Reklama
  • Wiadomości

Ukraińska haubica Bohdana na czeskim podwoziu

Kolejny egzemplarz ukraińskiego systemu artyleryjskiego 2S22 Bohdana trafił do służby. Tym razem haubica NATO-wskiego kalibru została zintegrowana z nowym podwoziem - czeskim samochodem ciężarowym Tatra T815-7T3RC1, który wyposażono w modułową, opancerzoną kabinę Puma. Najpewniej jest to docelowy nośnik dla samobieżnej armatohaubicy rodem z Kramatorska.

Tatra T815-7T3RC1 z kabiną modułową Puma.
Tatra T815-7T3RC1 z kabiną modułową Puma.
Autor. Excalibur Army
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pojawienie się nowej odmiany Bohdany oznacza, że ów system artyleryjski osadzono już na trzecim typie podwozia. To sprawiło, że komentatorzy w mediach społecznościowych okrzyknęli ten wariant nieoficjalnym mianem "Bohdana 3.0". Zresztą konstruktorzy od dłuższego czasu wymieniali tę czeską ciężarówkę jako możliwą bazę do zabudowy ich haubicy. Mowa tutaj o dobrze znanej Tatrze typu T815-7T3RC1 z modułową kabiną Puma. Pojazdy te są już wykorzystywane na Ukrainie m.in. jako baza dla systemów rakietowych Burewij (ukraińska pochodna BM-27 Uragan), czy zmodernizowanych wariantach BM-21, choćby czeskim RM-70 Vampire.

Jeszcze przed rosyjską inwazją na pełną skalę Zbrojne Siły Ukrainy wybrały samochody ciężarowe od czeskiego producenta jako docelową, uniwersalną ciężarówkę, zamierzając zastąpić nią dotychczas użytkowane pojazdy marek Urał, ZiŁ, KrAZ czy MAZ. Za wyborem stał starzejący się park poradzieckich terenowych ciężarówek, a także upadłość zakładów KrAZ, do której doszło jeszcze przed lutym ubiegłego roku. Tym samym można stwierdzić, że Bohdana została osadzona już na docelowej bazie. Niemniej zważywszy na zapotrzebowanie armii, nie ulega wątpliwości, że Bohdana będzie powstawać także na innych podwoziach, które akurat będą dostępne.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Reklama

2S22 Bohdana to ukraińska armatohaubica samobieżna kal. 155 mm na podwoziu kołowym. System uzbrojenia wraz z zabudową opracował Nowokramatorski Zakład Budowy Maszyn (NKMZ) z Kramatorska. Nieznaną z nazwy armatohaubicę pierwotnie osadzono na wojskowym samochodzie ciężarowym KrAZ-6322 w układzie 6x6 z opancerzoną kabiną (Bohdana-1), który jest wykorzystywany od wielu lat przez ukraińską armię. Jednak po rosyjskiej inwazji kabina pojazdu została zmieniona na tę stosowaną w pojazdach dowodzenia RKP-360 wchodzących w skład systemów przeciwokrętowych RK-360MC Neptun. Podwozie nowych egzemplarzy stanowi zaś białoruski samochód ciężarowy MAZ-6317 (produkowany na licencji pod nazwą Bogdan-6317) z napędem 6x6. System może być także osadzony na samochodach ciężarowych innego typu, choćby na pojazdach marki MAN czy widocznej na zdjęciach Tatrze.

Zobacz też

W oryginalnej konfiguracji (na podwoziu KrAZ-6322) masa całkowita pojazdu ma wynosić 28 ton, a zapas przewożonej amunicji to 20 pocisków i ładunków miotających. Armatohaubica jest wyposażona w nowoczesny system kierowania ogniem, a jej szybkostrzelność ma wynosić sześć strzałów na minutę, podczas gdy donośność wynosi odpowiednio 40 km dla amunicji z gazogeneratorem dennym i 50-60 km dla pocisków ze wspomaganiem rakietowym.

Reklama

Zobacz też

Reklama
2S22 Bogdana podczas parady w Kijowie.
2S22 Bogdana podczas parady w Kijowie.
Autor. VoidWanderer/Wikpedia
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama