Następcy czeskich i słowackich BVP gotowi do testów

27 kwietnia 2021, 15:19
Ez-4nMQWUAU_HN-
CV90, Lynx i ASCOD gotowe do testów. Fot. army.cz
Reklama

Czeskie ministerstwo obrony poinformowało, że na sześciotygodniowe testy dotarły pojazdy CV90, ASCOD i Lynx. Sa one oferowane jako następca pojazdów BVP-1 i BVP-2 zarówno w siłach zbrojnych Czech jak i Słowacji. Wyniki testów, realizowanych zarówno przez służby ministerstw i sił zbrojnych jak i instytutów naukowo-przemysłowych, zostaną wykorzystane w procesie oceny poszczególnych ofert.

Testy dynamiczne, próby i sprawdzenia zgodności z podanymi parametrami mają być realizowane jednocześnie na wszystkich pojazdach, ale na różnych obiektach. Wymieniono m. in. poligony Březina i Libavá, Šenov koło Nowego Jiczyna, lotnisko w Przerowie jak również siedzibę 72. Batalionu Zmechanizowanego w Přáslavicach, który będzie docelowo eksploatował te pojazdy oraz zakłady przemysłowe w Vyškovie, Slavičínie i Brnie. Dzięki zaangażowaniu tych wszystkich obiektów będzie możliwe zrealizowanie niezależnie wszystkich zaplanowanych działań testowych w niemal identycznych warunkach i na podobnych obiektach na wszystkich pojazdach. Zapewni to bardziej adekwatne porównanie wszystkich trzech konstrukcji.

W testach i próbach funkcjonalnych weźmie udział łącznie ponad 200 osób z Ministerstwa Obrony i Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej, przedsiębiorstw państwowych, a także przedstawicieli dostawców. Będzie to zadanie złożone, między innymi ze względu na COVID-19. Oczywiście w pewnych momentach pojazdy i ekipy mogą się „spotykać” na poszczególnych obiektach. Najprawdopodobniej wszystkie trzy konstrukcje będą w tym samym czasie i miejscu jedynie podczas VIP Day 26 maja w Libavie, gdzie mają być obecne zarówno media jak też wysocy przedstawiciele sił zbrojnych oraz władz państwowych.

Trwające od dłuższego czasu postępowanie dotyczące czeskich pojazdów, jak się wydaje, połączy się (lub przynajmniej zbiegnie w czasie) z postępowaniem słowackim, którego rozpoczęcie Bratysława ogłosiła w marcu 2021 roku. W obu przypadkach brane są pod uwagę oferty trzech koncernów:
- BAE Systems Hägglunds AB z ofertą popularnych pojazdów CV90 produkowanych w Szwecji i wykorzystywanych przez wiele państw NATO;
-     General Dynamics Land Systems z austriacko-hiszpańską maszyną ASCOD, na bazie którego powstał Ajax, nowy bojowy wóz piechoty armii brytyjskiej;
-     Rheinmetall Landsysteme z nowym bwp Lynx który miał swoja premierę na Eurosatory 2016.

Czeskie ministerstwo obrony poinformowały, że wszystkie trzy konstrukcje jakie mają być testowane, dotarły już na miejsce i „odpoczywają” w garażach jednostki wojskowej w Vyškovie. Prowadzone testy zdają się przeczyć sugestii jaką wygłosił premier Czech Andrej Babiš w marcu ubiegłego roku, stwierdzając podczas konferencji prasowej – „Prawdopodobnie nie potrzebujemy teraz BWP, ale potrzebujemy wiele innych rzeczy do wojny z koronawirusem.” – Deklaracja padła w ryzykownym momencie, gdyż pod koniec 2019 roku wybrano już 3 oferentów którzy złożyli wstępne propozycje. Celem przetargu oszacowanego na około 53 mld koron (8,7 mld zł) jest wyposażenie w nowe pojazdy 7. Brygady Zmechanizowanej, która do 2026 roku ma uzyskać wyposażenie zgodne ze standardem NATO. Obecnie jest ona wyposażona w 18 pojazdów BVP-2, które ma zastąpić 210 nowych bojowych wozów piechoty. 

Bardzo podobną jest sytuacja armii słowackiej, która nowymi pojazdami chce zastąpić 69 egzemplarzy bojowych wozów piechoty BVP-1, 91 bojowych wozów piechoty BVP-2. Podobny los ma spotkać także 17 zmodernizowanych BVP-1 do standardu BVP-M i 18 rozpoznawczych BPzV Svatava (BWR-1S) zmodernizowanych do wersji BPsVI. Oba typy otrzymały bezzałogowy system wieżowy Turra-30. Nie wiadomo co stanie się z 60 gąsienicowymi transporterami opancerzonymi OT-9 , czyli BVP-1 z wieżyczką pojazdu BTR-60/BRDM-2 uzbrojoną w karabiny maszynowe, lecz prawdopodobnie również zostaną wycofane.

Dla Słowaków, jak poinformowano na początku roku, podobnie jak w przypadku kontraktu dla Czech, liczy się przede wszystkim koszt i zaangażowanie lokalnego przemysłu. Nie jest wykluczone, że oba państwa mogą docelowo dokonać wspólnego zakupu i podziału zadań w zakresie obsługi i przemysłowego wkładu w projekt, co z pewnością może wpłynąć na cenę Wspólnie Czechy i Słowacja będą bowiem pozyskiwać ponad około 400 bojowych wozów piechoty, co jest łakomym kąskiem dla każdego z trzech zaangażowanych oferentów.   

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 90
Reklama
generał nadterminowy
czwartek, 29 kwietnia 2021, 20:53

"wyposażona w 18 pojazdów BVP-2, które ma zastąpić 210 nowych bojowych wozów piechoty" Chyba 185 , a nie 18 !!!

FulkontaktFighter
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:15

NPBWP Borsuk to 25 t plus zapas 5 t na dodatkowy pancerz. Sami jesteście papierowo- kartonowi i tyle w temacie

Viktor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:38

K21 hanwha z Korei brkuje tutaj W pełni zintegrowany i nie za 9 mlm euro

trzcinq
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:07

Odpowiadając na zdecydowanie większą ilość komentarzy>Będziemy mieli Borsuka i na nic nam CV90 ASCOD czy Lynx. Dziękuję i żegnam szerokie grono trollowni reprezentującą różne barwy i sztandary< Krótko bo ile można wałkować w kółko jedno i to samo wszak Jak beton nie zrozumiał to już nie zrozumie

Maroon
czwartek, 29 kwietnia 2021, 06:28

Bwp 1 i 2 na głowę biją te zabaweczki nie mówiąc o BWP 3

r2-o
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:54

bawi mnie nasz entuzjazm wzgledem BWP Borsuk. Poki co znow mamy 1 prototyp (grugi poległ na minie- tak pisali). Biorac pod uwage info o cenie czyli 28milionow sztuka za cos czego nie ma to jednak rozumiem rzad Indii ktory wlasnie zrezygnował ze swego Borsuka i zamowil BWP 2 (maja licencje) . Tylko że wsadzaja tam lepszy silnik, wlasna wieżę ze współczesnym PPK i raczej nie udaja ze maja łączność za radiostacji R123. Rzad i wojsko myślą co chca a powinni patrzeć gdzie i co zrobić. Wersja BWR tłuc w Poznaniu oczywiście zmienic silnik na nowoczesny i cichszy oraz wieżę. Cześć BWP jest używana jako ochrona czołgó. To po co im pływanie? te dopancerzyc plus nowe wieże. O tym ze nowa laczność OBRA czy okablowanie pisać chyba nie trzeba. Czesc uzbroich w 30mm bushmastery, a część z wieżę OPL jak sopel. Co do cieżkiego borsuka to zanim go skonstrułuja i patrząć na ceny taniej i szybciej bedzie kupic Lynxy. Jak wojacy do tej konkluzji dojda to akurat Wegrzy Czesi i Słowacy nasycą swoje potrzeby i Węgrzy będą może mieli wolne moce w nowej fabryce. A jeśli nas na nic nie stać to zawsze mozna wyposażyć nową dywizję w czinskie YT300 plus transportery lub BWPy. Maja dobra relacje cena do wartości bojowej. Inna opcja to kupic merkavy 4 plus Namery. Też ekonomicznie dużo lepsze niż czekanie jakie ceny spod sufitu wyciągnie PGZ. Z tym że współpraca z Chinami o tyle lepsza że do starych T72 mozna kupic nowe wieże z dzialami i amunicja i też podciągnać troche ten sprzęt. A wracając do Indii włąśnie kupują T90MS od Rosji, A Rosjanie mają dużo ciekawego sprzętu ATGMy, Terminatory itd. Polacy narzekaja na ruski sprzet jeżdżąc 50 lat bez modernizacji. Inny sprzet byl juz wymieniany ze 3 razy w armiach świata. Moderka BWP jest sensowna gdy bedzie modernizacja a nie zwyklym remontem. Rozumiem dume z Borsuka ale jak dla mnie wyglada jak miły cel dla lotnictwa i snajperów

pugh
piątek, 30 kwietnia 2021, 04:23

Ciekawe jak niektórzy "skonstrułuja" swoje wypowiedzi może tak robią " czinskie" "włąśnie".

Paweł
czwartek, 29 kwietnia 2021, 21:13

Bzdury największe jakie tu czytałem. Jak Borsuk to cel dla lotnictwa (zssw30 ma odpowiedni kąt 30mm by razić to co lata) to czym jest bwp1 nawet zmodernizowany!? I na minie nie poległ a wręcz przeciwnie. Szkoda słów na takich jak ty

ja.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 00:09

Oczywiście, że by mógł tam Borsuk stanąć, bo Czesi na razie nie powiedzieli, co chcą kupić i testują. Borsuk może być alternatywą, jest jeden problem, jest nadal prototypem. Nie wytworzono nawet partii próbnej. Nikt takiego BWP nie kupi, mając do dyspozycji bardzo dobre, już istniejące tego typu pojazdy. Polska jest spóźniona ze swoim BWP o 5 lat już. To samo tyczy się modernizacji rosomaka. Partria się uwinęła i dostała kontrakt od USA, Polska natomiast nadal myśli i klepie sprzęt sprzed 20 lat.

Rozwiewam wątpliwości
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:02

Ile można pisać (nie tobie) rzeczy oczywiste? W kwestii BWP dla Słowacji i Borsuka to zgoda pełna choć wielu nie wiedzieć czemu hejtuje go bez sensu (ich olać) ALE mija już min. 30 lat opóźnienia w sprawie nowego BWP dla Polski. Co do Rosomaka to jest licencja na wersję XP więc myślę że to kwestia czasu kiedy zaczną to klepać. Co do Patrii i kontraktów. Otóż w czasach kiedy offset itp. jest ważny (nie dla nas) z wielkim firmami nie mamy szans jednak zapotrzebowanie jakie my mamy w tym temacie (BWP/KTO) i tak się nam opłaca choć sprzedaż na inne rynki mile widziana. I panowie Borsuk to 25t z możliwością opancerzenia dodatkowego (waga wzrasta nawet do 32 t) więc jaki lekki? Lekki to jest rodzina BMP, zresztą mając takie uzbrojenie mogą zniszczyć każdy zachodni BWP. I co wy z tym składakiem? Borsuk jest udaną konstrukcją zapewniając odpowiednią ochronę, przewidywaną dla tego typu pojazdów i jeśli już to należy porównywać go z Kurgancem.

LMed
środa, 28 kwietnia 2021, 17:25

Największą krzywdą dla Borsuka byłoby postawienie go obok tych trzech niestety.

RAMBO
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:49

Do Borsuka te złomy nie mają podjazdu.

środa, 28 kwietnia 2021, 21:13

Bezsensem byłaby próba postawienia Borsuka obok tych bwp.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:09

Oczywiście. Nasz jest nowszy

LMed
czwartek, 29 kwietnia 2021, 02:00

Bo to inny gatunek jest tzn. bewup wodny pewnie. Dla chłopaków ze środka to może marna pociecha być jednak.

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:19

Jak poleci w ciebie cos nowoczesnego z ppk czy dowolny APFSDS-T to czy jedziesz Borsukiem czy Lynxem żadnej róznicy nie zrobi.

ret
wtorek, 29 czerwca 2021, 11:54

Pojedynek bwpów? Bitwa bwpowa? Bój spotkaniowy bwpów?

LMed
piątek, 30 kwietnia 2021, 00:46

Wyraźnie lżejszy i tak samo bezpieczny znaczy?

niedziela, 2 maja 2021, 09:59

Czego nie rozumiesz?

Davien
sobota, 1 maja 2021, 19:27

A jaka róznice zrobi nawet dla zwykłego BM-15 pancerz Borsuka czy Lynxa?? Żadną.

LMed
niedziela, 2 maja 2021, 12:17

No i to jedyne zagrożenie jest Davienku?

trzcinq
środa, 28 kwietnia 2021, 19:54

czemu?

obiektywny
środa, 28 kwietnia 2021, 15:04

czytajac komentarze niektorych pseudoekspertow to az rece opadaja , w mysl i ch punktu widzenia to wszystko kupujmy z zagranicy po co cos u siebie wytwarzac najlepiej cala kase wydac poza granicami naszego panstwa , a ja sie pytam ile ci slowacy i czesi potrzebuja tych bwp no ile ? 300szt ? 250 my mamy obecnie 1250 bwp1i przynajmniej potrzebujemy miec 1000 nowych a to znacznie wiecej niz oba panstwa naraz chca kupic , dlatego oni wybieraja z polki my musimy miec swojego bwp a borsuk wlasnie bedzie tansza opcja w takiej ilosci , malo tego mozemy miec go w dwoch wersjacj plywajacej i ciezszej , testy borsuka sa juz praktycznie na koncowej fazie i zapewniam cie Panie Piotr ze z tych 3 wersji jedynie Lynx bedzie lepszy od niego bo zarowno ascod jak i cv90 sa o wiele gorsza wersja niz nasz borsuk i to pod kazdym wzgledem , nie bez przesady juz sami rosjanie pilnie obserwuja postep prac nad nim wyrazajac opinie ze bedzie on bardzo niebezpiecznym przeciwnikiem dla ich bwp tyle w temacie

Rozwiewam wątpliwości
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:04

Mądre słowa. Dodam tylko że 1000 szt to w wersji BWP plus specjalistyczne wersje

Piotr ze Szwecji
czwartek, 29 kwietnia 2021, 04:10

Panie obiektywny, ja wiem że WP potrzebuje pływającego Borsuka dla jednostek zwiadu. Jednak ten wóz bojowy miały chronić antenki zwiadu elektronicznego. Z niewiadomego mi powodu (sowieckie taktyki wiecznie żywe w WP?), jakiś wiekowy generał wojsk lądowych przeforsował akurat taką amfibię też dla reszty oddziałów zmechanizowanych w miejsce normalnego wozu bojowego. Tam nawet nie ma mowy o niepływającym, a dodatkowo opancerzonym Borsuku. Ile mamy pułków inżynieryjnych przy dywizjach zresztą. 2? Co do ciężkiego wozu bojowego piechoty w oddziałach pancernych zawsze widziałem jednak raczej coś na podwoziu K9 z powodu potencjalnych możliwości, które ono zapewnia. To, że możemy mieć Borsuka w wersji niepływającej nie oznacza, że MON, IU czy WP będzie takim prototypem zainteresowane w najbliższym przewidywalnym czasie. No i co, że nawet Rosjanie są nim zaniepokojeni, kiedy jej nigdy nie ujrzymy, póki w korpusie generalskim WP nie nastąpi pokoleniowa zmiana? Pływająca wersja Borsuka, poza generałami WP nie budzi nikogo zainteresowania ani zaniepokojenia. Po to mają inne armie działka w kalibrze 40-50 mm na swoich bewupach w końcu.

środa, 28 kwietnia 2021, 21:15

Racja.

say69mat
środa, 28 kwietnia 2021, 17:36

Zgoda, mamy circa 1250 'pywających' BWP, które - w efekcie głębokiej modernizacji - powinny jeszcze trochę posłużyć jako ten pływający niezbędnik wuelu. Modernizacji obejmującej m.in specjalizację, jako platformy ppanc, opl, wsparcia. Z kolei, należałoby się skoncentrować na pozyskaniu nowego BWP, zapewniającego wysoki poziom ochrony załogi i desantu.

trzcinq
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:10

Ależ Borsuk ją zapewnia!!!!!!! Żaden BWP nie wytrzyma trafienia nowoczesnym ppk i pociskiem 125mm z T-90! Zrozumcie że świadomość sytuacyjna, mobilność i uzbrojenie ro podstawa NIE pancerz. Borsuk chroni przed tym czym BWP ma chronić BO BWP to nie MBT! Rosjanie mają setki BMP pływają są mobilne i silnie uzbrojone. Pancerz to aluminium ale nikt do miast wchodzić nie będzie! One są po to by dowieść lub atakować szybko omijając zgrupowania wojsk i miasta. Chcesz ciężki BWP to na miarę Namera (ale to CGTO) i tylko do walk miejskich. Husaria za Tatarami po stepach nie latała!!!!!!!!

Ktoś
środa, 28 kwietnia 2021, 16:12

Czy naprawdę potrzebujemy tyle drogich BWP? Niemcy mają w planach 350 BWP Puma, przy trochę liczniejszej ogólnie armii. Czy w Polsce nie lepiej byłoby oprzeć się na pojazdach kołowych, jako mimo wszystko tańszych niż BWP, a BWP posiadać tylko w ograniczonej liczbie?

Patcolo
środa, 28 kwietnia 2021, 21:28

Pójdź w teren i poczekaj na deszcz to zrozumiesz dlaczego potrzebujemy bwp

czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:10

Fani kola i wagi tego nie kumaja

Ktoś
środa, 28 kwietnia 2021, 22:54

Oczywiście my potrzebujemy tyle BWP i tylko i wyłącznie my :D Szwecja, Finlandia, Niemcy, o Francji nie wspominając to kraje pustynne, dlatego u nich może być tyle samo lub więcej wozów kołowych, a w Polsce musi być dużo więcej gąsienicowych niż kołowych :D Poza naprawdę skrajnymi warunkami terenowymi pojazdy kołowe radzą sobie wystarczająco dobrze, mając szereg innych zalet, które wydają się być na tyle istotniejsze, że to pojazdy gąsienicowe stają się uzupełnieniem kołowych, nie odwrotnie. Już pomijając, że BWP są spadkiem po komunie, gdzie wojsko było dużo liczniejsze, więc tym bardziej nie potrzeba nie wiadomo ile BWP skoro nasza armia jest teraz mniej liczna. Tak naprawdę to przyczyna jest jedna. Postkomunistyczne podejście, że jak było, tak dalej ma być, jak najmniej zmian, bez myślenia czy to naprawdę ma sens.

Ile można
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:11

Sprawdź ich położenie geograficzne i potencjał. Taktyke i siły potencjalnego przeciwnika to sobie odpowiesz.

czarno to widzę
środa, 28 kwietnia 2021, 16:10

@obiektywny, mam dwie uwagi do tego co pan zamieścił - pierwsza to taka, że nie ma pewności, że Borsuk będzie tańszy, bo podstawowe podzespoły i tak będą pochodziły z importu, a wymóg pływalności dodatkowo skomplikuje i podroży koszty produkcji. A druga uwaga to taka, że tenże wymóg pływalności [spadek po sowietach?] spowodował, że to będzie bardziej LGTO [Lekki Gąsienicowy Transporter Opancerzony] niż nowoczesny BWP nadający się do działań na ETDW.

Rozwiewam wątpliwości
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:26

Koszty zostały podliczone przez HSW na 25-28 mln.pln/szt. Nie twierdzę że może ulec to zmianie ale to i tak taniej niż zakup BWP zagranicą. I przestańcie z tym 'składakiem' bo świat to obecnie składak. Pływanie to nie 'spadek po sowietach' a racjonalne myślenie wojskowych 30 lat po upadku komuny. Ważyć będzie od 25 do 32 ton więc nie jest to LGTO !!!!!!!! Jak widzisz bzdury prawisz

czarno to widzę
czwartek, 29 kwietnia 2021, 20:14

@Rozwiewam wątpliwości - Po pierwsze nikt tu nie mówi o kupowaniu BWP zagranicą, ale o ogłoszeniu przetargu na licencyjną produkcję nowoczesnego BWP w naszym kraju + offset i nowe technologie. A po drugie, to nasi wojskowi muszą się na coś zdecydować - bo jeżeli nasza armia ma służyć do ataku, to pływanie się przyda chociażby do sforsowania Wołgi. Natomiast jeżeli nasza armia ma służyć do obrony, to nasze BWP mają przede wszystkim maksymalnie chronić załogę, a pływać to powinny jedynie wozy rozpoznawcze i niektóre inżynieryjne. Lekcja z Afganistanu z naszymi Rośkami się kłania, bo dopancerzony Borsuk już nie popływa, a więc poco komplikować konstrukcję? Aby było drożej?

Eh wy jo
czwartek, 29 kwietnia 2021, 21:22

Jaki offset przy zakupie BWP?Jaki transfer technologii? A widziałeś takowy ostatnio? Zakup nowego to zwiększone koszta i oddalenie w czasie. Jak bronić? Najlepsza obrona to atak. Taki 'transformers' to jest zdecydowanie się na kompromisy i to się akurat chwali. Rosjanie z kurgancem poszli dokladnie ie tą samą drogą. Wiadomo jest że jak dopancerzyc to nici z pływania. Afganistan to rodzaj konfliktu który nam nie grozi. Żaden BWP nie wytrzyma trafienia ppk czy 125mm!

Patcolo
środa, 28 kwietnia 2021, 21:29

Napisał wyraźnie dwie wersje czego nie rozumiesz

czarno to widzę
środa, 28 kwietnia 2021, 21:56

To tacy bogaci jesteśmy i tak bardzo doświadczeni w konstruowaniu BWP, że jednocześnie dwie wersje będą budowane?

Ile można
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:12

Andera jest HSW nad takim pracuje aczkolwiek piorytet to obecny Borsuk. Coś jeszcze?

czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:27

Tak

Oplot
środa, 28 kwietnia 2021, 15:43

W punkt.

emeryt
środa, 28 kwietnia 2021, 10:55

Czy to tak sobie można ? bez faz analityczno-koncepcyjnych , bez badania rynku bez dialogów technicznych , bez badania czy występuje podstawowy interes państwa , czy tak można sobie po prostu zaprosić potencjalnych dostawców do zbadania na miejscu kupowanego produktu. Okazuje się że można . Nasz MON te wszystkie cudowne instrumenty przetargowe stosuje tylko dla stawiania zasłony dymnej przed podatnikiem. Można przecież przez 5 lat snuć opowieści ile to procedur przetargowych jest w realizacji a po tem stwierdzić że niestety coś nie spełniało podstawowego interesu państwa dlatego przetarg zerwano. Widomo było że kasy brak bo utopiono ją w WIŚLE i F-35 ale sny o potędze i modernizacji armii świetnie wpływają na nastroje społeczne. Można też bez przetargu kupić coś za oceanem nie pytając nikogo o zdanie z pominięciem obowiązującego prawa. Jakby nie było i tak na koniec coś się tam kupi najlepiej z tzw. półki , bez offsetu pod warunkiem że za Oceanem .To tyle jeśli chodzi o filozofię obecnej ekipy MON .Żołnierzy w IU proszę nie mieszać do tego procederu - to są robotnicy w mundurach a decyzje wiążące pochodzą od "ekspertów" czyli cywilnego kierownictwa MON - ONI wiedzą najlepiej jak się kręci lody natomiast potrzeby wojska są na drugim lub trzecim planie .

ja.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 00:10

Brawo! Potwierdzam, tak dokładnie jest.

emeryt 2
środa, 28 kwietnia 2021, 22:47

Nasz przemysł zbrojeniowy jest ciągle na etapie fazy analityczno - koncepcyjnej polegającej na wyciąganiu kasy z budżetu państwa, a na koniec "Polacy nic się nie stało znów się nie udało" - niczym w filmie pod tytułem Sierżant BILKO

Facet
środa, 28 kwietnia 2021, 10:36

Znając życie to ten polski Borsuk bedzie droższy niż te zagraniczne bwp a do tego gorszy jakościowo już wtopiono miliardy zł a Borsuka jak nie widać tak nie widać a już dawno armia mogła mieć nowe bwp ale chyba ktoś nie dostał do łapy dlatego jeszcze nic nowego nie ma

Husar
środa, 28 kwietnia 2021, 18:45

Panie”Facet” pewnie ze moglibyśmy już mieć coś z półki, ale jestem zdania ze Polskie nie jest wcale gorsze-to po pierwsze, a po drugieniech on nawet kosztuje więcej ale będzie produkowany w Polsce i to jest najważniejsze-zdobywanie wiedzy i kompetencji

Jeż
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:20

Proszę wymienić te lepsze z Polski, bo poza wyrobami WB Electronica nic w pamięci nie znajduję. A z Czechami, Słowakami i Węgrami nie szło się dogadać, bo tam panują tropikalno-pustynne warunki!

Aśka
środa, 28 kwietnia 2021, 10:08

Czy PGZ oferowała Borsuka do tego przetargu?

środa, 28 kwietnia 2021, 21:16

Jakiego Borsuka?

LMed
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:07

No tego co jeździ i jeździ po poligonie chyba.

pl87
środa, 28 kwietnia 2021, 09:24

Będzie śmiesznie jak wybiorą Lynxa, tak jak wcześniej uczyniły to Węgry, i niemiecki bwp stanie się standardowym pojazdem Grupy Wyszehradzkiej. A jak tam naturalny lider między... PGZ i MON nadal nie lubi porównań, brzydzi się eksportem i wszystko tajne przez poufne. A rynek kurczy się w szybkim tempie. Borsuka zdąży kupić przynajmniej WP?

Piotr ze Szwecji
środa, 28 kwietnia 2021, 08:40

400 BWP do wymiany, ale łakomym kąskiem nie jest dla HSW i PGZ, bo i czym mieli by się tam stawić? Borsukiem, który ma tak papierowy pancerz, że MON go utajnił, żeby nie było paniki wśród polskich żołnierzy, a zapewniacze z MON się śpieszą z zapewnieniami, że nawet 155 mm pocisk artyleryjski nie przebija dłużej tego pancerza dzięki tej MON tajemnicy. ZSSW-30, nigdy nie wychodzący z testowania z powodów licencyjnych problemów z zagranicznymi technologiami, które MON nigdy nie pofatygował się pod paroma rządami w Polsce by zapewnić ich transfer do Polskiej Zbrojeniówki w ramach offsetów? 30 mm, które nie ugryzie niczego w bliskiej przyszłości poza lekko opancerzonymi terenówkami i śmigłowcami w zawisie, a którego "łatwa wymiana" na 40 mm jest tylko obiecywana pazurem po piachu, jak rażenie lądowych celów przez polskie baterie NSM? Warsztatowym potencjałem produkcyjnym HSW ilości co kot napłakał, a które pchnął do przodu w HSW zakupiony z wielkimi hamulcami 1 fabryczny robot spawalniczy, bo Koreańczycy wymusili go na zacofanych technologicznie barbarzyńcach z Polski? Ale za to, jak się polscy politycy puszą, kiedy jakiś cudzoziemski fabrykant otworzy montownię w Polsce dla taniej polskiej siły roboczej, bo przecież nagle Polska taka strasznie uprzemysłowiona, tylko dodatkowy chiński import komponentów przemysłowych zatyka porty kontenerowe Gdańska, Gdyni i Szczecina, lecz tego też nikt nie widzi, tylko dalej duma polskich polityków rozpiera, że porty w Polsce tak strasznie popularne są. Żenada. Porażka. Teoretyczne państwo. Teoretyczna armia. Teoretyczny przemysł.

Adam z Norwegii
środa, 28 kwietnia 2021, 18:50

Siedź sobie Mistrzu w Szwecji i przestań siać defetyzm. Dobrze ze kombinują z Borsukiem czegoś zawsze się nauczymy. Pewne jest to ze Borsuk będzie lepszy niż np szwedzki CV90

Smieszek
środa, 28 kwietnia 2021, 13:44

Borkus ma miec oslone na poziomie STANAG IV wiec po nie utajniono pancerza po 2 nie papierowy

Piotr ze Szwecji
środa, 28 kwietnia 2021, 18:57

Oficjalnie pancerz Borsuka jest tajemnicą wojskową. To nie żarty. To oficjalna decyzja MON o utajnieniu parametrów pancerza Borsuka. Artykuł o tym winien być tutaj na Defence24, bo tutaj o tym przeczytałem śmiejąc się w kułak. A co do faktycznych poziomów tej papierowej osłony Borsuka to starczy poczekać, aż trafią na front i ktoś do nich zacznie strzelać, nie? Gdyby grzyby były w lesie. Póki tajemnica ten szczegół okrywa to czemu nie strzelić zrazu ze szlachecką fantazją STANAG STARWARS 1002?

say69mat
środa, 28 kwietnia 2021, 07:53

Mogliśmy mieć CV90 a mamy Borsuka. Hmmm ... mamy ... Borsuka???

Minister
środa, 28 kwietnia 2021, 07:28

Ci Czesi i Słowacy są jacyś dziwni, wiadomo że najlepsze jest made in USA po co testować.

Andrzej
środa, 28 kwietnia 2021, 06:30

Dzień dobry Panowie. Czy wieża Hitfist, może zostać zintegrowana z ppk. Chodzi o rozwiązanie przyjęte w RFN. Granatnik do środka pojazdu (Marder).

Olo
środa, 28 kwietnia 2021, 21:29

Może być zintegrowana, tylko nie w Polsce! Leonardo przecież zintegrował bez problemu Spike ze swoim Hifistem.

Dla Edmunda
środa, 28 kwietnia 2021, 05:31

Przypomnij proszę ile Czesi i Słowacy posiadają BWP i ile ich potrzebują? Szybciej u nas ruszy produkcja Borsuka niż oni u siebie zobaczą nowy BWP.

Wojmił
wtorek, 27 kwietnia 2021, 22:44

Przepiękne maszyny... przypomnę, że CV-90 nam proponowano do produkcji na miejscu na podobnych zasadach jak AMV (Rosomak) ale nie pływa...

środa, 28 kwietnia 2021, 10:52

wtedy nikt nie chciał kupować bwp

Rafał
środa, 28 kwietnia 2021, 10:08

Cv90 od połowy lat 90tych do lat 2010 lobnowano przez praktycznie wszystko, między innymi dlatego nie było zainteresowania upmg z obrum, bo koniecznie chciano Cv90, jak widać nie ma ani tego ani tego. Tak samo było z Iryda I-22, nie rozwijano jej bo chciano zakupić od Niemiec wysłużone Alpha Jety, jak widać nie ma ani iryd ani Alpha jetow. Tak samo w przypadku produkcji i modernizacji PT-91 Twardy, zostały Polsce "podarowane" Leo z Bundeswehry i jak widać nie produkujemy już czołgów i nie modernizujemy posiadanych. Skutecznie Polski przemysł zniszczono.

P
wtorek, 27 kwietnia 2021, 22:25

Wole modernizacje, a sens jedynie w oslonach aktywnych, kaliber w boforsie 57 mm czy s 60 i zdlonosci do walki z celami typu bsl itp, jak bwp to bwp nie transporter, generalnie lepsze kola niz gąsiennice i lawety. A w Polsce musi jeszcze plywać choć zawsze opcja brodu i rury nie jest glupia. Jak juz bwp to niech bedzie to dobry bwp. Czasem wystarczy zamowic dobrą amunicje, system obserwacji itp , pojazdy ladowe od dł czasu są dobrym celem. Wydaje mi się że raczej bradley niz rosomak ale...my jestesmy jak Gruzja, Armenia, Ukraina...a powinnismy produkować ja Turcja. Podejrzewam że w przetargi wygraja Niemcy, bo Czesi czy Slowacy to praktycznie myślący. Z podobnej przyczyny kupilbym 12 szt gripenow, lub wydzierzawił, a takze podobna liczbe f15 czy może pozyskał z pustyni?

Idk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:12

Z tym 57mm trochę pojechałeś U Amerykanów najcięższą armatą jaką chcą na BWP jest 50mm (z tej samej rodziny co Mk44S do ZSSW-30), a rosjanie głównie idą w 2A42 30mm I tylko niektóre pojazdy wyposażają w leciwe modyfikacje S-60. Wszyscy inni pozostają przy 30mm, najwyżej 40mm, a takie właśnie są kalibry dla ZSSW. I niech się ludzie ogarną I przestaną uważać kołowe pojazdy za najlepsze, bo najwyraźniej nie rozumieją że BWP mają jeździć w każdym terenie, a nie być ograniczonymi przez trakcje kołową

Edmund
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:04

Czytam to z wielkim zażenowaniem, ponieważ dowodzi to jak niskie kompetencje posiada Polskie MON i jak wielka jest w niej siła biurokracji. W postępowaniu w Czechach (jak zresztą w całym szeregu innych państw) nie ma czegoś takiego jak DIALOG TECHNICZNY i papierowe analizy. Mówię to jako praktyk z 20 letnim doświadczeniem w wielu firmach. W niektórych z nich pełniłem kierownicze stanowiska, a projekty w którym uczestniczyłem miały skalę kilku mld złotych. Tak to nie przejęzyczenie, nie chodzi o mln ale o mld. Takim np. projektem było wprowadzenie do Polski i szybka rozbudowa sieci stacji bazowych dla telefonii komórkowych. Samo nazewnictwo ,,dialog" jest potwierdzeniem swojej własnej niekompetencji dla tych, co takie przepisy tworzyli i je zatwierdzali. To absolutne podstawy tego biznesu. W takim postepowaniu zakupowym nie ma miejsca na dialogi bo czas to pieniądz. Dialog to można prowadzić z żoną, jeśli akurat nie chce ciebie słuchać, ale nie przy wydawaniu milinów i miliardów złotych. Przedstawiciel firmy też ma lepsze zajęcia niż dialogowanie. Typowo polskie papierowe analizy, nie pochodzące z praktycznych testów sprzętu, są jedynie próbą douczenia się tych, którzy nie posiadają kompetencji. Jeśli ktoś zapyta dlaczego jest tak źle z procesem pozyskiwania sprzętu, to właśnie dlatego. Osobiście uważam, że ten system zamówień i niekompetentne osoby w MON i wojsku (które do tego jeszcze awansują) są większym zagrożeniem niż Rosja. Dlatego, że trwale gwarantują niski poziom zdolności sił zbrojnych, niezależnie od przeznaczanych środków finansowych. Czesi robią to dobrze, jak zresztą cały cywilizowany świat. Testują proponowany sprzęt u siebie i na swoich warunkach. Analizy będą dotyczyły wyniku praktycznych testów, a nie niekończących się uzgodnień biurokracji, co komu się wydaje i jakie różne ma wymagania. ,,Testy dynamiczne, próby i sprawdzenia zgodności z podanymi parametrami mają być realizowane jednocześnie na wszystkich pojazdach, ale na różnych obiektach". Przecież my jesteśmy kilka poziomów kompetencji za Czechami. To nie jest sprawa wydatków, ale kompetencji i woli.

W punkt
środa, 28 kwietnia 2021, 21:59

100/100! Nic dodać nic ująć. W sedno.

środa, 28 kwietnia 2021, 11:59

Nareszcie koment kogoś kto jak widać wie co pisze i na jaki temat,pozdrawiam i zgadzam się ew całej rozciągłości..

LMed
środa, 28 kwietnia 2021, 10:27

Szanowny Edmund trafił w punkt. Brak profesjonalizmu rzuca się w oczy i stale się pogłębia. Ile tak jeszcze można? Symbolem braku podstawowych kompetencji jest sposób wdrażania Grota, jak dla mnie. A przecież jest tyle tematów wartych miliardy i ciągle niby "pod parą". A w PGZ jak nie urzędnik, to prawnik , MON zostawiam bo to konserwa wiadomo...

trzcinq
środa, 28 kwietnia 2021, 08:07

Ależ czy Borsuk nie będzie testowany? Ano już jest a wojsko będzie miało pole do popisu. To nie będzie nie testowany produkt który nie otrzyma akceptacji armii. Mamy min 30 lat opóźnień w tym temacie. Rozumiem że nie ma konkurenta ale kiedy powstawały zachodnie (i nie tylko) BWP też nie miały konkurencji. Musimy w końcu ruszyć nasz przemysł i myśl techniczną bo stoimy.

Kerry
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:56

Bzdury wypisujesz. Postępowanie na wybudowanie 1 stacji bazowej to przynajmniej 3 lata zbierania uzgodnień i różnych postępowań przed organami.

Edmund
wtorek, 27 kwietnia 2021, 23:52

To teraz tak trwa, wcześniej nie było tyle biurokracji, ale kilkanaście miesięcy to zajmowało. Było krótsze bo były umowy z Rządem. 3 lata żaden z operatorów mobilnych nie czekał.

Kerry
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:56

Bzdury wypisujesz. Postępowanie na wybudowanie 1 stacji bazowej to przynajmniej 3 lata zbierania uzgodnień i różnych postępowań przed organami.

Edmund
środa, 28 kwietnia 2021, 00:03

Nie wiem jak ty i gdzie, ale my dużo wybudowaliśmy w 12 miesięcy.

lk
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:52

Trafna uwaga!

hermanaryk
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:30

Bardzo się rozpisałeś, kolego od wielkich interesów, ale się mylisz: w Czechach też funkcjonuje procedura dialogu technicznego.

Edmund
wtorek, 27 kwietnia 2021, 23:53

Efekty w Czechach i Polsce są diametralnie różne, jakbyś nie zauważył.

Codybancks
wtorek, 27 kwietnia 2021, 18:48

Wydaje się , że jedyna droga u nas to podobnie eliminować bwp-1-2 i zastępowanie ich nowym Borsukiem !!! BWPy są niskie i jest to ich atut , ale już nie w obecnych warunkach pola walki !!!

Herr Wolf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 19:06

BWP 2 zostały dawno sprzedane!!!

PEPE
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:27

Pewno sam te BWP-2 sprzedałeś Herr Wolf.

Wernitz- Ohlers-Lübow-Fahrenwirst
środa, 28 kwietnia 2021, 11:44

Lubow i Fahrenwirst byli za, ale Wernitz i Ohlers byli przeciw...

środa, 28 kwietnia 2021, 22:00

Doobree!

Wernitz- Ohlers-Lübow-Fahrenwirst
środa, 28 kwietnia 2021, 11:44

Lubow i Fahrenwirst byli za, ale Wernitz i Ohlers byli przeciw...

Grzesiek
środa, 28 kwietnia 2021, 08:07

BWP2 zostały sprzedane jeszcze w latach 90-tych. Poszły do Afryki.

KT
środa, 28 kwietnia 2021, 07:40

Nie ma w Polsce BWP 2 od dawna sprzedane do Afryki i to przy towarzyszącym temu skandalem.

wtorek, 27 kwietnia 2021, 23:38

Zostały sprzedane (wszystkie 62 sztuki) jeszcze w latach 90-tych.

szrociarz
wtorek, 27 kwietnia 2021, 17:32

czyli pewnie pozyskamy czeskie strupy jako lepsze od tego co posiadamy

Jan
wtorek, 27 kwietnia 2021, 21:02

Tak i dlatego budujemy Borsuka. Żenujący komentarz...

Herr Wolf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 19:07

Złomowisko I wysypisko pl..

Tweets Defence24