Tempest w partnerstwie z NGAD? Samolot niemiecko-francuski konkurentem

30 kwietnia 2021, 11:31
Zrzut ekranu 2021-04-30 o 13.20.05
Rys. Defence 24. Śródło grafik: USAF, Team Tempest
Reklama

Wielka Brytania deklaruje przyspieszenie programu samolotu bojowego Tempest i chce żeby jego demonstrator wzbił się w powietrze już za cztery lata. Maszyna ma powstać w wariancie pilotowanym i bezpilotowym i mają towarzyszyć jej roje dronów. Założenia wyglądają więc na zbliżone do amerykańskich, a brytyjski rząd liczy na współpracę techniczną ze Stanami Zjednoczonymi, które mają już zaawansowany program myśliwca przyszłości NGAD (Next Generation Air Dominance).

Brytyjczycy chcą, żeby demonstrator technologii Tempesta wzbił się w powietrze już za cztery lata. Do tego czasu na prace badawczo-rozwojowe i konstrukcyjne ma zostać wydane 2,4 mld USD, łącznie z innymi systemami, które mają wspólnie z samolotem tworzyć system FCAS (Future Combat Air System). W ten sposób Wielka Brytania znajdzie się na podobnym etapie na jakim obecnie są prawdopodobnie Amerykanie z programem NGAD. O tym, że demonstrator „już lata” Stany Zjednoczone poinformowały jeszcze we wrześniu ubiegłego roku.

Brytyjczycy chcą zacząć zastępowanie Eurofighter Typhoonów począwszy od połowy lat 30. i wprowadzać Tempesty na początku do jednostek wystawiających alarmowe pary dyżurne. Obecnie, po opublikowaniu w marcu nowej białej księgi w tym założeń z „Defence in a competitive age”, widać, że chcą obecnie przyspieszyć prace, tak aby móc zrealizować plany w zakładanym czasie. 

Reklama
Reklama

Dowódca Royal Air Force, marszałek powietrzny Sir Mike Wigston, w czasie przemówienia 24 kwietnia na wirtualnym spotkaniu zorganizowanym przez Instytut Hudson mówił o tym, że obecnie przyznane pieniądze mają doprowadzić do stworzenia demonstratora, a następnie na zostać podjęta „wielka decyzja” ws. dalszego kształtu tworzonego systemu. Otwarcie przyznał też, że wiele obiecuje sobie po współpracy z US Air Force i porównywaniu własnych postępów z tymi jakie są osiągane w programie NGAD. Jego zdaniem współpraca taka powinna owocować przyspieszeniem prac w programach obydwu stron.

Wskazał też, że o ile program amerykański jest uważany przez Brytyjczyków za partnerski, to program francusko-niemieckiego systemu FCAS/SCAF uważa za konkurencyjny.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
Michał
piątek, 30 kwietnia 2021, 20:50

Chcą, aby demonstrator nowego samolotu, naszpikowanego nowymi technologiami wzbił się za 4 lata? Przecież w Polsce papierowe dialogi i analizy zajmują 7 lat i w tym czasie nic nie powstaje.

rmarcin555
sobota, 1 maja 2021, 00:12

@Michał. Słowo klucz: "chcą".

LMed
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:29

Angole trzymają się mocno. Tylko gratulować.

Monkey
sobota, 1 maja 2021, 00:46

@LMed: Przynajmniej próbuja nie tylko obietnicami, ale też cos tam zawsze wyprodukują.

droma
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:05

on będzie taki konkurent jak mrówka do słonia ,może najwyżej ugryżć w jaja ,ale słoń to wytrzyma przy okazji po manewrach w rosji-kaput nawet ich tivi-bajka usiadła na de nic o nowych / wirtualnych bronach -no analog / ,nie charaszo ..

Rejtan
sobota, 1 maja 2021, 22:39

Dlaczego uważasz że Tempest nie może konkurować z FCAS/SCAF ? Szkoda, że rozbili się na części, ale myslę że będą to podobne konstrukcje, o zbliżonych możliwościach. Tyle, że GB mając ponad 50 sz F35 i 160 EF i będąc wyspą ma inne priorytety względem mysliwca niz Niemcy oddalone od rosji o 2 tys km na tym samym kontynencie.

Mistrz Yoda
piątek, 30 kwietnia 2021, 22:13

He, he dobre porównanie z tym słoniem. Ale pamiętaj, że wiele mrówek może te jaja słonia zwyczajnie odgryźć...i zjeść! A tak na poważnie, to w kupie (grupie, kolektywie) siła i jeśli europejski przemysł zbrojeniowy ma w przyszłości cokolwiek znaczyć, to trzeba wspołpracować za wszelką cenę, albo staniemy się technologicznym skansenem. Najlepszym przykładem Airbus!

AA
piątek, 30 kwietnia 2021, 14:47

Program FCAS/SCAF skończy się jesienią po wyborach z nastaniem nowej koalicji rządzącej w Niemczech zielono/SPDowsko/neokomunistycznej

Monkey
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:01

@AA: Technologicznie zapewne Francuzi są w stanie wybudować takie maszyny bez udziału Niemiec. Nie wiem jednak czy udźwignęliby koszta. Niemcy bez Francji to nie jestem pewien czy daliby radę.

Rejtan
sobota, 1 maja 2021, 22:31

Będzie jak z Rafale: bardzo dobry samolot, ale politycznie słabo sprzedawany, więc drogi. Skala produkcji poniżej 200 sztuk to po prostu samobój. Do tego: silnik będzie rozwinięty z M88, więc gorszy lub porównywalny do F135. całośc niedofinansowana i niedozbrojona. Tylko udział Niemiec ze wsparciem ekspportu i założónym zamóiwniem na ponad 250 sztuk ma sens. Ale najlepsze (choc już nierealne) byłoby wspólne opracowanie samolotu dla UE z zamówieniem ponad 500 sztuk i podziałem prac, wtedy i Polsce coś by skapnęło. tyle że Putin do tego nie dopuścił.

Ja
niedziela, 2 maja 2021, 19:11

@Rejtan. Rafale jest sprzedawany i w porownaniu z eurofighterem wcale nie gorzej ta sprzedaz idzie. I pod jakim wzgledem Rafale jest niedozbrojony?? A udzial Niemiec staje sie czesto hamulcowym, Francuzi juz nieraz musieli przelknac blokade niemiecka przy eksporcie wspolnie opracowanych systemow uzbrojenia.

Davien
niedziela, 2 maja 2021, 12:52

Rejtan, po pierwsze M88 nie jest silnikiem dla V generacji, przypominamże F135 to silnik bazujacy na F119 który jest znacznei bardziej zaawansowany od SNECMA M88. Po drugie najgorzej i tak bedą mieli z tym przeskoczeniem całej generacji, UK ma tu przewagę bo jest w programie JSF.

Gnom
wtorek, 4 maja 2021, 08:07

Niestety, w przeciwieństwie do twego bóstwa - USA - nie doceniasz żaboli. A to poważny błąd. Robią nie gorsze silniki niż jankesi, tylko warunki brzegowe założyli sobie inne.

Davien
środa, 5 maja 2021, 07:58

Gnomie SNECMA M88 to silnik poprzedniej generacji niz F119 i F135 wiec nie masz pojęcia , nie zabieraj głosu.

wtorek, 4 maja 2021, 06:59

Przecież silnik F135 to bubel. Z powodu bublowatości silnika F135 do 2025 roku może byc uziemione 20% floty F-35.

Davien
środa, 5 maja 2021, 07:57

Bublem to okazały się rosyjskie AL-41F1 i izdielje 30 co spowodowało że 100% Su-57 rdzewieje bez silników w hangarze.

droma
piątek, 30 kwietnia 2021, 14:34

brawo anglia tylko z usa a nie z przefiltrowana przez rosje-kaput i france -merde tak trzymać ...

Tweets Defence24