Reklama

Czarna seria ukraińskich Su-27

Ukraiński Su-27.
Ukraiński Su-27.
Autor. Ukrainian Air Force

W czasie prowadzenia działań bojowych nad Zaporożem został zestrzelony ukraiński Su-27, na którego pokładzie zginął pilot. Wkrótce pojawiła się kolejna informacja o zdarzeniu z ukraińskim samolotem tego typu.

Do zestrzelenia doszło 11 września o godzinie 13.30. Tak podaje strona ukraińska, która potwierdziła utratę maszyny. Zestrzelony samolot należał do 9 Brygady Lotnictwa Taktycznego, a poległym pilotem był major Ołeksandr Borowyk. Strona ukraińska twierdzi, że maszyna padła ofiarą własnej obrony powietrznej w incydencie typu friendly fire. Obecnie mają być badane przyczyny zaistniałej pomyłki.

Rosyjskie kanały potwierdzają, że utrata nastąpiła w wyniku friendly fire i nie próbują przypisywać sukcesu własnemu lotnictwu ani systemom obrony powietrznej.

Czytaj też

Z kolei 12 września nad Wołyniem inny Su-27 zgubił bombę lotniczą lub odpalił pocisk (sprzeczne doniesienia), który zniszczył stojący ukraiński dom. Pojawiają się niepotwierdzone doniesienia, że miał on należeć do dowódcy policji. W incydencie nie było ofiar w ludziach.

Reklama

U progu wojny Ukraina posiadała około 34 Su-27 w służbie i był to jej najważniejszy samolot myśliwski, obok 37 MiGów-29. Samoloty od początku były intensywnie używane w walkach i ponosiły straty, w tym także w incydentach typu friendly fire. Najbardziej znanym zdarzeniem tego typu jest zestrzelenie nad Kijowem Su-27 25 lutego 2022 roku. Na pokładzie tego samolotu poległ 53-letni płk Ołeksandr Oskanczenko z 831 Brygady Lotnictwa Taktycznego, były pilot pokazowy Ukraińskich Sił Powietrznych, który wrócił do służby z emerytury ze względu na swoje doświadczenie.

Utracony teraz samolot to 18. potwierdzony ukraiński Su-27 utracony w tej wojnie. Ukraina straciła też w tym czasie co najmniej 31 MiGów-29 (+3 uszkodzone), samolotów pola walki 21 Su-25 (+1 uszkodzony) i 20 bombowców frontowych Su-24M/MR, a także samoloty zachodnie: 4 F-16 i 1 Mirage 2000-5. Łącznie jest to więc 95 bezpowrotnie utraconych maszyn – w wypadkach, zbombardowanych na lotniskach bądź zestrzelonych.

W międzyczasie Ukraina zdołała jednak pozyskać ponad 20 MiGów-29 (z Polski, Słowacji i Azerbejdżanu), przynajmniej kilka Su-25 (m.in. z Mołdawii), kilkadziesiąt F-16AM/BM i kilka Mirage 2000-5. O ile samoloty da się zastąpić, o tyle nie da się tego zrobić w przypadku doświadczonych pilotów.

WIDEO: Czy wojsko zdało egzamin? Rosyjskie drony nad Polską
Reklama

Komentarze

    Reklama