Wojna na Ukrainie
Francuskie drony na Ukrainie już w przyszłym roku?
Ukraińskie Biuro Konstrukcyjne Antonow podpisało umowę z francuskim przedsiębiorstwem Turgis & Gaillard dotyczące współpracy przy produkcji na Ukrainie tańszej wersji bezzałogowca Aarok MALE.
Podpisana umowa jest pokłosiem wizyty na Ukrainie francuskiej delegacji, reprezentującej tamtejszy przemysł oraz ministerstwo obrony. Według założycielki Turgis&Gaillard Fanny Turgi pierwszy bezzałogowiec Aaarok MALE powinien wystartować na Ukrainie już w przyszłym roku, zatem w obecnej sytuacji jest to termin raczej odległy. Sam płatowiec jest konstrukcją debiutancką francuskiej firmy, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia chorób wieku dziecięcego. Według informacji,przekazanych przez Macieja Szopę, za konstrukcją ma przemawiać jej niska cena, która z racji na opracowanie jeszcze bardziej budżetowego wariantu ulegnie dalszej obniżce. Podpisanie umowy z francuskim przedsiębiorstwem może wpłynąć na dotychczasowy kierunek zakupowy Ukrainy, jeżeli chodzi o większe drony, czyli turecką firmę Bayraktar. Obecnie ma ona rozważać sprzedaż/przekazanie Ukrainie swoich nowych bezzałogowców klasy HALE Akinci.
Czytaj też
🇫🇷The French company Turgis&Gaillard has signed an agreement with the Ukrainian company Antonov for the joint production of a more affordable version of the Aarok MALE drones. pic.twitter.com/KB77By0qqO
— ZMiST (@ZMiST_Ua) October 3, 2023
Aarok to francuski bezzałogowy statek powietrzny klasy MALE opracowany przez firmę Turgis & Gaillard zaprezentowany po raz pierwszy na targach PAS 2023 (Paris Air Show). Długość płatowca to 14 metrów, zaś rozpiętość skrzydeł wynosi 22 metry. Maksymalna masa startowa to 5,5 tony, zatem większa niż popularnych MQ-9 Reaper. Łączna masa przenoszonego uzbrojenia wynosi 1500 kg, zatem pozwala to na podczepienie pod płatowiec kilku przeciwpancernych pocisków kierowanych, bomb szybujących lub amunicji krążącej. Oprócz tego płatowiec może zostać wyposażony w różnego typu dodatkowe wyposażenie jak m.in. głowice optoelektroniczne, zasobniki rozpoznawcze, radar SAR. Jednostkę napędową bezzałogowca stanowi silnik Pratt & Whitney Canada PT6 o mocy 883kW/750 KM. Maszyna ma być zdolna do operowania przez 30 godzin na pułapie do 10 km z prędkością do 463 km/h.
eee
Trzeba przemyslec co sie robi I nie strzelac pieniedzmi tylko amunicjom.
eee
Ukraina najb. potrzebuje amunicji I pieniedzy. Kolejnosc w zaleznosci od okolicznosci.
szczebelek
Ukraina chce podpisywać umowy w tym na produkcję czołgów i bwp informując, że budżet obronny zwiększy się o 25 mld złotych, a po naszych zakupach wiemy, że to kropla w morzu potrzeb.