Technologie
Przetwarzanie surowych danych w przydatne informacje
Nielegalny handel ludźmi i narkotykami, napływ migrantów, ochrona środowiska, a do tego otwarta wojna w sercu Europy. Nasze społeczeństwa stoją w obliczu wielu zagrożeń i wyzwań, na które musimy reagować. Oznacza to ogromne obciążenie i odpowiedzialność zarówno dla agencji rządowych, jak i instytucji cywilnych oraz wojska.
Artykuł sponsorowany
Na potrzeby wielu powietrznych misji realizowanych po to, by stawiać czoła takim wyzwaniom, specjalizująca się w systemach zbierania danych firma HENSOLDT opracowała rozwiązanie o nazwie MissionGrid – skalowalną sieć czujników pokładowych i aplikacji do syntezy danych, które skutkują znacznym wzrostem zdolności do zbierania informacji, umożliwiając nawet pojedynczemu samolotowi wykonywanie wielu misji jednocześnie.
MissionGrid łączy różne technologie firmy HENSOLDT, w tym radary, optoelektronikę, urządzenia do walki radioelektronicznej, a także komputery misji, z zaawansowanymi zdolnościami do przetwarzania informacji oraz szerokopasmowymi łączami danych. Dzięki wbudowanej zdolności do zmiany konfiguracji MissionGrid zapewnia platformom zwiadowczym znaczne rozszerzenie zakresu możliwości, pozwalając na prowadzenie wielu misji i operacji jednocześnie, nawet we wrogiej, poddanej zagłuszaniu GPS przestrzeni powietrznej.
Zdecydowaną korzyścią jest to, że MissionGrid można dodatkowo usprawnić za pomocą technologii sztucznej inteligencji (AI). Algorytmy uczenia maszynowego przetwarzają obrazy wideo z ziemi i powietrza, aby rozróżnić poszczególne obiekty. Ma to wiele zastosowań, w tym wykrywanie dronów w złożonych scenariuszach, a także obiektów w ruchu takich jak pojazdy, lecące ptaki oraz inne statki powietrzne. Innym przykładem jest identyfikacja nietypowego ruchu statków powietrznych i jednostek pływających w zatłoczonym środowisku radarowym.
Ukierunkowane platformy i misje
Rozwiązania pokładowe firmy HENSOLDT mogą być integrowane ze śmigłowcami, samolotami, a także bezzałogowymi statkami powietrznymi, umożliwiając im przeprowadzanie złożonych misji ISR (wywiad, obserwacja i rozpoznanie) zarówno na rzecz użytkowników wojskowych, jak i służb mundurowych. Rezultatem jest szeroki wachlarz zastosowań: ochrona porządku publicznego, zadania poszukiwawczo-ratownicze, ewakuacja medyczna, patrolowanie stref przybrzeżnych i granic lądowych, a także ochrona środowiska.
Czujniki firmy HENSOLDT są obecnie przygotowywane do ochrony regionu Amazonii, który jest poważnie zagrożony przez działalność wydobywczą, wytwarzanie narkotyków i wylesianie. Dlatego HENSOLDT podpisał Protokół Ustaleń (ang. Memorandum of Understanding) z brazylijską firmą AEROMOT w celu wyposażenia samolotu Diamond Aircraft DA62 MPP w zestaw MissionGrid, na który składają się: elektrooptyczny system obserwacji HENSOLDT ARGOS II, wielozadaniowy radar PrecISR1000 oraz łącza wymiany danych wymagane do realizacji tego zadania. Dzięki temu zintegrowanemu rozwiązaniu samolot uzyskuje zdolność do wykonywania złożonych zadań ISR i wykrywania zagrożeń w regionie Amazonii w sposób opłacalny kosztowo i efektywny pod względem wykorzystania dostępnych sił i środków.
Potężne komponenty ratujące życie
Wybierając MissionGrid, klienci HENSOLDT i dostawcy usług lotniczych zyskują szereg korzyści ze skalowalnego systemu misji, który wykorzystuje pełnię możliwości bogatego zestawu czujników i funkcji zapewnianych przez firmę HENSOLDT, z racji na dekady doświadczenia stanowiącą niezawodnego partnera sił zbrojnych i instytucji bezpieczeństwa. W zależności od indywidualnych wymagań MissionGrid integruje odpowiednie podzespoły według potrzeb operatora.
W zastosowaniach wojskowych system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką fal radarowych z rodziny HENSOLDT Kaletron jest jednym z głównych komponentów sieci MissionGrid. Umożliwia szybkie wykrywanie i identyfikację zagrożeń przy bardzo niskim współczynniku fałszywych alarmów. Oprócz funkcji samoobrony, wbudowane oprogramowanie i algorytmy sztucznej inteligencji przetwarzają surowe dane z czujników w informacje, na podstawie których wykonawcy zadań oraz ich zwierzchnicy mogą podejmować konkretne decyzje.
W segmencie radarów PrecISR1000 jest najlepiej sprzedającym się systemem w pakiecie MissionGrid, zdolnym do wykrywania celów naziemnych i morskich w odległości do 370 km i w promieniu 360°. Radar może jednocześnie identyfikować i śledzić do 1000 celów w każdych warunkach pogodowych.
W 2022 roku PrecISR udowodnił swoją przydatność w zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych, ratując życie marynarza w trudnych warunkach i pod presją czasu. Podczas transatlantyckich regat 10-metrowy jacht utracił sterowność z powodu silnego wiatru i wzburzonego morza. Nie mogąc kierować jachtem ani zrzucić żagla, marynarz dryfował po Oceanie Atlantyckim bez łączności ani działającej radiolatarni wskazującej pozycję awaryjną. Wyposażony w pełny zestaw czujników samolot poszukiwawczo-ratowniczy nie był w stanie odszukać zaginionego jachtu na obszarze poszukiwań o powierzchni 40 tys. mil kwadratowych. Przebywający w tym obszarze w celu wykonania prób i pomiarów radar PrecISR1000, który umieszczono na pokładzie dwusilnikowego samolotu ISR, wykrył zaginiony jacht w odległości 66 km podczas pierwszego przelotu przez wyznaczony sektor poszukiwań, wykorzystując znakomite zdolności morskiego trybu pracy radaru, lecąc na wysokości 5000 stóp w gęstym zachmurzeniu. Dzięki sterowanym programowo trybom pracy i elektronicznemu kształtowaniu wiązki radiolokator może wykonywać różne zadania praktycznie w tym samym czasie. Jednocześnie wykrywa, śledzi i klasyfikuje tysiące obiektów, tym samym niemal dosłownie może odszukać „igłę w stogu siana". Ze względu na kompaktową architekturę oraz fakt, że wszystkie elementy systemu są ulokowane na zewnątrz płatowca, integracja PrecISR z platformą powietrzną jest istotnie uproszczona w porównaniu z innymi radarami. Jego niezwykła precyzja i dokładność w lokalizacji celu sprawiają, że jest najlepszym wyborem do monitorowania dużych obszarów morskich i przybrzeżnych przed piractwem, przemytem i nielegalnymi wtargnięciami na terytorium morskie. Właśnie dlatego jest popularnym wyborem w konfiguracjach MissionGrid.
Prosta integracja przy zminimalizowanym ryzyku
Oprócz sprawdzonych możliwości technicznych, korzystanie z rozwiązania MissionGrid redukuje koszty integracji na statku powietrznym, ryzyko i czas realizacji, a także potrzeby zaopatrzeniowe i logistyczne. Wyeliminowanie ryzyka opóźnień w projektach i wynikającego z tego przekraczania kosztów dzięki wdrożonym środkom ograniczającym ryzyko wspiera integratorów systemów w dostarczaniu użytkownikom istotnych możliwości na czas i w ramach założonego budżetu. Zawarte usługi mające na celu zminimalizowanie ryzyka integracji na najwcześniejszych etapach obejmują projekt na poziomie systemowym dla kompletnego pakietu MissionGrid, który można w pełni symulować, testować i weryfikować w laboratorium integracji systemów lotniczych firmy HENSOLDT jeszcze przed instalacją na statku powietrznym.
Aby dowiedzieć się więcej o systemie MissionGrid i jego poszczególnych komponentach, firma HENSOLDT zaprasza dostawców usług lotniczych i operatorów do odwiedzenia stoiska firmy na targach MSPO we wrześniu 2023 r. oraz w październiku na targach Global Defense Helicopter!
Artykuł sponsorowany