- Wiadomości
MSPO 2021: WZL1 sięgają w kosmos
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. prezentują podczas MSPO 2021 szeroką ofertę modernizacji śmigłowców Mi-8, Mi-17, Mi-14 i Mi-24, uzupełnioną o zaawansowane technologie kompozytowe i addytywne. Natomiast nowością jest makieta rakiety, zdolnej do wynoszenia ładunków badawczych powyżej linii Kármána (100 km), powstającej w kooperacji z WITU i spółką Gamrat ze wsparciem Funduszy Europejskich.

Projekt zakłada opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków o masie do 40 kg, który będzie w stanie osiągnąć granicę kosmosu. Wartość projektu przekracza 23,6 mln zł z czego ponad 18,6 mln zł stanowi wkład Funduszy Europejskich. WZL1 są liderem tego projektu, który ma ograniczyć koszty, umożliwiając prowadzenie badań i prac eksperymentalnych w warunkach mikrograwitacji oraz sondowanie górnych warstw atmosfery. Jest to projekt interesujący i innowacyjny, ale podstawową działalność zakładu stanowi obsługa techniczna i modernizacja śmigłowców eksploatowanych m. in. przez Siły Zbrojne RP, takich jak Mi-24 czy Mi-17.

Zakres proponowanej modernizacji jest związany, przede wszystkim, z dostosowaniem do standardów NATO oraz zwiększeniem bezpieczeństwa. Podstawowy pakiet zarówno dla maszyn Mi-24, jak i Mi-17 obejmuje zintegrowany system łączności ZSŁ-1, radiostacje VHF, UHF, HF oraz systemy wspomagające i nawigacyjne VOR/ILS, TACAN, MARKER, GPS.
Kabina zostanie dostosowana do użycia gogli noktowizyjnych. Jej oświetlenie dostosowano tak, aby współdziałało z goglami NVG 3 generacji zgodnie z normą MIL STD-300. Maszyny zyskują również system IFF zgodny ze standardem NATO. Zwiększenie bezpieczeństwa w warunkach bojowych zapewniają także rozpraszacze gazów wylotowych EWU oraz ukraińskie urządzenie aktywnie zakłócające naprowadzanie w podczerwieni typu KT-01 ADROS, którego zadaniem jest zmylenie nadlatujących rakiet.

W przypadku śmigłowca Mi-17 modyfikacja może również obejmować wyposażenie poszukiwawcze i sprzęt medyczny, wciągarkę GOODRICH 76379-040 oraz stopień wejściowy, wysięgnik do liny zjazdowej oraz tylne stanowisko karabinu maszynowego. W podobnym zakresie modernizowane są śmigłowce morskie Mi-14, jednak w ich przypadku zamiast uzbrojenia położono nacisk na systemy nawigacji i pozycjonowania, pozwalające na realizację zadań w każdych warunkach pogodowych.
We wszystkich wspomnianych maszynach stosowane są ulepszone silniki lotnicze TW3-117, które WZL1 pozyskuje z ukraińskiej firmy Motor Sicz. Jednostki napędowe tego producenta dostępne są w wersji, w której agregaty produkcji rosyjskiej zastąpiono elementami innych producentów, a ich parametry istotnie przewyższają rosyjski oryginał.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]