- Wiadomości
AS 2019: Ataman 3 dla ukraińskiej piechoty morskiej?
Prywatna spółka Practika zaprezentowała podczas wystawy Arms and Security 2019 transporter kołowy Ataman 3 w układzie 6x6. Najnowsza wersja tego pojazdu powstała w oparciu o wymagania ukraińskiej piechoty morskiej i jest uważana za głównego kandydata na następcę pojazdów BTR-80 wykorzystywanych przez tą formację.

Pojazd Ataman 3 jest kołowym transporterem opancerzonym w układzie 6x6, który wyewoluował z rodziny Atamanów w układzie 8x8 budowanych na podwoziu BTR-60. Pierwsza wersja Atamana 6x6 była prezentowana na kijowskiej wystawie w 2016 roku i od tego czasu przeszła znaczną ewolucję. Producent przekonuje, że tegoroczny Ataman 3 może skutecznie konkurować z pojazdami renomowanych producentów zachodnich. Trudno ocenić to w oparciu o jedyny istniejący prototyp, jednak maszyna faktycznie znacznie się zmieniła.

Kołowy transporter opancerzony Ataman 3 6x6 powstał w ramach ewolucji, opartej o wytyczne sił zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem ukraińskiej piechoty morskiej. Pojazd posiada klasyczny dziś układ z silnikiem z przodu i umieszczonym za nim przedziałem bojowym dla 6 żołnierzy desantu, wyposażonym w rampę tylną. Producent podkreśla wielokrotnie, że to rozwiązanie o wiele lepsze, niż układ rosyjski z drzwiami bocznymi dla desantu i przedziałem silnikowym z tyłu a bojowym w środku. Na lokalnym rynku jest to o tyle istotne, że w siłach zbrojnych Ukrainy nadal przeważają pojazdy BTR-70/80.
Drugi silnie promowany atut, to wyższy poziom opancerzenia i wyposażenia ochronnego. Zapewnia ono odporność na detonacje na poziomie STANAG 4569 4a/4b, czyli chroni przed wybuchem 8 kg trotylu pod kadłubem lub dowolnym kołem pojazdu. Ochrona balistyczna to w wersji podstawowej poziom 2, czyli odporność na ostrzał z broni ręcznej, ale z wykorzystaniem dodatkowego opancerzenie ceramicznego ma osiągać poziom 4, czyli odporność na ostrzał pociskami przeciwpancernymi kalibru 14,5 mm.

Transporter wyposażono w wieżę bezzałogową Spisa, obsługiwaną przez operatora zajmującego miejsce w przedziale bojowym. Masa wieży bez amunicji to zaledwie 1200 kg, a uzbrojenie obejmuje 30 mm armatę automatyczną ZTM-1 (licencyjne 2A72) z 300 nabojami, karabin maszynowy 7,62 mm z 2000 nabojów oraz dwie wyrzutnie pocisków kierowanych Barier-W. Dodatkowe uzbrojenie może stanowić granatnik automatyczny KBA-117 (AGS-17) lub karabin maszynowy kalibru 12,7/14,5 mm. Wieża posiada zautomatyzowany system kierowania ogniem z dzienno-nocnym celownikiem, stabilizacją i autotrackerem.
W takiej konfiguracji pojazd ma masę całkowitą 23 ton, długość 7,22 m i wysokość 2,9 przy szerokości kadłuba 2,29 m. Napęd stanowi dwunastolitrowy silnik Deutz o mocy 558 KM wyposażony w przekładnię automatyczną Allison. Jest to napęd o mocy ponad dwukrotnie większej niż dotychczasowy, o pojemności 7,2 litra. Pozwala to na osiągnięcie prędkości 100 km/h na lądzie i 8 km/h w wodzie, dzięki użyciu pędników. Ta ostania cecha jest szczególnie istotna w przypadku pojazdu przeznaczonego dla piechoty morskiej.
Spółka Praktika podkreśla, że prezentowany na kijowskiej wystawie pojazd Ataman 3 6x6 jest prototypem, w pełni gotowym do rozpoczęcia testów państwowych, które niezbędne są dla ewentualnego wprowadzenia tych maszyn do służby. Równocześnie poinformowano, że dostawy seryjnych pojazdów nie będą możliwe wcześniej niż w 2021l, a być może dopiero w 2022 roku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS