Siły zbrojne
Tysiące MRAPów dla Emiratów
Jak donosi amerykańska Agencja Współpracy w zakresie Bezpieczeństwa Obronnego, Departament Stanu Stanów Zjednoczonych wydał decyzję zatwierdzającą potencjalną sprzedaż ponad 4,5 tysiąca egzemplarzy opancerzonych pojazdów minoodpornych typu MRAP w ramach programu Foreign Military Sales (FMS).
Zgoda dotyczy dokładnie 4569 egzemplarzy pojazdów typu MRAP kilku różnych modeli i wersji za łączną kwotę ok. 556 mln USD. Wcześniej władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich zwróciły się wcześniej z prośbą o umożliwienie zakupu wyżej wspomnianej liczby opancerzonych pojazdów minoodpornych, a wśród nich wozy z rodziny International MaxxPro w wersjach: Long Wheel Base (LWB), MaxxPro Recovery Vehicle (MRV), MaxxPro Dash i MaxxPro Plus (a także samych podwozi LWB oraz nadwozi MaxxPro Bases Capsule i MaxxPro MEAP Capsules), a także z rodziny BAE Caiman w wersjach Multi-Terrain Vehicles (bez opancerzenia) i Caiman Plus (a także samych podwozi Caiman Base i Caiman Capsule) oraz wozów z rodziny Oshkosh MRAP All-Terrain Vehicles (M-ATV). Dodatkowo oprócz samych pojazdów pozyskany ma zostać także szeroki pakiet wsparcia, a w tym logistycznego, szkoleniowego i technicznego.
Czytaj też: Wielozadaniowe JLTV dla USMC, Litwy i Słowenii
Zgoda Departamentu Stanu USA jest motywowana wsparciem celów polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych, poprzez przyśpieszenie programu modernizacji technicznej sił zbrojnych, a co za tym idzie bezpieczeństwa narodowego ważnego sojusznika regionalnego USA. Zdaniem amerykański władz Zjednoczone Emiraty Arabskie są ważnym partnerem USA na Bliskim Wschodzie, który ma mieć kluczowe znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa, stabilności gospodarczej i rozwoju gospodarczego w tym rejonie świata. Zatwierdzona sprzedaż nie wpłynie na podstawową równowagę wojskową w regionie.
Czytaj też: Kamrat – ukraiński MRAP
Siły Zbrojne Zjednoczonych Emiratów Arabskich eksploatują już znaczną liczbę pojazdów typu MRAP kilku różnych modeli. Wśród nich można wymienić rodzime Nirm (ok. 3000 egzemplarzy), amerykańskie Oshkosh M-ATV (ok. 794 egzemplarzy), International MaxxPro (ok. 3375 egzemplarzy) i BAE Caiman (ok. 388 egzemplarzy), a także południowoafrykański RG-31 Nyala (ok. 76 egzemplarzy). Wyżej wymienione amerykańskie MRAPy zostały dostarczone na mocy zawartej we wrześniu 2014 roku umowy na dostawy ok. 4,5 tysiąca tych wozów o łącznej wartości 2,5 mld USD. Wozy zakupione na mocy obecnej umowy uzupełnią obecnie używaną flotę tych modeli. Podobnie jak w przypadku poprzedniego kontraktu zakupione pojazdy będą pochodziły z rezerw sprzętowych U.S. Army, która po zakończeniu misji stabilizacyjnych na Bliskim Wschodzie dysponuje dużą ilością tych wozów w magazynach.
mac
ZEA aktywnie przeciwdziała Iranowi i Turcji, myśle, że te pojazdy pojawią się wkrótce w Jemenie i Libii
Orthodox
Najszybciej.
Zawisz_zielony
Na upartego można by do tego wsadzić WOT i było by i tak lepiej niż Stary czy Jelcze gdzie jedynym opancerzeniem jest brezent w kolorze zielonej oliwki.
Orthodox
Te pojazdy ze swoimi gabarytami i wyważeniem, nawet na pustyni sprawowały się słabo, a co dopiero w naszym terenie.
Jerzy
Mam wrażenie, że bajecznie bogate Emiraty kupują amerykański sprzęt na tony, w ramach gwarancji bezpieczeństwa. A potem ten sprzęt stoi sobie gdzieś na pustyni i rdzewieje ...
gliwiczanin
Na pustyni sprzęt na pewno im nie zardzewieje tak szybko. By coś zardzewiało potrzeba wilgotnego powietrza i wody, a na pustyni o wodę i deszcz jest ciężko. A sprzęt amerykański kupują, bo ich stać. Mają w pełni zawodową armie z najlepszym sprzętem by nie musieć bać się swoich sąsiadów.
Chemik
Bzdura. Rdza i korozja generalnie to utlenianie, a nie rozpuszczanie w wodzie. Woda może ten proces przyspieszyć, ale tlen i minimalne nawet ilości innych składników wystarczą.
R
"Mają w pełni zawodową armie z najlepszym sprzętem by nie musieć bać się swoich sąsiadów." I dalej slabo wypadaja.
BUBA
A naszych produktow nikt niechce. Nie umiemy produkowac albo nasi Handlowcy nic nie potrafia
Tomasz33
Polska nie produkuje pojazdów typu MRAP. ZEA kupują też sojusz z USA. Polski do ich wyborów w kwestii uzbrojenia nie mieszaj. Całe szczęście że Polska produkuje sprzęt AGD, którego 90% eskportuje, m.in do Rosji. Ale ktoś musi, bo Rosja nie produkuje wiele więcej niż uzbrojenie.
comet
I jedno i drugie.
r95
Kolejne nieprawdy o Rosji ktora produkuje tylko uzbrojenie. Z tym 90% eksportu polskiego AGD do Rosji to też kłamstwo - za RP: Około 85 proc. polskiej produkcji trafia na eksport, z czego połowa na cztery największe rynki unijne – niemiecki, francuski, brytyjski oraz włoski. Zyjemy z UE, a eksport do Rosji moze byl duzy dawniej. Rosjanie produkuja duża częśc sprzetu AGD w swoich zakladach - tam tez inwestuja firmy z Zachodu i maja duzych wlasnych producentow.
Niuniu
Wychodzi niewiele więcej niż 100 tysięcy dolarów za 1 taki pojazd. Wyjątkowo tanio porównując do ceny zwtkłych samochodów osobowych. Cena dobrze wyposażonego mercedesa S w USA właśnie tyle wynosi. A jak ma się taka bryka do specjalistycznego wojskowego pojazdu odpornego na ostrzał i miny? Arabowie znów zrobili niezły interes.
T.T Elysium
Cena to zazwyczaj część tego co się sprzedaje i otrzymuje,dotyczy to zarówno mydła w płynie jak i sprzętu wojskowego
Orthodox
Niezły interes? Jakby trochę postękali, dostaliby ten zbędny Amerykanom majdan za darmo. I tak będą płacić krocie za serwis. Stać ich. Złoty interes zrobili jak zwykle Jankesi.
R
"Arabowie znów zrobili niezły interes" sie usmialem, Amerykanie zarobia dobre dolary na serwisowaniu MRAPow.
Tutejszy
Coś tanio, po 120 tys USD za sztukę?
Pp
Używane
Orthodox
Kiedyś oferowali je praktycznie za darmo, a że trafił się jeleń.
NAVY
...w jakim celu ten mały kraj potrzebuje tyle wozów !?
123
każdy żołnierz dostanie po jednym ;)))
999
mają dookoła tylu przyjaciół że tam w wojsku i wszystkich możliwych służbach mundurowych nie mają racji bytu jakiekolwiek pojazdy cywilne, wszystkie mają być kulo i minoodporne.
Orthodox
Połowa na części.
Sierżant
Minoodporne? Dobra mina i pojazd leciiiiiiii