Reklama

Siły zbrojne

Wielofunkcyjne kutry modułowe w rosyjskiej flocie

  • Fot. WISS
    Fot. WISS

Po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych marynarka wojenna Federacji Rosyjskiej FR odebrała ostatnie dwie z dwunastu zamówionych wielofunkcyjnych kutrów modułowych proj. 23370. Dostawa tych jednostek wpisuje się w obserwowany w ostatnim czasie proces odbudowy potencjału rosyjskiej floty. Poza wprowadzaniem do służby nowych okrętów bojowych i modernizacją baz, obejmuje on również wymianę jednostek pomocniczych, niezbędnych do zabezpieczenia działań floty. Co ważne, wymiana taboru pomocniczego, budowanego w przeszłości w dużej części za granicą, jest obecnie realizowana w całości w oparciu o stocznie krajowe.

Koncepcja tego typu okrętów jest autorskim projektem firmy Kampo, zrealizowanym w odpowiedzi na wymagania rosyjskiej floty. Firma ta wchodzi w skład grupy Tietis, jej siedziba mieści się w miejscowości Opiechowo-Zujewo nad rzeką Kliazmą w obwodzie moskiewskim, jej dotychczasowa specjalizacja to produkcja aparatów oddechowych rożnego przeznaczenia. Budowa tych jednostek to jej debiut w przemyśle stoczniowym. I to właśnie fakt, że firma ta dotychczas nie zajmowała się budową jednostek pływających, zaowocował świeżym podejściem, czego efektem było zaprojektowanie nowatorskich - jak na realia rosyjskiej floty - okrętów. 

Jednostki te zaprojektowano w układzie katamaranu. Ich cechą charakterystyczną jest modułowa budowa, pozwalająca na transport w stanie rozłożonym w dowolny rejon kraju za pomocą środków transportu drogowego, kolejowego i wodnego - zarówno śródlądowego, jak i morskiego. Ta cecha jest szczególnie ważna w przypadku Rosji, które ma siły morskie stacjonujące na obszarze całego kraju. Dzięki modułowości możliwy jest też transport elementów kutrów Kampo do stoczni lub portów położonych blisko miejsca ich późniejszego bazowania, gdzie mogą być one montowane i wodowane - efektem jest zmniejszenie kosztów ich dostawy.

Również w kwestii wyposażenia specjalistycznego oparto się na koncepcji wymiennych modułów umieszczonych w kontenerach, które można posadowić na pokładzie roboczym ulokowanym za nadbudówką. Dzięki temu możliwe jest szybkie przystosowanie kutrów do pełnienia różnorodnych funkcji. I tak mogą one pełnić funkcje jednostek poszukiwawczo-ratowniczych, nurkowych/robót podwodnych, pożarniczych, odbioru zanieczyszczeń ropopochodnych, tendrów oznakowania nawigacyjnego lub urządzeń fizycznego zabezpieczenia portów.

Okręty te zdolne są do operowania w rejonach ścieśnionych, a także akwenach o niewielkiej głębokości. Cechują się one stosunkiem długości do szerokości wynoszący 2:1, co zapewnia nie tylko dużą stateczność, ale i sporą powierzchnię roboczą. Pokład roboczy ma powierzchnię około 100 m² i dostosowany jest do instalacji kontenera 20-stopowego, który może mieścić specjalistyczne wyposażenie, w tym np. komorę dekompresyjną. Dodatkowo na rufie zainstalowano hydrauliczny żuraw teleskopowy o udźwigu 5,1 t, który zapewnia kutrom praktycznie samowystarczalność (w tym załadunek i wyładunek kontenera). Odebrane przez WMF FR jednostki tego typu ukończone zostały w dwóch konfiguracji: kutra poszukiwawczo-ratowniczego i kutra nurkowego/wsparcia robót podwodnych.

Ich załogę stałą stanowi trzech marynarzy z możliwością zaokrętowania pięciu dodatkowych osób. Do swojej dyspozycji załoga ma dwie kabiny czteroosobowe i mesę. Wymóg operowania w rejonach o niewielkiej głębokości uzyskano dzięki płaskiemu dnu obu kadłubów i zanurzeniu ograniczonemu jedynie do 1,5 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych z przekładniami Z-drive, które można wychylać o kąt 60° na każdą z burt, zaś przed uszkodzeniem podczas manewrowania zabezpieczone są one rurowymi pałąkami. Jednostki te osiągają prędkość 9 węzłów i charakteryzują się dobrymi właściwościami manewrowymi.

Kutry modułowe proj. 23370, które weszły w skład Flot Bałtyckiej i Czarnomorskiej oraz Flotylli Kaspijskiej, okazały się na tyle udanymi jednostkami, że Kampo zaprojektowało ich powiększoną wersję oznaczoną jako proj. 23370M.

Dane taktyczno-techniczne kutrów proj. 23370/23370M

Typ jednostki

proj. 23370

proj. 23370M

Wyporność (t)

100

130

Wymiary (m)

20,0x9,0x1,5

24,2x8,5x1,4

Masa ładunku (t)

20

b/d

Prędkość (w.)

9

13

Załoga stała (ludzi)

3

3

Dodatkowy personel (ludzi)

5

8

Autonomiczność (dni)

3

5

Zasięg przy prędkości maksymalnej (Mm)

250

250

Zestawienie jednostek kutrów proj. 23370

Nazwa

Numer stoczniowy

Wersja

Miejsce bazowania

SMK-1093

101

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Łomonosow

SMK-2094

102

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Sewastopol

SMK-2097

103

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Łomonosow

SMK-2098

104

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Łomonosow

SMK-2100

105

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Astrachań

SMK-2102

106

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Astrachań

SMK-2103

107

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Astrachań

SMK-2104

108

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Astrachań

SMK-2169

109

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Sewastopol

SMK-2170

110

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Bałtyjsk

SMK-2171

111

kuter poszukiwawczo-ratowniczy

Sewastopol

SMK-2172

112

kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych

Bałtyjsk

(AN)

Reklama

Komentarze (2)

  1. andrzej

    zLoad - amerykanie oczy otwierają - na możliwości ROSJAN , nie tylko wojskowości ? Gdyby nie ROSJANIE - to amerykanie by latali na drzwiach od stodoły komorowskiego na między narodową stacje SIS . Dług już jest bajeczny , 16 bilionów - ROSJA , nie mają zadłużonego swego kraju .ROSJA się rozwija , za to ameryka się zwija - jak nasz kraj ? Ameryka tak jak nasz kraj się rozwija ?

    1. Urko

      Nie byłbym taki "optymistyczny". Ameryka jeszcze długo się nie zwinie, ponieważ cały świat się boi, że krach ich gospodarki pociągnie za sobą kłopoty dla reszty świata. Więc raczej będziemy sponsorować zasiłki dla ich bezrobotnych kosztem naszych emerytów, niż pozwolimy by ich amerykańskie państwowe obligacje w naszych bankach zrównały się ceną z papierem toaletowym. Amerykanie podnieśli do perfekcji sztukę życia na cudzy koszt i ograbiania wszystkich ze wszystkiego. Nie muszą kraść cudzych technologii, bo pozyskują najlepszych naukowców i inżynierów z całego świata. Dając im u siebie lepsze warunki życia i osobistego rozwoju, a oni w zamian tworzą od razu "amerykańskie" technologie. Chociaż rzeczywiście, czasami też kradną gotowe rzeczy. Jak np. było w przypadku opatentowania genotypu "ryżu długoziarnistego". Hindusi jedli go przez 4 tysiące lat, a pewnego dnia okazało się, że nie mogą go sprzedawać za granicę, bo to "amerykański" patent (a nie "boski") i oni nie mają do tego praw. Sprawa wyjaśniała się przez kilka lat i zakończyła dobrze, jeśli nie licząc poniesionych strat i milionów głodnych ludzi, których nie było stać na kupowanie ryżu z USA. Więc, czy Ameryka nie jest cudowna i innowacyjna? Oczywiście że jest, ale kosztem reszty świata. Dokładnie tak samo, jak w nieco wcześniejszych czasach Imperium Rzymskie. Rzym upadał przez jakieś 5 stuleci, ale dzisiejszych czasach wszystko dzieje się dużo szybciej...

    2. zLoad

      Heh , nic nie rozumiesz. Spoleczenstwo USA jest zdrowe. To znaczy ze z kazdej katastrofy sie podniesie. U nas wlasnei ida prace nad uzdrowieniem . PKB, wojsko , dlug - te rzeczy nei maja najmniejszego znaczenia jesli obywatele nie widza sensu pozostawania we wlasnym kraju. Wlasciwie to co sie liczy mozna ocenic jednym pytaniem "Chcesz zostac we wlasnym kraju czy nie?" I tyle w temacie. Chore spoleczenstwo byle zamach moze rozsadzic. Katastrofa Smolenska, bardzo podzielila nasz narod.Bo jest chory.

  2. zLoad

    Wysmiac mozna. Porzadna technologia modulowa moze zapewnic do kilkunastu modyfikacji bazy podstawowej. W porownaniu z osiagnieciami amerykanow to sie osmieszaja.

    1. Mess

      Śmiech to zdrowie, i warto śmiać się ile wlezie, warto jednak pilnować żeby nie śmiać się jak głupi do sera. To, że rosyjska flota odebrała kutry w 2 konfiguracjach nie oznacza, że nie mogą wyprodukować więcej różnych rodzajów.

    2. Urko

      Rzeczywiście Rosjanie zrobili głupio bo mają tylko jedną wersję kutra, na którym można w ciągu kilku godzin zamontować dowolne wyposażenie do konkretnego przedsięwzięcia. Przykładem jest SMK-2093 który tutaj jest opisany jako "kuter nurkowy/wsparcia robót podwodnych" na którym wcześniej wielokrotnie całkowicie zmieniano wyposażenie, głównie w celach pokazowych. Ale też raz by wyłowić zatopiony w Newie samochód, zdemontowano komorę ciśnieniową dla nurków i zamontowano dźwig hydrauliczny (który nie jest montowany na stałe, więc czasami trzymają go schowanego pod kluczem)

    3. Alex

      A w prownaniu z naszymi osiagnieciam....

Reklama