Przemysł Zbrojeniowy
Turecki pancerz jedzie do Afryki
Turecki koncern Otokar otrzymał kontrakt o łącznej wartości ok. 110 mln USD na dostawę kołowych wozów bojowych Arma 8 × 8 i Cobra II 4 × 4 wraz z pakietem szkoleniowym i wsparcia dla nieujawnionego państwa afrykańskiego.
Dostawy wspomnianych pojazdów, które stanowią jedne z najnowszych produktów w ofercie Otokara, mają rozpocząć się w 2021 roku i zakończyć do końca 2022 roku. Według deklaracji tureckiej spółki jest to pierwsze zamówienie na transportery Arma 8 × 8 w Afryce. Ujawniła ona także, że transakcja została zawarta z państwem, które już wcześniej zdecydowało się na wybór jej rozwiązań i pozytywne doświadczenia wyniesione z ich eksploatacji miały przyczynić się do ponownego wyboru konstrukcji Otokara. Tym samym informacja ta ogranicza listę potencjalnych odbiorców do kilku konkretnych państw. Dotychczas na zakup wcześniejszej wersji Cobry II, czyli Cobry zdecydowały się kraje afrykańskie takie jak: Algieria, Burkina Faso, Ghana, Mauretania, Nigeria i Rwanda.
Arma 8 × 8 to jedna z dwóch bazowych wersji rodziny kołowych wozów bojowych Arma występujących w układach 6 × 6 i 8 × 8 zaprojektowanej i produkowanej przez turecki koncern Otokar. Pojazd powstał w wyniku projektu stworzenia nowego kołowego wozu bojowego dla tureckiej armii, którym ostatecznie został konkurencyjny FNSS Pars. Pierwszym i dotąd jedynym użytkownikiem tych wozów był Bahrajn, który zakupił 73 egzemplarze w latach 2010-2011 za kwotę ok. 74 mln USD.
Otokar we współpracy z lokalnym przemysłem zbrojeniowym opracował także dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich lokalną, cięższą i większą wersję Arma 8 × 8 o nazwie Rabdan. Wozy te mają zastąpić obecnie używane bojowe wozy piechoty BMP-3 i otrzymać jako uzbrojenie ich moduły wieżowe. Oczekuje się, że emiracka armia zakupi do 700 egzemplarzy tych wozów za kwotę ok. 661 mln USD.
Cobra II to zmodernizowana wersja kołowego wozu bojowego Cobra zaprojektowana i produkowanego przez turecki koncern Otokar. W wersji tej zwiększono odporność balistyczną i przeciwminową, co pociągnęło za sobą wzrost masy i rozmiarów. Wóz ten został zakupiony przez turecką armię w liczbie 300 egzemplarzy uzupełniając flotę ponad 1200 egzemplarzy dotychczas eksploatowanych pojazdów z rodziny Cobra (bazujących na podwoziu HMMWV). Podobnie jak poprzednia wersja spotkał się z zainteresowaniem odbiorców eksportowych, a jego kupnem zainteresowane są m.in. Bangladesz, Ghana i Tunezja.