Reklama
  • Wiadomości

Rusza masowa produkcja ukraińskiego „Kryla”

Władysław Biełbas, dyrektor generalny firmy Ukrainian Armor ogłosił rozpoczęcie produkcji seryjnej kołowego systemu artyleryjskiego 2S22 Bohdana. Będzie ona produkowana na kilku nośnikach, najpewniej samochodzie ciężarowym MAZ-6317 oraz Tatra T815-7T3RC1 z modułową kabiną Puma.

2S22 Bohdana.
2S22 Bohdana.
Autor. Ministerstwo Obrony Ukrainy
Reklama

Produkcja odbywa się poprzez rezerwację podwozia od partnerów zagranicznych (wspomniana Tatra) oraz użycie pojazdów znajdujących się na stanie SZU (MAZ-6317). Dotychczas nie widzieliśmy Bohdany osadzanej na innych podwoziach, poza oczywiście pierwszym prototypem, którego nośnikiem jest samochód ciężarowy KrAZ-6322. Producent deklaruje jednak możliwość integracji swojego systemu artyleryjskiego na innych podwoziach np. ciężarówkach spod szyldu MAN. Ukraińska armia miała otrzymać dotychczas kilka Bohdan, które aktywnie od samego początku uczestniczą w działaniach wojennych. Nie zostało określone tempro produkcji, które jest zależne od zagranicznych dostawców podzespołów (w tym zapewne samych luf). Obecnie produkowane 2S22 nie jest jednak końcową fazą rozwoju tego "ukraińskiego Kryla", który miał docelowo otrzymać m.in. automat ładowania na pociski.

Reklama
„To nie jest życzenie, już stwierdzam jako fakt, że się rozwija. I będziesz bardzo zaskoczony, kiedy zobaczysz rezultaty”
Władysław Biełbas, dyrektor generalny firmy Ukrainian Armor
Reklama

Zobacz też

Reklama

2S22 Bohdana to ukraińska armatohaubica samobieżna kal. 155 mm na podwoziu kołowym. System uzbrojenia wraz z zabudową opracował Nowokramatorski Zakład Budowy Maszyn (NKMZ) z Kramatorska. Nieznaną z nazwy armatohaubicę pierwotnie osadzono na wojskowym samochodzie ciężarowym KrAZ-6322 w układzie 6x6 z opancerzoną kabiną (Bohdana-1), który jest wykorzystywany od wielu lat przez ukraińską armię. Jednak po rosyjskiej inwazji kabina pojazdu została zmieniona na tę stosowaną w pojazdach dowodzenia RKP-360 wchodzących w skład systemów przeciwokrętowych RK-360MC Neptun. Podwozie nowych egzemplarzy stanowi zaś białoruski samochód ciężarowy MAZ-6317 (produkowany na licencji pod nazwą Bogdan-6317) z napędem 6x6 lub Tatra T815-7T3RC1 z modułową kabiną Puma. System może być także osadzony na samochodach ciężarowych innego typu, choćby na pojazdach marki MAN.

Zobacz też

W pierwotnej konfiguracji (na podwoziu KrAZ-6322) masa całkowita pojazdu ma wynosić 28 ton, a zapas przewożonej amunicji to 20 pocisków i ładunków miotających. Armatohaubica jest wyposażona w nowoczesny system kierowania ogniem, a jej szybkostrzelność ma wynosić pięć/sześć strzałów na minutę, podczas gdy donośność wynosi odpowiednio 40 km dla amunicji z gazogeneratorem dennym i 50-60 km dla pocisków ze wspomaganiem rakietowym.

Reklama

Zobacz też

Reklama
2S22 Bohdana na podwoziu samochodu ciężarowego MAZ-6317.
2S22 Bohdana na podwoziu samochodu ciężarowego MAZ-6317.
Autor. Ministerstwo Obrony Ukrainy
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama