Siły zbrojne
TS-11 Iskra żegna się z lotnictwem szkolnym [WIDEO]
Samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra od dzisiaj przestał oficjalnie pełnić rolę samolotu szkolnego w Siłach Zbrojnych RP. Ostatecznie zastąpiły je w tej roli M-346 Bielik.
Jeden samolot z numerem bocznym 2001 weźmie udział w uroczystości pożegnania. Z tej okazji został ozdobiony napisem: "dama przechodzi do historii".
Na początku tego roku w służbie pozostawało jeszcze 36 samolotów TS-11 Iskra, 35 z nich to maszyny pochodzące z XIX (20 egzemplarzy, rok produkcji 1983-85) i XX (15 egzemplarzy, wyprodukowane w 1987 roku) serii produkcyjnych. Towarzyszyło im osiem nowych M-346 zakupionych w lutym 2014 roku. W październiku tego roku dołączyły do nich cztery kolejne samoloty zamówione w marcu roku 2018, co zwiększyło stan do 12 i pozwoliło na planowe wycofanie z eksploatacji Iskier. W październiku 2022 roku do Polski mają przylecieć ostatnie cztery Bieliki. Wówczas flota samolotów szkolnych w Siłach Powietrznych będzie składała się z 16 samolotów szkolenia zaawansowanego i 28 turbośmigłowych PZL-130 TC-II Advanced.
TS-11 Iskra był produkowany w latach 1964-1987 w zakładach PZL Mielec. Łącznie wyprodukowano 400 egzemplarzy, z czego 50 wyeksportowano w latach 70. do Indii.
Nie wiadomo jaka będzie przyszłość TS-11, choć zapewne większość trafi na złom lub do muzeów. W służbie pozostaną na razie zapewne w zespole akrobacyjnym Biało-Czerwone Iskry eksploatującym siedem maszyn spośród służących dotychczas 36. Co ciekawe jeszcze w lutym br. MON przeznaczył 14,63 mln PLN na prace przy dęblińskich Iskrach. Kontrakt otrzymały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział Dęblin.
Pożegnanie z zasłużonymi samolotami odbywa się dzisiaj na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Z tej okazji Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych film okolicznościowy żegnający TS-11:
Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104