- Wiadomości
Włochy zamówiły śmigłowce uderzeniowe przyszłości
Koncert Leonardo podpisał z włoskim Narodowym Dyrektoriatem Uzbrojenia (NAD) umowę na badania i rozwój, testy prototypu oraz produkcję trzech przedseryjnych śmigłowców typu NESS (New Exploration and Escort Helicopter), które mają zastąpić we włoskiej armii maszyny AW129 Mangusta.

Śmigłowiec eskortowo-rozpoznawczy NESS ma wejść do służby od roku 2020 i sukcesywnie zastępować wykorzystywane obecnie maszyny AgustaWestland AW129 Mangusta. Pierwotnie planowano jedynie zmodernizować AW129, jednak uznano iż wyczerpał się jego potencjał w tym zakresie. Nowy śmigłowiec ma pozostać w służbie przez co najmniej 30 lat. NESS ma się charakteryzować wysokimi osiągami w każdych warunkach klimatycznych oraz odpornością na różnego typu ataki, w tym na cybernetyczne i radioelektronicze.
Czytaj też: Włochy: Pół miliarda euro na śmigłowiec szturmowy. "Wspólna platforma" dla następcy Mangusty?
Masa śmigłowca została zaplanowana na ponad 7 ton, co stawia włoska konstrukcję pomiędzy nieco lżejszym śmigłowcem Airbus Helicopters Tiger o maksymalnej wadze rzędu około 6 ton i nieco cięższym Viperem (klasy 8 ton). Nie będzie on konkurował z ciężkimi niszczycielami czołgów jak AH-64E Apache, Mi-28 czy Ka-52. Głównym przeznaczeniem NESS ma być prowadzenie misji eskortowych i rozpoznawczych na rzecz wojsk lądowych.
Śmigłowiec ma być „całkowicie włoski” i koncern Leonardo zainwestował już w jego rozwój znaczne środki, opracowując m. in. układ napędowy dla śmigłowców o masie do 10 ton. Ma on napędzać zarówno następcę AW129 jak też śmigłowiec transportowo-wielozadaniowy który zdaniem przedstawicieli Leonardo Helicopters będzie mógł być stosowany zarówno w zadaniach wojskowych jak też w cywilnych misjach ratowniczych. Obecnie jednak prace koncertują się na maszynie rozpoznawczo-patrolowej, choć w przyszłości może ona stanowić podstawę dla budowy całej rodziny śmigłowców.
Czytaj również: Włochy: Rusza produkcja samolotów treningowych M-345 HET
Umowa dotycząca badań i rozwój, przygotowania produkcji oraz budowy trzech egzemplarzy przedseryjnych i prototypu do badań została zawarta z Ministerstwem Obrony Włoch w pakiecie z umową produkcji 5 samolotów szkolno-trenignowych M-345 o łącznej wartości ponad 500 mln euro. Jednak w ubiegłym roku Komisja obrony włoskiego parlamentu zatwierdziła fundusze w wysokości 487 mln euro na sam program budowy nowego śmigłowca uderzeniowego dla sił zbrojnych. Może to sugerować iż podpisana obecnie umowa to jedynie część kontraktu związanego z rozwojem nowej konkstrukcji.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]