Reklama

Technologie

CV90MkIV

Słowacja wybrała "preferowany" nowy BWP

Słowackie ministerstwo obrony poinformowało, że wybrało pojazd CV90 Mk IV firmy BAE Systems jako preferowany nowy gąsienicowy bojowy wóz piechoty. Poza ofertą szwedzką w finałowej trójce jest również niemiecki BWP KF41 Lynx firmy Rheinmetall oraz hiszpański ASCOD spółki GDELS Santa Bárbara Sistemas.

Reklama

Zgodnie z wynikami studium wykonalności, które zostało opublikowane przez ministerstwo obrony Słowacji, trzy propozycje zostały wybrane do dalszej analizy i negocjacji, przy czym faworytem jest CV90. Teraz decyzja musi zostać zatwierdzona przez rząd, aby mogły rozpocząć się negocjacje.

Reklama

Sukces oferty szwedzkiej to efekt współpracy BAE Systems z agencją zamówień obronnych (FMV). Dzięki temu zaoferowano najnowszy wariant CV90 MkIV, a także współpracę w zakresie przyszłego rozwoju technologii i produkcji ze słowackim przemysłem. Opracowano również atrakcyjne rozwiązanie finansowe we współpracy z państwową agencją kredytów eksportowych Svensk Exportkredit.

Czytaj też

W przypadku zatwierdzenia wyboru CV90, Słowacja dołączyłaby do sił zbrojnych Szwecji, Norwegii, Finlandii, Szwajcarii, Holandii, Danii i Estonii, które już eksploatują CV90. Gra toczy się o ponad 200 gąsienicowych bojowych wozów piechoty, które mają zastąpić BVP-1, BVP-2 i BVP M pochodzące z czasów Układu Warszawskiego. Na początku bieżącego roku Słowacja wybrała pojazdy Patria AMV XP 8x8 do roli kołowych bojowych wozów piechoty, których w ramach wstępnego kontraktu ma być 76.

Reklama

Decyzja Słowacji może mieć wpływ również na wybór bwp przez siły zbrojne Czech. Warto jednak zauważyć tu istotną rozbieżność, gdyż Praga jak dotąd zdaje się skłaniać raczej ku pojazdom KF41 Lynx, które podobnie jak wybrane przez ten kraj czołgi Leopard 2A7 dostarczane są przez niemiecki koncern Rheinmetall. Lynx został już wybrany przez Węgry jako podstawowy bojowy wóz piechoty.

Czytaj też

CV90 Mk IV to najnowszy wariant tej rodziny pojazdów. Wśród modyfikacji otrzymał on nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, otrzymał standardową architekturę elektroniki NVGA czwartej generacji, zwiększającą zdolność scalania danych z czujników. Według producenta ta modernizacja wspiera algorytmy nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji, a także systemy rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Wraz z nowym wariantem podwozia proponowana jest nowa rodzina wież CV90 Mk IV serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne w kalibrach 30/40 mm jak i 35/50 mm. W wersji pojazdu wsparcia ogniowego uzbrojenie może stanowić armata kalibru 120 mm.

Czytaj też

Oprócz podstawowego uzbrojenia artyleryjskiego nowa wersja CV90 może zostać wyposażona w dodatkowe karabiny maszynowe, a także wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (testowano Spike-LR2). Przedstawiciele BAE Systems zapewniają też, że nowy wariant CV90 jest pierwszym zachodnim bwp certyfikowanym z systemem ochrony aktywnej. Już wcześniej podejmowano wysiłki w celu integracji izraelskiego IMI Systems Iron Fist z CV-9035 Mk III, w związku z zapotrzebowaniem holenderskich sił zbrojnych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (16)

  1. Andrzej X

    Jeśli chce się eksportować to potrzebne są moce moce i jeszcze raz moce produkcyjne. Nikogo nie interesują prototypy ani kontrakty długoletnie. Czy jest katalog różnych transporterów czy tylko ta biedna wersja pływająca która się tworzy już 9lat?

  2. Cyber Will

    Borsuk nie został wybrany bo: 1 Jeszcze nie jest produkowany 2. Pływałnosc (która jest obiektywnie wielką zaletą) nie jest wymagana przez Słowacje - bo nie ma tylu jezior i rzek co Polska 3. Moce produkcyjne mogą być niewystarczające by realizować PILNE zamówienie dla WP i kontrakt zagraniczny. I a propos PŁYWALNOŚ|CI to z Borsuka można zrobić wersję mocno opancerzoną a niestety z tamtych BWP-ów nie da się zrobić pływających a np. taka Szwecja czy Finlandia ma sporo wód lądowych

    1. Qba

      Nie da się dopancerzyć Borsuka do poziomu konkurencji czyli o 15 ton

    2. Erwin

      #Qba. Wszyscy propagandyści Moskwy też tak twierdzą.

    3. Chyżwar

      @Qba Serio? Do Bradleya proponowane jest takie samo zawieszenie jakie jest w Borsuku. Składa się z 10 modułów typu Horstman InArm i zwiększa DMC tego pojazdu do 45 ton. Borsuk ma 12 takich modułów więc wystarczy podstawowa znajomość matematyki, coby wykazać, że kolejny raz bezczelnie łżesz.

  3. xdx

    „ Warto jednak zauważyć tu istotną rozbieżność, gdyż Praga jak dotąd zdaje się skłaniać raczej ku pojazdom KF41 Lynx, które podobnie jak wybrane przez ten kraj czołgi Leopard 2A7 dostarczane są przez niemiecki koncern Rheinmetall. Lynx został już wybrany przez Węgry jako podstawowy bojowy wóz piechoty.” Rheinmetall może Lynxa dostarczać , Leopard 2A7 ( wszystkie modele powyżej A4 ) , są tylko i wyłącznie produkowane przez KMW.

    1. Qba

      Czesi maja dostać 20 używanych Leopardów 2A4 od Rheinmetall

    2. Chyżwar

      @Qba Kłamiesz jak zawsze. Czesi dostają 15 Leo2A4 i negocjują zakup kolejnych 50 Leo2A7.

  4. Erwin

    Przypomnę, że polskiego Andersa pracowicie "uwalal" latami jeden z lobbystów BAE, czyli jeden z ówczesnych dyrektorów Bumaru , jeżdżący wielokrotnie do Szwecji. I nie tylko tam! Potem twierdził publicznie że Anders to "przestarzałe pokłosie" technologii rosyjskiej. Obecnie jest jednym z dyrektorów w.....Leonardo krytykując wszelkie modernizacje czy Sokołów/W3 czy Mi8/17, czy jakikolwiek inny nowy śmigłowiec dla WP.

    1. Chyżwar

      Masz na myśli tego pana, który tak często posługiwał się kłamstwem, że stało się prawdą? Na defence i jak podejrzewam tam, gdzie podejmowane są decyzje nadal grasuje kilku podobnych do niego jegomości.

  5. Qwest

    Żaden z pojazdów nie ma odpornego pancerza na PPK (STANAG3/4 bez znaczenia) i ASOP. Uważam więc, że Borsuk ma przewagę na nimi gdyż pływa, dla nas jest idealny. W Szwajcarii bewup nie musi pływać. Myślę, że dla Słowaków czas był decydujący + oczywiście finansowanie, współpraca.

    1. Qba

      Tylko Borsuk nie jest odporny na ostrzał z działka 30 mm z BMP

    2. Chyżwar

      Qba na odporności zna się "znakomicie". Ty zaś wpisz sobie w google Inżynieria pancerzy cz. 1 - Jak chroniony jest bojowy wóz piechoty Borsuk i przeczytaj wszystko co tam jest uważnie. To spory tekst, ale wiele wyjaśnia. Wyjdzie ci, że Borsuk powinien chronić desant i załogę przed ruską trzydziestką. Ruscy co prawda posiadają amunicję o przyzwoitszych osiągach. Ale mają jej tyle, co na lekarstwo. Generalnie ich produkcja na wojnę znacząco odbiega amunicji przeznaczonej do "bicia rekordów" O porównaniu jej z zachodnią nawet szkoda gadać. Coby było śmieszniej ich ammo 30 mm ma gorsze parametry od naszej 23. Generalnie ruskie działko i owszem, może uszkodzić powerpack, ale już nic więcej. Ciekawą sprawą są boki Borsuka. Z pływakami najprawdopodobniej zrobiono taki myk, że odporność burt także się zwiększyła.

    3. Valdore

      @Chyzwar, to pare sprostowań: Pancerz Borsuka nie chroni przed 30mm obojetnei czy zachodnim czy rosyjskim, a rosyjskie 30mm nie jest na pewno gorsze od rosyjskich 23mm bo taka amunicja stzrelaja nasze 23-ki, tyle ze produkowana w Polsce. Aha,mówimy o amunicji ppanc a nei pociskach odłamkowych:) Borsuk z boków ma STANAG 3 wiec nawet z pływakami wzrośnie pewnie zaledwie do STANAG 4 czyli odporności na 14,5mm. Z tym że lepeij dopancerzyć panelami kompozytowymi jak pustynnego Rosomaka,gdzie uzyskano STANAG-5 dookólnie.

  6. Conrad

    Nie rozumiem tego przekonania, ze musimy sami produkować uzbrojenie dla naszej armii. Doświadczenie pokazuje ze nasz przemysł nie produkuje ani lepiej ani szybciej ani taniej. W czasie wojny liczy się tylko to co juz mamy na wyposażeniu sił zbrojnych i w magazynach. Przestawienie przemysłu i produkcji na tryb wojenny to bajki i mity z czasów I wojny. Prędzej otrzymamy gotowe uzbrojenie od sojuszników niż wyprodukujemy własne w bombardowanych zakładach. Ukraina miała znacznie lepiej rozwinięty przemysł zbrojeniowy niż Polska ale w warunkach wojny to już nie działa. Zerwane łańcuchy dostaw brak kluczowych komponentów i produkcja stoi. Czy mamy jeszcze czas aby czekać na to aż wyroby naszego przemysłu osiągną odpowiedni poziom dojrzałości technologicznej a moce produkcyjne wymagany poziom rocznych dostaw? No nie wiem. Z Rosomakami się udało ale to była gotowa i dojrzała technologia od Finów

  7. Diesel

    Czesi choć pochodzenie mają słowiańskie, to mentalnie są niemiecką kolonią, więc złego słowa na Niemców nie powiedzą i kupią co im tamci każą.

  8. Miroo

    Przypomnę, że CV90 proponowano nam kilka lat temu do produkcji na bardzo podobnych zasadach jak AMV Patria...

    1. Qba

      Kto wie, może je kupimy zamiast Borsuka

  9. easyrider

    Ekstremalnie szkoda, że bez naszego udziału. Czas przestać się bawić w wieloletnie programy. Ruchy muszą być zagęszczone a sprzęt produkowany. Tylko rozwijając technologię, produkując i sprzedając możemy zarabiać i stać się gigantem na miarę Korei Południowej. To jest do osiągnięcia.

  10. kyolo

    Zastanawiam się po co wystawili w konkursie Borsuka skoro nie wysłano go na testy porównawcze. Oficjalnie zapewne jako powód podadzą że potrzebny był na miejscu w procesie certyfikacji, a szkoda bo była to pierwsza okazja do w miarę obiektywnego porównania możliwości Borsuka z aktualną czołówką. Pewnie i tak by odpadł, ale umiejętnie wyciągnięte wnioski i doświadczenia mogły być bardzo cenne w dalszym jego rozwoju.

    1. DIM1

      Zapewne gdyby mieli co wysłać, wysłaliby.

    2. Qba

      Chcieli zgarnąć kasę a za 10 lat dostarczyć prototyp.

    3. DIM1

      @QBA Polski przemysł ośmieszył się tylko. Przecież wszyscy to wiedzą, że nasza planowana produkcja wynosić ma (a i to dopiero w przyszłości) po około 50 sztuk rocznie ! Przy pilnej potrzebie obrony własnego kraju, potrzebnych po temu dostawach rzędu 200 sztuk corocznie i tak aż do uzupełnienia gigantycznych braków. Czyli uwzględniając planowany, zapowiadany oficjalnie i potwierdzony ustawą, rozwój liczebny polskich sił zbrojnych, należałoby produkować w tym tempie, licząc BEZ EKSPORTU, przez co najmniej 7-9 lat ! - czyli bajać to my, niemniej Czesi nic, a nic nam nie uwierzyć.

  11. Pankracy

    CV-ka słabo się sprawdza w naszym terenie. Pamiętm jak na ćwiczeniach w Drawsku notorycznie grzęzły lub gubiły gąski. Sam pojazd jest już OK i ma kilka ciekawych rozwiązań.

  12. Roshedo

    A czemu nie tańszy ale pływający Borsuk?

    1. App

      Bo rzeki na Słowacji są takie że gdy chcesz je przepłynąć BWP to startujesz z jednego brzegu a potem szuksz wozu od razu w Morzu Czarnym

  13. Z lewej strony

    Niestety ale na rynkach zewnętrznych nie wróżę temu pojazdowi sukcesów. Cieniem kładzie się już jego koncepcja (pływalność), która negatywnie wpłynęła na inne czynniki skuteczności bwp, tj. słaby pancerz, wysoki kadłub taki trochę "pudełkowaty" - zwiększa wyporność w wodzie ale również (szczególnie z przodu) zwiększa powierzchnię możliwego ataku i może mieć negatywny wpływ na właściwości manewrowe pojazdu, mały zapas masy pojazdu - ogranicza dodatkowy pancerz, systemy lub silniejsze uzbrojenie w przyszłości. Efektem tego jest również zdecydowanie zbyt mały desant (6 osób) jaki przewozi Borsuk. Dla praktycznie każdej armii świata są to czynniki przeważające nad możliwością pływania.

    1. Chyżwar

      Chyba nie za wiele wiesz o Borsuku. A zwłaszcza o jego zawieszeniu, które można przestroić. Będzie miał wtedy większe DMC. Kłopot jest głównie taki, że wtedy potrzebny by był mocniejszy powerpack. Poza tym opowiadasz kompletne bzdury, które świadczą o kompletnym braku znajomości rzeczy.. Borsuk nie jest wyższy od niemieckiej Pumy i podobnych zachodnich BWP. Z manewrowością przez jego kształt już kompletnie pojechałeś. O opancerzeniu tego pojazdu także guzik wiesz. Już w wersji bez dodania modułów wygląda ono nieźle. Po ich dodaniu jest opancerzony tak samo, albo i lepiej niż niejeden zachodni BWP. Do ruskich wynalazków szkoda go w ogóle porównywać. O sprzedawaniu wiesz tyle samo, co goście, którzy uwalili lekki czołg na bazie Andersa. Takie pojazdy, podobnie jak i pływające mają całkiem spory rynek zbytu. Turcy umieją to bardzo dobrze wykorzystać.

    2. Pucin:)

      @chyżawar - jak widać ty też nie wiesz wiele o pancerzu przednim bwp Borsuk >>>> goła 10 mm blacha pochylona pod dwoma kątami (o dziwo to pancerz zasadniczy skorupy a za nim w odległości znacznej - a co tam się mieści pomiędzy ??? nic elementy z przekładni przednich bocznych ect. - pionowa gródź pancerna 10 mm) i tyla w temacie. Zatem durszlak i nici z pływalności po pierwszej serii z 12,7 mm lub 7,62+54 mm ppanc (rkm PK to ma). ;0 Za to kierowca nie dostanie po nogach. :) czy to dobre - NIE - gdy pancerz skorupy jest pierwszy a nie dodatkowy!!!!! :)

    3. Otas

      Ma wymiary jak większość nowoczesnych KTO czy BWP. A co do pływalności to wystarczy spojrzeć na mapę polski a zwłaszcza pojezierza Suwalskiego aby wiedzieć, że taka opcja jest dla nas korzystna. Lepiej mieć pływający lekki BWP, który MOŻNA dodatkowo opancerzyć niż mieć tylko ciężkie BWP , które nigdy nie będą mogły pływać nawet jakbyśmy ocieli palnikami połowę opancerzenia :)

  14. Qba

    Warto dodać wyniki przetargu:: CV90 292 pkt, ASCOD 279 pkt, Lynx 257 pkt, Borsuk 30 pkt.

    1. Aslander

      Pokaż źródło. :)

    2. Rain Harper

      Na Twitterze pełno.

    3. App

      Borsuk 30 za pływanie, za resztę 0, nie osłania, nie nie strzela, nie jedzie

  15. Orel

    Rozumiem że Borsuka odrzucili na wstępie. Pytanie czy chodziło o czas, pancerz czy jeszcze co innego

    1. LMed

      Borsuk to wóz na wstępnym etapie rozwoju. Wyprodukowano dwa prototypy dopiero. Bez badań kwalifikacyjnych jeszcze. To nie jest gotowy wyrób jeszcze. CV90 to stary wyga. Kilkadziesiat lat doświadczeń i udoskonaleń , "tysiące" wytworzonych egzemplarzy, czwarta czy piąta generacja. Nie ma porównania, no chyba że chce się zaszkodzić Borsukowi.

    2. AdSumus

      Zakładam że o pancerz. Polacy jak zwykle wymyślają koło. Poczytaj ile było artykułów wyrażających tą wątpliwość. Nasze orły a w zasadzie gargulce (bo te bywają betonowe) uwalił wszystkie ASOP, które zostały opracowane przez naszych inżynierów.

    3. Warto

      Do Borsuka to nawet mon ma wątpliwości i szuka nowego bewupa. Pływanie wychodzi bokiem

  16. X

    Słowacy zapewne nie wymagali pływalności , a Borsuk jest nią "skażony", oczywiście tak w dobrym, jak i złym sensie. No i istnieje w 1,5 egzemplarzach.

Reklama