Reklama
  • Wiadomości

Więcej mostów dla polskich Leopardów

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął pozyskiwanie mostów towa­rzy­szą­cych na pod­wo­ziu samochodo­wym MS-20. Do wojska trafić może nawet dziesięć kolejnych mostów z rodziny Daglezja.

Czołg Leopard 2A4 podczas pokonywania mostu samobieżnego Daglezja. Fot. 10bkpanc.wp.mil.pl.
Czołg Leopard 2A4 podczas pokonywania mostu samobieżnego Daglezja. Fot. 10bkpanc.wp.mil.pl.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa, do wskazanych w SIWZ odbiorców, 5 kompletów mostów w ramach zamówienia podstawowego oraz do 5 kompletów w ramach prawa opcji. Mosty towarzyszące na podwoziu samochodowym MS-20 będą kosztować wojsko na pewno ponad 443 tys. euro, ale dokładna cena nie została wskazana.

Cały sprzęt pozyskany zostanie w ramach procedury negocjacyjnej, a do składania ofert zakłada się zaproszenie 3 potencjalnych wykonawców. Kryterium udzielenia zamówienia będzie najniższa cena. Termin składania wniosków o dopuszczenie do składania ofert wyznaczono na 3 grudnia br., na godz. 10:00.

Wojsko dysponuje obecnie łącznie dwunastoma systemami MS-20 Daglezja. Systemy tego typu produkowane są przez konsorcjum OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabę∂y.

MS-20 są osadzone na podwoziu Jelcz P662. Mosty rodziny Daglezja mają istotne znaczenie dla zdolności przerzutu jednostek pancernych Wojska Polskiego, a także pododdziałów sojuszniczych, wyposażonych na przykład w czołgi M1A2 Abrams czy Leopard 2A6. Są to bowiem jedyne w Siłach Zbrojnych RP podobne systemy, pozwalające na przerzut czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL, jak i innych pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70 (o masie do 63,5 t). Mogą też wspierać pojazdy kołowe w klasie do MLC 110.

Przypomnijmy, że trwają również prace nad mostem gąsienicowym, szturmowym - Daglezja-G. Jak zaznaczał podczas tegorocznej edycji MSPO w Kielcach, w rozmowie z Defence24 TV, prezes Marek Grochowski, najprawdopodobniej na początku 2019 roku firmie uda się, już po badaniach, oddać dwa tego typu mosty dla polskiej armii. MG-20 składa się z podwozia mostu gąsienicowego PMG-20 oraz przęsła mostu PM-20 kompatybilnego z mostem towarzyszącym na podwoziu samochodowym MS-20. Podwozie mostu gąsienicowego przystosowane jest do przewożenia przęsła mostu, jego zdejmowania, układania na przeszkodzie oraz odłączania układów hydraulicznego i elektrycznego przęsła od kadłuba, bez konieczności wychodzenia członków załogi na zewnątrz. Ponadto, przęsło spełnia normy nośności wg STANAG 2021: 70MLC dla pojazdów gąsienicowych i 110MLC dla pojazdów kołowych.

Czytaj też: Wojskowe mosty i symulatory OBRUM [Defence24 TV]

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama