Wojna na Ukrainie
Challenger wsparcia dalej na ukraińskim froncie
W serwisie X (dawniej Twitter) pojawiło się najpewniej archiwalne już nagranie przedstawiające jeden z dwóch brytyjskich wozów zabezpieczenia technicznego Challenger ARRV, jakie przekazano Ukrainie.
Dotychczas Ukraina miała otrzymać dwa tego typu pojazdy, przeznaczone do wspierania 14 czołgów Challenger 2, jakie Wielka Brytania przekazała Ukrainie wiosną zeszłego roku. Samo nagranie pochodzi najpewniej z jesieni zeszłego roku, na co wskazuje szata roślinna oraz teren. Co ciekawe, obok pojazdu widzimy drogę „usprawnioną” pod przejazd ciężkiej techniki wojskowej, która wyłożona została gałęziami drzew iglastych oraz kłodami drewna, co może w jakimś stopniu pomóc pokonanie jej, gdy grunt będzie mocno nasączony wodą. Posiadanie przez ukraińską armię tego typu ciężkich wozów zabezpieczenia technicznego jest kluczowe, ponieważ wraz z dostawami nowych cięższych czołgów, używane dotychczas WZT nie są przygotowane do wspierania tak ciężkich pojazdów jak np. M1 Abrams czy Challenger 2.
⚡️Created on the basis of the Challenger 1 tank, the BREM 🇬🇧CRARRV (Challenger Armored Repair and Recovery Vehicle) is in service with the 🇺🇦Ukrainian Armed Forces pic.twitter.com/5ONF6LiR7V
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) January 5, 2024
Challenger ARRV to brytyjski wóz zabezpieczenia technicznego oparty o podwozie czołgu podstawowego Challenger 1 opracowany w drugiej połowie lat 80. XX wieku przez firmę Vickers Defence. Miał on na celu zastąpienie pojazdów Chieftain ARV / ARRV, które były już niewystarczającym rozwiązaniem dla zabezpieczenia działań nowych czołgów jak Challenger 2. Challgenger ARRV posiada wyciągarkę główną o sile uciągu 50 ton lub 98 ton w zależności od ustawienia, oprócz niej pojazd posiada ramię żurawia, które jest w stanie podnieść ładunek o masie do 6500 kg. Jednostkę napędową stanowi silnik Perkins-Condor CV12 o mocy 1200 KM, tożsamy z tym używanym w pojeździe bazowym. Z czasem zdecydowano się na modernizację napędu do wersji CV12-5C/6C, czyli tożsamą z silnikiem wykorzystywanym w czołgach Challenger 2. Pozwala on na rozpędzenie wozu o masie własnej 61 ton do 59 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 500 km. Wyprodukowano w latach 1988-1993 80 tego typu pojazdów dla armii brytyjskiej oraz dodatkowe cztery na potrzeby Omanu.
LMed
A żurawik malutki bardzo.