Reklama
  • Wiadomości

Włochy zamówiły śmigłowce uderzeniowe przyszłości

Koncert Leonardo podpisał z włoskim Narodowym Dyrektoriatem Uzbrojenia (NAD) umowę na badania i rozwój, testy prototypu oraz produkcję trzech przedseryjnych śmigłowców typu NESS (New Exploration and Escort Helicopter), które mają zastąpić we włoskiej armii maszyny AW129 Mangusta. 

Fot. Leonardo Helicopters
Fot. Leonardo Helicopters

Śmigłowiec eskortowo-rozpoznawczy NESS ma wejść do służby od roku 2020 i sukcesywnie zastępować wykorzystywane obecnie maszyny AgustaWestland AW129 Mangusta. Pierwotnie planowano jedynie zmodernizować AW129, jednak uznano iż wyczerpał się jego potencjał w tym zakresie. Nowy śmigłowiec ma pozostać w służbie przez co najmniej 30 lat. NESS ma się charakteryzować wysokimi osiągami w każdych warunkach klimatycznych oraz odpornością na różnego typu ataki, w  tym na cybernetyczne i radioelektronicze.

Czytaj też: Włochy: Pół miliarda euro na śmigłowiec szturmowy. "Wspólna platforma" dla następcy Mangusty?

Masa śmigłowca została zaplanowana na ponad 7 ton, co stawia włoska konstrukcję pomiędzy nieco lżejszym śmigłowcem Airbus Helicopters Tiger o maksymalnej wadze rzędu około 6 ton i nieco cięższym Viperem (klasy 8 ton). Nie będzie on konkurował z ciężkimi niszczycielami czołgów jak AH-64E Apache, Mi-28 czy Ka-52. Głównym przeznaczeniem NESS ma być prowadzenie misji eskortowych i rozpoznawczych na rzecz wojsk lądowych.

Śmigłowiec ma być „całkowicie włoski” i koncern Leonardo zainwestował już w jego rozwój znaczne środki, opracowując m. in. układ napędowy dla śmigłowców o masie do 10 ton. Ma on napędzać zarówno następcę AW129 jak też śmigłowiec  transportowo-wielozadaniowy który zdaniem przedstawicieli Leonardo Helicopters będzie mógł być stosowany zarówno w zadaniach wojskowych jak też w cywilnych misjach ratowniczych. Obecnie jednak prace koncertują się na maszynie rozpoznawczo-patrolowej, choć w przyszłości może ona stanowić podstawę dla budowy całej rodziny śmigłowców.

Czytaj również: Włochy: Rusza produkcja samolotów treningowych M-345 HET 

Umowa dotycząca badań i rozwój, przygotowania produkcji oraz budowy trzech egzemplarzy przedseryjnych i prototypu do badań została zawarta z Ministerstwem Obrony Włoch w pakiecie z umową produkcji 5 samolotów szkolno-trenignowych M-345 o łącznej wartości ponad 500 mln euro. Jednak w ubiegłym roku Komisja obrony włoskiego parlamentu zatwierdziła fundusze w wysokości 487 mln euro na sam program budowy nowego śmigłowca uderzeniowego dla sił zbrojnych. Może to sugerować iż podpisana obecnie umowa to jedynie część kontraktu związanego z rozwojem nowej konkstrukcji.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama