- Wiadomości
- Komentarz
- Polecane
Pierwszy lot tureckiego myśliwca przyszłości [WIDEO]
W Turcji wzbił się w powietrze po raz pierwszy w historii prototyp samolotu wielozadaniowego 5. generacji Kaan (Chan). Oznacza to znaczący postęp w programie tureckiego samolotu i pozwala postawić pytanie, czy Turcja wkrótce znajdzie się w ekskluzywnym klubie producentów załogowych samolotów bojowych najnowszej generacji.

Autor. TAI
Start odbył się 21 lutego 2024 roku w godzinach porannych. Maszyna wystartowała z przyzakładowego lotniska producenta w centralnej Turcji i przebywała w powietrzu 11 minut. W trakcie lotu przetestowano podstawowe systemy samolotu. Udany oblot prototypu oznacza, że Kaan, efekt programu TF-X, zakończył serię prób naziemnych i mógł dzięki temu rozpocząć próby w locie. Ich cykl będzie trwał najbliższych kilka lat, ale planuje się, że już w drugiej połowie tej dekady rozpocznie się produkcja seryjna samolotów i przed 2030 będą już wdrażane do służby.
Program TF-X swoje prapoczątki miał w roku 2010. Planowano wówczas, że samoloty te będą stanowiły dopełnienie floty F-35A w tureckich siłach powietrznych. Turcja była jednym z ważniejszych członków konsorcjum Joint Strike Fighter i planowała zakup 120 egzemplarzy wersji A dla sił powietrznych. Samoloty z programu TF-X miał zostać zamówione w większej liczbie, prawdopodobnie tak aby mogły zastąpić całą flotę F-16C/D w stosunku 1:1.
WATCH | Türkiye's Homegrown Fighter Jet KAAN Conducts Maiden Test Flight
— INDEPENDENT PRESS (@IpIndependent) February 21, 2024
KAAN, a fighter jet made in Türkiye, conducted its maiden test flight on Wednesday, the Turkish Aerospace Industries (TAI) said. The first fifth generation fighter jet manufactured domestically aims to… pic.twitter.com/Oyley4UwVM
Turkish TAI KAAN stealth fighter has flown for the first time. pic.twitter.com/8R78RaOA5d
— Fighterman_FFRC (@Fighterman_FFRC) February 21, 2024
Wyrzucenie Turcji z programu F-35, po zakupie przez nią rosyjskich systemów S-400 Triumf, sprawiło, że program TF-X stał się dla Ankary jeszcze ważniejszy niż dotychczas, choć z drugiej strony zmniejszyły się możliwości współpracy przey Kaanie z firmami zachodnimi. Z tego powodu na początku 2023 roku zadecydowano o przyspieszeniu programu. Kaan został zaprezentowany wiosną i ogłoszono rozpoczęcie jego prób naziemnych.
Zobacz też
Prezydent Erdogan zapowiedział też, że samolot zostanie oblatany jeszcze w roku 2023. Terminu tego nie udało się dotrzymać, jednak to, że udało się przeprowadzić lot teraz w lutym roku 2024 jest także imponujące. Wygląda na to, że Turcy rzeczywiście będą w stanie rozpocząć produkcję samolotów w ciągu najbliższych kilku lat, mniej więcej dwa lata po rozpoczęciu produkcji koreańskich KF-21 Boramae. Jeżeli tak się stanie, wówczas zamówienia krajowe na tą konstrukcję powinny osiągnąć nawet 200-300 egzemplarzy i stopniowo konstrukcja ta zacznie wypierać F-16, a w pierwszej kolejności zmodernizowane, ale sędziwe F-4E-2020 Terminator.
Turkish Aerospace Industries successfully carried out first flight test of KAAN. pic.twitter.com/1FQauvPNK8
— Frontliner (@FrontlinerUV) February 21, 2024
Po osiągnięciu takiej skali produkcji Turcja powinna uzyskać zadowalającą cenę jednostkową za pojedynczy egzemplarz samolotu i wówczas będzie mogła zaoferować go na eksport. Zainteresowany nim mógłby być np. Azerbejdżan, którego siły powietrzne opierają się obecnie na MiGach-29 i Su-25. Byłby to jednak klient niewielki. Wstępne zainteresowanie Kaanem wyraziła też Tajlandia. Wydaje się, że samolot mógłby również zostać zaoferowany światu islamskiemu, a przynajmniej tej jego części, która ma z Turcją dobre stosunki. Nie bez przyczyny Kaana określono niegdyś jako „pierwszy wielki myśliwiec muzułmanów”.
Zobacz też
Turcy starają się uzyskać w swoim samolocie maksymalną niezależność jeżeli chodzi o podzespoły. Widać to chociażby po zakładanym dla niego garniturze uzbrojenia, które jest tureckie. Jak na razie samolot ten jest jednak napędzany amerykańskimi silnikami odrzutowymi General Electric F110 czyli jednostkami napędowymi stosowanymi w F-16. Trudno powiedzieć, czy uda się tutaj osiągnąć samodzielność poprzez rozwinięcie programu własnego silnika odrzutowego.
Official video of the first flight of Turkish made 5 generation fighter KAAN. Wow, this is truly sensational from Turkish Aerospace Industries! Congrats Türkiye🇹🇷 ! pic.twitter.com/hFWH6IVNT9
— Nighthawk🇦🇿🇹🇷🇺🇦🇬🇪🇱🇹🇫🇮 (@PigBenis90) February 21, 2024
Tak czy inaczej fakt względnie samodzielnej produkcji samolotu tej klasy, będzie nie tylko prestiżowy, ale umożliwi także prowadzenie skuteczniejszej polityki międzynarodowej i może być kołem napędowym dla rodzimego przemysłu oraz ośrodków naukowo - badawczych. A także narzędziem w prowadzeniu skutecznej polityki międzynarodowej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]