Pierwszy śmigłowiec szkolny TH-73A w U.S. Navy [WIDEO]

11 czerwca 2021, 07:12
TH-73A MediaInfo 2
Fot. Leonardo Helicopters
Reklama

W amerykańskich zakładach koncerny Leonardo Helicopters w Filadelfii odbyła się uroczystość przekazania U.S. Navy pierwszy śmigłowiec szkolno-treningowy TH-73A. W ramach programu Advanced Helicopter Training System (AHTS) zamówiono dotąd 68 maszyn tego typu, które mają zastąpić w szkoleniu pilotów amerykańskiej marynarki wojennej wiekowe maszyny Bell YH-57B/C Sea Ranger.

Oficjalne przekazanie pierwszego produkcyjnego śmigłowca TH-73A czyli dostosowanej do potrzeb U.S. Navy maszyny AW119Kx odbyło się 10 czerwca 2021 roku. Jest to jednak z 32 maszyn zakontraktowanych w styczniu 2020 roku. Druga transza, licząca 36 śmigłowców została zamówiona w listopadzie 2020 roku, już po odrzuceniu protestu koncernu Airbus Helicopters, który spowodował wstrzymanie produkcji maszyn zamówionych w styczniu. Maszyna H135 firmy Airbus Helicopters przegrała w finale programu AHTS z ofertą zawierającą AW119Kx. Protest w tej sprawie został odrzucony w maju ubiegłego roku, ale wstrzymał na kilka miesięcy produkcję TH-73A, stąd późniejsza niż planowano dostawa.

Śmigłowce TH-73A mają służyć do szkolenia pilotów U.S. Navy, U.S. Marines oraz U.S. Coast Guard w ośrodku Whiting Field na Florydzie. W pobliżu powstaje już centrum serwisowe firmy Leonardo, aby usprawnić obsługę floty, której docelową liczebność szacuje się nawet na 130 maszyn.

TH-73A (do czasu rozstrzygnięcia postepowania noszący oznaczenie TH-119) to lekki śmigłowiec szkolny bazujący na popularnej na amerykańskim rynku maszynie AW119Kx, wykorzystywanej przez liczne służby ratownicze i porządkowe oraz operatorów komercyjnych. To wiropłat napędzany pojedynczym silnikiem Pratt & Whitney PT6B-37A, który dysponuje mocą startową 1002 KM. Maksymalna masa startowa wynosi 2,8 tony. Maszyna może osiągnąć prędkość do 272 km/h, a jej maksymalny zasięg to 954 km. Pracę pilotów ułatwiają dwa wyświetlacze o przekątnej 10.4" oraz systemy unikania przeszkód terenowych HTAWS (Helicopter Terrain Avoidance Warning System) i system nawigacyjny HITS (Highway In The Sky). Przyrządy pokładowe zostały przystosowane do lotów z użyciem gogli noktowizyjnych oraz do szkolenia w lotach wg. wskazań przyrządów - bez widoczności ziemi.

Od cywilnej wersji śmigłowca AW119Kx, wojskowe TH-73A odróżnia przede wszystkim dodanie centralnego siedzenia instruktora-obserwatora, umieszczonego obrotowo w osi podłużnej maszyny, co daje mu pełną widoczność na kabinę załogi i działania obu pilotów. Podwozie maszyny zostało wzmocnione, aby uniknąć uszkodzenia podczas „twardego lądowania” w warunkach treningowych.

Instalacja paliwowa pozwala zarówno na szybkie napełnianie zbiorników, jak też na „gorące tankowanie”. Istnieje też możliwość zainstalowania haka podkadłubowego do szkolenia w zakresie podejmowania ładunków oraz dodatkowego zbiornika paliwa, zwiększającego czas lotu do 5 godzin. Wszystkie te zmiany zgodne były z wymaganiami U.S. Navy.

Kontrakt dla U.S. Navy jest kolejnym amerykańskim sukcesem koncernu Leonardo Helicopters. W ostatnich dniach grudnia ubiegłego roku do U.S. Air Force trafił oficjalnie pierwszy z 84 zamówionych śmigłowców MH-139A Grey Wolf, które są specjalną wersją śmigłowca AW139M, przeznaczoną do ochrony amerykańskich baz pocisków balistycznych. 

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 3
Reklama
Fanklub Daviena i GB
piątek, 11 czerwca 2021, 12:29

Ciekawe co nimi kierowały by wybrać dużo mniej bezpieczną 1 silnikową maszynę do szkolenia pilotów marynarki, gdzie używa się oczywiście wielosilnikowych? Do tego EC135 jest dużo nowocześniejszy i ma lepiej przemyślaną budę (tylna rampa, otunelowany wentylator zamiast bardziej niebezpiecznego śmigła ogonowego itp.). Różnica w cenie była ok. 10%.

Gnom
piątek, 11 czerwca 2021, 19:05

A ile silników miał poprzedni śmigłowiec szkolny USN? Podpowiem - tyle samo.

Gts
piątek, 11 czerwca 2021, 18:38

Mozliwe, ze nie moga w zaden sposob wzmacniac Airbusa rywalizujacego z Boeingiem.

Tweets Defence24