- Wiadomości
Turcja: Krajowy śmigłowiec wielozadaniowy jeszcze w tym roku
Turecki koncern TAI Turkish Aerospace Industries planuje zaprezentowanie swojego pierwszego zaprojektowanego samodzielnie śmigłowca TAI-625 podczas IDEF International Defense Industry Fair 2017 w maju w Istambule. Maszyna ma być gotowa do lotu w roku 2018 i dwa lata później wejść do służby w wojsku i policji.

Śmigłowiec T-625 (wcześnie noszący oznaczenie Ozgun) będzie pierwszą maszyną zaprojektowaną, opracowaną i produkowaną samodzielnie przez Turkish Aerospace Industries. Firma posiada bogate doświadczenie, ale obejmowało ono dotąd produkcję licencyjną i modernizację maszyn zaprojektowanych za granicą. Są to m. in. śmigłowce wielozadaniowe T-70 (licencyjna wersja Sikorsky S-70 Black Hawk) czy TAI T129 ATAK bazujący na włoski AgustaWestland A-129 Mangusta.
Z tym ostatnim nowa maszyna ma mieć zresztą wiele wspólnych komponentów, aby uprościć projektowanie i obniżyć koszty produkcji oraz eksploatacji przez siły zbrojne Turcji. Wspólny dla obu typów ma być m. in. układ napędowy wraz z pieciołopatowym wirnikiem głównym i silnikami LHTEC T800, które docelowo ma zastąpić krajowa jednostka napędowa oznaczona TS-1400, rozwijana obecnie przez Turkish Engine Industries.
Czytaj też: Turecka oferta T129 ATAK
Maszyna typu T-625 jest projektowana jako następca eksploatowanych przez tureckie wojsko i służby mundurowe śmigłowców Bell UH-1H Huey. Symbol typu T-625 oznaczać ma maszynę o masie startowej 6 ton, napędzaną dwoma silnikami i wyposażoną w pięciołopatowy wirnik główny. Śmigłowiec ma zabierać 12 osób i osiągać pułap 6 tys. metrów. Podczas wystawy przemysłu obronnego IDEF 2017 w Istambule TAI zamierza zaprezentować model maszyny, której prototyp powinien zostać oblatany w przyszłym roku. Wprowadzenie do służby w tureckich siłach zbrojnych zaplanowano na rok 2020.
Śmigłowiec uderzeniowy T129 ATAK jest oferowany Polsce w programie Kruk. Reprezentujący koncern TAI Gorkem Bilgi poinformował w rozmowie z Defence24.pl podczas MSPO 2016, że oferta turecka zostanie poszerzona do współpracy z polskim przemysłem w zakresie tandemu T129B ATAK i T-625. Jego zdaniem nowa maszyna może wypełnić lukę pomiędzy W-3 Sokół a większymi śmigłowcami wielozadaniowymi jak Black Hawk czy Caracal.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]