Reklama

Technologie

AUSA: Pociski Hipersoniczne US Army. Pierwsza bateria już w 2023 roku

Fot. DARPA
Fot. DARPA

Koncern Lockheed Martin wspólnie z agencją DARPA zaprezentował po raz pierwszy wizualizację pojazdu, który powstaje w ramach programu Operational Fires (OpFires) czyli systemu pocisków hipersonicznych dla US Army. Rozwiązanie ma być gotowe do testów w grudniu 2021 roku, a pierwsza bateria ma trafić na uzbrojenie amerykańskiej armii dwa lata później. Konstrukcja pocisku opera się na opracowanym dla US Air Force AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon) z dodatkowym silnikiem startowym.

Podczas dorocznej konferencji Association of the U.S. Army (AUSA) po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację wyrzutni pocisków hipersonicznych przeznaczoną dla wojsk lądowych. W ramach projektu Common-Hypersonic Glide Body (C-HGB) czyli wspólnego pocisku hipersonicznego dla różnych rodzajów sił zbrojnych powstał już obiekt, który osiąga prędkość od 6 do 8 większą od dźwięku i bardzo wysoką precyzję.

Jak powiedział podczas konferencji AUSA podsekretarz ds. US Army Ryan McCarthy „Pociski hipersoniczne trafiają w swoje cele z odchyleniem zaledwie 6 cali” – co oznacza około 15 cm. Natomiast Gen. Andrew J. Gebara, dyrektor ds. Planów strategicznych, programów i wymagań, Air Force Global Strike Command (AFGSC) w swoim wystąpieniu oświadczył, że pocisk hipersoniczny AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon) powstający dla US Air Force „może przelecieć prawie 1000 mil w 10–12 minut”, co jest pierwszą oficjalną informacją na temat jego osiągów. Szybkie obliczenia pozwalają ustalić, że zasięg to około 1600 km a prędkość pomiędzy Mach 6,5 a Mach 8.

image
B-52 z pociskiem AGM-183A ARRW podczas testów w locie. Fot. US Ari Force

Ponieważ zarówno pocisk AGM-183A ARRW jak i rakieta hipersoniczna dla US Army projektuje i będzie produkować koncern Lockheed Martin, można przyjąć, że ich możliwości będą bardzo zbliżone. Przekonanie to umacnia opublikowana podczas konferencji AUSA wizualizacja pojazdu należącego do systemu Operational Fires (OpFires), którego pociski wyglądają dokładnie jak AGM-183A ARRW, jedynie wydłużona o dodatkowy silnik startowy.

Wizualizacja przedstawia pięcioosiowe podwozie pojazdu wysokiej mobilności Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks) w wersji Palletized Load System z trzema kontenerami transportowo-startowymi pocisków hipersonicznych. Prawdopodobnie nie jest to wyrzutnia, ale pojazd amunicyjny do tego systemu, gdyż zgodnie z informacjami opublikowanymi przez DARPA i Lockheed Martin oraz wymaganiami US Army wyrzutnia ma przenosić dwa pociski i będzie mogła być transportowa samolotami C-130. Natomiast pojazdy amunicyjne mają korzystać z Palletized Load System.

Wyrzutnia OpFires ma wypełniać obecnie istniejącą lukę w możliwościach operacyjnych systemów rakietowych US Army. Aby przyspieszyć projekt, który ma doprowadzić do wprowadzenia pierwszej baterii do służby w 2023 roku, ale też dla zapewnienia interoperacyjności zastosowano wiele rozwiązań z systemu HIMARS oraz zapewniono pełną zgodność z systemem Advanced Field Artillery Tactical Data System (AFATDS) stosowanym przez US Army.

Reklama
Reklama

Komentarze