Wojna na Ukrainie
Dwa rosyjskie tankowce toną u wybrzeży Krymu
Według rosyjskich mediów w Cieśninie Kerczeńskiej u wybrzeży Krymu toną dwa tankowce, które zaangażowane były m.in. w transport paliwa na potrzeby rosyjskich sił zbrojnych.
O zdarzeniu jako pierwszy poinformował kanał Astra. Początkowe informacje mówiły, że w wyniku trudnych warunków pogodowych i złego stanu technicznego doszło do przełamania na pół tankowca Wołgonieft 212, który transportował ponad 4,300 ton mazutu z portu Wołgograd do portu Kaukaz na Krymie. Jednostka nadała sygnał Mayday nad ranem 15 grudnia. Na jej pokładzie znajdować się miało 13 członków załogi, którzy przez kilka godzin oczekiwali na ratunek. Po kilku godzinach w jego kierunku wysłano śmigłowiec ratunkowy Mi-8.
Kilka godzin później Kommiersant poinformował, że drugi tankowiec - Wołgonieft 239, również znajdujący się w Cieśninie Kerczeńskiej potrzebuje pomocy. Jednostka również przewoziła ładunek w postaci produktów naftowych. Według rosyjskich źródeł telegramowych, jednostka tonie a na jej pokładzie znajduje się 14 członków załogi.
Dwa rosyjskie tankowce - Wołgoneft 212 i Wołgoneft 239 toną w pobliżu cieśniny Kerczeńskiej. W "212" ma znajdować się 4,3 tys. ton oleju opałowego.
— Mariusz Marszałkowski (@MJMarszalkowski) December 15, 2024
Co najmniej jedna jednostka przełamała się na pół. Powodem obu katastrof ma być zła pogoda i zły stan techniczny obu statków. pic.twitter.com/0SCZozcTIu
Rosjanie intensywnie wykorzystują transport morski do zapewnienia zaopatrzenia, w tym w paliwa, okupowanego Krymu. Transport kolejowy przez most krymski ze względu na zagrożenie atakami i jego wcześniejsze uszkodzenia jest ograniczony. Utrata dwóch tankowców może być ciosem dla rosyjskiej logistyki na Krymie.
Obecnie na Morzu Azowskim panują trudne warunki. Wieje silny wiatr, który powoduje wzburzenie morza i wysokie fale. To nie pierwszy przypadek zatonięcia tankowca w tym obszarze. 11 listopada 2007 roku doszło do katastrofy jednostki Wołgonieft 139, który transportował 4.000 ton paliwa. Statek przełamał się, a zawartość ładunku dostała się do morza powodując lokalną katastrofę środowiskową.
MiP
Oby więcej tak pięknych wiadomości 🤣🤣
Davien3
Nie jest to dobra wiadomość bo te archaiczne złomy skaziły spora częśc M. Azowskiego.
Vixa
No tak Davien, ale M. Azowskie to morze wewnętrzne Rosji i co nam do tego?🤣🤣🤣
Davien3
@Vixa M. Azowskie nie jest morzem wewnetrznym Rosji
Keras
Czy to niewidzialna ręka w rewanżu za 2 kable na Bałtyku?
Chyżwar
Tylko nie naszego, bo za bardzo eko jesteśmy. W jeden tankowiec mógłbym uwierzyć. Ale dwa w jednym czasie? No sorry. To nie przypadek. A jeżeli przypadek to w stylu Tęczowego Wojownika.
Davien3
Nie, tym razem to zwykły sztorm i głupota Rosjan ze je wypuścili na morze.
azerty
@Chyżwar Zobacz los tankowców typu T2 s/s Pendleton i s/s Fort Mercer 18 lutego 1952 r. u wybrzeży Massachusetts.
panemeryt
Muszą to być technicznie bardzo zacofane jednostki. W Europie tej wielkości statki mają 6-8 osób załogi.
Davien3
Sprzed 60 lat.
szczebelek
Ja się nie znam, ale tankowce nie powinny się przełamywać na pół 🤯
Herring
ale to sa ruskie tankowce ;)
azerty
@szczebelek Statki pękają, jako przykład zobacz historię tankowców typu T2
Chyżwar
Tym bardziej, że o ruskiej stali mawiają "gniotsa nie łamiotsa".
user_1068160
Szkoda rybek..
Carolus
Sowieci mają nie tylko rybki na sumieniu.
Davien3
Niestety szkoda, ale to wina Rosjan ze takie archaiki wypuscili na morze.
Immortan Joe
Davienku, żebys ty widział co pływa po wielkich jeziorach w USA. Te ruskie przy nich to supernowoczesne jesdnostki.
pomz
Boże, jak mi przykro xD Tu dwa tankowce, na Krymie jakieś cysterny kolejowe, dobre wiadomości do kawki :))))
azerty
Statki projektu 1577 budowane w: rzeczna Wołgograd i w stoczna: im. G. Dymitrowa, Warna (Bułgaria) w latach 1967-1979 (Wołgonieft-212— 1969, Wołgonieft-239 — 1973 oba w Wołgogradzie) BRT 3566, NRT 1760, DWT 4875 Długość 132,6 m, Szerokość 16,9 m, Zanurzenie 3,62 m (pod ładunkiem) Napęd 2 silniki 8NVD48A — producent VEB Schwermaschinanbau Karl Liebknecht (SKL), Magdeburg [NRD] o mocy 100 KM każdy, 2 śruby, prędkość 10,8 węzła (na rzekach podaje się prędkość w kilometrach 20 km/h) Bardzo długa seria statków rzeka-morze: projektów 550, 550A, 558, 630, 1577 z lat 1963-1996,
panemeryt
@azerty Brawo za szczegółowe informacje. Ale 100 KM jest niemożliwe z fizycznego punktu widzenia. Sprawdziłem w sieci. silniki maja ok. 1000 kW na wale czyli ok .1300 KM. Możliwe że na tych jednostkach dla zwiększenia żywotności obniżono moc maksymalną (częsta praktyka dla tej wielkości silników okrętowych)
azerty
Powinno być 1000 KM (736 kW) i jeszcze stocznia rzeczna I. Dymitrow, Ruse (Bułgaria) typy 550, 550A, 558, 630
MiP
Wysłać rupiecie na morze które się połamały.......
user_1050711
Brak w artykule podstawowej dla marynarza informacji: Rok budowy tych statków ?
Carolus
Ważniejszy będzie rok zatonięcia.
farfozel
user_1050711 Koniec lat 60 - tych ub . wieku .
panemeryt
Trudno powiedzieć. Rok produkcji wskazuje na przełom lat 60/70-tych XX wieku.