Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Transporter przyszłości dla US Marines ujawniony

Firma Science Applications International Corporation (SAIC) dostarczyła pierwszy egzemplarz nowego pływającego transportera opancerzonego Amphibious Combat Vehicle (ACV) 1.1 przeznaczonego dla  US Marine Corps. Prezentacja miała miejsce w zakładach zlokalizowanych w Charleston w stanie Południowa Karolina.

W ramach kolejnej fazy programu ACV firma ma dostarczyć do dalszych badan i testów 13 (plus 3 dodatkowe jako opcja) transporterów do końca 2017 roku, za które otrzyma 121,5 mln USD. SAIC opracowuje pojazd w kooperacji z Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics) w oparciu o transporter Terrex 2, którego załoga liczy trzy osoby, przewożący do 11 w pełni wyposażonych żołnierzy. Terrex 2 charakteryzuje się także modułową budową pancerza i podwójnym dnem kadłuba wykonanym w kształcie litery V, co ma zapewniać odporność przeciw minom o ładunku równym lub mniejszym ekwiwalentowi ponad 12 kg TNT.

Zaprezentowany model odznacza się przede wszystkim zwiększoną przeżywalnością i mobilnością w terenie, dostosowaniem do działania na sieciocentrycznym polu walki (C4ISR) oraz zdolnościami do pokonywania przeszkód wodnych, w tym pokonywania dłuższych dystansów pływaniem z okrętów desantowych do brzegu przy stanie morza do 3 stopni i wysokości fali do 1,82 metra. W stosunku do Terexa wyraźną zmianą są duże, boczne ekrany wypornościowe, zwiększające jednocześnie odporność balistyczną boków kadłuba.

Transporter wyposażono w wysokoprężny silnik Catepillar C9.3 o mocy 600 KM dający przy 1400 obr/min. 1 900 Nm, sprzężony z sześciobiegową (6+1) automatyczną skrzynią Allison 4500SP, niezależny system hydro-pneumatycznego zawieszenia Timoney, centralny system pompowania kół czy system diagnostyczny kluczowych mechanizmów i zespołów pojazdu.

Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 30 ton (w tym prawie 9 ton ładowności). Wymiary - długość – 7985 mm, szer. 3657 mm, wys. 2773 mm – bez uzbrojenia. Wyposażono go w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7 mm wkm M2HB.

Maksymalna prędkość transportera na drodze to ponad 105 km/h (pływania ponad 10 km/h, rozpędza się od 0 do 50 km/h w ciągu 13,5 s), zasięg do 800 km a promień skrętu 8,5 m (6,1 m ze skrętnymi kołami tylnymi).

Pojazd zapewnia wysoką świadomość sytuacyjną załodze i przewożonemu desantowi m.in. za pomocą systemu zobrazowania otoczenia w pełnym zakresie 360 stopni wokół wozu.

Wnętrze kadłuba zaprojektowano tak, by zapewnić modułowość jego aranżacji, a jednocześnie  odpowiedni komfort użytkowania dla załogi i przewożonego desantu, zastosowano też fotele redukujące skutki wybuchu pod dnem kadłuba min lub innych ładunków.

US Marine Corps w ramach programu ACV 1.1 zamierza pozyskać 200 pojazdów kosztem 1,5 mld USD. Założeniem tego programu jest pozyskanie pojazdów zdolnych do pływania w ograniczonym zakresie (przez rzeki, jeziora itp.). Natomiast program ACV 1.2 zakłada pozyskanie w pełni amfibijnych transporterów zdolnych do pokonania dystansu pomiędzy okrętem desantowym a brzegiem. W jego ramach ma zostać pozyskane 470-490 takich pojazdów.

W programie ACV udział bierze również koncern BAE Systems, która przedstawiła swój pojazd Korpusowi Piechoty Morskiej USA w grudniu 2016 r. Obie uczestniczące w programie firmy działają niezależnie od siebie, konkurując o wygraną w programie. Zwycięzca całego programu zostanie wyłoniony dopiero po fazie testów - produkująca go firma dostarczy pojazdy mające zastąpić gąsienicowe AAV (Amphibious Assault Vehicle).

Czytaj też: BAE Systems prezentuje kołową amfibię dla US Marines.

 

Reklama

Komentarze (16)

  1. Drzewko

    Ciekawe. Nasz Rosomak jest tylko 20 cm krótszy, a aktualnie wdrażane wersje przeznaczone są wyłącznie dla 6 osób desantu. Podobno 8 osób w przedziale transportowym to niezbyt komfortowe warunki dla polskiego żołnierza. A Amerykanie przewidują aż 11 miejsc desantowych (fakt, że bez wieży ale jednak). Tym samym Amerykańska drużyna piechoty morskiej ma całkiem duży potencjał po spieszeniu. Czy ktoś się orientuje jak wygląda sprawa desantu w Rosomakach z systemem wieży bezzałogowej - wracają do 8 żołnierzy czy dalej jest tylko 6? Zwróćcie uwagę, że amerykański transporter jest aż 80 cm szerszy od Rosomaka - widać, że ekrany wypornościowe zajęły dużo miejsca (co jednak nie dziwi biorąc pod uwagę planowane zastosowanie tego pojazdu).

    1. Davien

      Rosomak w wariancie bez wieży Hitffist zabiera 11 osób + załoge, z wieżą 8+załogę, więc gdzie ty tu widzisz przewage ACV

    2. Eryk

      U nas jest ten wymóg transportu C 130 co ogranicza szerokość i tonaż "Rosomaka" . Ten sam błąd robią z "Krylem". Mam nadzieję ze zostali wywaleni ci od tych wymagań działających na szkodę naszej armii.

    3. Kosciuszko

      Nie ma naszego rosomaka. To jest FIŃSKA konstrukcja.

  2. Żołnierz

    Podobny do Rośka!

  3. J

    Rosomak made in usa

  4. JÓZEK

    Czysta forma Hipototama

  5. Raptorek

    Znowu się przyczepie do wysokości. 2.80 plus wieża i przyrządy obserwacyjne to da co najmniej 3.25. BMP i czołgi rodziny T-72 o cały metr ! niższe. Konkluzja: to wielki cel który po za tym utknie na drogach wsch. Europy. Na pewno wygodny i świetnie wyposażony, dobre opancerzenie ale cóż tego jak go z daleka widać, i z daleka można ustrzelić.

    1. Ginawa

      Kolego to desant, a nie trzon pancerny USArmy !

  6. Ech

    Proszę, 3 członków załogi plus 11 W PEŁNI WYPOSAŻONYCH żołnierzy, a nasz Rosiek ledwie 6-u przewiezie.

    1. Davien

      Rosomak tez zabiera 11 w wersji bez wieży, z wieża 8 więc o co ci chodzi?

    2. Tyt

      Tak zabiera 8 sardynek a nie ludzi.

  7. Palmel

    Transporter wyposażono w wysokoprężny silnik Catepillar - to oznacza że części zamienne do niego będzie można dostać na większości budów w Polsce ponieważ są stosowane w większości maszyn budowlanych

  8. User

    100 takich nie możemy od nich kupić?

    1. Extern

      A po co? Mamy ponad 600 Rosomaków a będzie jeszcze więcej, to podobnej klasy KTO. To czego nam brakuje z pancerza to porządny BWP i niezadługo jakiś nowy perspektywiczny MBT. A no i jeszcze jakiś lekko opancerzony transporter dla OT z WKMem na dachu.

  9. Andrzej N

    Silnik Cat C9.3 ACERT w wersji cywilnej ma 300-400KM a tutaj 600 ? Samo pozbawienie go osprzętu do oczyszczania emisji spalin mu tak pomogło,czy po prostu jest bardziej wyżyłowany kosztem obniżonej żywotności ?

  10. gromek

    i juz internetowi inzynierzy z polski po obejrzeniu jednego zdjecia zobaczyli podobna do rosomaka sylwetke i na tej podstawie oczywiscie dumnie twierdza ze AVC wzorowalo sie na rosmaku :).

    1. Osprey

      Jak oni po tylu latach nie nauczyli się, że rosomak powstał na licencji. Dla nich wszystko co ma koła i pancerz jest rosomakiem.

  11. rocznik72

    Terrex 2 to nie taki transporter należący do Singapuru Chińczycy przechwycili i przetrzymywali przez kilka miesięcy w drodze z Tajwanu. NO to chyba już pracują nad jego skopiowaniem.

  12. towariszczJacho

    Zdaje się, że jest bardziej modułowy niż się można było spodziewać

  13. Mieszko1

    widać, iż wzorowali się na Rosomaku. Pora opracować Rosomaka II i znów będziemy tym "nieosiągalnym" dla innych armii NATRO

    1. laesir

      Tle, że to Finowie z Patrii opracowali Rosomaka jako Patria AMV, a nie Polacy. My nawet nie potrafimy zintegrować z nim wieży bezzałogowej.

    2. asf

      Prototyp Rosomaka 2 a właściwie NKTO 8x8 będzie na tegorocznym MSPO.

  14. kiop

    rosomak z rampa :D

  15. Ad_summam

    Jakiś taki bardzo podobny do rosomaka... :)

    1. ;)

      E tam ! zaledwie kiepska podróbka Rosomaka

  16. MH

    Coś małe to tylne wyjście dla 11 osób. To kółko na stropie to pod wieże, czy raczej do ewakuacji?

Reklama