Technologie
Szerokopasmowa łączność laserowa dla lotnictwa
Koncern Airbus i holenderska firma VDL Group podpisały umowę partnerską dotyczącą rozwoju i produkcji laserowego terminala łączności dla samolotów, zwanego UltraAir. Współpraca oparta będzie na wynikach prac rozwojowych prowadzonych przez Airbusa i Holenderską Organizację Stosowanych Badań Naukowych (TNO). Obie firmy przygotują prototyp urządzenia i planują zorganizować jego pierwszy test w locie w roku 2024.
Plany są bardzo ambitne, gdyż zakładają, że Airbus i VDL Group dopracują prototyp dostarczony przez drugiego z partnerów aby przygotować go do integracji z samolotem. VDL wnosi do przedsięwzięcia projekt urządzenia i zamierza produkować jego istotne komponenty. Próby w locie zaawansowanego prototypu, gotowego do industrializacji, planowane są w 2025 roku.
Projekt UltraAir jest wspierany przez program Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA ScyLight (Secure and Laser Communication Technology) oraz program „NxtGen Hightech" w ramach Holenderskiego Funduszu Wzrostu, kierowany przez TNO i dużą grupę firm holenderskich.
Czytaj też
UltraAir umożliwi wymianę dużych ilości danych za pomocą promieni laserowych w sieci stacji naziemnych i satelitów utrzymywanych na orbicie geostacjonarnej na wysokości 36 000 km nad Ziemią. Dzięki zaproponowanej technologii, w tym wysoce stabilnemu i precyzyjnemu optycznemu systemowi mechatronicznemu, terminal laserowy utoruje drogę do transmisji danych z prędkością kilku gigabitów na sekundę, jednocześnie zapewniając ochronę przed zakłóceniami i bardzo niskie prawdopodobieństwo przechwycenia.
Łącze laserowe UltraAir umożliwi wojskowym samolotom i bezzałogowcom łączenie się w wielodomenowej chmurze bojowej dzięki konstelacjom satelitów wykorzystujących łączność laserową, takim jak Airbus SpaceDataHighway. Jest to kluczowy etap w realizacji ogólnej strategii Airbusa mającej na celu rozwijanie komunikacji laserowej, z myślą o klientach rządowych i wojskowych. W dłuższej perspektywie UltraAir możne trafić również do lotnictwa cywilnego. Na przykład można go wdrożyć w samolotach komercyjnych, aby umożliwić pasażerom linii lotniczych nawiązywanie szybkich połączeń wymagających transmisji danych.
Czytaj też
Uznawane za rozwiązanie perspektywiczne w dziedzinie wymiany danych w epoce kwantowej, technologie komunikacji laserowej są kolejną rewolucją w łączności satelitarnej (satcom). Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na przepustowość łączy satelitarnych tradycyjne pasma częstotliwości radiowych, obsługiwanych przez satelity, napotykają na wąskie gardła. Tymczasem łącza laserowe dostarczają 1000 razy więcej danych i są 10 razy szybsze niż rozwiązania stosowane obecnie. Mają one również tę zaletę, że są odporne na zakłócenia i wykrycie. W porównaniu z już zatłoczonymi pasmami częstotliwości radiowych są niezwykle trudne do przechwycenia ze względu na znacznie węższą wiązkę. De facto aby przechwycić taką komunikację trzeba znaleźć się w tej samej linii co nadajniki wymieniające dane. Dzięki temu terminale laserowe mogą być lżejsze, zużywać mniej energii i zapewniać bezpieczeństwo większe niż urządzenia radiowe.
X
Pamiętam wzmiankę o podobnej (laserowej) łączności stosowanej już w F-117.
Keras
To jest poczatek rewolucji w komunikacji.
Andrew "Ender" Wiggin
To jest zaadaptowanie w lotnictwie technologi ktora istnieje od dawna. W jaki sposob myslisz potozumiewaja sie miedzy soba satelity starlink?
Keras
Sa polaczone swiatlowodami?