Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości

Wielofunkcyjne kutry modułowe w rosyjskiej flocie

Po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych marynarka wojenna Federacji Rosyjskiej FR odebrała ostatnie dwie z dwunastu zamówionych wielofunkcyjnych kutrów modułowych proj. 23370. Dostawa tych jednostek wpisuje się w obserwowany w ostatnim czasie proces odbudowy potencjału rosyjskiej floty. Poza wprowadzaniem do służby nowych okrętów bojowych i modernizacją baz, obejmuje on również wymianę jednostek pomocniczych, niezbędnych do zabezpieczenia działań floty. Co ważne, wymiana taboru pomocniczego, budowanego w przeszłości w dużej części za granicą, jest obecnie realizowana w całości w oparciu o stocznie krajowe.

  • Fot. A. Nitka
    Fot. A. Nitka
  • Fot. A. Nitka
    Fot. A. Nitka
  • Fot. A. Nitka
    Fot. A. Nitka
  • Fot. A. Nitka
    Fot. A. Nitka

Koncepcja tego typu okrętów jest autorskim projektem firmy Kampo, zrealizowanym w odpowiedzi na wymagania rosyjskiej floty. Firma ta wchodzi w skład grupy Tietis, jej siedziba mieści się w miejscowości Opiechowo-Zujewo nad rzeką Kliazmą w obwodzie moskiewskim, jej dotychczasowa specjalizacja to produkcja aparatów oddechowych rożnego przeznaczenia. Budowa tych jednostek to jej debiut w przemyśle stoczniowym. I to właśnie fakt, że firma ta dotychczas nie zajmowała się budową jednostek pływających, zaowocował świeżym podejściem, czego efektem było zaprojektowanie nowatorskich - jak na realia rosyjskiej floty - okrętów. 

Jednostki te zaprojektowano w układzie katamaranu. Ich cechą charakterystyczną jest modułowa budowa, pozwalająca na transport w stanie rozłożonym w dowolny rejon kraju za pomocą środków transportu drogowego, kolejowego i wodnego - zarówno śródlądowego, jak i morskiego. Ta cecha jest szczególnie ważna w przypadku Rosji, które ma siły morskie stacjonujące na obszarze całego kraju. Dzięki modułowości możliwy jest też transport elementów kutrów Kampo do stoczni lub portów położonych blisko miejsca ich późniejszego bazowania, gdzie mogą być one montowane i wodowane - efektem jest zmniejszenie kosztów ich dostawy.

Również w kwestii wyposażenia specjalistycznego oparto się na koncepcji wymiennych modułów umieszczonych w kontenerach, które można posadowić na pokładzie roboczym ulokowanym za nadbudówką. Dzięki temu możliwe jest szybkie przystosowanie kutrów do pełnienia różnorodnych funkcji. I tak mogą one pełnić funkcje jednostek poszukiwawczo-ratowniczych, nurkowych/robót podwodnych, pożarniczych, odbioru zanieczyszczeń ropopochodnych, tendrów oznakowania nawigacyjnego lub urządzeń fizycznego zabezpieczenia portów.

Okręty te zdolne są do operowania w rejonach ścieśnionych, a także akwenach o niewielkiej głębokości. Cechują się one stosunkiem długości do szerokości wynoszący 2:1, co zapewnia nie tylko dużą stateczność, ale i sporą powierzchnię roboczą. Pokład roboczy ma powierzchnię około 100 m² i dostosowany jest do instalacji kontenera 20-stopowego, który może mieścić specjalistyczne wyposażenie, w tym np. komorę dekompresyjną. Dodatkowo na rufie zainstalowano hydrauliczny żuraw teleskopowy o udźwigu 5,1 t, który zapewnia kutrom praktycznie samowystarczalność (w tym załadunek i wyładunek kontenera). Odebrane przez WMF FR jednostki tego typu ukończone zostały w dwóch konfiguracji: kutra poszukiwawczo-ratowniczego i kutra nurkowego/wsparcia robót podwodnych.

Ich załogę stałą stanowi trzech marynarzy z możliwością zaokrętowania pięciu dodatkowych osób. Do swojej dyspozycji załoga ma dwie kabiny czteroosobowe i mesę. Wymóg operowania w rejonach o niewielkiej głębokości uzyskano dzięki płaskiemu dnu obu kadłubów i zanurzeniu ograniczonemu jedynie do 1,5 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych z przekładniami Z-drive, które można wychylać o kąt 60° na każdą z burt, zaś przed uszkodzeniem podczas manewrowania zabezpieczone są one rurowymi pałąkami. Jednostki te osiągają prędkość 9 węzłów i charakteryzują się dobrymi właściwościami manewrowymi.

Kutry modułowe proj. 23370, które weszły w skład Flot Bałtyckiej i Czarnomorskiej oraz Flotylli Kaspijskiej, okazały się na tyle udanymi jednostkami, że Kampo zaprojektowało ich powiększoną wersję oznaczoną jako proj. 23370M.

Dane taktyczno-techniczne kutrów proj. 23370/23370M

Typ jednostki

proj. 23370

proj. 23370M

Wyporność (t)

100

130

Wymiary (m)

20,0x9,0x1,5

24,2x8,5x1,4

Masa ładunku (t)

20

b/d

Prędkość (w.)

9

13

Załoga stała (ludzi)

3

3

Dodatkowy personel (ludzi)

5

8

Autonomiczność (dni)

3

5

Zasięg przy prędkości maksymalnej (Mm)

250

250

Zestawienie jednostek kutrów proj. 23370

Nazwa

Numer stoczniowy

Wersja

Miejsce bazowania

SMK-1093

101

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Łomonosow

SMK-2094

102

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Sewastopol

SMK-2097

103

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Łomonosow

SMK-2098

104

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Łomonosow

SMK-2100

105

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Astrachań

SMK-2102

106

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Astrachań

SMK-2103

107

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Astrachań

SMK-2104

108

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Astrachań

SMK-2169

109

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Sewastopol

SMK-2170

110

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Bałtyjsk

SMK-2171

111

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Sewastopol

SMK-2172

112

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Bałtyjsk

(AN)

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama