- Wiadomości
Słowacja wybrała "preferowany" nowy BWP
Słowackie ministerstwo obrony poinformowało, że wybrało pojazd CV90 Mk IV firmy BAE Systems jako preferowany nowy gąsienicowy bojowy wóz piechoty. Poza ofertą szwedzką w finałowej trójce jest również niemiecki BWP KF41 Lynx firmy Rheinmetall oraz hiszpański ASCOD spółki GDELS Santa Bárbara Sistemas.

Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji
Zgodnie z wynikami studium wykonalności, które zostało opublikowane przez ministerstwo obrony Słowacji, trzy propozycje zostały wybrane do dalszej analizy i negocjacji, przy czym faworytem jest CV90. Teraz decyzja musi zostać zatwierdzona przez rząd, aby mogły rozpocząć się negocjacje.
Sukces oferty szwedzkiej to efekt współpracy BAE Systems z agencją zamówień obronnych (FMV). Dzięki temu zaoferowano najnowszy wariant CV90 MkIV, a także współpracę w zakresie przyszłego rozwoju technologii i produkcji ze słowackim przemysłem. Opracowano również atrakcyjne rozwiązanie finansowe we współpracy z państwową agencją kredytów eksportowych Svensk Exportkredit.
Zobacz też
W przypadku zatwierdzenia wyboru CV90, Słowacja dołączyłaby do sił zbrojnych Szwecji, Norwegii, Finlandii, Szwajcarii, Holandii, Danii i Estonii, które już eksploatują CV90. Gra toczy się o ponad 200 gąsienicowych bojowych wozów piechoty, które mają zastąpić BVP-1, BVP-2 i BVP M pochodzące z czasów Układu Warszawskiego. Na początku bieżącego roku Słowacja wybrała pojazdy Patria AMV XP 8x8 do roli kołowych bojowych wozów piechoty, których w ramach wstępnego kontraktu ma być 76.
Decyzja Słowacji może mieć wpływ również na wybór bwp przez siły zbrojne Czech. Warto jednak zauważyć tu istotną rozbieżność, gdyż Praga jak dotąd zdaje się skłaniać raczej ku pojazdom KF41 Lynx, które podobnie jak wybrane przez ten kraj czołgi Leopard 2A7 dostarczane są przez niemiecki koncern Rheinmetall. Lynx został już wybrany przez Węgry jako podstawowy bojowy wóz piechoty.
Zobacz też
CV90 Mk IV to najnowszy wariant tej rodziny pojazdów. Wśród modyfikacji otrzymał on nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, otrzymał standardową architekturę elektroniki NVGA czwartej generacji, zwiększającą zdolność scalania danych z czujników. Według producenta ta modernizacja wspiera algorytmy nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji, a także systemy rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.
Wraz z nowym wariantem podwozia proponowana jest nowa rodzina wież CV90 Mk IV serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne w kalibrach 30/40 mm jak i 35/50 mm. W wersji pojazdu wsparcia ogniowego uzbrojenie może stanowić armata kalibru 120 mm.
Zobacz też
Oprócz podstawowego uzbrojenia artyleryjskiego nowa wersja CV90 może zostać wyposażona w dodatkowe karabiny maszynowe, a także wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (testowano Spike-LR2). Przedstawiciele BAE Systems zapewniają też, że nowy wariant CV90 jest pierwszym zachodnim bwp certyfikowanym z systemem ochrony aktywnej. Już wcześniej podejmowano wysiłki w celu integracji izraelskiego IMI Systems Iron Fist z CV-9035 Mk III, w związku z zapotrzebowaniem holenderskich sił zbrojnych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]