Wojna na Ukrainie
Ukraińcy stracili pierwszego F-16
W poniedziałek doszło do katastrofy ukraińskiego myśliwca F-16. O wypadku poinformował Wall Street Journal, powołując się na amerykańskiego urzędnika.
Z wstępnych ustaleń wynika, że nie była to zestrzelenie, lecz prawdopodobnie błąd pilota.
Wcześniej, Mer Łucka przekazał, że 26 sierpnia zginął Oleksij Mes, pilot MiG-29 z 204. Brygady Lotnictwa Taktycznego. Mes był jednym z pierwszych Ukraińców, którzy przeszli szkolenie na F-16. 26 sierpnia to również data podawana jako dzień katastrofy myśliwca. Jednocześnie tego dnia doszło do dużych ataków bezzałogowców i rakiet rosyjskich na Ukrainę, co może sugerować, że pilot brał udział w misji obronnej.
Czytaj też
Problemem może być kwestia szkoleń ukraińskich pilotów. Standardowy program szkolenia pilotów F-16 w Stanach Zjednoczonych zazwyczaj obejmuje okres od 9 miesięcy do nawet 2 lat, w zależności od doświadczenia pilota oraz rodzaju szkolenia. Pierwszym etapem jest intensywny kurs języka angielskiego, następnie przechodzi się do zaawansowanego szkolenia taktycznego oraz misji symulacyjnych, które przygotowują pilotów do rzeczywistych działań bojowych.
Ze względu na pilną potrzebę operowania F-16 w warunkach bojowych, program szkoleniowy ukraińskich pilotów został znacznie skrócony, co może zwiększać ryzyko błędów. Mimo że przyspieszone kursy trwają około 5-8 miesięcy to różnica w porównaniu do pełnego programu może być znacząca.
Czytaj też
Utrata F-16 i pilota przez Ukrainę jest bolesną stratą, ale nie powinna dziwić. Jeśli zgodnie z doniesieniami strata nie ma charakteru stricte bojowego, to na taką sytuację mogło się złożyć kilka czynników. Po pierwsze, bardzo szybkie tempo szkoleń pilotów ukraińskich, co w połączeniu z inną od samolotów posowieckich specyfiką powoduje trudności. Po drugie, czego nie wolno zapominać, ukraińscy piloci działają w warunkach ciągłego zagrożenia, także systemami ziemia-powietrze i przede wszystkim powietrze-powietrze o zasięgu rzędu 150-200 i więcej km, często nie mając odpowiednich środków do niszczenia wrogich wyrzutni nie mówiąc już o samolotach klasy MiGa-31. Z dostępnych informacji wynika wymusza stosowanie specyficznej taktyki, wiążącej się z większym ryzykiem strat, choćby przez zmniejszenie pułapu lotu. To wszystko wpływa na okoliczności wykorzystania ukraińskich F-16.
Jakub Palowski, zastępca redaktora naczelnego Defence24.pl
Czołowy ukraiński pilot, Oleksij Mes, znany jako „Moonfish”, zginął w katastrofie amerykańskiego myśliwca F-16 w poniedziałek - poinformowało CNN źródło w Siłach Zbrojnych Ukrainy. Według źródła, SZU nie wierzą, że przyczyną zdarzenia był błąd pilota. Do katastrofy doszło podczas „odpierania największego w historii ataku powietrznego” przeprowadzonego przez Rosję na Ukrainę. Pilota pochowano w czwartek.
Dowództwo Sił Powietrznych „Zachód” potwierdziło, że Ołeksij Mes „zginął w obronie kraju”. Według dowództwa Ołeksij zniszczył trzy pociski manewrujące i jednego bezzałogowca podczas rosyjskiego ataku. Rozkazem Głownodowodzącego Sił Zbrojnych Ukrainy pilot został pośmiertnie mianowany pułkownikiem.
MoD
Niestety było to nieuniknione. Pilotom brak wyszkolenia i godzin. Nawet pierwsze dni wojny pokazały że w walce powietrznej potwierdzonych zestrzelonych zanotowano 6 ukraińców i 0 kacapów. Cała reszta ruskich spadła w wyniku działania obrony plot Nie sædze żeby onuce słały jako pierwsze mięso armatnie najlepszych pilotów zatem nikt mi nie wmowi ze Ukraina ma zasób najlepszych pilotów bo nie ma. Potrzebne im są wieloletnie szkolenia a czasu nie ma.
młodygrzyb
UKraińcy maja do dzisiaj jedno prawdopodobne zestrzeleni, ruscy potwierdzonych kilkadziesiąt. Niestety ale ruski sprzęt ale przede wszystkim piloci bija ukraińców na głowę. Taka jest brutalna prawda.
MoD
Potwierdzonych zestrzeleń ruscy maja kilka. Mowie o walce powietrznej mysliwy vs mysliwy. Te kilkadziesiąt podaje rusvesna. I to... Ile? 60 su 27? Chyba torpedą.
Czytelnik D24
Nie mógł się ma Migu rozwalić?
Davien3
Czytelnik, został podobno zestrzelony przez własną OPL
młodygrzyb
Patriot nie rozpoznał własnej maszyny, ot kolejny mit pada. W sumie to co najmniejpare mitów padło w tym momencie. Szkoda tylko ze człowiek przypłacił życiem wiarę w zachodnie cuda.
Davien3
młodygrzyb Tak zwłaszcza padały mity o cudownych rosyjskich samolotach, czołgach, rakietach i ogólnie padł mit drugiej armii świata:))
radziomb
po co sie wymadrzamy? miesiac temu zginal Polak , pilot na Masterze. a byl mega doswiadczony, zastepca szefa sekcji szkolenia. Ukrainiec zginal walczac o swoj kraj, nasz pilot zginal bezsensowanie aby zabawiac publike na pokazie lotniczym :-(
Wuc Naczelny
"pilot na Masterze. a byl mega doswiadczony, zastepca szefa sekcji szkolenia. Ukrainiec zginal walczac o swoj kraj, nasz pilot zginal bezsensowanie aby zabawiac publike na pokazie lotniczym :-(" Niezupełnie. On się przygotowywał i szkolił innych. Przedobrzył w upalny dzień, ważna lekcja dla innych.
młodygrzyb
Nasz pilot popełnił niewybaczalny błąd do tego nie pierwszy, wcześniej mu się udawało uniknąć najgorszego. Niestety pytaniem pozostaje kto zezwalał na dalsze jego pokazy skoro wcześniej popełniane błędy przez niego w czasie pokazów były bardzo widoczne, były komentowane w środowisku a nikt nie reagował.
młodygrzyb
Musze skomentować własny wpis, a raczej wyjaśnić. Otóż owszem błędy podczas pokazów na Bielikach były, popełniał je także pilot jaki niestety zginął. Lecz były one nie tylko z winy pilotów. A raczej piloci popełniali błędy z powodu braku znajomości ograniczeń samolotu. Otóż kupiliśmy te Bieliki, a o nich nawet nie wiadomo do jakich figur akrobatycznych są dopuszczone. Producent o tym nie informuje. Ot tak kupiliśmy jak teraz FA-50. W ciemno. Nie maja żadnej instrukcji do takich lotów. Piloci do dzisiaj że tak powiem na "czuja" badają możliwości maszyn. Od razu dodam że o podanych przyczynach błędów w czasie lotów pokazowych i zapewne w czasie ćwiczeń z akrobacji jak i akrobacji wyższej znam z tych "komentarzy w środowisku" . Więc to nic pewnego, aczkolwiek jak to mówią : "w każdej plotce jest odrobina prawdy". Bo fakt błędów w czasie pokazowych lotów jest faktem.
Jerry Flamewater
Ukraińcy nie wierzą w błąd pilota. Zginął jeden z najlepszych. Może mają rację. Może dostali samoloty mocno awaryjne.
młodygrzyb
Samoloty po remoncie i modernizacji.
radziomb
w 1 dzien ten facet zestrzelil wiecej ruskich rakiet niz wszystkie nasze F16 razem wziete przez ostatnie 2 lata. czapki z glow. szacun.
Zam Bruder
Fakt. Nawet ukraińskiej rakiety która spadła w Przewodowie nie zestrzeliły, ale poza nią to nie wiem jakie jeszcze inne rakiety masz na myśli? Może tę która 24 marca b/roku na kilkadziesiąt sekund naruszyła polską przestrzeń powietrzną? No jeszcze była ta z betonową glowicą pod Bydgoszczą. Fakt ; deszcz rakiet do przechwycenia.
Davien3
@Zam podczas incydentu w Przewodowie naszych F-16 nie było w powietrzu więc daruj sobie ta manipulacje. Za to były w powietrzu kiedy Ch-55 przeleciała pół Polski
em6
Rzeczywiście zestrzelił więcej - jedną i do tego własną maszyną. Pewnie zapomniałeś - nasze SZ nie biorą udziału w konflikcie RU-UA.
Chyżwar
Jakoś nie jestem szczególnie zdziwiony tym, że człowiek po skróconym szkoleniu popełnił błąd. Być może ten przypadek ostudzi gorące głowy co poniektórych kolegów, którym się wydaje, że nowoczesny myśliwiec to miotła, na której byle czarownica poleci. Może także da pole do przemyśleń na temat tego, że pilot jeśli ma być sprawny to rocznie musi wylatać odpowiednią ilość godzin.
Davien3
Podobno został zestrzelony przez własną baterię Patriot
Epsilon
Się pozabijają na tych F16, niech oddadzą je nam a my damy im nasze Migi29
Whippoorwill
Ale co, tobie mają oddać?
szczebelek
Katastrof lotniczych nie bada się przez trzy dni, więc czy to był błąd pilota to się okaże, ale jest to zawsze pierwsza teza .
Matreos
Dobrze by było przekazać kilka migów oraz kilka posowieckich systemów przeciwlotniczych.
Vixa
No i wylądował, game changer.
Honker Haker
Stąd też prośby Zelenskiego o wszystkie polskie migi, które mogą wejść z marszu do służby.
radziomb
wypadki sie zdarzaja. miesiac temu zginal nasz pilot na Masterze a nikt nie powie ze byl niedoszkolony bo byl szefem sekcji szkolenia
Robzak
Nie mogą wejść z marszu bo trzeba zdemontować NATO-wską "elektronikę"
Klozapol
Więcej dać nie możemy, chyba, że dostaniemy w zamian F16
ALBERTk
Po tym co powiedział Kuleba do Polski nie jest mi ich żal.
Alibi
Nic dziwnego, skoro piloci, którzy nie mają żadnego doświadczenia w pilotowaniu myśliwców, przechodzą rygorystyczny i skrócony program szkoleniowy.
azerty
„Pierwszym etapem jest intensywny kurs języka angielskiego” to wgrać im język ukraiński i nie będzie problemu (bez obaw w każdym oprogramowaniu można mieć wersje językowe), tylko to jest amerykański monopol i hegemonizm. Ukraiński pilot miałby wszystko w swoim języku łącznie z metrami, a nie stopami na wysokościomierzu? Taki Pentagon musi mieć Brygady, Skrzydła czy Grupy itp. we wszystkich armiach NATO, bo gapiący się w ekran komputera nie wie co pułk, dywizjon czy eskadra itp., dlatego zabito narodowe nazewnictwo w armiach NATO (bez Francji tam mają nazewnictwo wynikające ze swojej tradycji, pułki, eskadry).
bmc3i
R.I.P.. Straty są nieuniknione, szkoda tylko że także niebojowe.
Vixa
LoL?
PPPM
To było do przewidzenia. Potencjał tych samolotów zostanie zmarnowany przez brak wyszkolenia. Chcą samolotów, niech biorą nasze Migi za ich efy
Paweł P.
F*. Wszystkiego szkoda.
Grom2137
Szybko przyszło, szybko poszło.
slykov
a takcy ukraincy niby the best.... a mowili nasi piloci ze szkolenie to 4-5lat.