Reklama

Wojna na Ukrainie

Dania sfinansowała produkcję ukraińskiej artylerii

2S22 Bohdana umieszczona na podwoziu Tatry Tatra T815-7T3RC1 8x8 z kabiną modułową Puma.
2S22 Bohdana umieszczona na podwoziu Tatry Tatra T815-7T3RC1 8x8 z kabiną modułową Puma.
Autor. Fot. Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy

Dania w ramach pomocy wojskowej dla Ukrainy sfinansowała w jej przemyśle wyprodukowanie 18 egzemplarzy kołowych systemów artyleryjskich 2S22 Bohdana. Jest to tym samym kolejna donacja finansów dla ukraińskiej zbrojeniówki.

Duńska pomoc wojskowa w takiej formie jest już kolejną, jaka miała miejsce w ostatnich miesiącach, pozwalająca na rozwiązanie jednego z głównego z problemów ukraińskiego przemysłu zbrojeniowego, który jest z miesiąca na miesiąc coraz bardziej wydajny, jednak problemem jest brak odpowiednich zleceń oraz nadmierna biurokracja. W ramach np. kwietniowego pakietu pomocy Kopenhaga tylko na ten cel przeznaczyła 150 mln euro. Ten kierunek pomocy wydaje się bardzo skuteczny, ponieważ nie tylko wspiera ukraiński przemysł, ale także przyspiesz proces dostaw sprzętu do żołnierzy. Dostawy zamówionych armatohaubic 2S22 Bohdana mają zostać zrealizowane w ciągu kilku miesięcy.

Mam nadzieję, że więcej krajów pójdzie za duńskim modelem zakupów na Ukrainie. Możliwości Ukraińców w zakresie produkcji sprzętu są większe niż środki, którymi dysponują obecnie. Dlatego istnieje ogromny potencjał, aby podobne umowy mogły produkować więcej sprzętu na Ukrainie i jednocześnie pomóc w budowie przemysłu obronnego na Ukrainie.
Minister obrony Danii Troels Lund Poulsen.
Reklama

Opisywana darowizna jest pierwszą tego typu inicjatywą na bazie podpisanej w czerwcu tego roku umowy o współpracy Danii z Ukrainą, gdzie możliwe było rozpoczęcie stałych dostaw pomocy wojskowej zawierającej fundusze dla ukraińskiego przemysłu. Zważywszy na to, że Kijów obecnie ma posiadać zdolność wyprodukowania w skali miesiąca 10 Bohdan, to kolejne transze funduszy od krajów zachodnich pozwolą nie tylko na utrzymanie tego tempa (jeżeli nie pojawią się nowe „wąskie gardła”), ale możliwym jest jeszcze jego zwiększenie. Tym samym przyspieszy to nie tylko uzupełnianie strat, ale pozwoli na dalsze zastępowanie starszego typu artylerii jak poradzieckie 2S3 Akacja, lub zachodnie M109A4.

Kiedy tej wiosny byłem na Ukrainie, aby odwiedzić w Kijowie kilka firm przemysłu obronnego, przekonałem się o możliwościach wsparcia Ukrainy poprzez wsparcie bezpośrednio za pośrednictwem ukraińskiego przemysłu obronnego. W ten sposób zapewniamy, że sprzęt, którego żądają Ukraińcy na froncie, będzie mógł zostać wyprodukowany i dostarczony w pobliżu. Zapewnia oczywiste korzyści logistyczne, pomagając jednocześnie w budowie przemysłu obronnego na Ukrainie. W tym przypadku działa artyleryjskie produkcji ukraińskiej odgrywają kluczową rolę jako projekt pilotażowy.
Minister obrony Danii Troels Lund Poulsen

Czytaj też

2S22 Bohdana to ukraińska armatohaubica samobieżna kalibru 155 mm o trakcji kołowej. System uzbrojenia wraz z zabudową opracował Nowokramatorski Zakład Budowy Maszyn (NKMZ) z Kramatorska. Uzbrojenie główne pierwotnie osadzono na wojskowym samochodzie ciężarowym KrAZ-6322 w układzie 6x6 z opancerzoną kabiną, wariancie pojazdu wykorzystywanego przez Zbrojne Siły Ukrainy. Wobec problemów strukturalnych w zakładach KrAZ po rosyjskiej inwazji nośnik wymieniono. Podwozie nowszych egzemplarzy stanowi białoruski samochód ciężarowy MAZ-6317 (produkowany na licencji pod nazwą Bogdan-6317) o napędzie 6x6. Pojazd otrzymał kabinę o kształcie zbliżonym do tej zastosowanej w wozie dowodzenia RKP-360, wchodzącym w skład dywizjonów systemu przeciwokrętowego R-360 Neptun (2.0).

Reklama

Kolejnym alternatywnym nośnikiem jest Tatra T815-7T3RC1 z napędem 8x8 wyposażona w modułową, opancerzoną kabinę Puma (3.0). Obecnie armatohaubica jest także integrowana z cywilnymi modelami samochodów ciężarowych Tatra (np. Phoenix) wyposażanymi z kabinę podobną jak w wersji 2.0. Ten podwariant określa się mianem wersji 4.0. System może być także osadzany na samochodach ciężarowych innego typu, choćby na pojazdach marki MAN. W pierwotnej konfiguracji (na podwoziu KrAZ-6322) masa całkowita pojazdu wynosi 28 ton, a zapas amunicji to 20 pocisków i kompletów ładunków miotających. Armatohaubica jest wyposażona w nowoczesny system kierowania ogniem, a jej teoretyczna szybkostrzelność maksymalna ma wynosić do 5-6 strzałów na minutę. Maksymalna donośność wynosi odpowiednio 40 km przy stosowaniu amunicji z gazogeneratorem dennym i 50-60 km dla pocisków ze wspomaganiem rakietowym.

Czytaj też

Ukraińska kołowa armatohaubica 2S22 Bohdana (3.0).
Ukraińska kołowa armatohaubica 2S22 Bohdana (3.0).
Autor. Defense of Ukraine/X
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Zygazyg

    Ciekawe skąd oni biorą suruwke do luf? Wydaje mi się że ichnie huty leżały na dziś okupowanych terytoriach lub są tuż w strefie przyfrontowej.

    1. szczebelek

      Z Rzeszowa koleją przywiozą xd

    2. skition

      Internauci spekulują ,że Bogdana nie jest produkowana na Ukrainie, a w "zaprzyjaźnionym państwie".

  2. eee

    Ciekawe jak od podstaw stali sie producentem własnej armaty, nasi nie mogą zrozumieć.

  3. młodygrzyb

    Ukraina to taki upadły/zbankrutowany kraj ze już nie tylko żebrzą po całym świecie praktycznie o wszystko ale nawet jak coś niby "wyprodukują" u "siebie" to za to zapłacić muszą tacy Duńczycy. Przypomnę że paradoksalnie dzięki tej wojnie ukraina jeszcze nie zbankrutowała, choć co będzie po 1 sierpnia to się dopiero okaże. Jakby nie wybuch wojny to ukraina zbankrutowałaby 1 sierpnia 2022 roku. Takie są fakty .Obecnie aby widlaści nie zbankrutowali wierzyciele musieliby im umorzyć 60 procent zadłużenia. Na to nie chcą się zgodzić, są skłonni umorzyć około 30 procent. Czy amerykanie dadzą radę wywrzeć na wierzycieli znowu taki nacisk aby prolągowali bankructwo ukrainy? Problem jest taki że nie godzą się na to prywatni wierzyciele, na nich amerykański rząd ma mniejszy wpływ.