Technologie
Tureckie "cyfrowe" Herculesy
Koncern Turkish Aerospace Industries (TAI) zakończył program modernizacji 7 samolotów C-130E/B Hercules należących do tureckich sił powietrznych. Maszyny otrzymały krajową awionikę cyfrową, komputery sterujące, systemy nawigacyjne oraz łączności i bezpieczeństwa. Docelowo program ma objąć 19 samoloty Hercules znajdujące się w tureckiej służbie.
Program zapoczątkowany w 2007 roku miał na celu nie tylko unowocześnienie samolotów, ale też zwiększenie ich możliwości oraz poziomu bezpieczeństwa jak również obniżenie kosztów eksploatacji dzięki zastosowaniu krajowych systemów. W 2014 roku oblatano prototyp samolotu w wersji ucyfrowionej C-130EM/BM Erciyes. Modernizacja objęła 23 systemy i 117 odrębnych komponentów. Dostarczane są one przez firmy tureckie.
C-130BM / EM Hercules wyposażono w „glass cockpit” z dwoma centralnymi ekranami i czterema wyświetlaczami wielofunkcyjnymi oraz dwoma komputerami sterującymi i komputerem misji. Kabina jest dostosowana do użycia gogli NVG. W programie zastosowano krajowy GPS/INS z cyfrową mapą, system antykolizyjny, radar, cywilną i wojskową łączność oraz systemy automatyzacyjne i antykolizyjne, czarną skrzynkę i system panoramowania misji.
W ramach projektu samoloty wyposażane są również w Link-16 i terminale MIDS, co daje możliwość współdziałania C-130BM / EM z samolotami wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7T Peace Eagle zmodernizowanymi F-16 oraz zintegrowanymi systemami dowodzenia.
Modyfikacje znacznie podniosły świadomość sytuacyjną załogi i bezpieczeństwo lotu jak również zapewniły możliwość korzystania z najnowszych wojskowych i cywilnych systemów podnoszących bezpieczeństwo i automatyzujących działania. Dzięki temu można było o jedna osobę zredukować załogę tureckich C-130EM/BM. Dotąd modernizacją objęto zgodnie z pierwotną umową 7 samolotów C-130B/E Hercules, ale w najbliższych dniach do modernizacji mają być przekazane kolejne maszyny.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie