Reklama

Technologie

Norwegia wycofa F-16 do końca roku. Trafią do Rumunii?

Fot. forsvaret.no
Fot. forsvaret.no

Norweskie ministerstwo obrony zdecydowało, że od 2022 roku jedynymi samolotami wielozadaniowymi w służbie pozostaną F-35A Lightning II. Do końca bieżącego roku wycofane zostaną wszystkie samoloty F-16AM/BM Fighting Falcon, dla których poszukiwany jest nabywca. Spółka Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) otrzymała kontrakt na remonty wycofanych już maszyn i przygotowanie ich do sprzedaży. Zainteresowanie wyraziła Rumunia.

Norwegia posiada obecnie 31 samolotów F-35A, natomiast kolejne 3 mają zostać dostarczone do końca bieżącego roku. 10 z tych maszyn jest wykorzystywanych do szkolenia pilotów w USA. Zgodnie z planem do końca 2024 roku powinna zakończyć się dostawa wszystkich 52 zamówionych maszyn, jednak opóźnienia w produkcji związane z COVID-19 mogą spowodować pewne opóźnienia. Niemniej ministerstwo obrony Norwegii podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu F-16 do końca 2021 roku, przede wszystkim dla ograniczenia kosztów.

Eksploatowane samoloty należą do relatywnie starej wersji F-16AM/BM i ich możliwości są ograniczone, ale mimo to nie brakuje klientów na ich pozyskanie. W ostatnich dwóch latach zainteresowanie wyrażały firmy oferujące usługi „Red Force”, czyli symulujące przeciwnika podczas ćwiczeń lotnictwa i OPL. Jest to związane z oddelegowaniem tego typu zadań przez US Air Force i zakontraktowanie właśnie komercyjnych operatorów. Holandia już zdecydowała, że swoje samoloty sprzeda właśnie takim „cywilnym operatorom”.

Norwegia również zdecydowała się na sprzedaż wycofanych samolotów. Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) obecnie przygotowuje do sprzedaży wycofane już z eksploatacji samoloty F-16 norweskiego lotnictwa. Jako potencjalny klient wymieniana jest Rumunia, która pozyskała zmodernizowane samoloty F-16AM/BM od Portugalii. Jak informował już w marcu 2021 roku magazyn Key Aero, Forțele Aeriene ale Romaniei zainteresowane są pozyskanie dwóch eskadr norweskich F-16AM/BM.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (14)

  1. Kalis

    Brać te f16 dla zastąpienia suk, całość dwie eskadry, zwłaszcza że załogi przeszklone, do tego od razu nastawić się na wycofywane w przyszłym roku podwodne okręty u210ula, też wszystkie..

  2. Miko

    Jeśli chodzi o maszyny norweskie to dobre i to . Napewno lepsze niż mig czy su . Na nasze wojsko powinno być zdecydowanie większe % PKB ja myślę że powinno to oscylować. W okolicach 4% PKB. Polska jako kraj jest w bardzo nieciekawym miejscu na granicy wschodu z zachodem . Z historii pamiętamy że miało to swoje konsekwencje i teraz też może . Nasze wojsko powinno mieć wszystko na co zasługuje. Na nowe samoloty f 16 lub gripeny . Na nowe łodzie i czołgi, czy śmigłowce . Tak by mogło by stawić czoła agresorowi. Ale też liczą się w tym mądre owsety . Napisałem tak ogólnie bo ile powinno być zmian w naszym wojsku i co powinno posiadać można by pisać i pisać

    1. BUBA

      W czym są lepsze od zadbanego MiGa-29 9.12? Koszty utrzymania wieksze, samoloty starsze i coraz bardziej beda sie sypać- nie ma do nich zaplecza w Polsce, nie ma sensu tego kupować................... ...................................................................................................................................................................... Chcesz by 100% floty było serwisowane w USA? Każda głeboka modernizacja i wiekszy remont - USA a wartość bojowa niewielka (Dwa MiGi-29 z PSP toczyły walke z 6 F-16 MLU na raz, wszystkie F-16 MLU spadły kosztem jednego MiGa-29, Luftwaffe na MiGach-29 miało takie same doświadczenia w zwalczaniu F-16, F-18 i F-15 ponad 20 lat temu)......................................................................................... ....................................................................................................................................................................... Nie ma co iśc w zabyki. Albo nowe F-35 albo F-15EX - to tylko ma sens..................................................

    2. złośliwy

      Sprawdź jaki procent budżetu w końcówce lat trzydziestych RP przeznaczała na wojsko.Pewnie się zdziwisz.Zważywszy na efekt tego we wrześniu 39 roku.

    3. rezerwa 77r.

      ażeby utrzymywać MIG-29 w sprawności , powinna zapaść decyzja o kupnie WĘGIERSKICH na części , stan tych sprzętów jest ,, nieciekawy " jednak samych części 300 szt. w tym 20 silników , cena wywoławcza była 10 mln

  3. Swój

    Że względu na koszty dobre a netleje dowalają ludziom w 100%

  4. xyz470

    I to jest mądra decyzja. My też powinniśmy w pierwszej kolejności dokupić 32 F16V i pozbyć się MIG-ów i SU-22. Te 80 (48+32) samolotów wielozadaniowych, jednego typu na początek to dobry punkt wyjścia. Najważniejsze to zbudować odpowiedni system do utrzymania sprzętu w wysokiej sprawności. Postawić nie na ilość, ale na sprawność do działania i rozsądne koszty eksploatacji. To tyle w temacie.

  5. rezerwa 77r.

    ciekawe czy mają długie resursy , czy zalatane na śmierć ????

    1. Dawo

      Pozostało im około 2000h.

    2. rezerwa 77r.

      to jednak dosyć dużo , warunek cena // będą bezpieczniejsze aniżeli MIG-29

    3. Dawo

      Około 12-16 mln za sztukę. Rozmowy z Rumunia trwają juz jednak od kliku miesięcy. I raczej zakończą się zawarciem umowy. Rumuni chcą zakupić 36 maszyn, dla dwóch eskadr. Reszta jako magazyny części.

  6. Trzcinq

    Każdy szrot na pierwszą linie wschodnią flankę marsz

    1. Davien

      A co w Rosjoi macie tak tragiczna sytuacje ze na granice z Chinami chcecie kupować norweskei f-16:))

    2. rezerwa 77r.

      HA HA HA HA HA HA HA HA /;-))

  7. asdf

    Ciekawe że nie tak dawno norwegowie przyznali że one są tak zajechane że nawet jak ktoś się po nie zgłosi to nie będą ich sprzedawać bo się nie nadają do użytku

    1. Funklub Daviena i GB

      Nic takiego nie miało miejsca. Przynajmniej z oficjalnego źródła.

  8. Roshedo

    Nie lepiej do nas w trybie" na wczoraj"? Migi zaraz się rozpadną a na granicy wschodniej niespokojnie ( ruchy wojska białoruskiego - przemieszczenia w rejonie Grodna)...

  9. Tomek

    A czy Polska Nie jest zainteresowana? Biją na głowę Su-22.

    1. Prof. Gazmajster

      Kosztami utrzymania? To na pewno! Są z resztą jednakowo stare i zdezelowane.

    2. Davien

      No Su-22 to mozliwości tych "starych" F-16 nawet sie nie zbliża pod żadnym wzgledem:)

  10. BUBA

    Norwegia wycofa F-16 do końca roku - Wycofac Suki i zakupic norweskie. Drogie hyba nie beda ...

    1. Kalis

      Dokladnie, one są po modernizacji, brać dwie eskadry i pasuje

    2. rezerwa 77r.

      może lepiej przerobić SU-22 na drony samobójcze , gdyż rakiet o takim zasięgu nie posiadamy , dokupienie kolejnych samolotów jest wskazane na wczoraj , jakie mogą być używane nawet 32 szt.

    3. Herr Wolf

      A w szpitalu na jedzenie 4zł

  11. Davien

    Romowie będą latali na F-16 a u nas dalej będą w użyciu MiG-29 pamiętające czasy CCCP. Sam nie wiem po której stronie oceanu jest żałośniej.

    1. Zbuta

      Widzisz. Mamy pistsowiecki złom, gdybysmy kupili te f16 mielibyśmy jeszcze złom amerykański, który generowałby koszty większe niż zakup nowych samolotów. Już raz nabraliśmy się na NRDowskie migi.

    2. Levi

      Nasze MIGi zostaja do końca resursów tylko z jednego powodu i wszyscy wiemy o co chodzi. I z roku na rok będzie ich (niestety) mniej w związku i z kanibalizacją i z 'wysypką hangarową'...

    3. Rumuni to nie Romowie chociaż naprawdę dużo ich tam mieszka

  12. Arek

    W takim razie wkrótce dostępne będą eks-rumuńskie Migi-21, Polska powinna natychmiast podjąć starania o ich pozyskanie

    1. Levi

      W jakim charakterze? Ozdób pomnikowych?

    2. GB

      Za darmo jako cele pozorne można brać. Przecież na przestarzałych rosyjskich radarach będą wyglądać jak F-16.

    3. Xzibit

      Będą ładnie wyglądać koło równie zabytkowych Su-22 a kupimy 300 mobilnych ołtarzy i będziemy się modlić żeby z nieba nie spadały :)

  13. JSM

    Opóźnienia w produkcji wynikają z zerwania umowy z Turcją a nie z żadnym COVID-19. Żaden COVID nie zżera tytanu czy aluminium a nawet gumy żeby utrudnić produkcję. Ludzie w wieku produkcyjnym też wbrew propagandzie też nie padają jak muchy. Co najwyżej chorują jak co roku.

    1. Zbuta

      Masz bardzo wąskie myślenie. covid owszem nie zżera tego i owego, ale z jego powodu co rusz ogłaszane są przestoje w produkcji i łańcuch dostaw.

    2. Levi

      Ale prawdą jest że Chiny i Rosja własnie Covidem motywuje opoznianie dostaw surowców. Z reszta w przypadku Chin nie tylko surowców.

    3. Trzcinq

      To proszę uszanować te państwa. W przypadku Rosji Ukraina to ich strefa wpływów a Chiny chcą przywrócenia Tajwanu do macierzy. Na ich miejscu USA zrobiło by to samo. Izrael obecnie również tworzy strefę wokół siebie państw szarganych bieda wojna lub podporządkowanych

  14. Monika17777

    Rumunia będzie mieć więcej jak mu nie bawem F16 nie wiem na co czekają władze kupić z 4 eskadry F16 V

    1. Xzibit

      Nasze władze niestety naiwnie myślą że 32 F-35 załatwią wszystkie nasze problemy i do tego 48 starzejących się F-16 a obrony przeciwlotniczej poza najkrótszym zasięgiem nie mamy.

    2. Daniel S.

      Ilość nie zawsze przekłada się w jakość. Te F’y są stare. Co do F-16V… tak na pewno by się przydało, ja jednak bym się zastanawiał czy nie wprowadzić trzeciego typu samolotu (nie liczę radzieckich konstrukcji, które powinno się wycofać). Takiego który został typowo zaprojektowany do dominacji powietrznej a przy okazji może wykonywać i inne misje. I tu w zasadzie jedyną konstrukcją jest Typhoon. Wiem, że są tu miłośnicy F-15ex, lecz nawet po włożeniu nowego komputera nie zmienia to faktu, że ta konstrukcja jest już stara. Niestety nie ma szans na F-22. Proszę pamiętaj też, że samoloty to jedno. Trzeba mieć je też gdzie trzymać i mieć je jak obronić gdy są na ziemi. Zatem bez względu czy będą kupowane F-16 czy ów trzeci typ samolotu wprowadzany, trzeba dla nich przygotować infrastrukturę.

    3. Nie inż.

      Nie mamy obrony? To gdzie się podziała? Ukradli?