Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraiński MiG-29 odpala pociski antyradarowe HARM [WIDEO]

MiG-29 HARM missile
Ukraiński MiG-29 odpala pocisk antyradarowy AGM-88 HARM
Autor. Denfence_UA

Ministerstwo obrony Ukrainy opublikowało w mediach społecznościowych nagranie, na którym widać odpalenie z samolotu MiG-29 pocisków przeciwradarowych AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile). Rakiety tego typu posłużyły m. in. do eliminacji rosyjskich systemów przeciwlotniczych na Krymie.

Reklama

Półtoraminutowy film opublikowany na portalu Twitter łatwo przeoczyć. Jak głosi opis został on przygotowany przez jednego z ukraińskich pilotów i poświęcony - „poległemu bratu broni, majorowi Jewhenowi Łysence, który 9 marca bohatersko zginął w bitwie powietrznej z rosyjskimi najeźdźcami."

Reklama

W nagraniu widać pilota, który wspina się do kabiny myśliwca MiG-29, startuje w parze z drugą maszyną tego samego typu. Oba reprezentują jednomiejscową wersję MiG-29 9.13, łatwo rozpoznawalną po charakterystycznym garbie w którym kryje się m. in. stacja zakłócająca Gardenia oraz zwiększone zbiorniki paliwa. W szybkim montażu widać, że samoloty nabierają wysokości, lecą przez pewien czas nad bezpiecznym terenem po czym schodzą na bardzo niski pułap. W pewnym momencie na nagraniu miga plaża, co sugeruje, że zostało zrobione gdzieś na wybrzeżu Morza Czarnego. Maszyna z której kabiny wykonano nagranie odpala dwa pociski i wraca do bazy.

Czytaj też

W nagraniu nie byłoby nic ciekawego, gdyby nie to, że odpalone rakiety to amerykańskie pociski przeciwradarowe AGM-88 HARM. W ujęciach, gdy widoczne są skrzydła wraz z uzbrojeniem widać, że pod skrzydłami podwieszone są po dwa pociski R-73 produkcji rosyjskiej oraz dwie amerykańskie rakiety, rozpoznawalne po charakterystycznym kształcie skrzydeł i namalowanym żółtym pierścieniu, który oznacza, że przenoszą głowice bojowe.

Reklama

Lepiej widać amerykańskie pociski podczas odpalenia, czyli w okolicy trzydziestej sekundy. Wyraźnie można rozpoznać kształt skrzydeł rakiety przeciwradarowe. Jest to w obecnej chwili pierwszy dowód na to, że Ukraińskie MiGi-29 faktycznie mogą przenosić tego typu uzbrojenie. Jest to niemiła niespodzianka dla przeciwnika.

Już pierwsze wersje były wyposażone w system nawigacji inercyjnej, pozwalający na kontynuowanie lotu nawet, gdy wrogi radar został wyłączony. Pocisk AGM-88 HARM powstał w USA jako uniwersalne uzbrojenie do zwalczania stacji radiolokacyjnych. Jego głowica może działać w kilku różnych trybach, w tym pobierając dane z systemu ostrzegania o opromieniowaniu nosiciela. Jednak w przypadku samolotów MiG-29, a więc maszyn sowieckiej proweniencji, nie jest to możliwe. Kluczowa jest zdolność rakiety HARM do działania w kilku trybach, w tym ataku na cel wykryty i oznaczony wcześniej w systemie nawigacji GPS/INS, ale też celów wykrytych przez pasywną głowicę naprowadzającą pocisku HARM. Najprawdopodobniej na Ukrainie wykorzystywana jest wlaśnie opcja z predefiniowaną pozycją celu. Co ważne, pocisk będzie leciał do celu wskazanego w systemie nawigacji, a jesli wykryłby impuls radaru, będzie się naprowadzał na jego lokalizację precyzyjnie nawet po wyłączeniu stacji, korzystając z zapisanej pozycji.

Czytaj też

W kabinie maszyny widocznej na nagraniu nie widać żadnych istotnych zmian związanych z nowym uzbrojeniem. To co przyciąga uwagę, to cywilny odbiornik GPS firmy Garmin umieszczony obok wyświetlacza HUD. Jedna z maszyn posiada też poniżej HUD niewielki ekran wielofunkcyjny. MiG-29 jest też pomalowany w pikselowy kamuflaż, typowy dla samolotów remontowanych i modernizowanych przez ukraińskie zakłady w ostatnich latach.

Trudno powiedzieć, czy jest to maszyna zmodernizowana w Ukrainie, czy też jak sugerują niektóre źródła, samolot dostarczony przez USA. Krótko po rozpadzie ZSRR Amerykanie kupili około 20 maszyn MiG-29, które zbadano a następnie wykorzystywano do szkolenia pilotów. Co najmniej kilka z tych samolotów jest nadal sprawnych. Jak wynika z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez Defence24, amerykańskie MiGi-29 były kilka lat temu remontowane przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy. Maszyny te mogły zostać dostosowane do przenoszenia pocisków HARM i przekazane stronie ukraińskiej.

Czytaj też

Wygląd kabiny samolotu widocznego w nagraniu raczej wyklucza możliwość iż jest to zmodernizowanych przez zakłady we Lwowie samolot MiG-29MU2 który powstał jako wersja wielozadaniowa, mogąca używać kierowanego zbrojenia powietrze-ziemia. Brakuje dodatkowych ekranów wielofunkcyjnych i innych zmian w obrębie widocznych elementów płatowca.

Ponieważ wśród materiałów publikowanych przez służę prasową ministerstwa obrony Ukrainy trudno spodziewać się przypadkowego umieszczenia tego nagrania, można spodziewać się, że celowo pokazano start amerykańskich rakiet z posowieckiego myśliwca. Jest to jasny sygnał, że Ukraina może korzystać z możliwości amerykańskiego uzbrojenia w znacznie szerszym zakresie niż można się było spodziewać. Zgodnie z nieoficjalnymi doniesieniami w dostosowaniu MiGów-29 do przenoszenia pocisków HARM brali udział eksperci koncernu Raytheon, który był ich producentem.

Reklama

Komentarze (11)

  1. kowalsky

    Ile można było zrobić przez 7 lat "światłych" rządów dla Armii gdyby determinacja w sprawie modernizacji była równie wielka jak brania odpraw po roku zarządzania w firmie zbrojeniowej.

  2. Kordian

    Zgadzam się z Tobą , Mig 29 to jeden z najpiękniejszych samolotów na niebie . Największa jego wada jest to że pali jak smok .... no i że jest ruski.

  3. biały

    wszystko wszystkim ale mig- 29 to śłiczny płatowiec ,,, jakby dostał nową awionikę to dalej był by fajnym samolotem ,,

    1. kapusta

      mi tam bardziej się podoba Syrenka - gdyby dostała nowy silnik, zawieszenie, wnętrze i blachy (po twojemu: awionikę) to byłaby fajnym samochodem

    2. bubab1983

      Znowu ci nie wyszło. Słyszałeś o takich samolotach jak F-15 i F-16. Sa to samoloty które powstały w tym samym okresie co MiG-29, a MiG-29 został oblatany z nich najpóźniej (F-15 - 1972, F-16 - 1974. MiG-29 - 1977) .Co prawda są to już konstrukcję schyłkowe, a po modernizacji i wyposażeniu ich w najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny elektroniki /awioniki są to nadal maszyny bardzo groźne i nowoczesne.Patrz chociażby F-16 Block 70/72 czy F-15EX. Płatowiec MiGa-29 jest bardzo dobry i gdyby zainstalować w nim nowoczesny zachodni radar, nowoczesna awionikę czy nowoczesny napęd, bez wątpienia byłby to dobry samolot.Pytanie tylko czy się opłaca? Więc doucz się, bo pojęcia nie masz, co już ci ktoś wcześniej napisał. Jak to mówi pewne polskie powiedzenie: "kapusta, głowa pusta....".

    3. Chyżwar

      Tylko, że ruscy tak się nie bawili. Wystarczy sprawdzić jak przebiegała ewolucja F-16 i porównać z Migiem.

  4. Andee

    Panie Sabak, to Polacy przy współpracy z Amerykanami i Ukraińcami dokonali integracji pocisku HARM z polskimi maszynami MiG-29 na początku lipca tego roku, co okazało się rzeczą banalnie prostą. Ukraińcy dzięki temu zyskali nowy wariant uzbrojenia, a nasi piloci mogą szkolić się z imitatorami tych pocisków. Kilka tygodni później nasi sąsiedzi mieli okazję użyć tych pocisków do zniszczenia zestawów S-300. Jak widać typ radaru nie gra tutaj większej roli w możliwościach integracji, skoro na polskich maszynach z Topazem również można użyć tych pocisków. Słabo pozyskujecie wiadomości, skoro prawie dwa miesiące po integracji HARM-ów dalej snujecie domysły jak do tego doszło, a i o FA-50 dalej opowiadacie wiele głupot.

    1. Chyżwar

      Możesz bardziej konkretnie? Albo nie. Jeśli tak faktycznie było nie powinieneś o tym pisać.

  5. Al.S.

    Niektórzy jak widać sami nie potrafią tego zrobić, więc w czynie społecznym zrobiłem porównanie 1) M-346 Master i 2)T50(FA50) - w tej kolejności. Udźwig 3t/5,4t, pułap: 13,7km/14,6km, uzbrojenie i radar: 1) nie ma stałego uzbrojenia strzeleckiego, radar Grifo-346 o masie 100kg i zasięgu dla celów pow. 60 mil morskich/2) działko 20mm systemu Gatling 20mm, radar EL/M-2032 (Block10), 100 kg, zasięg dla celów pow. 120 mil morskich. Osiągi. Vmax w locie poziomym: 1)1090km/h, Ma 0,95/2) 1837 km/h, Ma 1,5, prędkość wznoszenia: 1) 112 m/s/ 2) 198 m/s, relacja ciągu do masy: 1) 0,84/ 2)0,96. Skręt podtrzymany: 1) 5,5, 14 st/sek 2) 22 st/sek, T50 spełnia wymóg USAF dla T/X, mówiący o 6,5G przez min. 15 sekund, z 80% paliwa, z pochyleniem ujemnym nieprzekraczającym 15 stopni.. Możliwości szkolenia: obydwa mają zaimplementowany wirtualny system szkolenia ITS, 1) system ETTS, 2) ETS, obydwa są zdolne do symulacji misji, zagrożeń oraz uzbrojenia.

  6. keysej

    M346 vs F 50 silnik 2x27,8 vs 1x 53,07 rozpiętość 9,72 vs 9,17 długość 11,49 vs 12,98 wysokość 4,76 vs 4,78 pow. nośna 26 m2 vs 26 m2 masa wł. 4610 kg vs 6350 m użyteczna 6700 vs 6700 m startowa 9500 vs 13470 prędkość maks. 1059 kmh vs 1837 (1,5 Mach) prędkość przeciagnięcia 176 km/h vs 195 km/h prędkość wznoszenia 106m/s vs 190 m/s pułap 13500 m vs 14630 zasięg maks. 1981 km vs 1851 km MTBF 4,0 h vs 5,97 G Limit -3/8G vs -3/8G broń 346: AIM-9L, AIM-120B, HMP-250 GUN, AGM-65G, MK82/83, JDAM, LGB, CRV-7, Brimstone, broń TA 50: (external gun pod-no internal) 3000kg, (accesory) 590l tank, 300 l conformal tanks, MK82, MK83, CBU-97/105, SPice, JDAM, WCMD, AIM9 () Sidwinder, AIM-120 AMRAAM, Hydra 70, LOGIR, R73 (AA-11 Archer), 23 or 30mm gun, AGM-65 Maverick, Maarte MK-2A, Vinten VICON-601 Recce pod, Laser designator, Sensor POD, CM (ELT-555) POD Cena: 20 mln $ vs 20-30 mln $ godzina lotu: 6000 vs 5000$

  7. Gieksa

    Nie porównujmy M-346 do FA-50, to zupełnie inna liga.

    1. mmiks

      Pod każdym względem lepszy jest FA-50. Zgadza się.

    2. kapusta

      @mmiks - pod każdym, to znaczy pod jakim względem FA-50 jest lepszy od szkolno-bojowego Mastera? Udźwig? Pułap? Gama uzbrojenia? niby w czym jeden samolot szkolny jest lepszy od drugiego udającego maszynę bojową...?

    3. Valdore

      @mmiks jeżeli chodzi o mozliwości szkolenia pilotów to FA-50 nawet do piet nie dorasta M346

  8. Darek S.

    Czyżby te Koreańskie T-50 były lepsze od Gripena ? Skoro te T-50 takie słabe, to może Gripen ? Jak ma być na złość Amerykanom, że nie chcą nam sprzedać F-16, to nie kupujmy od firmy której współwłaścicielem jest Raytheon. Kupmy coś co jest na zbyciu w Europie, nawet drogo, byle w miarę szybko.

  9. Wojtekus

    Ukraincy potrafia i maja HARMsy a u nas jest tylko "zainteresowanie" od 2018 roku.......

  10. Niezorientowany

    Nie zgodzę się z twierdzeniem, że na filmie nie ma wiele ciekawych informacji. Ciekawa jest m.in jedna z pierwszych scen, gdy czekający na start autor obserwuje niski przelot innej maszyny (prawdopodobnie z tej samej bazy). Nie widać wyraźnie, ale jak dla mnie nie jest to MIG. Może Su-24 lub bułgarski Su-25? Oczywiście nie wiadomo kiedy nagrano ten fragment, ale jeśli jest on współczesny (to znaczy nie starszy niż kilka tygodni), to sugeruje całkiem niezły stan operacyjny ukraińskiego lotnictwa i klęskę Rosji w niszczeniu ukraińskich baz lotniczych. Operowanie kilku typów samolotów z jednej bazy, w kraju który od pół roku jest pod bombami, to, jak dla mnie, na prawdę niezły wynik.

  11. madness

    jak dało się na Migu, to na FA50 się nie da?

    1. GB

      A pewnie się do. Tylko ten ignorant pisowski minister Błaszczak mówił o FA-50 w kontekście ze będzie to myśliwiec, a nie lekki samolot uderzeniowy. I na M-346 też się da, a te są w służbie u nas, co więcej fabryki są w Europie, a nie tysiące km od Polski.

    2. Facetoface

      @GB- Swoją drogą gdyby Błaszczak był ignorantem to nie zamawiałby sprzętu. Nigdzie nie spotkałem się z taką wypowiedzią nawet w skrajnej GW. Jak nazwać gości z poprzeddniej władzy mówiących o wyższości SU57 nad F35. Gdyby dureń wiedział, że jest durniem to by nim przestał być- co nie! :)

    3. sebaa

      @GB Lepszy taki ignorant PISowski który coś robi niż Likwidator armii z PO :)). Poza tym myśliwiec to dziś ma wiele zadań nie tylko zwalczanie innych samolotów ale o zgrozo tak walka z celami naziemnymi tez :) A rakieta HARM w domyśle miała służyć do samoobrony czyli być odpalana już po zadziałaniu systemu OPL i miała zniszczyć radar naprowadzania zanim odpalony pocisk trafi w samolot :) Noo i jak pokazuje przykład sąsiada z za Odry nieraz lepsza fabryka tysiące km na której możesz polegać niż kilkadziesiąt km która ci nic nie da :)) Noo i przecież pocisk odpalany z szybszego samolotu leci dalej ?? a FA50 to zdaje się samolot naddźwiękowy w przeciwieństwie do mastera i rozumiem uzbrojony M346 jest super a uzbrojony FA50 już nie nadaje się do niczego tak :)

Reklama