- Wiadomości
Ukraina wprowadza szwedzkie BWP z Czechami i Słowacją
Ministerstwa obrony Ukrainy, Czech i Słowacji podpisały międzyrządowe porozumienie w sprawie współpracy w zakresie wykorzystania bojowych wozów piechoty CV-90.

Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
Zgodnie z dokumentem, trzy państwa mają wymieniać się informacjami i wspierać wysiłki w celu harmonizacji procesów przygotowania i realizacji produkcji w kraju, wykorzystania operacyjnego, szkolenia i serwisowania szwedzkich BWP.
Słowacja i Czechy zamówiły nowo budowane wozy CV-90 należące do czwartej generacji w dostosowanej do ich wymagań konfiguracji, odpowiednio 152 (w grudniu 2022) i 246 (w maju 2023 roku). Oba państwa zakładają zaangażowanie własnego przemysłu obronnego w produkcję tych pojazdów. Będą też blisko współpracować, jeśli chodzi o produkcję i eksploatację tych pojazdów, co reguluje porozumienie międzyrządowe z sierpnia 2022.
Zobacz też
Porozumienie z udziałem Ukrainy nie zastępuje wspomnianej czesko-słowackiej umowy, ale jest kolejną platformą współpracy. Ukraina otrzymała już około 50 CV-9040C (trzeciej generacji, z armatami 40 mm) od Szwecji w ramach pomocy wojskowej, ale potrzeby Kijowa są wielokrotnie większe.
Jest więc prawdopodobne, że Ukraina będzie zamawiać również nowo produkowane CV-90, tak jak było to z innymi typami uzbrojenia otrzymywanymi w ramach pomocy wojskowej, chociażby polskimi haubicami Krab. Serwis CZDefence mówił o możliwości pozyskania przez Ukrainę nawet tysiąca takich wozów, co oczywiście musiałoby zostać rozłożone w czasie. Jest przy tym całkiem prawdopodobne, że przemysł Czech i Słowacji będzie zaangażowany w produkcję wozów dla Ukrainy.
Zobacz też
CV-90 to obecnie najnowocześniejszy europejski BWP, używany przez ukraińskie siły zbrojne. Cechuje się dobrą ruchliwością oraz siłą ognia i wysokim poziomem ochrony wnętrza. Jest to jednocześnie najliczniej używany w krajach zachodniej Europy nowoczesny bojowy wóz piechoty, który jest wciąż produkowany (wykonawcą jest BAE Systems). Wykorzystują go armie Szwecji, Szwajcarii, Finlandii, Norwegii, Estonii, Danii i Holandii. Ta szwedzka konstrukcja jest dalej rozwijana, a fakt że jej produkcja trwa cały czas może oznaczać, że do ukraińskiej armii będzie ją można wprowadzić szybciej niż inne wozy.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu