
Kozak-2. Fot. VoidWanderer/CC BY-SA 4.0
Reklama

VAB to rodzina francuskich wielozadaniowych pojazdów opancerzonych 4x4 lub 6x6, których powstało ponad 5 tys. egzemplarzy (z czego prawie 4 tys. odebrała Armée de Terre) Wozy te do dziś są dobrze znane na całym świecie. Pojazdy te są lub były na stanie ok. 40 armii i pozostają w eksploatacji już ponad 45 lat. Nic dziwnego, bo wóz ten cechuje wysoka mobilność taktyczna i strategiczna, spora podatność modernizacyjna oraz niskie koszty eksploatacji (silnik, skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu pochodzą bowiem z produkcji komercyjnej). Bezpośredni dostęp do silnika i skrzyni biegów umożliwia wykonanie do 90% wszelkich czynności obsługowych bez konieczności wyjmowania podzespołów czy innych systemów wchodzących w skład wyposażenia tego wozu.

VAB ze względu na swoje wymiary doskonale nadaje się do prowadzenia rozpoznania czy walk w terenie zurbanizowanym, a zdolność pokonywania przeszkód wodnych pływaniem jeszcze bardziej podnosi jego walory użytkowe. Kolejna zaleta to wygoda użytkowania, zarówno dla załogi, jak i żołnierzy desantu. Transportery budowane były w układzie 4x4 (masa 9300 kg, DMC 13 600 kg) i 6x6 (odpowiednio 10 500 kg i 14 800 kg). Maksymalna pojemność wnętrza dochodziła do 10 m3 co pozwalało na zabranie do 10 żołnierzy desantu. Ukraina otrzymała wersję 4x4, która może pełnić zadania np. BRMD-2.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Autor. AlfvanBeem, Wikipedia
Reklama

Husky to opancerzony pojazd wsparcia taktycznego o wysokiej mobilności klasy MRAP, służący do dostarczania wojskom zaopatrzenia. Produkowany jest przez amerykańską firmę Navistar Defense. Opiera się na podwoziu lekkich samochodów ciężarowych International MXT 4x4. Jednostkę napędową stanowi w nim silnik International VT 365 o mocy 325 koni mechanicznych, zintegrowany z przekładnią Allison 2500 SP. W armii brytyjskiej która jest jego głównym użytkownikiem pełni funkcję opancerzonego pojazdu taktycznego/łącznikowego, stanowiska dowodzenia i wozu ewakuacji medycznej. Nie jest wiadome ile tego typu pojazdów trafiło na Ukrainę.

Zobacz też

Autor. Andrew Linnett

Widoczne były także Wolfhoundy, czyli brytyjska wersja pojazdów Cougar 6x6 klasy MRAP, które zostały w nieokreślonej liczbie przekazane Ukrainie późną wiosną. Zapewne są one odpowiedzialne za dostarczenie zaopatrzenia ukraińskim żołnierzom.

Reklama
Reklama

Wolfhoundy to wersja Cougara 6×6, która może być wyposażona w wiele rodzajów uzbrojenia m.in. karabiny maszynowe 7,62 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm lub granatniki automatyczne 40 mm. Jest to wersja rozwojowa MRAP-a Mastiff, która w odróżnieniu od protoplasty, przeznaczona jest głównie do zadań logistycznych, takich jak przewożenie materiałów budowlanych, żywności, amunicji czy jako ciągnik dla dział holowanych. Pojazd zdolny jest wytrzymać eksplozję ładunków wybuchowych o masie do 15 kg pod kadłubem. Opracowanogo w 2005 roku, w związku z sukcesem jego dwuosiowego odpowiednika. Z racji na dodatkową oś Mastiff jest dłuższy od swojego pierwowzoru o 2 metry (ma długpść7,9 metra), zachowując jednak tę samą szerokość i wysokość. Masa własna pojazdu wzrosła do 19 t. zaś jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 29,2 t. Ładowność wozu określono na 7,2 t.

Zobacz też

Autor. Brytyjskie ministerstwo obrony/ Wikipedia
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama