- Wiadomości
Turcja zamówiła na Ukrainie silniki do bezzałogowców Akinci
Turecka firma Baykar Defence zamówiła 30 silników turbośmigłowych AI-450T produkcji ukraińskiej spółki Ivchenko-Progress. Są one stosowane w ciężkich, dwusilnikowych bezzałogowcach Baykat Akinci. Maszyny te przeszły już pełny cykl badań i pierwszy egzemplarz seryjny został oficjalnie przyjęty na wyposażenie tureckich sił powietrznych 29 sierpnia 2021 roku.

Informacja na temat zamówienia napędu dla kolejnych 15 dwusilnikowych bezzałogowców nie została oficjalnie opublikowana, ale pochodzi ze źródeł pośrednich. Zakłady Ivchenko-Progress zamówiły bowiem 30 silników kompletów części i zespołów montażowych do silników AI-450 które zostaną zmontowane w wariancie AI-450T. Wartość umowy to 236,4 tys. dolarów. Docelowym krajem dostawy tych jednostek napędowych jest Turcja, a termin realizacji upływa do końca roku 2022.
Oznacza to, że ukraińska firma zrealizowała już całe zamówienie z 2018 roku, opiewające na 20 silników AI-450T z których 4 dostarczono w pierwszym roku a w kolejnych odpowiednio 6 i 9. Zastosowano je m. in. w 3 prototypach bsl Bayraktar Akinci które służyły do testów w locie oraz w 3 dotąd oblatanych egzemplarzach seryjnych. Pierwszy z nich został już przyjęty oficjalnie do służby a dwa kolejne przechodzą jeszcze próby na lotnisku należącym do Baykar Savunma w pobliżu miasta Corlu w prowincji Tekirdag. Leży ono około 100 km na zachód od Stambułu. Ostatni z nich został oblatany 14 października 2021 roku. Kolejne płatowce znajdują się w różnych stadiach budowy.
Silniki AI-450T produkcji ukraińskiej zostały zastosowane w maszynach Akinci ze względu na brak założonych efektów programu tureckiego silnika dla ciężkich bezzałogowców rozwijanego przez TUSAŞ Engine Inc (TEI). Zamiast niego do napędu, i to już od pierwszego latającego prototypu Akinci wykorzystano silniki AI-450T o mocy startowej 450 KM, stosowany też do napędu rosyjskich cywilnych śmigłowców Kamow Ka-226. Inny wariant AI-450 zastosowano m. in. w samolocie szkolno-treningowym Diamond TA-20 Dart oraz jednym z wariantów popularnej maszyny szkolno-turystycznej DA-50. Turcja jest zainteresowana ukraińskimi silnikami w zamian oferując m. in. bezzałogowce i łączność zgodną ze standardami NATO.
Czytaj też: Bezzałogowiec Akici odbył 65 nocnych lotów
Bezzałogowiec Akinci to duża maszyna mająca pozostawać w powietrzu ponad 24 godziny i przenosić do 1350 kg uzbrojenia, czyli niemal dwukrotnie więcej niż konkurencyjny Goksungur. Uzbrojenie będzie obejmować zarówno specjalne, lekkie bomby kierowane rodziny MAM-L/C/T opracowane do użycia w systemach bezzałogowych jak również pociski kierowane Cirit, klasyczne bomby lotnicze, jak też pociski manewrujące SOM-A (turk.: Satha Atılan Orta lub ang. Stand Off Missile) o zasięgu do 250 km. Pod względem możliwości bojowych ma to być znaczący skok jakościowy dla tureckich sił zbrojnych, które obecnie eksploatują, znacznie mniejsze uzbrojone maszyny taktyczne TAI Anka-S i Bayraktar TB2.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]