Nowe samoloty wczesnego ostrzegania dla RAF

24 marca 2019, 15:32
28423003_10155723074352639_6401674351570655473_o
Fot. Royal Australian Air Force
Reklama

Sekretarz obrony Wielkiej Brytanii podpisał umowę, na mocy której RAF otrzyma pięć samolotów wczesnego ostrzegania E-7.

Brytyjski sekretarz obrony Gavin Williamson podpisał umowę o wartości blisko 2 mld GBP, na podstawie której do Królewskich Sił Powietrznych trafi pięć samolotów wczesnego ostrzegania Boeing E-7 Wedgetail. Zastąpią one wykorzystywane samoloty Boeing E-3D Sentry. Po podpisaniu umowy sekretarz Williamson stwierdził, że dzięki dostawom nowych samolotów lotnictwo brytyjskie zdoła utrzymać przewagę technologiczną, niezwykle istotną w coraz bardziej złożonym środowisku walki. Jego zdaniem wykorzystanie nowych samolotów przyczyni się do znacznego wzrostu skuteczności działania brytyjskiego lotnictwa i marynarki. Sekretarz podkreślił również, że umowa wzmocni współpracę przemysłowo-wojskową pomiędzy Wielką Brytanią, USA i Australią.

W oświadczeniu ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii stwierdzono, że kupione maszyny E-7 będą jednym z głównych elementów tzw. brytyjskich sił powietrznych nowej generacji.

Samolot E-737 AEW&C "Wedgetail" (określany jako budżetowy AWAC") jest oparty na samolocie pasażerskim Boeing 737-700. Zbiorniki paliwa pozwalają mu na przebywanie w powietrzu do 11 godzin. Oprócz dwuosobowej załogi, zabiera 6-10 operatorów radaru Northrop Grumman MESA (Multi-role Electronically Scanned Array). Radar ten pracuje w pasmie L (długość fali 15-30 cm) i na wysokości ok. 9000 m zapewnia wykrywanie celów morskich z odległości 850 km, celów powietrznych w zasięgu 600 km dla obiektów na dużym i średnim pułapie oraz 370 km dla niskolecących obiektów. Samoloty E-737/E7 "Wedgetail" wykorzystywane są przez siły powietrzne Australii (sześć egzemplarzy), Korei Południowej (cztery egzemplarze) i Turcji (cztery egzemplarze).

Maszyny tego typu przeznaczone dla RAF zostaną poddane modyfikacjom w Wielkiej Brytanii - wykonają je pracownicy zakładów Marshall Aerospace and Defence Group w Cambridge.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Ajax
niedziela, 24 marca 2019, 20:23

Nieprawdziwe dane dotyczące zasięgu radaru Northrop Grumman MESA na pułapie 9000 m.

Davien
poniedziałek, 25 marca 2019, 13:07

To jakie sa prawdziwe?? Bo Northrop Grumman nie podaje zasięgu przy danych radaru MESA, twierdzi jedynie ze jest on od 20 do 50% wiekszy niz innych AWACS-ów.

Greg
niedziela, 24 marca 2019, 18:09

Kiedy AWACS dla Polski ? Czy w ogóle jest potrzebny?

Ktos
niedziela, 24 marca 2019, 17:19

Jak znalazł na płomykówkę. Ale jak znam "ekspertów" z IU. To pewnie nie sprosta wymaganiu mino odporności i możliwości zejścia pod wodę. Kiedy w końcu Pan minister rozwiąże te beznadziejne instytucje bemozcy.

Shshshshssjsj
poniedziałek, 25 marca 2019, 08:59

To trzeba by też zlikwidować beznadziejny zus, krus, inspekcje etc.

Tomasz
poniedziałek, 25 marca 2019, 12:22

Dlaczego bronisz tak beznadziejnej instytucji jak IU ?

Tweets Defence24