- Wiadomości
Zachodnie wozy bojowe zgrupowane pod Chersoniem
W serwisie społecznościowym Twitter pojawiły się nagrania ukazujące zgrupowanie ukraińskich żołnierzy w okolicy Chersonia. Co warte podkreślenia, większość sprzętu, jaki tam się znajduje, stanowią pojazdy przekazane przez państwa sojusznicze, w tym transportery opancerzone VAB, czy pojazdy klasy MRAP Husky.

Ukraińskie wojska od dłuższego czasu próbują przebić się do okupowanego Chersonia, jednak odbijanie kolejnych wiosek i miasteczek okupione jest ciężkimi walkami. Konieczne jest w nich wsparcie pojazdów opancerzonych, pozwalających na ochronę żołnierzy choćby przed odłamkami pocisków czy amunicją strzelecką.Niedawno zauważono w tych okolicach chwilowe zgrupowanie wojsk ukraińskich przemieszczających się różnego rodzaju pojazdami. Wśród nich większość stanowiły przekazane przez państwa zachodnie MRAP-y i transportery opancerzone. Mowa tutaj o pojazdach minoodpornych Husky 4x4 i Wolfhound 6x6 oraz wielozadaniowych VAB-ach 4x4. Oprócz nich zauważone zostały samochody opancerzone Kozak-2M ukraińskiej produkcji.
DSHV column in Kherson region, equipped with VAB armored personnel carriers with Husky and Kozak-2M armored vehicles pic.twitter.com/a2at869vlR
— ТРУХА⚡️English (@TpyxaNews) November 5, 2022
Kozak-2M to rodzina wielozadaniowych pojazdów opancerzonych o masie 12 ton w układzie 4x4 z nadwoziem samonośnym dysponującyc h opancerzeniem klasy STANAG 4569 poziomu III, zapewniającym ochronę przed pociskami przeciwpancernymi 7,62x51 NATO, natomiast wzmocniony kadłub chroni przed wybuchem ekwiwalentu 8 kilogramów trotylu. Napęd stanowi silnik o mocy 279 KM. Wozy tego typu zostały oficjalnie przyjęte na uzbrojenie wojsk lądowych w 2019 roku, a wcześniej trafiły do Gwardii Narodowej i służb mundurowych Ukrainy.
Zobacz też

VAB to rodzina francuskich wielozadaniowych pojazdów opancerzonych 4x4 lub 6x6, których powstało ponad 5 tys. egzemplarzy (z czego prawie 4 tys. odebrała Armée de Terre) Wozy te do dziś są dobrze znane na całym świecie. Pojazdy te są lub były na stanie ok. 40 armii i pozostają w eksploatacji już ponad 45 lat. Nic dziwnego, bo wóz ten cechuje wysoka mobilność taktyczna i strategiczna, spora podatność modernizacyjna oraz niskie koszty eksploatacji (silnik, skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu pochodzą bowiem z produkcji komercyjnej). Bezpośredni dostęp do silnika i skrzyni biegów umożliwia wykonanie do 90% wszelkich czynności obsługowych bez konieczności wyjmowania podzespołów czy innych systemów wchodzących w skład wyposażenia tego wozu.
VAB ze względu na swoje wymiary doskonale nadaje się do prowadzenia rozpoznania czy walk w terenie zurbanizowanym, a zdolność pokonywania przeszkód wodnych pływaniem jeszcze bardziej podnosi jego walory użytkowe. Kolejna zaleta to wygoda użytkowania, zarówno dla załogi, jak i żołnierzy desantu. Transportery budowane były w układzie 4x4 (masa 9300 kg, DMC 13 600 kg) i 6x6 (odpowiednio 10 500 kg i 14 800 kg). Maksymalna pojemność wnętrza dochodziła do 10 m3 co pozwalało na zabranie do 10 żołnierzy desantu. Ukraina otrzymała wersję 4x4, która może pełnić zadania np. BRMD-2.
Zobacz też

Husky to opancerzony pojazd wsparcia taktycznego o wysokiej mobilności klasy MRAP, służący do dostarczania wojskom zaopatrzenia. Produkowany jest przez amerykańską firmę Navistar Defense. Opiera się na podwoziu lekkich samochodów ciężarowych International MXT 4x4. Jednostkę napędową stanowi w nim silnik International VT 365 o mocy 325 koni mechanicznych, zintegrowany z przekładnią Allison 2500 SP. W armii brytyjskiej która jest jego głównym użytkownikiem pełni funkcję opancerzonego pojazdu taktycznego/łącznikowego, stanowiska dowodzenia i wozu ewakuacji medycznej. Nie jest wiadome ile tego typu pojazdów trafiło na Ukrainę.
Zobacz też

Widoczne były także Wolfhoundy, czyli brytyjska wersja pojazdów Cougar 6x6 klasy MRAP, które zostały w nieokreślonej liczbie przekazane Ukrainie późną wiosną. Zapewne są one odpowiedzialne za dostarczenie zaopatrzenia ukraińskim żołnierzom.
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) November 6, 2022
Concentration of at least six 🇺🇦#Ukrainian #Wolfhound TSV MRAPs delivered from 🇬🇧#UK on the southern front, #Kherson oblast. pic.twitter.com/d3rE27LMDZ
Wolfhoundy to wersja Cougara 6×6, która może być wyposażona w wiele rodzajów uzbrojenia m.in. karabiny maszynowe 7,62 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm lub granatniki automatyczne 40 mm. Jest to wersja rozwojowa MRAP-a Mastiff, która w odróżnieniu od protoplasty, przeznaczona jest głównie do zadań logistycznych, takich jak przewożenie materiałów budowlanych, żywności, amunicji czy jako ciągnik dla dział holowanych. Pojazd zdolny jest wytrzymać eksplozję ładunków wybuchowych o masie do 15 kg pod kadłubem. Opracowanogo w 2005 roku, w związku z sukcesem jego dwuosiowego odpowiednika. Z racji na dodatkową oś Mastiff jest dłuższy od swojego pierwowzoru o 2 metry (ma długpść7,9 metra), zachowując jednak tę samą szerokość i wysokość. Masa własna pojazdu wzrosła do 19 t. zaś jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 29,2 t. Ładowność wozu określono na 7,2 t.
Zobacz też

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]