Technologie
Loyal Wingman na próbach lotniskowych
Firma Boeing poinformowała o przeprowadzeniu prób poruszania się po powierzchniach lotniskowych bezzałogowca opracowywanego przez ta firmę na zlecenie Australii w ramach przedsięwziecia o nazwie ATS Loyal Wingman.
Maszyna poruszała się o własnych siłach z prędkością dochodząca do 25,7 km/h, zatrzymywała się i dokonywała manewrów naziemnych zgodnie z podawanymi jej w trakcie testów poleceniami. Były już kolejne jej próby, pierwsze bowiem, statyczne, zostały przeprowadzone we wrześniu br.
Przy okazji Boeing zapowiedział ponownie, że pierwszy lot bezzałogowca odbędzie się jeszcze pod koniec tego roku. Najwyraźniej więc program jego systemu zaawansowanego odrzutowego bezzałogowca, który ma towarzyszyć w walce załogowym maszynom bojowym i rozpoznawczym przebiega jak dotychczas zgodnie z planem i nie odnotowuje opóźnień.
Czytaj też: Pierwszy kadłub australijskiego Loyal Wingmana
Jak informuje Boeing Australia wolne kołowanie po płycie lotniska umożliwiło przetestowanie komunikacji i zweryfikowanie integralności całego systemu a w szczególności takich jego elementów jak: sterowanie, holowanie i kontrola silnika. Łącznie w Australii powstać mają trzy prototypy Loyal Wingman. Jeżeli rzeczywiście pierwszy lot odbyłby się w grudniu to stałoby się to zaledwie 15 miesięcy po ujawnieniu makiety statku powietrznego do tego systemu.
ATS (Airpower Teaming System) Loyal Wingman powstaje w odpowiedzi na zapotrzebowanie Royal Australian Air Force na sterowany przez sztuczną inteligencję, autonomiczny bojowy bezzałogowiec towarzyszący w walce F/A-18E/F i F-35A, zaś podczas rozpoznania wspierający E-7A Wedgetail. Jego sekcja dziobowa ma być wymiennym modułem zakładanym w zależności od misji którą maszyna ma wykonywać. Prawdopodobnie osobny moduł będzie stosowany przy misjach rozpoznawczych a inny przy misjach bojowych.
Australia jest jednak tylko klientem startowym i co ciekawe całe przedsięwzięcie jest pierwszym programem prowadzonym przez Boeinga poza granicami Stanów Zjednoczonych, a także pierwszym samolotem w pełni zaprojektowanym i przeznaczonym do produkcji w Australii od pół wieku. Co za tym idzie system ten nie będzie objęty obostrzeniami rządu amerykańskiego, które wiążą się z eksportem rozwiązań powstałych w USA i zawierających krytyczne technologie.
Boeing zakłada sprzedaż tych systemów państwom na całym świecie. Głównym celem jest skuteczne zaproponowanie go U.S. Air Force w prowadzonych obecnie przez tą formację poszukiwaniach samolotu towarzyszącego maszynom bojowym. Może to być jednak atrakcyjna propozycja także dla innych odbiorców. Między innymi dlatego, ponieważ maszyna nie będzie wymagała specjalnie przygotowanych lotnisk i baz, ale po rozśrodkowaniu będzie mogła operować z przygodnych odcinków drogowych, nawet takich w nienajlepszym stanie technicznym.
#LoyalWingman is taxi testing on a runway for now, but in the future this unmanned aircraft will be able to self-deploy and land almost anywhere! #AirpowerTeaming pic.twitter.com/VBRyQSKH84
— Boeing Defense (@BoeingDefense) October 22, 2020