Technologie
US SOCOM kupuje bezzałogowce pionowego startu [WIDEO]
![Fot. AeroVironment](https://cdn.defence24.pl/2021/03/15/800x450px/tMeaozCWDeVpvIrz4muT60ioEBEpgl0GQjuASktP.uo1b.jpg)
Koncern AeroVironment otrzymał od Dowództwa Operacji Specjalnych USA (US SOCOM) kontrakt o wartości 7 mln dolarów w ramach programu Mid-Endurance UAS (MEUAS), którego wartość może sięgnąć ostatecznie 975 mln dolarów. AeroVironment dostarczy bezzałogowce typu Jump 20, które mają budowę hybrydową – posiadają klasyczny układ stałopłatu ze śmigłem ciągnącym i czterema wirnikami służącymi do pionowego startu i lądowania. ich długotrwałość przebywania w powietrzu sięga 14 godzin.
Średni bezzałogowy system latający (UAS) typu Jump 20 VTOL (pionowego startu i lądowania) powstał w firmie Arcturus UAV, wykupionej niedawno przez AeroVironment za 405 mln dolarów. Maszyna była testowana przez siły zbrojne USA i zakwalifikowała się nie tylko do programu Mid-Endurance UAS (MEUAS) realizowanego przez US SOCOM ale też Future Tactical UAS (FTUAS) realizowanego przez US Army. Jego częścią było „dronowe rodeo”, czyli intensywne testy polowe realizowane na poligonie Fort Benning w dniach 22 luty – 5 marca 2020 roku. Jump 20 brał udział w tych testach, jako jeden z 7 typów maszyn.
Czytaj też: USA: Lasery i mikrofale razem przeciwko dronom
Maszyna Jump 20 ma długość 2,9 metra i skrzydła o rozpiętości 5,7 metra, a jej masa startowa to 97,5 kg z czego 13,6 kg stanowi ładunek użyteczny. Napęd stanowi silnik spalinowy o pojemności 190 centymetrów sześciennych i cztery elektryczne silniki napędzające wirniki układu pionowego startu. Dzięki takiej konstrukcji maszyna może pozostawać w powietrzu ponad 14 godzin, a start i lądowanie nie wymagają żadnych dodatkowych instalacji, urządzeń czy pasów startowych. Płatowiec jest w stanie wylądować na obszarze niewiele większym od jego wymiarów, dzięki czterem wirnikom umieszczonym na specjalnych wysięgnikach na obu skrzydłach, które uruchamiane są wyłącznie podczas startu i lądowania. Bezzałogowce MEUSA mają zapewnić US Special Operations Command możliwości realizacji zadań rozpoznawczych i obserwacyjnych w dzień i w nocy, przy zachowaniu niskiej sygnatury i niewielkiego nakładu obsługi. W przypadku Jump 20 realizację różnych zadań umożliwia modułowy system sensorów oraz łącze szerokopasmowe, współpracujące nie tylko z systemami wymiany danych, ale również z systemem MUM-T stosowanym m. in. na śmigłowcach AH-64E Apache Guardian, który pozwala na kontrolowanie bezzałogowca z pokładu śmigłowca.
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]